Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö mistä "akateeminen vartti" tulee?

Vierailija
16.11.2025 |

"Akateemiselle vartille oli selkeä tarve ja syy. Kesti pitkään ennen kuin ihmisillä oli mukana kuljetettavia kelloja. Kirkon tai raatihuoneen kellon tasatunnin lyönnit olivat merkki sekä professoreille että opiskelijoille lähteä kävelemään kohti luentosalia.

Turussa Tuomiokirkon kellon lyönnit olivat tämä merkki. Opiskelijat ja professorit asuivat niin lähellä, että he kuulivat kirkon kellon kumahdukset.

Turun akatemia sijaitsi Tuomiokirkon vieressä.

Tuomiokirkon ympäri kiersi muuri, jossa Turun akatemian rakennus oli kiinni"

Lähde: Turun Sanomat 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Eikö jokainen yliopistossa opiskellut tiedä tuon, paitsi tietysti Orpo ja  Purra joiden osaaminen on erittäin rajoittunutta syystä että joku fiksumpi teki heidän tenttinsä ja opinnäytteensä rahaa vastaan.

Kun pappa betalar, lapsesta kasvaa erittäin tyhmä aikuinen.

Vierailija
2/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin itsekin tuomiokirkon kelloa merkkinä (90-luvulla) kun asuin lähellä ja Yliopistonmäelle kesti kävellä n. 10 min. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se edelleen niin, että jos tilaisuuden alkamisaika merkitään "klo 9", se on 9:15, mutta jos merkitään "klo 9:00", niin se alkaa oikeasti 9:00 ?

Vierailija
4/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän mutta olen kuullut että tapa sai alkunsa Uppsalassa.

Vierailija
5/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin opiskelut, en tiennyt. Muutenkin oli vaikea löytää luentosali ja sitten siellä ei ollut ketään

Vierailija
6/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin. Eikö jokainen yliopistossa opiskellut tiedä tuon, paitsi tietysti Orpo ja  Purra joiden osaaminen on erittäin rajoittunutta syystä että joku fiksumpi teki heidän tenttinsä ja opinnäytteensä rahaa vastaan.

Täh? Yritätkö tosiaan ansaita päivän spämmibonuksesi noin aivottomalla olkiukolla + aasinsillalla?

Vasuri-silakoilla on tosiaan laaturima alhalla. Mut hei, rahaa on (järjestöillä maksaa spämmipelleille). 

Vierailija
7/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cambridgessa se oikeasti on alkunsa saanut.

Vierailija
8/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se edelleen niin, että jos tilaisuuden alkamisaika merkitään "klo 9", se on 9:15, mutta jos merkitään "klo 9:00", niin se alkaa oikeasti 9:00 ?

Joo. Näin on.

Vierailija
9/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luennot alkoi pääsääntöisesti vartin yli joten siinä yksi käytännön huomio. Ja yleensä loppui tasalta. 

Vierailija
10/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskantarkeät proffat olivat aina vartin myöhässä.

Vierailija
11/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sulla lähdettä tälle se olsikin alkujaan Cambridgessa, etteikä esim Oxfordissa ati ihan oikeasti Uppsalasta?  - Olen itse ollut aina siinä käsityksessä, että tämä akateeminen vartti on lähtöisin juurikin Uppsalasta kun taas englantilaisiin yliopisto-opisklijoilta odotettuisihin hyveisiin ja odotuksiin olisi kuulunut täsmällisyys; kuten se, että ollaan paikalla ajoissa.     

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Vierailija
12/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta sähköiset järjestelmät tuo ongelmia tähän perinteeseen. 

Vierailija
13/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ihan alkujaan Italiasta, sieltä Pariisiin ja Pariisista Uppsalaan. Suomessa tapa otettiin Turkuun Uppsalasta. 

Vierailija
14/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kummankaan erityinen fani, niin en pidä siitä, heistä jauhetaan todennäköisesti täysin paikkansa pitämättömiä. - Kyllä molempien puolueista löytyy tutkitustikin heitä, ja julkisuudessakin käsitelyhjä tapauksia jotka ovat yrittäneet päästä opinnoissa eteenpäin kyseenalaisin keinoin.

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Vierailija
15/15 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mukakoulutus on mennyt hukkaan jos joudut tuilla elämään ja mietit hallitusta kaiken aikaa ja syyllistät niitä kaikista omista mokista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi