Tekeekö kukaan enää vaatteita kotona? Korjataanko ostettuja vaatteita?
Kommentit (46)
Suurin osan vaatteista, myös kaupasta ostetuista, ompelen ja muokkaan mittojeni mukaan. Samoin kirppisvaatteet. Käytän vaatteita kauan, niin pitkään kun ne kestävät. Suosin laadukkaita kankaita ja luonnonkuituja. Paljon vaatteita kymmeniä vuosia vanhoja, myös perittyjä, kuten mummini talvitakki 70-luvulta.
Teen vaatteita, jos löydän hyvän ja edullisen kankaan. Yleensä ostan kirppareilta ja muokkaan itselleni sopivaksi, siis jos ei sovi jo alunalkaen. Neulon ja virkkaan myös paljon.
Korjaan toki, jos menee rikki, vetoketju hajoaa tai nappi irtoaa.
Roskiin ei mene mitään. Kun vaate tulee käyttöikänsä päähän irroitan siitä toimivat vetoketjut, napit ja sellaiset osat, jotka voi vielä käyttää. Leikkaan loput vaatteesta kuteeksi ja kudon tai joskus virkkaan niistä mattoja.
Mikä menee roskiin on rikkinäiset vetoketjut ja muut rikkinäiset osat mitä ei voi korjata.
Korjaan paljonkin ja nyt pitkästä aikaa on kesken takin ompelu, kun en mieleistäni kaupasta löytänyt. Nuorena ompelin melkein kaikki vaatteeni itse, koska en ollut silloinkaan standardien mallinen (liian pitkät jalat, liian leveät hartiat ja liian laiha vyötäröltä)
Ompelin lapsen vaatteet myös. Hän oireili kuminauhojen takia. Oli helpompi ommella vaate alusta alkaen kuin vaihtaa ostovaatteeseen lycranauha kuminauhan tilalle.
Ompelin paljonkin vaatteita alusvaatteista päällysvaatteisiin silloin kun itse tekeminen maksoi vain 1/3 kaupan hinnoista. Nykyisin kankaat maksaa niin paljon että itse tekeminen maksaa kolme kertaa enemmän kuin kaupasta valmis uusi, joten ompelu on jäänyt lähes kokonaan.
Korjaan vaatteita, mutta alusta alkaen en tee itse. Villasukat osaan tehdä ja niitä teenkin. Samoin ompelen verhot, koristetyynyn päälliset yms.
En osaa korjata eikä ole aitoa kiinnostusta opetella, mutta vien vaatteita korjattavaksi ja muokattavaksi ompelijalle. Yritän hankkia vain sen verran laadukasta vaatetta, että korjauttaminen kannattaa. Eikä tätä varten edes tarvitse olla varakas, kunhan ostaa uutta vaatetta vain harvoin.