Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työsuhteeni loppuu ja joudun hakemaan toimeentulotukea.

Vierailija
26.11.2023 |

Vähennetäänkö edellisen kuukauden tulot, jos ne ylittävän toimeentulotuen perusosan määrän? Vai miten tämä tuki lasketaan? Vai otetaanko huomioon vain ne tulot, jotka saan aikana, jolle haen tt-tukea?

Ei mutuvastauksia kiitos.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat lopputilin ja lomarahat, joten useimmiten ei saa mitään pariin kuukauteen, ellei ole näyttää että rahat ovat menneet perus elämiseen (vuokra, sähkö, puhelin jne...) Itse sain 1.6 kahdeksan kuukauden palkan + lomarahat ja 2kk irtisanomis ajan palkan. Kävelin Kelaan ilmoittautumaan työttömäksi ja anomaan tukia. Sanottiin suoraan että palataan asiaan aikaisintaan seuraavan vuoden helmikuussa, joten päätin sitten hakea töitä ja "lomailu" haaveet yhteiskunnan piikkiin kaatuivat siihen.

Koska ne tuet on oikeasti pieniä. Ne irtisanomisrahat ym. on moninkertaisesti suurempia. Siksi voi tulla tilanne, ettei ole kuukausiin oikeutettu mihinkään tukiin. 

Vierailija
22/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse irtisanoutunut ja karenssi lävähtää päälle? 

No eipä näinä päivinä paljon kannata irtisanoutua. Työsuhde loppui 

Miksi sitten aijot hakea tt-tukea kun sinulle kuuluu työttömyysetuudet?

Jos saa pelkkää työmarkkinatukea tai jos on ollut vaikkapa pienipalkkaisessa työssä niin joutuu hakemaan toimeentulotukea koska työttömyystuki on niin pieni. 

Ensin joka tapauksessa haetaan se työmarkkinatuki ja jos se plus mahdollinen asumistuki ei riitä elämiseen niin sitten tt-tukea lisäksi. Ei sitä tt-tukea myönnetä ennen kuin on dokumenttia, että tulot on oikeasti vähäiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oot nee keri, suomalaisille harvoin myönnetään toimeentulotukea. Ei mullekaan vaikka kituuttelen 800 egen työttömyyskorvauksella. Eikä asumistukea. Kiitos Suomi että suomalaiset ei merkkaa mitään.

Vierailija
24/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähennetään. Kela laskee kuukausia taaksepäin rahat, joilla sinun tulisi elää. Jos sinulla on esimerkiksi 2000€ säästöjä palkasta, niin sinun täytyy elää sillä 4 kuukautta ennen kuin voi saada toimeentulotukea.

Ei tuo laskentamalli mene ihan oikein. Et ole tainnut olla Kelassa töissä.

Vierailija
25/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat lopputilin ja lomarahat, joten useimmiten ei saa mitään pariin kuukauteen, ellei ole näyttää että rahat ovat menneet perus elämiseen (vuokra, sähkö, puhelin jne...) Itse sain 1.6 kahdeksan kuukauden palkan + lomarahat ja 2kk irtisanomis ajan palkan. Kävelin Kelaan ilmoittautumaan työttömäksi ja anomaan tukia. Sanottiin suoraan että palataan asiaan aikaisintaan seuraavan vuoden helmikuussa, joten päätin sitten hakea töitä ja "lomailu" haaveet yhteiskunnan piikkiin kaatuivat siihen. 

Koska ne tuet on oikeasti pieniä. Ne irtisanomisrahat ym. on moninkertaisesti suurempia. Siksi voi tulla tilanne, ettei ole kuukausiin oikeutettu mihinkään tukiin. 

Kuinka moni normiduunari saa tuollaisen paketin? Yleensä sitä paitsi irtisanomispaketti  tarjotaan vastineeksi siitä että irtisanoutui ja se mahdollistaa elämisen.

Vierailija
26/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ennemmin työtä.

Vierailija
27/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti oot nee keri, suomalaisille harvoin myönnetään toimeentulotukea. Ei mullekaan vaikka kituuttelen 800 egen työttömyyskorvauksella. Eikä asumistukea. Kiitos Suomi että suomalaiset ei merkkaa mitään.

Miksi et saa asumistukea tai toimeentulotukea? Onko sinulla jotain omaisuutta tai säästöjä? Jokin ei kertomassasi täsmää. Olen noilla tuloilla saanut molempia, toimeentulotukea ja asumistukea ja ihan valkoihoinen olen.

Vierailija
28/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa luullaan, että työssäkäyvä kuluttaa saman verran kuin työtön. Minulla ainakin kulutus on tulojen mukaan. En laita 1000 euroa säästöön, jos saan palkkaa 1500 lapaseen. Kyllä ne on lähes kaikki menossa ja kulussa.

Vierailija
29/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ryyppäämään.

Vierailija
30/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa asumistukea tai toimeentulotukea? Onko sinulla jotain omaisuutta tai säästöjä? Jokin ei kertomassasi täsmää. Olen noilla tuloilla saanut molempia, toimeentulotukea ja asumistukea ja ihan valkoihoinen olen.

Mulla on omistuskämppä ja säästöjä remontteja varten. Ensin kituuttelin opiskelijana, sitte kun opintolaina piti maksaa pois, sitte kun hommasin asuntolainan. Nyt kituuttelen tuolla rahalla koska säästöihini en koske. Tää on ihan järkyttävää että kannustetaan siihen että poltetaan kaikki rahat ja sitte rahahanat on auki.

Vierailija
31/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse irtisanoutunut ja karenssi lävähtää päälle? 

No eipä näinä päivinä paljon kannata irtisanoutua. Työsuhde loppui 

Miksi sitten aijot hakea tt-tukea kun sinulle kuuluu työttömyysetuudet?

Enpä vastaa tyhmälle

Vierailija
32/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omistuskämppä ja säästöjä remontteja varten. Ensin kituuttelin opiskelijana, sitte kun opintolaina piti maksaa pois, sitte kun hommasin asuntolainan. Nyt kituuttelen tuolla rahalla koska säästöihini en koske. Tää on ihan järkyttävää että kannustetaan siihen että poltetaan kaikki rahat ja sitte rahahanat on auki.

Jos sulla on omaisuutta ja säästöjä niin miksi sulle pitäsi antaa tt-tukea?

Kai tiesit, että se on VIIMESIJAINEN tuki mitä hakee sitten kun muuta ei ole

Käytät ne säästösi ensin pois ja sitten myyt omaisuuttasi, sitten voi tilannettasi katsoa uudelleen

Vierailija
33/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ennemmin työtä.

Ihanko totta 🥹 arvaa olenko hakenut ja haen koko ajan..

Vierailija
34/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni normiduunari saa tuollaisen paketin? Yleensä sitä paitsi irtisanomispaketti  tarjotaan vastineeksi siitä että irtisanoutui ja se mahdo

No minä....en laske itseäni miksikään johtajaksi. Konsulttina toimin, mutta irtisanouduin "kun käskettiin". Koko tiimi lakkautettiin. Vaihtoehtoina oli irtisanoutua tai tulla myöhemmin irtisanotuksi ilman pakettia tosin olisivatjoutuneet aloittamaan yt. neuvottelut. Nyt ei tarvinnut, kun "lähdettiin" vapaaehtoisesti.

Vierailija
35/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae ennemmin työtä.

Ihanko totta 🥹 arvaa olenko hakenut ja haen koko ajan..

Minäkin hain vasta mm. yhtä Kelan työpaikkaa - 161 muun hakijan kanssa. Opintosihteerin paikkoihin on ollut yli 260 hakijaa.

Vierailija
36/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkää silloin saa tt-tukea jos on säästöjä. Olisiko oikein, että voit hillota säästösi ja yhteiskunta maksaisi tt-tukea? Ei ne säästöt tilillä ole mitenkään korvamerkittyjä "remonttirahoja". Jos ne tarvitaan elämiseen niin ne käytetään silloin elämiseen. Niin se on muillakin. Tykkäisitkö itse, että naapuri tekis niinkuin itse nyt haluaisit. 

Tt-tuki on viimesijainen tuki. Aloittajan pitää ensin mennä työkkäriin ilmoittautumaan saadakseen jonkinlaisen työttömyyskorvauksen. Sitten, riippuen työttömyystuesta ja asumiskuluista, voi hakea asumistukea. Tai hakea voi aina, mutta riippuuu noista myönnetäänkö. Vasta sitten, kun kaikki muut mahdolliset tuet on haettu voi saada tt-tukea. 

Nykyään tt-tukeen yleensä pyydetään 2 kk tiliotteet. Jos on saanut  irtisanomisesta rahaa, mikä näkyy tilillä se lasketaan tuloksi. 

Vierailija
37/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä palkalla kerrytettyä omaisuuttani on tod. myy pois. Ihmettelen vaan että millon tää kituuttelu loppuu. Ja sit nää ku ei oo kaiketi edes tehny töitä niin saa yhteiskunnalta enemmän. Ei vaan oo reiluu!

Vierailija
38/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähennetään. Kela laskee kuukausia taaksepäin rahat, joilla sinun tulisi elää. Jos sinulla on esimerkiksi 2000€ säästöjä palkasta, niin sinun täytyy elää sillä 4 kuukautta ennen kuin voi saada toimeentulotukea.

Ei tuo laskentamalli mene ihan oikein. Et ole tainnut olla Kelassa töissä.

Tuossa oletettu, että henkilö saa asumistukea, joka kattaa lähes koko asumisen. Mutta ilmeisesti näin ole.

Vierailija
39/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Eläähän sillä noin puolitoista vuotta. Eikö se olisi helpoin ratkaisu?

Vierailija
40/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on voinut menettelyvirhekin tapahtua. Tuo työttömyysetuus taitaa olla suurempi kuin toimeentulotuen perusosa ja ilmeisesti et omistusasunnon takia saa asumistukea? Muussa tapauksessa kyllä nuo tuet pitäisi olla, jos ainoa tulo on TE-etuus. Kumppanin tulot vaikuttaa toimeentulotuessa, jos asuu kumppanin kanssa yhdessä.