Tunnetko aikuisia ihmisiä, jotka eivät tiedä politiikasta mitään?
Ihmettelen, ettei eräs yli 20-vuotias tiedä, mikä vasemmisto ja oikesto on. Se on ihan perustietoa.
Kommentit (54)
Minua alkoi kiinnostaa politiikka vasta kun olin lähes kolmekymppinen. Enpä sitä ennen paljoa tiennyt.
Jep, tämä kyseinen henkilö on jopa itse ollut Vasemmistoliiton kunnallisvaaliehdokas 🤣
Vierailija kirjoitti:
Minua alkoi kiinnostaa politiikka vasta kun olin lähes kolmekymppinen. Enpä sitä ennen paljoa tiennyt.
Kai tiesit käsitteet vasemmisto ja oikeisto?
Kyllä tuollainen tietämättömyys varmaan ilmenee henkilön yleistiedon puutteellisuutena muutenkin.
Olen tiennyt, mutta ne on kannattaneet vasemmistoa, koska niiden kaveritkin.
Eihän politiikan seuraamisessa ole hirveästi järkeä. Siellä joku 10% porukka päättää muiden päänmenoksi juttuja. Ei omiin asioihin pysty juuri vaikuttamassa ollenkaan
Vasemmistolaiset saavat tukia ja oikeistolaiset maksavat ne. Vasemmistolaisille kaikki on aina yhteiskunnan syytä ja oikeistolaisille ihminen on oman laivansa kapteeni. Sen verran tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesit käsitteet vasemmisto ja oikeisto?
No muistin kyllä että niitä oli käyty läpi yhteiskuntaopin tunneilla. Mutta olin jo unohtanut, miten eri puolueet niihin jakautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen tietämättömyys varmaan ilmenee henkilön yleistiedon puutteellisuutena muutenkin.
Totta. Luulisi, että nykyaikana yleistiedon saaminen on helppoa ja siksi sitä hankittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset saavat tukia ja oikeistolaiset maksavat ne. Vasemmistolaisille kaikki on aina yhteiskunnan syytä ja oikeistolaisille ihminen on oman laivansa kapteeni. Sen verran tiedän.
Tiesitkö, että on myös työssä olevia vasemmistolaisia ja työttömiä oikeistolaisia?
Demokraattinen politiikka on sitä, että yhden vaalikauden aikana puolella kansasta menee paremmin kuin ennen ja puolella kansasta huonommin kuin ennen. Sitten vaalikauden jälkeen osat vaihtuvat taas seuraaviksi neljäksi vuodeksi.
Tunnen tietenkin, koska heitä on hämmästyttävän suuri osa kansastamme. Esimerkkinä kysyisinkin, Kuka on tasavaltamme politiikassa kakkosmies presidentti Niinistön jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Asiattomaksi ilmoitettu
Miksi?
Politiikka on rikki, lähinnä ei enää kiinnosta.
Jotkut eivät tunne Suomen historiaa yhtään. Mitä olivat punaiset ja valkoiset, mikä oli yöpakkashallitus, kuka oli Tanner, Kyösti Kallio tai Kalevi Sorsa. Tässä siis historiaa politiikan alueelta.
Yksi jo keski-iän ylittänyt naapuri aikoinaan kertoi äänestävänsä siten, että menee äänestyskoppiin, laittaa silmät kiinni ja äänestää sitä, minkä ehdokkaan numeron kohdalle sormi osuu heilumisen jälkeen.
Tiedän. Välillä ihan suu meinaa loksahtaa auki, kuinka huono yleistieto joillakin on. Yksi ei tiennyt Norjan olevan kuningaskunta, yksi ei tiennyt missä iässä eläkkeensä on alkanut karttumaan, yksi väitti kuinka kirkkoon kuulumattomat eivät saa hautakiveä, yksi ei tiennyt mitä kieltä Irlannissa puhutaan. Onhan näitä vastaan tullut. Sellaisen tosin olen huomannut, että koulutustaso ei kerro mitään yleistiedon tasosta. Esimerkiksi joku diplomi-insinööri saattaa olla aivan ulkona maailman tapahtumista.
Paras oli se, kun yksi aikuinen henkilö oli koko ikänsä uskonut taikuuden olevan mustaa magiaa. Hänen oli jotenkin mahdotonta käsittää taikatemppujen olevan taitavia silmänkääntötemppuja.
Jep. Nämä juuri äänestävät vihreitä tai vasemmistoa jos edes tajuavat mennä äänestämään. Se puidenhalailu kuulostaa niin kivalta.
Joo, minä 😃