Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko uskovaisesta tulla täysin ateisti tai ateistista täysin uskovainen?

Vierailija
23.11.2023 |

Voiko jollain muuttua ajatusmaailma noin radikaalisti? Ääripäästä ääripäähän.

Itse taidan olla ns. keskitien kulkija uskonasioissa. En sinänsä kiellä Jumalan olemassaoloa, vaikken toisaalta ole mikään kiihkouskovainenkaan, joka kuvittelee esim. sotien loppuvan pelkän rukoilun voimalla.

Kommentit (282)

Vierailija
161/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi syntyy ateistina. Kukaan ei usko jumalaan ennenkuin joku kertoo ja opettaa hänelle uskonnosta. 

Jos ihminen syntyisi ja eläisi eristettynä uskonollisista vaikutteista hän pysyisi ateistina. Tuskin kukaan omasta päästä ainakaan samanlaista kristinuskon jumalaa keksisi.

Mulla ainakin oli ateistiperheen lapsena paljonkin hengellisiä kokemuksia, ajatuksia että mistä me ollaan tänne tultu, pohdin paljon eksistentiaalisia asioita. Lapsella ei ole sanoja niille kokemuksille, jotka aikuinen sanoittaisi hengellisenä tai spirituaalisena kokemuksena. 

Minullakin oli tapakristityn perheen lapsena. Esimerkiksi jälleensyntyminen oli minulle luonnollinen asia jo lapsena. Sepä ei kuulunut kristinuskoon. Eipä oikein mikään kristinuskossa tuntunut enää järkevältä teini-iässä. Hiljalleen minu

Mitä alkulähde sinulle tarkoittaa ja miksi se ei ole sama kuin jumala? Minulle hengellisyys näyttäytyy kristillisyyden kautta, mutta olen sikäli outo kristitty, että en poissulje jälleensyntymän mahdollisuutta. Enhän minä tai kukaan sitä voi lopulta tietää. 

Vierailija
162/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Mä olin ennen uskoontuloani ateisti. Aika kiihkeä sellainen siinä mielessä etten edes olisi osannut edes ajatella olevani joskus uskova. 

Lähes 100 % ateisteista on valmiita uskomaan jumalaan riittävien todisteiden perusteella. Ongelma on siinä, ettei ole hyvää syytä miksi väitteet jumalan olemassaolosta pitäisi paikkaansa. Todisteet puuttuu.

Minua kiinnostaa, mikä tällainen riittävä todiste olisi?

Kaikkitietävä Jumala tietäisi mikä se on. 

Varmasti. Mutta mikä se olisi tavalliselle ateistille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Mä olin ennen uskoontuloani ateisti. Aika kiihkeä sellainen siinä mielessä etten edes olisi osannut edes ajatella olevani joskus uskova. 

Lähes 100 % ateisteista on valmiita uskomaan jumalaan riittävien todisteiden perusteella. Ongelma on siinä, ettei ole hyvää syytä miksi väitteet jumalan olemassaolosta pitäisi paikkaansa. Todisteet puuttuu.

Vaikkapa sama minkä katsomme riittäväksi todisteeksi esimerkiksi joutsenten olemassaoloon. Mutta mikä tahansa välttämätön ja riittävä todiste kelpaa.

Vierailija
164/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ennen ateisti ja alkoin uskoa Jumalaan, koska elämästäni tuli kaikin verroin parempaa, kun aloin rukoilla. Paranin sairaudesta, sain uuden työpaikan, sain uusia ystäviä. Koko elämä kääntyi paremmaksi. Koin monia asioita ns. johdatuksena. 

Mitä sitten, jos Jumalaa ei ole olemassa? Myös olemassa-olematon Jumala näyttää saavan hyviä asioita aikaan elämässäni, joten jatkaisin silti samalla linjalla. 

Minullakin muuttui, kun tajusin kaikesta kaiken ja minusta tuli henkisesti herännyt spiritualistinen ateisti. 

Kaikki mitä toivon tuntuu vain putoavan syliini. Työpaikka, auto, etelänmatkat, rahansäästö kaikessa, mitä päätän hankkia, viimeisimpänä ajattelin, että seuraava kumppani sais kyllä olla henkinen ihminen. Oikeastaan nauroin koko ajatukselle. Parin viikon kuluttua, minulle laittoi viestiä juuri sellainen ihminen. En ollut missään treffipalvelussa. Hän ei tiennyt minusta tuota puolta ja häntä minä en tuntenut ollenkaan. Nyt taitaa olla loppuelämän parisuhde hänen kanssaan.

Ja kun kyseessä on pienempiä toiveita, niin ne toteutuu 2h-24h aikapuitteissa. Kelpaa mulle.

Vierailija
165/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle: ei olematonta tarvitse kieltää. Uskotko Mikki Hiiren olevan olemassa? Jos et, niin onko sinulla jokin tarve kieltää sen olevan olemassa?

Silmäsi ovat vielä sokeat, siksi ajattelet ja koet näin. Ne voi avautua vielä :) 

Vierailija
166/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa sama minkä katsomme riittäväksi todisteeksi esimerkiksi joutsenten olemassaoloon. Mutta mikä tahansa välttämätön ja riittävä todiste kelpaa.

Ei kelpaa, vaikka ehkä aidosti toisin nyt luulet. Vaikka Jumala tulisi viereesi ja sanoisi olevansa Jumala, ajattelisit että sait psykoosin ym.

Vierailija
167/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ennen ateisti ja alkoin uskoa Jumalaan, koska elämästäni tuli kaikin verroin parempaa, kun aloin rukoilla. Paranin sairaudesta, sain uuden työpaikan, sain uusia ystäviä. Koko elämä kääntyi paremmaksi. Koin monia asioita ns. johdatuksena. 

Mitä sitten, jos Jumalaa ei ole olemassa? Myös olemassa-olematon Jumala näyttää saavan hyviä asioita aikaan elämässäni, joten jatkaisin silti samalla linjalla. 

Minullakin muuttui, kun tajusin kaikesta kaiken ja minusta tuli henkisesti herännyt spiritualistinen ateisti. 

Kaikki mitä toivon tuntuu vain putoavan syliini. Työpaikka, auto, etelänmatkat, rahansäästö kaikessa, mitä päätän hankkia, viimeisimpänä ajattelin, että seuraava kumppani sais kyllä olla henkinen ihminen. Oikeastaan nauroin koko ajatukselle. Parin viikon kuluttua, minulle laittoi viestiä juuri sellainen ihminen. En ollut missään

llmankos ei Jumala ehdi auttamaan nälänhädästä kärsiviä AIDS-lapsia Afrikassa kun pitää hoidella yltäkylläisyyden keskellä elävän länkkärin matkajärjestelyjä ja parisuhdekuvioita.

Vierailija
168/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kelpaa, vaikka ehkä aidosti toisin nyt luulet. Vaikka Jumala tulisi viereesi ja sanoisi olevansa Jumala, ajattelisit että sait psykoosin ym."

En minä sanonut että Jumalan tuleminen viereeni olisi mikään kaipaamani todiste. Etkö osaa lukea, vai etkö vain ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
169/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silmäsi ovat vielä sokeat, siksi ajattelet ja koet näin."

Ei ole, näen oikein hyvin. Minulla on siitä ihan lääkärintodistuskin, joten olet yksiselitteisesti väärässä.

Vierailija
170/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kelpaa, vaikka ehkä aidosti toisin nyt luulet. Vaikka Jumala tulisi viereesi ja sanoisi olevansa Jumala, ajattelisit että sait psykoosin ym."

En minä sanonut että Jumalan tuleminen viereeni olisi mikään kaipaamani todiste. Etkö osaa lukea, vai etkö vain ymmärrä lukemaasi?

Se oli ihan vain esimerkki, älähän näin pienestä hermostu :)

Mikä olisi kaipaamasi todiste, jonka _varmasti_ uskoisit?

Vierailija
171/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo riittäisi minullekaan. 

Vierailija
172/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä toivon tuntuu vain putoavan syliini. Työpaikka, auto, etelänmatkat, rahansäästö kaikessa, mitä päätän hankkia, viimeisimpänä ajattelin, että seuraava kumppani sais kyllä olla henkinen ihminen. Oikeastaan nauroin koko ajatukselle. Parin viikon kuluttua, minulle laittoi v

Luit väärin, hänestä "tuli" ateisti ;) Koitti siis vain olla vitsikäs.

Menestysteologia ei ole Raamatun mukainen asia, vaikka Hän kyllä paljon on antanut itsellenikin. Silti: pyyntö on "riittävästä", ei "loistavasta" toimeentulosta. Ei me saada ahneiksi ruveta.

Vierailija
173/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä olisi kaipaamasi todiste, jonka _varmasti_ uskoisit?"

Sanoin jo. Mikä tahansa riittävä ja välttämätön todiste kelpaa.

Vierailija
174/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi syntyy ateistina. Kukaan ei usko jumalaan ennenkuin joku kertoo ja opettaa hänelle uskonnosta. 

Jos ihminen syntyisi ja eläisi eristettynä uskonollisista vaikutteista hän pysyisi ateistina. Tuskin kukaan omasta päästä ainakaan samanlaista kristinuskon jumalaa keksisi.

Mulla ainakin oli ateistiperheen lapsena paljonkin hengellisiä kokemuksia, ajatuksia että mistä me ollaan tänne tultu, pohdin paljon eksistentiaalisia asioita. Lapsella ei ole sanoja niille kokemuksille, jotka aikuinen sanoittaisi hengellisenä tai spirituaalisena kokemuksena. 

Minullakin oli tapakristityn perheen lapsena. Esimerkiksi jälleensyntyminen oli minulle luonnollinen asia jo lapsena. Sepä ei kuulunut kristinuskoon. Eipä oikein mikään kristinuskossa tuntunut

Jos luet Michael Newtonin kirjat, niin saat paremman käsityksen alkulähteestä. Jumaluuden määritelmään liittyy yleensä se, että sitä jollain tavoin palvotaan ja se jollain tavoin hallitsee elämäämme. Alkulähde ei vaadi uskomista eikä sitä palvota. Se ei hallitse meitä. Me olemmme osa sitä. Me olemme yhtä ja kaikki osasia alkulähteestä kokemassa itseään erinäisistä näkökulmista. Näin ollen meissä itsessämme on valtava potentiaali. Meissä on valo ja voima. Ja kun tajuaa oman potentiaalinsa ja henkisyytensä, elämästä tulee juuri sen näköistä kuin itse haluat sen olevan. Mikään ulkopuolinen taho ei ole vastuussa sinusta tai tuo sinulle harmia tai hyvää. Sinä itse teet sen. Ja se harmikin on osa meidän opinpolkua.

Vierailija
175/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä olisi uskottavaa minustakaan, vaikka olen uskovainen.

Mutta MIKÄ olisi riittävä ja sopiva todiste, jonka koettuasi uskoisit? Nyt saa kertoa!

Vierailija
176/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se oli ihan vain esimerkki, älähän näin pienestä hermostu"

Miksen hermostuisi kun joku täysin tuntematon uuvatti kehtaa väittää tietävänsä minua paremmin mitä minä hyväksyn tai en hyväksy todistukseksi jollekin väitteelle?

Vierailija
177/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin Juudaksestakaan ateistia tuli, hän petti Jeesuksen ja tajusi että nyt mennään hel vettiin sa atanan  kanssa,

uskovainen voi tehdä kompromisseja ja ikäänkuin myydä pelastuksensa maailmalle ja saatanalle ja olla tietoinen siitä että pelastus on ehkä menetetty mutta tietää kuitenkin koko  ajan että Jumala on olemassa ja tuomitsee lopullisen tuomion

ja kaikki suomalaiset ovat käytännössä syntyessään jo "luterilaisia ateisteja", uskotaan muka kirkkoon ja ollaan kaste ja rippikoulu käyty mutta jos joku uskoo Jumalaan ja Jeesukseen ihan oikeasti häntä pidetään hulluna

kari kanalaa pidän ateistina, hän ei ole uskovainen.

Vierailija
178/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä olisi uskottavaa minustakaan, vaikka olen uskovainen.

Mutta MIKÄ olisi riittävä ja sopiva todiste, jonka koettuasi uskoisit? Nyt saa kertoa!

Mikä tahansa riittävä ja välttämätön todiste. Montako kertaa tämä pitää sinulle tavata?

Vierailija
179/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä olisi kaipaamasi todiste, jonka _varmasti_ uskoisit?"

Sanoin jo. Mikä tahansa riittävä ja välttämätön todiste kelpaa.

Et antanut konkretiaa. Et uskalla, koska sanomalla sen ja kenties kokemalla sen joutuisit perumaan puheesi ;) Niin sanotusti pidätät oikeutesi vaieta, ihan ymmärrettävää.

Vierailija
180/282 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä toivon tuntuu vain putoavan syliini. Työpaikka, auto, etelänmatkat, rahansäästö kaikessa, mitä päätän hankkia, viimeisimpänä ajattelin, että seuraava kumppani sais kyllä olla henkinen ihminen. Oikeastaan nauroin koko ajatukselle. Parin viikon kuluttua, minulle laittoi v

Et tainnut tajuta. Kun tämä ei olekaan krisinuskon satujumala, vaan minä ja henkioppaani. Se ero siinä on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme