Tori.fi ja tinkiminen
Onko normaalikäytäntö, että tori-kaupanteossa tingitään? Mä asetin hinnan omasta mielestäni ihan kohdalleen ja silti tulee pelkkiä tarjouksia, tosi isojakin tinkimisyrityksiä. Onko tämä siis pelin henki? Pitää vissiin nostaa hintaa että on se tinkimisvara sitten siinä jos tinkiminen on vakiotapa toimia
Kommentit (66)
Laitan myymälle tavaralleni sellaisen hinnan, että sitä oikeasti arvostava tietää saavansa laatua edullisesti. Laitan aina ilmoitukseen tekstin "valmiiksi tingittyyn hintaan". Muutama tinkaaja silti on yrittänyt saada hintaa alemmas. Heille vastaan "Lue ilmoitus tarkemmin." Sen jälkeen ei ole heistä kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Vahvistitte ajatukseni :). Kallis tuote ollut myynnissä viikon ja herättänyt paljon kiinnostusta. 6 yhteydenottoa joista 4 miehiltä (kaikki tinkivät) ja 2 naisilta (toinen heitti törkytarjouksen). Yhden miehen kanssa sovittiin jo kaupat ja noutoaikakin, mutta hän perui kaupat seuraavana päivänä.
Vain yksi (nainen) ei lähtenyt tinkimiskulmalla etenemään, joten toivottavasti päästäisiin hänen kanssaan kauppoihin.
Tuntuu torikauppa kyllä kokopäivätyöltä!
ap
a) et voi tietää nimimerkin perusteella kuka on nainen ja kuka mies
b) Etenkin kalliiden tuotteiden kanssa tingitään aina.
Se on sitä kaupanteon taitoa. Asettaa hinnan kohdalleen niin että se vielä kiinnostaa ja siinä on tinkivaraa. jos tinkivaraa on liikaa eli hinta on liian korkea, kukaan ei tarjoa mitään. Jos tinkivaraa ei ole niin jotkut ei tee kauppoja siksi koska suomalaiselle on yllättävän tärkeää saada tingattua satasen tuotteesta kymppi pois. Vasta selvästi alehintainen tuote menee helposti pyyntihinnalla.
En tinkaa, jos on tosi hyvä tuote valmiiksi kohtuullisella hinnalla. Sillon en ota tinkaamalla riskiä että menee löytö sivu suun.
Joskus harvoin kun on kiinnostava tuote vähän ylihintaan, niin tarjoan kohteliaasti sitä mitä olisin valmis maksamaan. Joskus myyjä vastaa että sopii, joskus vastaavat että eivät halua laskea hintaa. Molemmat on ok, mutta ne ylihintaiset kamat yleensä roikkuvatkin sitten myynnissä vielä pitkään.
Törkeän ylihinnoitelluista kamppeista en ees tarjoa, niistä myyjistä tietää että ovat jotenkin kujalla tavaran arvosta tai kuvittelevat olevansa koviakin kaupustelijoita. Luultavasti hankalia ihmisiä joiden kanssa en jaksa asioida.
45 jatkaa, että en tinkaa välittömästi. Jos tuote on myynnissä pidempään, niin laitan sen pyyntiä alhasemman tarjouksen yleensä vasta pari päivää tai viikon-parinkin päästä ilmoituksen julkasusta, mikäli ilmoitus vielä on torissa. Jos tuotteella onkin väliöntä menekkiä pyyntihintaan (hyvä juttu myyjälle, jos on!) niin en turhaan vaivaa myyjää tinkaamalla tuotteesta, jolla onkin jo hakija ihan sillä pyydetyllä hinnalla.
Itsekin olen myyjänä jättänyt ensin kokonaan vastaamatta epäkohteliaille tinkaajille, ja tuotteen myytyäni vain ilmoittanut, että tämä meni jo.
"Mikä on tiukka hinta?"
- en vastaa mitään.
Tinkaaminen kuuluu tän tyyppiseen kaupan käyntiin. Mutta sikahintaan en myy tai viitti ostaakaan mitään. Varsin kohtuulliseen hintaan olen tavaraa saanut ja viimeksi taskukello 40e postikuluineen.
Onhn noita. Ei niille tarvitse edes vaivautua vastaamaan. Jos on hyvä tuote, ja hinta oikea, niin jossain vaiheessa joku normaali ostaa sen kyllä pyydettyyn hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Vahvistitte ajatukseni :). Kallis tuote ollut myynnissä viikon ja herättänyt paljon kiinnostusta. 6 yhteydenottoa joista 4 miehiltä (kaikki tinkivät) ja 2 naisilta (toinen heitti törkytarjouksen). Yhden miehen kanssa sovittiin jo kaupat ja noutoaikakin, mutta hän perui kaupat seuraavana päivänä.
Vain yksi (nainen) ei lähtenyt tinkimiskulmalla etenemään, joten toivottavasti päästäisiin hänen kanssaan kauppoihin.
Tuntuu torikauppa kyllä kokopäivätyöltä!
ap
a) et voi tietää nimimerkin perusteella kuka on nainen ja kuka mies
b) Etenkin kalliiden tuotteiden kanssa tingitään aina.
Tää on totta. Maija Laurila voi olla mieskin ja Mikko Pekkola nainen. Tosin aika harvoin noin on.
Itse en varaa enkä tingi koska laitan hinnan siihen malliin että menee suht pian. Trokarit koittaa tinkiä ja myyvät sitte eteenpäin samalla sivustolla kalliimmalla.
Sori, en oo tyhmä, trokarit.
Vierailija kirjoitti:
Tinkaaminen kuuluu tän tyyppiseen kaupan käyntiin. Mutta sikahintaan en myy tai viitti ostaakaan mitään. Varsin kohtuulliseen hintaan olen tavaraa saanut ja viimeksi taskukello 40e postikuluineen.
Samalla tavalla kaupankäyntiin kuuluu se, että ennen kaupan sopimista voi tuotteen myydä jollekin toiselle parempaan hintaan. Ennen joulua oli muutama kerran niin, että tinkaaja jäi ilman tuotettaan ja suuttui, kun ilmoitin, että sorry, tää meni pyyntihinnalla toiselle. Vastaus oli, että ei voi mennä, kun meillä on kaupat kesken. Siihen totesin, että sinulla oli tinkiminen kesken, minä tein kauppoja.
Tori on siitä hyvä alusta että ostotarjoukset eivät ole julkisia. Tinkaajat voi jättää huomiotta ja odottaa sitä joka ostaa täydellä hinnalla.
Tuntuu olevan tapana. Siksi laitan kaikki hinnat yläkanttiin, ja voin tulla hiukan vastaan.
Nyt on ollut sitkeää mankumista, että pitäisi saada arvokas tuote puolella pyytämästäni hinnasta. Se ei onnistu. Minulla on aikaa ja varaa odottaa :)
Kanssani parantaa mahdollisuuksia aina myös kohtelias käytös. Jos ostajaehdokas kysyy, olisiko hinnassa varaa tinkiä ja tekee järkevän tarjouksen, myyn kyllä.
Itkupotkuttelijoille mataline tarjouksineen en myy :)
Koska en myy tuotteitani rahapulassa, vaan koska haluan jollekkin mahdollisuuden ostaa sen tuotteen, en koskaan myy näille tinkaajille mitään. Jos ei mene kaupaksi vien kierrätykseen.
Minusta aivan hyvin voi tinkiä, eikä se ole mitenkään epäkohteliasta. Myyjän ei tietystikään ole pakko antaa alennusta, eikä siitäkään pidä suuttua. Myyn silloin tällöin jotain nettikirppiksillä ja saattaa käydä niin, ettei kukaan osta ja päädyn viemään kamat kierrätykseen, kun en viitsi hillota niitä kotona pitkään tilaa viemässä. Suostun usein tinkaamistarjouksiin, jos näyttää siltä, että kama ei alkuperäisellä pyyntihinnalla ala liikkua.
On loppupeleissä aivan sama mitä siihen ilmoitukseen kirjoittaa. Aina tulee joku joka tinkaa/kysyy mittoja/mistä ostettu jne. vaikka näistä olisi erikseen mainittu...
Riippuu tuotteesta ja sen hintapyynnistä. Osalla on ihan naurettavia pyyntejä, enkä itse edes jaksa ryhtyä siinä kohtaa tinkaamaan.
Olen tässä katsellut telkkareita ja parhaimmat pyytää 250€ telkkarista, jonka hinta on ollut viisi vuotta sitten 399€. No ne onkin olleet yli kuukauden jo myynnissä.
Minusta tinkiminen ei sovi suomalaiseen kaupantekoon. Jos tuote maksaa 10€ niin se maksaa 10€, ota tai jätä. Onko sen takia niin paljon ylihintaista tavaraa torissa kun kaikki jättävät tinkimävaraa? Itse jätän väliin jos se mielestäni 10 euron tavara on myynnissä 15 eurolla, kympin voisin maksaa ja kun kerran hinnaksi on sanottu 15€ niin se on liikaa minulle, en rupea tinkimään vaan jatkan etsintää.
Harvoin omissa myynti-ilmoituksissani tingataan. Mua ei kyllä haittaa tinkaaminen, jos tavara ei tunnu menevän kaupaksi pyydetyllä hinnalla. Ihan mielellään annan muutaman euron alennusta, jos se tarkoittaa sitä, että saan tavaran pois nurkistani.
Saatan itsekin tingata, jos jollain on ollut tavara pitkään myynnissä ja hinta mielestäni liian suuri.