Tuttavan käytös tuntuu todella ikävältä
Minulla on tuttava jolla on ikävä tapa puhua vanhemmistani adoptiovanhempinani. Kyllä, minut on adoptoitu, mutta en ole koskaan käyttänyt sanaa adoptioäiti, adoptioisä jne. Olen aina puhunut ihan vaan äidistä ja isästä. Sen sijaan tällä tuttavalla tuntuu olevan joku pakkomielle aina korjata sanomisiani, "siis sun adoptioisä", jos erehdyn jotain isästä hänen kuullen puhumaan.
Olen monta kertaa vuosien aikana korjannut takaisin että ei kun ihan isä. Olen myös sanonut ihan suoraan että ei tunnu kivalta kun sanot noin, mutta mikään ei tunnu vaikuttavan tai menevän perille. Olen yrittänyt pitää kontaktit minimissä tämän ihmisen kanssa, mutta valitettavasti on tilanteita missä tapaan häntä silloin tällöin.
Kommentit (74)
Se on sikäli jännä että joillekin on tuo biologinen sukulaisuus ja sukututkimus ja kaikki hirveän tärkeää, vaikka fakta on että jos saisimme tietää todellisen totuuden verisukulaisuuksista, niin lähes jokaisen suvussa kun menisi useamman sukupolven taaksepäin niin siellä joku sukukirjoihin merkitty esi-isä ei olisikaan se todellinen biologinen esi-isä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko sun biologisia vanhempiasi? Ovatko vielä elossa? Voisit alkaa hehkuttamaan tälle tuttavalle heistä ja jos hän mainitsee adoptiovanhemmat niin korjaa häntä että ei kun mun BIOLOGISET vanhemmat.
Aloittaja mainitsi, että kyseessä on perhetuttu jo lapsuudestaan vanhempineen.
Kauanko veikkaat, että menisi kun tuo tuttu olisi kertonut asiasta ensin omille ja sitten aloittajan vanhemmille?
Ei kauaa, voin sanoa ja tuollainen narsisti osaisi aiheuttaa ihan mittavaa vahinkoa tuollaisella asialla.
Ja muutenkin, mikä lyömäase tuosta(kin) vielä tavalla tai toisella tulisi.
5/5 trolli. Tähän mennessä kaikki lähteneet täysillä mukaan.
Se ääliö korjaisi varmasti myös, jos siskopuolen sijaan puhut vain siskostasi.
Oletko tekemisissä biologisten vanhempien kanssa? Voiko olla että siksi varmistelee, että kummasta puhut?
Tai jos olette lapsesta asti tuntenut, niin voiko olla että kaverisi vanhemmat puhuvat sinun vanhemmista aina adiptiovanhempina ja kaverille siksi "tarttunut" se ilmaisu?
Muussa tapauksessa on moukkamaista. Ota uudestaan puheeksi ja sano että se ärsyttää ja pyydä lopettamaan adoptio-sanan käyttö ja sano että ei tarvitse kertoa asiasta muillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tekemisissä biologisten vanhempien kanssa? Voiko olla että siksi varmistelee, että kummasta puhut?
Tai jos olette lapsesta asti tuntenut, niin voiko olla että kaverisi vanhemmat puhuvat sinun vanhemmista aina adiptiovanhempina ja kaverille siksi "tarttunut" se ilmaisu?
Muussa tapauksessa on moukkamaista. Ota uudestaan puheeksi ja sano että se ärsyttää ja pyydä lopettamaan adoptio-sanan käyttö ja sano että ei tarvitse kertoa asiasta muillekaan.
Jokainen itse päättää miten kutsuu vanhempiaan, joten ei ole mitenkään oleellista onko tekemisissä vai ei.
Aika sairasta kun sinä vaadit valehtelemaan kunbtotuus ei ole mukavaa. He voivat olla sinun vanhempia mutta isyys ja äitiys tulee biologiasta
Hän kiusaa sinua.
Seuraavan kerran porukassa sano asiallisesti mutta napakasti Olen monta kertaa pyytänyt sua olemaan sanomatta mun vanhempia adoptiovanhemmiksi, voitko jo lopettaa tuon. Se pitää sanoa porukan kuullen selkeästi jossa kiusaaja nolostuu, sillä suurin osa muista on varmaan sen verran valveutuneita että hoksaa että sinua loukkaa adoption korostaminen. Ei auta jos sanot kahden kesken. Pysy myös kovana jos luonnehäiriöinen yrittää naurahdella tai kääntää ryhmässä tilanteen jotenkin oudoksi.
Toi on ilkeää ap sua kohtaan. Voisit ottaa etäisyyttä tähän henkilöön. Kun kerran olet sanonut, mutta hän tekee tota tahallaan,
Vanhemmuus ei riipu biologiasta, tuttavasi taitaa olla aika yksinkertainen.
Onko tätä pienenä kannettu kassissa metsässä ja unohdettu nostaa kantojen kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Onko tätä pienenä kannettu kassissa metsässä ja unohdettu nostaa kantojen kohdalla?
Kumpaa? Ihan vaan sen takia kysyn että ala- vai yläpeukutanko sun viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, rasismikortti nostettu esiin, kuten aina nykyään 😅 Ap, olet adoptoitu ja se on fakta. Nykyään biologiset tosiseikat halutaan kiistää, sukupuolta voi vaihtaa mielijohteesta jne. Halutaan kääriytyä pumpuliin ja on kaikenmaailman trigger warningeja joissa ei pysy perässä. Mutta oikeasti sukupuolia on kaksi, niitä ei voi muuttaa - ja adoptiotakaan ei voi muuttaa. Se on fakta, biologinen tosiasia ja sen kanssa on tultava toimeen; ei kiistettävä!
Olet adoptiovanhemmillesi tärkeä ja arvokas, vaikka olet adoptoitu. Sitä ei mikään muuta. Mutta tuttava muistuttaa sinua tosiasiasta.
Se, että onko biologisesti sukua, on tässä ihan toissijaista. Tietysti he ovat aloittajalle vanhemmat, jos (ja kun) ovat hänet kasvattaneet ja olleet vanhempia.
Ystäväni kutsuu äitipuoltaan äidiksi, biologista äitiään nimellä. Tämä siksi, että äitipuoli on hänet kasvattanut ja ollut hänelle aina äitinä. Biologinen äiti on biologisesti äiti, mutta ei ole koskaan ollut äidin roolissa. Minun edesmennyt ystäväni oli minulle "veli", vaikkei oltu sukua. Hän vain oli minulle kuin veli, minä hänelle kuin sisko.
Nämä asiat eivät kumoa sitä faktaa, että biologisesti jotkut eivät ole sukua mutta silti tuntuvat siltä. Perhe on se, joka on oikeasti perheen roolissa.
Tunnetko sun biologisia vanhempiasi? Ovatko vielä elossa? Voisit alkaa hehkuttamaan tälle tuttavalle heistä ja jos hän mainitsee adoptiovanhemmat niin korjaa häntä että ei kun mun BIOLOGISET vanhemmat.