Jätehuolto ja vesimaksut kallistuvat roimasti 2024 veteen jopa 13 prosentin korotus
Euroissa kraanaveden kuutiohinta nousee 1,74 eurosta 1,87 euroon ja jätevesimaksu 2,03 eurosta 2,19 euroon. Perusmaksun kerrosneliötä kohti nousee 0,0242 eurosta 0,0273 euroon.
HSY:n esimerkkilaskelmassa vuosittain 180 kuutiota vettä kuluttavan noin 150-neliöisen omakotitalon vesilasku kallistuu yhteensä noin 6 eurolla kuukaudessa.
Eniten nousee vesihuollon perusmaksu, 13 prosenttia. Hanaveden käyttö puolestaan on ensi vuonna 8 prosenttia kalliimpaa kuin nyt.
Perusmaksua et pääse pakoon kulutusta laskemalla.
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/6279296
Kommentit (13)
Nouseeko teillä nettotulot samassa prosenttisuhteessa vai tuleeko inflaatio tappiota paljonkin?
Kyllä on roskiskyylille oikein kulta-ajat tulossa. Minä vahingossa unohdin sulkea sekajätepussin niin sieltä löytää paperia. Oli ollut paperi kompostin alla kostumassa niin ei voinut sitä paperikeräykseen laittaa. Mut joku roskiskyylä on ihan täpinöissään, jos tuon huomaa.
On taas talouden kaatavan hintaista. Ei kai kukaan, jolla on kuukausibudjetti kuudesta eurosta kiinni, asu 150-neliöisessä okt:ssa?
Lisäksi noi askennalliset kuutiomäärät on sellaisia, että saa lotrata vettä jo ihan tosissaan päästäkseen niihin. Siinä on varaa vaikka vähentää vedenkulutuksestakin.
Mitä vielä? Kohta varmaan tulee hengityksestä aihetuva hiilidioksidivero.
Mua ei haittaa, sossu maksaa muutenkin jo kaiken. Eikö sinunkin kannattaisi siirtyä sossun asiakkaaksi, niin elo olisi huoleton??
Meillä korotus 150 ,00 , ei riitä enää maksukyky . Ruokakin oli noussut vaikka muuta puhutaan. Mutta elätettäviä on varaa ottaa .
Vierailija kirjoitti:
Mitä vielä? Kohta varmaan tulee hengityksestä aihetuva hiilidioksidivero.
Miten tämä lasketaan? Onko porrastettu vero yksilö huomioon ottaen? Kuulostaa joltain vihervasdudiktatuurilta!
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa, sossu maksaa muutenkin jo kaiken. Eikö sinunkin kannattaisi siirtyä sossun asiakkaaksi, niin elo olisi huoleton??
Eipä maksa kaikkea vedenkulutusta, vaan Kela korvaa vaan osan vesilaskusta. Kyllä itse pihtaan vedenkulutusta, koska ei sitä vesilaskua kukaan muu maksa.
Helsingissä korotukseen vaikuttaa olevan ihan asiallinen peruste. Vertailun vuoksi näin toimitaan Raahessa:
Raahelaisten vesimaksut nousevat vuoden vaihteessa. Veden käyttömaksu nousee 13,5 prosenttia ja jäteveden käyttömaksu 12,5 prosenttia. Lisäksi perusmaksut nousevat 15 prosenttia.
Raahen Vesi Oy:n toimitusjohtaja myöntää ettei ole mielissään tilanteesta.
Yhtiön hallitus on päättänyt korottaa maksuja pakkoraossa. Taustalla on yleinen kustannusten nousu, mutta suurin syy korotuksiin on se, että Raahen kaupunki on velvoittanut vesiyhtiönsä maksamaan kaupungille osinkoja vuosittain noin 350000 euroa kaupungin talouden tasapainottamiseksi. Lisäksi yhtiö joutuu maksamaan tuloksen teosta tuloveroa, mikä nostaa summan puoleen miljoonaan euroon. Summa kerätään asiakkailta korottamalla vesimaksuja.
Raahelaiset ovat maksaneet vesimaksuina osinkoja kaupungin talouden tasapainottamisohjelmaan nyt 2 vuoden ajan ja maksavat edelleen. Veden hinta nousee vastakin, sillä yhtiön täytyy pitää huolta vanhenevasta verkostostaan, mikä kysyy koko ajan enemmän rrahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä maksa kaikkea vedenkulutusta, vaan Kela korvaa vaan osan vesilaskusta. Kyllä itse pihtaan vedenkulutusta, koska ei sitä vesilaskua kukaan muu maksa.
Minkä osan? Mulla erillinen vesilasku 22 euroa kuussa ja kyllä maksaa Kela. Itse asiassa mulla kulutus niin pieni, että saan yli puolet palautuksina kaupungin taloyhtiön kautta.
Tätä en tietenkään Kelalle kerro...
Ei haittaa. Minulla on oma kaivo. En maksa vedestäni mitään.
Nuo perusmaksujen korotukset ovat nykyään muotia vähän jokapaikassa niin myös sähkölaskuissa.
Kohta huomataan kun perusmaksuja hilataan ylöspäin niin perusmaksujen hinnat on pompsahtanut järjettömille tasoille muutaman vuoden kuluttua verattuna kulutuksen hintaan.
Koskahan hengitysilmasta pitää maksaa?