Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talvella rakastun maalla asumiseen aina enemmän ja enemmän

Vierailija
25.11.2023 |

Ja se on ihan epäloogista. Meillä on pieni pääosin puilla lämmitettävä torppa, ulkohuussi ja sähkötön ulkosauna, mutta taas nyt kun on -13 astetta, lunta ihan kunnolla ja lisää tulee, tunnen ihan valtavaa onnellisuutta! Kun tallustan talvisaappaissa villapaita päällä huussiin niin aina vaan ihailen miten nättiä on. Ja illalla kävelen saunasta sisälle pyyhe päällä ja paljain varpain, kuten jo lapsena oli hauskaa tehdä.

Löytyykö muita? 😄

Kommentit (208)

Vierailija
141/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä elämänvaiheessa maaseudun syrjäkylien asketismi on ihanaa. Kun nivelet ovat vetreät, ei kolota eikä väsytä, selkä ei vaivaa ja portaita jaksaa nousta.

Lumikolan varressa viihtyy ja mökin ylläpito onnistuu.

Sitten alkaa alamäki. Ei jaksaisikaan tehdä enää niin paljon, väsymys painaa. Maalla ei saa oikein arjessa apuakaan, kauppaan on pitkä matka ja auto välttämätön.

Sen kun pitää mielessä, että myy mökin hyvissä ajoin, kun vielä jaksaa sitä huoltaa, eikä odota kunnes taloraihna on yhtä huonossa kunnossa kuin itse.

Mutta aika aikansa, kannattaa kokeilla tuota asumismuotoa, jos siitä saa onnea. Lapsuudessani kauppaan oli 15km ja kävellen et päässyt mihinkään.

Aikuisena olen hakeutunut palveluiden pariin, etten olisi kenenkään varassa.

Mutta minua 10v nuorempi sisko ei saanut kokea lapsuutta maalla, koska vanhemmat muuttivat kaupunkiin ollessani teini.

Sisko asuu nyt aivan hukkakorvessa ja nauttii.

Vierailija
142/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nivelet on taatusti vetreämmät maalla omassa mökkerössä asumisen takia, kuin olisivat muuten. Olen nytkin sairauslomalla koska en pysty työhöni, mutta maalla pienet askareet on vaan tehtävä ja ne onnistuu. Lumityöt voi tehdä vaikka 5 minuutin pätkissä. Juuri fyssari sanoi että hyvä vaan että teen ja touhuan, arkiliikunta on jopa parempi asia omille sairauksilleni kuin väkinäiset jumppaliikkeet. Tosin ei viimeksi selkäleikkauksen jälkeen ymmärretty että minun pitäisi saada vietyä sisälle 35-40-kiloiset puukopat mutta onnistuu sekin taas nykyään! Ja kelkat ym on avuksi keksitty. Apuakin saa heti pyytäessä, usealtakin taholta ja auto on oltava maalla aina, iästä viis. Ja taloa en myy koskaan.

Nyt olen sairas vain fyysisesti. Jos joutuisin kaupunkiin, sairastuisin myös henkisesti. Ei tule tapahtumaan.

Muut saa tehdä mitä haluaa mutta niin teemme mekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on muotia tällainen eräjormailu ja yksinkertaisuuden rakastaminen.

Tiukan paikan tullen sitten luikitaan takaisin mukavuuksien pariin.

Vierailija
144/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin on täällä maaseudullakin mukavuuksia. On sisävessaa, suihkua ja saunatilat. Vain kauppareissut täytyy suunnitella.

Vierailija
145/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Muotia' ja muotia, jos vuosikausia, jopa kymmeniä kestää...🤔

Vierailija
146/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiset elää elämäänsä näin, muodista huolimatta. Kuten esimerkiksi mammani yli 90-vuotiaaksi ja nyt vanhempani yli 80-vuotiaina ja minä vuodesta toiseen yli 50-vuotiaana. Eikä ole tiukat paikat muualle ajaneet. Aattelet että muodin perässä kaikki? 😂 salli mun nauraa. 

Vierailija
147/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seliseli. Ap on ihan selvä trolli. Missään maalla asu. Kirjoituksistaan huomaa jo, että  kokemusta oikeasti alkeellisissa oloissa elämisestä ei ole. Pelkkää hevonhuttua.

Mutta jatka toki satuiluja 😊 kun on niiiiin ihkua. 

Aistin kateutta, sitä se yksiö siellä kerrostalossa voi aiheuttaa.

eri

Vierailija
148/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nivelet on taatusti vetreämmät maalla omassa mökkerössä asumisen takia, kuin olisivat muuten. Olen nytkin sairauslomalla koska en pysty työhöni, mutta maalla pienet askareet on vaan tehtävä ja ne onnistuu. Lumityöt voi tehdä vaikka 5 minuutin pätkissä. Juuri fyssari sanoi että hyvä vaan että teen ja touhuan, arkiliikunta on jopa parempi asia omille sairauksilleni kuin väkinäiset jumppaliikkeet. Tosin ei viimeksi selkäleikkauksen jälkeen ymmärretty että minun pitäisi saada vietyä sisälle 35-40-kiloiset puukopat mutta onnistuu sekin taas nykyään! Ja kelkat ym on avuksi keksitty. Apuakin saa heti pyytäessä, usealtakin taholta ja auto on oltava maalla aina, iästä viis. Ja taloa en myy koskaan.

Nyt olen sairas vain fyysisesti. Jos joutuisin kaupunkiin, sairastuisin myös henkisesti. Ei tule tapahtumaan.

Muut saa tehdä mitä haluaa mutta niin teemme mekin.

Miksi se puukoppa ylipäätään pitää lastata niin täyteen että se painaa 35-40 kiloa? Minä ainakin pystyin jalkaleikkauksen jälkeen kantamaan puita sisälle pienemmissä sateissa, täyteen kopalliseen kun ei vielä voimat riittäneet.

Vierailija
149/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä kukaan mitään puukoppia kanna.

Korkeintaan lidlin muovikassia vuokrayksiöön.

Myönnän että mulla on käytössä Lidlin siniset kassit uunipuiden kantoon. Just sopivan kokoisia 60cm haloille ja helppo heittää olalle niin jaksaa kantaa isomman kasan kerralla kuin kopalla. 

Vierailija
150/208 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain onneksi asunnon myytyä hattulan kunta kieltää "ok talolla jatkuvan asumisen" pitää laittaa osoitteeksi post resant hämeenlinna. EI ONGELMA haen kirjeet kerran viikossa lehdet tulee 3km päähän päivittäin. täällä hyvin valkoista stasissa näytti hyvin mustalta

Vierailija
151/208 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi se puukoppa ylipäätään pitää lastata niin täyteen että se painaa 35-40 kiloa? Minä ainakin pystyin jalkaleikkauksen jälkeen kantamaan puita sisälle pienemmissä sateissa, täyteen kopalliseen kun ei vielä voimat riittäneet."

Ehh no ei "pitänyt" mutta se oli tavoite että tuon täysiä puukopallisia. Lääkäri ei ymmärtänyt koko puiden tarkoitusta kun ei ymmärtänyt puulämmitystä. Se oli se pointti.

Tottakai puita voi hakea vaikka klapi kerrallaan, mutta sekään ei kalliotontilla ollut se ensisijainen tapa.

Vierailija
152/208 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun nuorena neitona asuin vanhassa talossa, puulämmitys, pihasauna, ulkohuussi. Joskus puita kantaessa meni tikku sormen nivelen kohdalta ihon läpi. No, ainahan näitä sattui, mutta tällä kertaa sormi tulehtui, turposi. Lääkärissä sanoin, että tikku meni sormeen. Lääkäri oli H. Moilasena: Mikä tikku? No tikku, tikku. Halosta lohjennut. Ai mikä siis, mistä puusta??? No oiskohan ollut koivua!

Ei ehkä ollut puulämmitystä nähnytkään, nuori jolppi. No, antibioottikuuri auttoi

Oli -80 lukua tämä

(Kaksio kaupungissa)

Vierailija
153/208 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sain onneksi asunnon myytyä hattulan kunta kieltää "ok talolla jatkuvan asumisen" pitää laittaa osoitteeksi post resant hämeenlinna. EI ONGELMA haen kirjeet kerran viikossa lehdet tulee 3km päähän päivittäin. täällä hyvin valkoista stasissa näytti hyvin mustalta

Kiva, ett viihdyt siellä missä asut, mutta miksi pitää kaupunkia kutsuaa stasiksi?  No ehkä se lisää viihtyvyyttäsi...

Vierailija
154/208 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Paljonko teillä on neliöitä? Meil on 36m2. Keittiö, kammari ja kaks eteistä. Hyvin sovitaan.

(Kaksio kaupungissa on reilut 50m2🤔)

Vierailija
155/208 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä pihasaunasta! Hyvät oli löylyt ja on niin älyttömän kaunista. Todella paljon lunta, lumiset kuuset ja savu nousee hiljalleen punamultaisen saunan piipusta 😍

Meillä on lämmintä tilaa noin 33 m. Tupa ja kamari. Mitattiin remonttia tehdessä, mitään piirustuksiahan talosta ei ole olemassa. Lisäksi on kuisti joka on vielä kylmä, mutta josta tulee lämmin. Saisi ulkovaatteet ja -kengät lämpimään 😄 Nyt nostan ne sisälle lämpenemään vähän ennen kuin lähden mihinkään.

Vierailija
156/208 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ettäs. Nautin jo etukäteen joulusaunan tunnelmasta  -  iltapäivän sinisessä hämärässä hilppastaan pihasaunaan. Ulkotulet polun varrella. Saunassa kynttilät (sähkövaloja ei sytytetä). Saunan padasta kohoaa höyry ja vesistää ikkunat. Lattialla on viileä, onneksi puuritilät. Löylyt on upeat. Ehkä piehtaroimme hangessa. Sit hilppastaan tupaan herkkuruokien kimppuun...

(Kaksio&sähkösauna kaupungissa)

Vierailija
157/208 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi ettäs. Nautin jo etukäteen joulusaunan tunnelmasta  -  iltapäivän sinisessä hämärässä hilppastaan pihasaunaan. Ulkotulet polun varrella. Saunassa kynttilät (sähkövaloja ei sytytetä). Saunan padasta kohoaa höyry ja vesistää ikkunat. Lattialla on viileä, onneksi puuritilät. Löylyt on upeat. Ehkä piehtaroimme hangessa. Sit hilppastaan tupaan herkkuruokien kimppuun...

(Kaksio&sähkösauna kaupungissa)

Ja meillä melkein jokapäiväistä, lukuunottamatta ulkotulia (kynttilälyhdyt meillä on aina talvisin) ja sähköasiaa, kun sähköä meillä ei ole 😄 Lumessa kierittiin eilen "kuin viimeistä päivää" kun on luvattu nollaa/+1 astetta, niin kohta ei ole enää ihanaa pehmeää pakkaslunta Tämä pakkasaika on ollut ihanaa, en tykkää nolla- tai plussakelistä talvella yhtään. Onneksi nyt asutaan kuitenkin alueella jossa on talvisin kunnolla lunta! Pimeät loskatalvet on kamalia.

Vierailija
158/208 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli upea katsella revontulia omalta terassilta. Meillä kun ei ole valosaastetta niin ei joutunut lähtemään kotipihaa kauemmaksi.

Vierailija
159/208 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein Lämpöistä Joulua teille/meille maalaiselämää viettäville. Linnuille ruokaa riittävästi, kynttilät palakoot luoden tunnelmallista valoaan. Lempeitä löylyjä ja pehmeää lunta kieriskelyyn😉🌲

(kaksio kaupungissa)

Vierailija
160/208 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla ei turhaa huussissa istuskella mietiskelemässä 😂 Ennustelee mukavat -30 astetta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän