Tänään Suomen sähköverkko kaatuu, kun val koroska ryntää tuhlaamaan sähköä holtittomasti
Kommentit (109)
Onhan noita polttoaineitakin vahingossa myyty muutamalla sentillä per litra. Hyvin kelpasi jengille polttoaine. Ei itketty säiliöiden tyhjenemisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon persaukisten kokoontumisajot.
Sen verran on lypsetty tässä superkalliilla sähköllä, että varmasti otan takasin minkä saan.
Ok. Itse en jaksa nähdä vaivaa pikkurahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mihinkään kaadu, suomalaiset kun on ottanut sen verran kiinteitä sopimuksia tyyliin 10c kwh. Mahtaa vtuttaa
Palataan asiaan pakkasilla, kun ei voi valita lämmittääkö vai ei. t. 7snt/kWh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran on lypsetty tässä superkalliilla sähköllä, että varmasti otan takasin minkä saan.
Juu. Kolikotkin heittelet aina hankeen jos sellasia jostain sattuu lompsaan päätymään. Rahhaa on ettei edes kakkalle taivu.
Joo, tottakai mä haluan ajatella sähköyhtiöiden etua. Olen kunnon kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mihinkään kaadu, suomalaiset kun on ottanut sen verran kiinteitä sopimuksia tyyliin 10c kwh. Mahtaa vtuttaa
Palataan asiaan pakkasilla, kun ei voi valita lämmittääkö vai ei. t. 7snt/kWh
Vuoden keskihinta ratkaisee. Talvella on kalliimpaa, mutta kesän halvat hinnat tasaavat. Persaukiset talousongelmaiset ottavat määräaikaisia sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä melkein toivoisin, että ihmisten herättelemiseksi typeryydestä sähköyhtiöt ihan suoraan tekisivät alueittain jotain tunnin-parin katkoja. Norskiyhtiö teki honnoitteluvirjeen ja nyt sitten ilakoiva minäminäjoukko yrittää ottaa hommasta kaiken irti. Jos kalahtaisi omaan nilkkaan, niin ehkä se opettaisi ymmärtämään asioita vähän laajemmassa mittakaavassa. Se sähköverkko kun ei ihan oikeasti pysty rajattomasti lisäämään siirtokapasiteettiaan tai energiayhtiöt tuotantoaan ja tätä ei tunnu osa käsittävän.
Ylikuorma tulee yllättävän helpolla vastaan, kun omakotitalo asuja lyö sitä kuormaa sinne omaan verkkoonsa.
Tyypillisesti omakotitalossa on se 3x25A. 25A pääsulakkeilla saa 17kW tehon. Esim sähköauton lisäksi jää käyttöön enää 6kW tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä melkein toivoisin, että ihmisten herättelemiseksi typeryydestä sähköyhtiöt ihan suoraan tekisivät alueittain jotain tunnin-parin katkoja. Norskiyhtiö teki honnoitteluvirjeen ja nyt sitten ilakoiva minäminäjoukko yrittää ottaa hommasta kaiken irti. Jos kalahtaisi omaan nilkkaan, niin ehkä se opettaisi ymmärtämään asioita vähän laajemmassa mittakaavassa. Se sähköverkko kun ei ihan oikeasti pysty rajattomasti lisäämään siirtokapasiteettiaan tai energiayhtiöt tuotantoaan ja tätä ei tunnu osa käsittävän.
Naurettavaa. Suomalaisista taitaa pörssisähkö olla n. 20 %:lla. Keskimäärin pörssisähköllä elävät kiinnittävät enemmän huomiota sähkön kulutukseen. Kiinteillä sopimuksilla olevathan täällä vähän väliä hehkuttaa, kun saa tuhlata sähköä just niin paljon kuin huvittaa. Kun nyt kerrankin on YHTENÄ päivänä tällainen tilanne, aion todellakin ottaa ilon irti. Ja se tarkoittaa sitä, että klo 15 pistän saunan päälle, lämminvesivaraajan manuaalisesti päälle, patterit täysille (suurin osa kiinni talvet, vaikka sähkölämmitteinen asunto) ja pesen kaikki mahdolliset pyykit.
Kiitos kun muistutit. Menen laittamaan pesukoneen päälle 60 asteen ohjelmalle. Ja sen jälkeen pyöräytän vielä koneellisen puhdistusmielessä 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän norjan suomen väliset kaapelit kestävät lisääntynyttä kulutusta
Meinaatko että siellä on yksi kaapeli ja ruotsin kautta ei voi tulla norjalaista sähköä suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun muistutit. Menen laittamaan pesukoneen päälle 60 asteen ohjelmalle. Ja sen jälkeen pyöräytän vielä koneellisen puhdistusmielessä 90 asteessa.
ai mä pesen sillopyykkiä ku on likaisia vaatteita.onpa perseaukinaisilla huvit
No, joo. Halvan hinnan takia markkinoilta toki poistui tuotantoa, koska sähköntuottajat eivät halua tuottaa sähköä tappiolla, mutta tuskin mitään dramaattista tulee tapahtumaan.
No nyt voimme todeta sähköyhtiölle, että SOPIMUS ON SITOVA. Kuten hekin ovat toitottaneet kalliin määräaikaisen sopimuksen tehneille. Olen ottanut sähkömarkkinoiden riskit itselleni solmimalla pörssisähkösopimuksen viime vuoden marraskuussa. Varauden siihen, että hinta voi olla todella korkea (kuten tällä viikolla oli pahimmillaan 96 senttiä / kWh) tai hinta on todella alhainen, kuten kohta alkava -50 senttiä / kWh. Se, että sähköyhtiöt itse mokailevat, ei ole minun ongelmani. Meillä menee tiskikone, pyykkikone ja kuivausrumpu päälle sekä hybridi lataukseen ja lämmitys kunnolla päälle. Suora sähkölämmitys kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot tehdä sillä vajaalla kahdella eurolla jonka nyt tienaat? Suosittele laittamaan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Kolikotkin heittelet aina hankeen jos sellasia jostain sattuu lompsaan päätymään. Rahhaa on ettei edes kakkalle taivu.
En ole tuota väittänyt. Mutta esim saunaan en mene tänään ihan vaan sen takia että siitä maksetaan, enkä tuuleta huvikseni lämpöä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot tehdä sillä vajaalla kahdella eurolla jonka nyt tienaat? Suosittele laittamaan säästöön.
Miksi sä olet huolissasi minun säästöistäni?
Vain idiootti jättää edun hyödyntämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos hän just nyt menee hän joutuu maksamaan vajaa pari euroa.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä se on pienikin säästö. Tämän takia suomalaiset on niin helkkarin köyhiä. Ajatellaan, että ei kannata säästää, ellei säästö ole hemmetin iso.