Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö kukaan enää vaatteita kotona? Korjataanko ostettuja vaatteita?

Vierailija
25.11.2023 |

Missä kunnossa vaatteet menee roskiin?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaanko yläasteen käsityötunneilla tällaisia asioita tai valmiuksia niihin, vai mitä siellä tehdään?

Vierailija
22/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muokkaan sopivaksi ja korjaan, mutta en tee itse. Lähinnä siksi en tee koska en jaksa kaavarumbaa, eikä ole kunnon pöytää jonka päällä leikata. Ompelukoneessa ei myöskään ole sellaista toimintoa jolla saisi kätevästi esim. Trikoopääntien ommeltua, enkä omista saumuria. eli liian hankalaa olisi tehdä alusta asti itse. Teen kyllä muita juttuja ommellakin, viimeksi patalapun ja kauppakassinnja pari tyynyliinaa.

Oletko kokeillut kaksoisneulaa trikoon pääntien ja helmojen ompeluun? Sen kun oppii, niin saa kivan näköistä jälkeä helposti. Vaatii kyllä säätöä aikansa, ennen kuin harjaantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan kyllä mutta en tee itse uusia. Taitoa löytyisi mutta laadukkaat kankaat on melkoisen kalliita ja työtunteja kertyy paljon per vaate joten en pidä sitä vaivan arvoisena kun satun olemaan niin standrdikokoinen että vaatteita löytyy hyvin.

Vierailija
24/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muokkaan sopivaksi ja korjaan, mutta en tee itse. Lähinnä siksi en tee koska en jaksa kaavarumbaa, eikä ole kunnon pöytää jonka päällä leikata. Ompelukoneessa ei myöskään ole sellaista toimintoa jolla saisi kätevästi esim. Trikoopääntien ommeltua, enkä omista saumuria. eli liian hankalaa olisi tehdä alusta asti itse. Teen kyllä muita juttuja ommellakin, viimeksi patalapun ja kauppakassinnja pari tyynyliinaa.

Oletko kokeillut kaksoisneulaa trikoon pääntien ja helmojen ompeluun? Sen kun oppii, niin saa kivan näköistä jälkeä helposti. Vaatii kyllä säätöä aikansa, ennen kuin harjaantuu.

Joo, ei onnistu tällä koneella, ja jos luit kokonaan, niin huomasit että se ei ole ainoa syy 👌

olen ap koulutukseltani ompelija

Vierailija
25/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei onnistu tällä koneella, ja jos luit kokonaan, niin huomasit että se ei ole ainoa syy 👌

olen ap koulutukseltani ompelija

Sori, en sitten ymmärtänyt lukemaani. Tykkäisin myös ommella enemmän vaatteita, mutta tilan puute hankaloittaa tekemistä. olisi ihanaa jos omistaisi niin suuren pöydän, että mahtuisi leikkaamaan suuria kankaita. Kokeilumielessä tilasin yhden vaatetuskaavan pdf:nä, meinasi mennä hermot sen kanssa. Kaava piti tulostaa A4-arkeille ja sitten teipata yhteen. Ensin loppui väri tulostimesta ja siihen teippailuun meni monta tuntia. Eli kuulostaa kätevältä tilata kaavat netistä, mutta lopputulemana hankala ja kallis projekti. En suosittele!

Vierailija
26/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan myös kaavoittaa, mutta se pöytä puuttuu, ja vaiva on ihan älytön. Ennenkin ompelutettiin vaatteita, ei kaikki tehneet niitä itse.

Vierailija
27/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin kympin vaatteita ei kannata korjata. Uffin pönttöön vaan. 

Vierailija
28/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ommellut lähes kaikki vaatteeni neljänkymmenen vuoden ajan. Olen 180-senttinen, pitkäraajainen, leveäharteinen ja muutenkin vääränmallinen valmisvaatteisiin.

Osaan kaavoittaa ja suunnittelen mielelläni vaatteita. Neulon myös kaikenlaista, viime aikoina neulejakkuja. Jos olisi välineet ja tilat, haluaisin suunnitella ja valmistaa laukkuja ja kenkiä.

Vierailija
29/46 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kertoo, että ei ole tilaa leikata kaavoja ja kankaita, kun ei ole pöytää siihen tarkoitukseen. Minullakaan ei ole koskaan ollutkaan, joten olen tarpeen tullen pyöritellyt matot pois olohuoneen lattialta ja leikannut siinä.

Vierailija
30/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kertoo, että ei ole tilaa leikata kaavoja ja kankaita, kun ei ole pöytää siihen tarkoitukseen. Minullakaan ei ole koskaan ollutkaan, joten olen tarpeen tullen pyöritellyt matot pois olohuoneen lattialta ja leikannut siinä.

Eiköhän tämä ole käynyt ihan jokaisen mielessä, moni nyt vain ei pidä lattiatyöskentelyn ergonomiasta.

Vierailija
31/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen korjannut vaatteita. Mulla vaan vaatteet ei mene rikki, kun ostan niin hyvälaatuisia ettei ne reikiinny eikä herkästi nukkaannu. 

Sulla ei varmaan ole kissoja eikä koiria eikä muitakaan lemmikkejä.

Paidoissa olkapäissä reikiä. Pyyhkeissä säännöllinen reikäkuvio taittelun mukaisesti, kun hampaanpoistossa käynyt kissa helpotti ikenien kutinaa pureskelemalla pyyhkeiden taittokulmia. Villasukissa reikiä, kun mammaa kaivannut koira järsi niitä...

T-paitojen reikiä ei kannata korjata, mutta pyyhkeet ja villasukat saa kyllä paikattua. Osaan tehdä vaatteet "alusta alkaen", en osaa kehrätä lankaa, mutta kutoa osaan (sekä kudinpuilla että puikoilla), korsettia en ole koskaan yrittänyt tehdä. Enkä kenkiä, mutta kengät kuulemma ensi kesäksi pitää tehdä (keskiaikamallilla).

Olen elantonikin saanut ompelusta, tein muutosompeluita ja korjauksia neljä vuotta opiskelujeni rahoittamiseksi. Olen vaihtanut yli tuhat vetoketjua, se sujuu oikein näppärästi.

Pitäisi taas ryhdistäytyä ja ryhtyä enemmän ompelemaan. Sen verran kallista on nykyään eläminen, että mistä voi säästää, niin sekin vähä auttaa.

Vierailija
32/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan myös kaavoittaa, mutta se pöytä puuttuu, ja vaiva on ihan älytön. Ennenkin ompelutettiin vaatteita, ei kaikki tehneet niitä itse.

Käytän leikkuupöytänä arkkupakastinta. Se on ainoa aina taatusti tyhjä tila (eihän siinä mikään pysy kun sen nostaa auki...) ompelukone ja saumuri ovat ompelukaapissa, ompelen seisten, en osaa enää ommella istuen (vaikka töissä kyllä istuin useamman vuoden ompelukoneen edessä)

Vierailija
33/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksoisneulalla saa joustavan ompeleen pääntielle, hihoihin ja helmaan tavallisella ompelukoneella. Saumat huolitellaan siksaksilla.

Vierailija
34/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen ja korjaan amatööripohjalta. Vain nurjalta puolelta huomaa, että tämä ei ole valmisvaate, huolittelu on paljon siistimpää.

Moni pyytää ompelemaan heillekin, mutta kun sanon hinnan, perääntyvät samantien. T-paitaa ei saa viidellä eurolla.

Vierailija
35/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teen. Paljonkin. Lasten kaikki vaatteet onnistuu alusvaatteita ja merinokerrastoja ja -asusteita myöden. Aikuisille myös jonkun verran mutta vähemmän, kun isot kankaat ovat niin kalliita.

Olisi halvempaa, siis todella paljon halvempaa, ostaa kaupasta pienten käsien tekemää. Näin saan kuitenkin laadukkaampaa, eettisempää, myrkyttömämpää ja onpahan harrastus.

Vierailija
36/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon teen. Puran ja leikon vanhoja hyväkuntoisia joista teen uuden. Viikolla leikkasin muutamat pieneksi jääneet farkut, tein niistä yhden ison kankaan ja ompelin collegetyyliset löysät housut. Saumoja on siellä täällä ja eri suuntiin kun tarkoituksella niitä jätin. On kotihousuna.

Vierailija
37/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi alkaa ommella enemmän ja lopettaa uusien vaatteiden ostaminen kokonaan. En haluaisi tukea epäeettistä vaatetuotantoa.

Vaatteissa se ompeluosuus ei ole kuitenkaan ainoaa riistoa, vaan myös materiaaleihin liittyy käsittääkseni paljon epäkohtia (raaka-aineen keräys ja kasvatus, ympäristövaikutukset, kankaan valmistus, värjäys, tehtaan päästöt, myrkyt ym). Olen yrittänyt etsiä edes vähän parempia kankaita, mutta ainakaan kangaskauppojen nettisivuilta en ole löytänyt tietoa materiaalien ja kankaiden alkuperästä. Jos jotain hyvää kerrottavaa olisi, se varmasti kerrottaisiin.

Jos täällä on muita kankaiden alkuperästä kiinnostuneita: tiedättekö, mistä löytäisi eettisiä ja ekologisia kankaita? Eli ei mitään Kiinassa tai muissa riskimaissa kasvatettua tai valmistettua puuvillaa (veikkaan että 99% kankaista on tällaisia), vaan esimerkiksi eurooppalaista pellava-, hamppu- tai nokkoskangasta. Olisin kiinnostunut myös eettisistä villakankaista (esim. aluskerrastoon ja takkiin). Esimerkiksi suomalainen tai kierrätysvilla voisi olla mielestäni eettistä. Suomenlampaanvillasta tehdään ainakin lankoja, eli neulominen on ainakin mahdollista eettisesti (joskus oli puhetta, että suomivillasta valtaosa meni roskiin, koska käyttöä ei vaan ollut).

Tähän asti olen käyttänyt lähinnä omista vanhoista vaatteista saatavia materiaaleja. Kierrätysmyymälöitä pitäisi kyllä käydä tutkimassa myös.

Vierailija
38/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien ompelijalle lyhennykset ym. Kerran teetetin kesämekon. Työllistän hyvää yrittäjää.

Vierailija
39/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee itse, koska en osaa. Korjaan kyllä mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman pitkälle.

Vierailija
40/46 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse tai ostan kirpparilta. Jos olen tehnyt itse, korjaan myös paljon varmemmin kuin parin euron kirppisvaatteen. Yleensä vetoketju hajoaa ja se on vaihdettava tai takin vuori uusittava. Kun puseroiden kainalot ovat puhkikuluneet, laitan tekstiilin jätteeksi. Niitä kun ei saa yleensä korjattua kauniisti ja mukavan tuntuisesti. Toki, jos kangas on muuten hyvälaatuinen, siitä voi tehdä hatun, kassin tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme