Keinuva huimaus ja tyhmä olo. Help!
Niskakipua ja ajoittaista huimausta ollut pitkään. Lääkärissä ja fyssarilla käyty. Huimaus ollut pahempi nyt usean viikon. Ei ole koko aikaa vaan tulee ja menee päivän aikana. On keinuvaa, ja samalla hölmö olo. Hieman päänsärkyä välillä. Välillä päätä kääntäessä, katseen ollessa paikallaan tulee myös huimaava olo.
Onko kokemusta samanlaisesta? Mistä johtui?
Kommentit (27)
Minulla oli tuollaista vuosia sitten, se kesti kuukausia. Huimaus saattoi alkaa ihan milloin tahansa olinpa kävelemässä, sängyssä pitkälläni tai saunan lauteilla. Kaupungilla oli hankala kävellä, kun jatkuvasti meinasin mennä ajoradalla. Niskoissa ei ollut vikaa ja pääsin neurologin tutkimuksiin, jotka tosin jäi kesken, kun neurologi joutui itse pitkälle sairauslomalle. Sen aikana noin viikon sisään oireet alkoi helpottaa ja lopulta loppui.
Minulla on ollut muutaman kerran korvaperäistä huimausta, se on pyörittävää eikä keinuttavaa. Se on mennyt ohi päivässä, parissa.
Minulla oli hieman samanlaista viime vuonna tosi pitkän ajanjakson, koskaan ei selvinnyt mitä se oli. Mielenkiinnolla jään seuraamaan ketjua jos joku tietää.
Kiertohuimaus? Vaaratonta mutta todella epämiellyttävää.
Kuulostaa hyvänlaatuiselta asentohuinaukselta:
Mulla sama. Keinuttaa vähän väliä, ei pahasti mutta kuitenkin. Nyt koronassa, liittyyköhän jotenkin siihen?
Asentohuimaus. Koin tuon muutama kuukausi sitten. Lääkäri teki minulle Epleyn manööverin ja lähes heti auttoi.
Tunnistan ilmiön. Ensimmäisellä kerralla olin matkoilla hotellissa, kun tuntui, että kaikki huojuu ja heiluu, oli mentävä sängylle lepäämään ja tuntui, että pysynkö sängylläkään. Toinen kerta oli lievempi.
Itselläni selvisi, että tämä kuuluu migreenin oirekuvaan. Minulla on ollut migreeni 11-vuotiaasta lähtien, kuitenkin onneksi suht harvoin. Nyt viisikymppisenä migreeni paheni niin, että minulla on kohtauksia varten estolääkkeet. Nuo huimauskohtaukset olivat siis yhdenlaisia migreenikohtauksia repivien päänsärkyjen ja oksentamisien lisäksi.
Minulla on ollut asentohuimausta mutta silloin maailma tosiaan pyörii kunnolla ja pahimmillaan oksennan. Joskus on kyllä tuota kienuttavaakin huimausta ja erityisesti ennen ja jälkeen asentohuimauskohtausten muutamana päivänä.
Minulla myös tietyt ruoka-aineet tekevät olon tyhmäksi, väsyneeksi ja huimaakin välillä. Huomasin vahingossa kesäkuun alussa että peruna on taas tainnut muuttua sopimattomaksi. Jätin kokonaan pois ruokavaliosta ja voin paljon paremmin. Jaksaminen kasvoi reippaasti, ei huimannut ja aivosumukin oli pois. Kuukausi sitten hivutin perunan takaisin käyttöön kun rakastan perunaruokia. Ensin tuntui että ei tule enää ongelmia joten rupesin syömään surutta perunaa. Viikko sitten huomasin että en jaksa siivota/tiskata ym kuin puolituntia ja sitten pitää taas istua tunti. Laskujen maksu tuntui rankalta kun niin paha aivosumu jne. No jätin perunan taas pois ja taas jaksaa tehdä asioita. Tajuton väsymys on poissa ja samoin aivosumu. Eikä edes huimaa.
Perunan lisäksi monet muut ruuat tekee minulle samaa kurjaa huimaavaa ja väsynyttä oloa Esimerkiksi tuore paprika, kahvi, fenkoli. Näitä vältän kotona ja muualla tilanteen mukaan. Jos tiedän että on tärkeä tapaaminen /joudun ajamaan autolla pitkästi jne niin olen tosi tarkka syömisistäni. Jos taas joku löhöilypäivä kotona tiedossa niin saatan syödä aika vapaasti mitä vaan.
Nyt täällä vastaa oikea hyvänlaatuisen asentohuimauksen pitkäkestoinen asiantuntija. Veikkaan, että kyseessä on hyvänlaatuinen asentohuimaus, sillä ainakin itselläni sitä esiintyi kahden tyyppisenä: ensinnä on sitä kohtausmaista kovaa huimausta, joka tuntuu, kun menee sänkyyn nukkumaan väärälle korvalle. Katto pyörii ja meinaa lentää lattialle. Voi myös olla niin, että kun nostaa seistessä leuan ylös, kaatuu mahalleen sänkyyn tms. Tämän toteaa korvalääkäri helposti ja tulee ohjeet, kuinka sängyssä kääntyilemällä teet manööverit ja sakka tasapainoelimessä korvassa helpottaa. Mutta. Väitän, että on olemassa tätä kävelyä keinuttavaa asentohuimausta, jota korvalääkäri tai mikään lääkäri ei tunnista. Kun keinuttaa, ihminen yrittää jännittää niskaa ja tuijotella vaakasuoriin tasoisin kävellessä, jotta pysyy pystyssä. Paniikki iskee ja kohta joku ammattilainen suosittaa terapiaa. Nyt esitän väitteen: ota netistä ohje hyvänlaatuisen asentohuimauksen manöövereistä ja kokeile niitä sängyllä maatessa. Löydät vihjeen siitä, millä puolella kävelyhuimauksen ongelma on ja ala tehdä manööveriä ohjeiden mukaan toistuvasti. Huimaus alkaa helpottaa. Älä usko niitä ihmisiä, jotka väittävät, että kävelyhuimaus on eri asia kuin se sängyssä esiintyvä kiertohuimaus. Väitän, että ne ovat samaa alkujuurta, mutta lääkärit eivät sitä tunnista. Huomaat itse, että asentotunto paranee ja katseen kohdistaminen tulee helpommaksi. Ja jos oire palaa, ala taas tehdä manööveriä.
12 tuleeko sinulle manööveriä tehdessä tai sen jälkeen huono olo? Itse pahimmillaan oksennan niin en ole tehnyt kun viimeisessä hädässä kun maailma jo pyörii. Mietein että jos nuo liikkeet tekisi jo ennen tilanteen pahenemista niin selviäisikö liikkeiden tekemisestä ilman oksentamista?
Keinuva olo ja tyhmä olo voi olla myös paniikkikohtauksen oire.
Tein itse manööverin eli käänsin itseäni makuulla vastakkaiseen suuntaan kyljelleen, vatsalleen, selälleen, toiselle kyljelle jne ympäri, kuin mitä huimaus vei. Muutaman kerran ympäri. Toimi!
Manööveriä voi tehdä silloin tällöin vaikka huimausta ei ole, jos on taipumusta. Toimii ennaltaehkäisynä. Vielä sellainen juttu, että pään napauttaminen puenestikin vaikka esim. Autoon istuessa oven kamalaan, altistaa sakan irtoamiselle tasapainoelimessä. Lähipäivänä alkaa huimata, mutta manööveri auttaa. Manööverisarjan tekemisessä alkaa monesti huimata tai oksettaa. Itseäni auttaa, jos on joku tsemppari samassa huoneessa. Ihmisiähän tässä ollaan ja halutaan turvallisuuden tunnetta.
Vaihtoehtoja:
- Niska/hartiaperäinen ongelma
- Hyvälaatuinen asentohuimaus
- Anemia tai alhainen ferritiini
- Alhainen verensokeri tai -verenpaine
- Ketoositila tai reiluilla miinuskaloreilla oleminen
Korona minulla kyllä oli noin 2 vkoa ennen huimauksen alkua. Eilen oli hyvä päivä, ei huimannut lainkaan. Tänään taas välillä huimausta, ei kuitenkaan niin tyhmää oloa. Mietin jo että olenko jo tottunut käymään vähän hitaalla, enkä enää huomaa sitä. -ap
Minulla oli yli 8kk tuota ja ramppasin kaikki lääkärit läpi.. lopulta syy löytyi ja se oli hometta kämpän seinän sisällä makkarissa.. pois muutto ja noin 2kk kesti että oireet loppuivat.
Sulla on vain niskat todella pahasti jumissa, se aiheuttaa tuota. Kunnon hierojalle joka tietää miten saa tuon loppumaan.
Up