Te jotka olitte nuoria 80-luvulla, oliko se oikeasti tällaista kuin tällä videolla?
Tämä on jotakin todella outoa tämä video. Oliko se oikeasti tuollaista? Kyselee -97 syntynyt.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret kyllä heiluivat leikkipuistoissa, nuorisotalolla, metsissä, rannoilla, kallioilla jne. jos ei sitten kaupungilla eikä vielä ravintolaan päässyt.
Missään noista ei nuoret oikein nykyään saa enää olla. No ehkä siellä metsässä, mutta kyllä siitäkin joku koiranlenkittäjä mielensä pahoittaa.
Minä olen 80-luvun nuori, parhaassa biletysiässä tuolloin, yo vuosimallia -84. Ja on kyllä niin mukavia muistoja 80-luvulta. Minunkin kotikaupungissani kaduilla oli pe ja la iltaisin todella paljon porukkaa liikkeellä. Täysi-ikäiseksi tultua tuli toki vietettyä iltoja paikallisessa ravintolassa aika usein, mutta ei tuolloin ollut todellakaan varaa olla joka viikonloppu humalassa, välillä oli ns. ei-ravintolaan viikonloppuja (rahaa ei ollut käytössä kovin paljoa), jolloin sitten joku sai vanhemmiltaan pummattua auton ja siinä sitten istuttiin kyydissä ja ajettiin p-rallia keskustassa. Tai mentiin kävellen pyörimään sinne.
Usein oli niinkin, että jos olit kävellen keskustassa, niin joku tuttu tuli ja pyysi kuskiksi, eli oli itse menossa esim. ravintolaan tai bileisiin ja antoi autonsa käyttöön koko illaksi sillä ehdolla, että toimitaan hänen kuskina. Kännyköitä ei silloin ollut, joten käytiin aina välillä pyörimässä sen paikan lähettyvillä jossa auton omistaja oli, katsomassa tarviiko jo kuskausta.
Muistan kyllä paheksuneeni nuorena tuota käytöstä, kun sitä pääsin vielä todistamaan. Mutta voisin vaihtaa tämän nykyisen ilmapiirin takaisin tuollaiseen. Molemmissa puolensa, mutta kyllä nämä nykyajan yliherkkyydet, känselöinnit ja ajatuspoliiisit ovat helvetin rasittava ilmiö. Ollaan henkisesti menossa johonkin Pohjois-Korean malliin entisestä vapaudesta, joka oli länsimaiden paras puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ahdistuksia ja pahaa oloa kun opiskelijat vielä ryyppäsi.
On siinä se perä, että ei pelkän kännykän kautta kommunikointi tee hyvää ihmisen psyykelle. Tarvitsisi ihan oikeita ihmiskontakteja joita vaikka tuolla kaupungilla tapaisi. Netissä voi ajautua vaikka minkälaiseen häiriintyneeseen kuplaan.
Totta tämäkin. Noiden aikojen suurinta viehätystä oli se vastakkaisen sukupuolen kohtaaminen. Kaikki perustui siihen. Jännitys alkoi jo torstaina, kun tiesi että huomenna mennään. Ja sitten mentiin. Vähän minttuviinaa lämmikkeeksi.. se tunnelma kun astelet kohti kaupunkia, pakkaslumi narskui kenkien alla ja kaverit mukana. Jännityksen sekainen odotus, tuleeko tappelu vai naista. Elämä edessä..
Nykyään saman jännityksen saa pelaamalla kotona jotain räiskintäpeliä, kuulokkeilla jutellaan kaverille samalla. Ja sitten voi vähän selata tinderiä etsiäkseen kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen. Niin, eihän se tosiaan ihan sama ole. En kannata nuorison ryyppäämistä ja tappelua, mutta kyllä kavereitten ja sen vastakkaisen sukupuolen tapaaminen livenä jossain juhlissa olisi paljon terveempää.
Kai se oli joillekin. Itse en hengannut ulkona öisin enkä bilettänyt.
T. N 1970
Ne 80-luvun nuoret on nykynuorten vanhempia, ei ne ole omiaan päästäneet sekoilemaan läheskään samalla tavalla kun muistavat millaista se oli :D
Totta, paljon terveempää olla livenä sosiaalinen. Ei netin sosiaalisuus ole ollenkaan sama asia. Eikä ihme että parisuhteita ei meinaa syntyä entiseen malliin, kun niissä useimmiten pitäisi elää ihan fyysisesti samalla tilassa ja keskustella puhumalla eikä kännykän viestien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kotoisin Riihimäeltä. Totahan se perjantai-ilta kaupungilla oli. Saako kysyä mikä siinä on outoa? N50
No 1997 syntyneelle aloittajalle tuo on aika oudon näköistä? Eihän tuollaista enää missään ole. Kai sinä ymmärrät, että asia mikä on sinulle tuttua, ei välttämättä ole sitä kaikille? Hyvää päivää taas..
Eli et kykene kertomaan mikä on outoa? Pilluralli? Ryyppääminen? Tukkamuoti?
Hillitön humalassa heiluminen, sillä ylpeily, naisten pieksäminen, jatkuva tappeluista jauhaminen, yleinen sekopäinen ilmapiiri. Näihin ainakin itse kiinnitin huomiota.
Niin? Sitähän se suomalainen kulttuuri on aina ollut. Väkivaltaista ja naista alistavaa. Onneksi on nykyisin pikkasen parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kotoisin Riihimäeltä. Totahan se perjantai-ilta kaupungilla oli. Saako kysyä mikä siinä on outoa? N50
No 1997 syntyneelle aloittajalle tuo on aika oudon näköistä? Eihän tuollaista enää missään ole. Kai sinä ymmärrät, että asia mikä on sinulle tuttua, ei välttämättä ole sitä kaikille? Hyvää päivää taas..
Eli et kykene kertomaan mikä on outoa? Pilluralli? Ryyppääminen? Tukkamuoti?
Hillitön humalassa heiluminen, sillä ylpeily, naisten pieksäminen, jatkuva tappeluista jauhaminen, yleinen sekopäinen ilmapiiri. Näihin ainakin itse kiinnitin huomiota.
Niin? Sitähän se suomalainen kulttuuri on aina ollut. Väkivaltaista ja
Tämä nyt on tätä nykyistä sukupuolisotaa ja feminismiä, kun pitää aina nostaa jotain naisten alistamisia. Kyllä pojat ja miehet lähinnä toisiaan mätki. En sitä sano etteikö olisi ollut nykyistä yleisempää myös naisia lyödä. Mutta se oli ajan henkeä eikä sellaista, että olisi nimenomaan ollut tarkoitus alistaa naisia. Kyllä naiset kiinnosti tyttöystävänä/puolisona tai seksiin. Ja jos jotain väkivaltaa oli naisia kohtaan niin ei sitä hyväksyttävänä pidetty, vaan todella huonona käytöksenä. Silloin oli kunnia asia miehelle ettei lyö naista, ne tietää jotka muistaa. Tai on varmaan nykyäänkin, en tiedä mitä nuoret ajattelee.
No kyllähän jokainen nainen varmasti muistaa miten sovinismi kukki, seksuaalinen ahdistelu oli normaalia käytöstä eikä sitä pidetty minään, piti vaan sietää. Paljon on nykyajassa hyvääkin siihen verrattuna. Mutta toisaalta joiltain osin on menty jo yli ja turhankin pitkälle varomisessa ja loukkaantumisessa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän jokainen nainen varmasti muistaa miten sovinismi kukki, seksuaalinen ahdistelu oli normaalia käytöstä eikä sitä pidetty minään, piti vaan sietää. Paljon on nykyajassa hyvääkin siihen verrattuna. Mutta toisaalta joiltain osin on menty jo yli ja turhankin pitkälle varomisessa ja loukkaantumisessa.
Ihan kaikkea tehtiin vapaammin kuin nykyään. Kasvoin nuorena miehenä 90-luvulla ja muistan, että joku saattoi tulla huutelemaan, haastamaan riitaa. Käymään fyysisesti kiinni. Koska käytös oli niin vapaata kaikin puolin nykyiseen verrattuna. Ja se näkyi myös siinä että naistenkin luokse tultiin estottomasti heittämään tyhmää juttua tai koskettelemaan. Olenkin ihmetellyt, kun en muista enää koska viimeksi joku on tullut haastamaan riitaa. Ennen se oli ihan normaalia.
Mutta vaikka en itse koskaan ollut mikään riidanhaastaja tai kännisekoilija niin pidin siitä vapauden ilmapiiristä enemmän kuin nykyisestä ahdistavasta ilmapiiristä, jossa suunnilleen odotetaan syytä löytää joku väärien ajatusten vuoksi lynkattava ja mikään ei ole riittävän pieni syy siihen. Kaivellaan vaikka 15 vuotta vanhoja kommentteja tai henkilökohtaisia viestejä, jos ei muuta löydy. Aivan perseestä!
Joo, tuollaista se oli myös pikkukaupungissa jossa itse asuin. Perjantaina aina nuoret "kartsalla", siellä juotiin viinaa, juteltiin porukoiden kanssa, joskus muodostui parejakin ja pussailtiin, autot ajoi pillurallia ja pysähtelivät kiinnostavan näkösiten tyttöjen kanssa juttelemaan.Tappeluitakin välillä tuli, kun juovuksissa kaikki olivat. Mutta mukavat muistot itsellä ainakin siltä ajalta, ja olen onnellinen etten ollut nuori tänä aikana kun lähinnä istutaan kotona ja käytetään älylaitteita ollakseen yhteydessä muihin nuoriin.
Silloin ei ollut tätä helvetin tyhmää sukupuolisotaa, jota joutuu lukemaan joka päivä tällä palstalla. Hyvä jos ei joka ketjussa. Naiset tykkäsi miehistä (ei kaikista) ja miehet tykkäsi naisista (ei kaikista). Ei ollut sotaa.
Siihen aikaan nähtiin kavereita ulkona. Meidänkin puistossa oli oma jengi ja meitä oli siinä n 60 tyyppiä. Viikonloppuisin mentiin Espalle ja koko Espa oli täynnä nuoria. Steissillä (asemalla) pyöri paljon nuoria. Tultiin jostain limudiscosta ja sit käveltiin steissiä ympäri ja nähtiin muita kavereita. Tämmöistä oli meno stadissa. Ps. Me ei kyllä paljon mitään juotu mut jotkut oli tosi kännissä.
En nähnyt tuollaista menoa koskaan, koska asuin kymmenisen kilometriä kaupungin ulkopuolella ja koulussa kaveerasin vain itseni kaltaisten nörttien kanssa.
Kaupungilla vetelehtimisestä en kuullut koulussakaan, mutta mieleeni on jäänyt se, miten merkittäviä kotibileet olivat. Muodissa oli yhdistelmä "minttusuklaa ja maito", ja ainakin yhden kerran kaikkein holtittominta tyttöäå oli viety vatsahuuhteluun.
Vierailija kirjoitti:
Oli, ja 90-luvulla myös.
Oulun kristalliyö on ihan klassikko:
Olin tuohon aikaan opiskelemassa Oulussa. Lauantai aamuna mennessäni ostoksille keskustaan olin lievästi ihmeissäni, kun monen kaupan ikkunat olivat murskana maassa. Ei ollut vielä nettiä/somea tuohon aikaan, niinpä uutiset liikkuivat välillä vähän hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi, olin Provinssissa vuonna 1991! Nukuttiin mitä nukuttiin ihan kamalassa teltassa ja pääesiintyjänä meidän kannalta oli The Byrds. On siitä aikaa.
Juu. Nykyään on vaan joku tinder joka ei ole ollenkaan sama asia. Ryyppääminen ja tappelu ei ole sellaisia asioita joitten perään kannattaisi haikailla, mutta olihan tuossa ajassa paljon hyvää nykyiseen verrattuna.