Nykylasten opiskelu. Ei voi uskoa todelliseksi
Koulukirjoja ei lueta. Se pakollinen osuus, mitä yritetään suorittaa, katsotaan youtubesta. Ei siis edes yritetä lukea wikipedia-artikkelia tai chatgpt:n selostusta.
Mitä veetä? Tenavat tuijottaa puhelinta koko ajan mutta lukeminen on liian vaivalloista. Tiktok.
Onneksi kondomipakkauksessa on kuvalliset ohjeet käytöstä, tosin sekin taitaa olla liian vaikeatajuista nykynuorisolle.
Kommentit (62)
Koulukirjoja? Lukiolaisella ei ole yhtään kirjaa.
Ei yhtään. Kaikki on koneella, netissä tai jossain äpissä. Onko se lapsen vika?
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä sukupolvi päättää meidän elämästä kun olemme vanhoja.
Niin no, tämä sukupolvi ei kuitenkaan ole sitä digiaaltoa luonut.
Samahan se on yolla. Käydään kolme ja puoli vuotta lukiota ja uusitaan pari kertaa arvosanoja ( ei siis edes lueta pääsykokeisiin ), sitten tehdään jotain hemmetin luentopäiväkirjoja, ryhmätöitä ja kotona google chargpt-esseitä ja on niin hemmetin rankkaa. Osataan vain yhtä vierasta kieltä.
Tuo on kyllä todella lyhytnäköistä ettei lapsia opeteta lukemaan fyysisiä kirjoja, koska taito sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä sukupolvi päättää meidän elämästä kun olemme vanhoja.
Jos olisin pilapiirtäjä, tässä olisi oivallinen aihe: vanhainkoti vuonna 2050. Siellä olisi kuvat seinällä sen sijaan, että on tekstit WC, kanslia, keittiö, ruokala. Varsin vaivattomasti voin kuvitella sen kanslian kuvakkeen.
Raportteja ei enää kirjoiteta vaan sanellaan koneelle, joka muuttaa puheen animaatioksi. Ei yhtään naurata, kun ajattelee sitä, kuinka paljon maailman ja viestintä on muuttunut minunkin aikana patteriradiosta ja keskuksen kautta tilattavista lankapuhelimista videopuheluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä sukupolvi päättää meidän elämästä kun olemme vanhoja.
Niin no, tämä sukupolvi ei kuitenkaan ole sitä digiaaltoa luonut.
Hyvä pointti. Eivät tosiaan ole itse sitä luoneet. Minun lapsi sai ensimmäisen läppärin koulusta 5. luokalla. Siis 11-vuotiaana. Yhteiskäyttö-airpadeja olivat käyttäneet tunneilla jo ainakin parin vuoden ajan. Lapsi on syntynyt vuonna 2007.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä todella lyhytnäköistä ettei lapsia opeteta lukemaan fyysisiä kirjoja, koska taito sekin on.
Ja hyvä taito onkin. Älytön juttu tuo kirjattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä sukupolvi päättää meidän elämästä kun olemme vanhoja.
Niin no, tämä sukupolvi ei kuitenkaan ole sitä digiaaltoa luonut.
Hyvä pointti. Eivät tosiaan ole itse sitä luoneet. Minun lapsi sai ensimmäisen läppärin koulusta 5. luokalla. Siis 11-vuotiaana. Yhteiskäyttö-airpadeja olivat käyttäneet tunneilla jo ainakin parin vuoden ajan. Lapsi on syntynyt vuonna 2007.
Aivan. Onhan tämä tilanne perin ikävä, mutta nuorisoa ei voi syyttää siitä vaan meitä vanhempia sukupolvia, jotka ovat kaiken digin luoneet heille käytettäväksi. Eivät nuoret päätä koulujen oppimistavoista, vaan aikuiset.
Älkää yleistäkö. Joka ikinen meijän mukuloidta on lukenut läksyjä ja päässyt tenteistä läpi hyvin arvosanoin. Jos katotte peiliin, syy voi löytyäkin sieltä!
Vierailija kirjoitti:
Samahan se on yolla. Käydään kolme ja puoli vuotta lukiota ja uusitaan pari kertaa arvosanoja ( ei siis edes lueta pääsykokeisiin ), sitten tehdään jotain hemmetin luentopäiväkirjoja, ryhmätöitä ja kotona google chargpt-esseitä ja on niin hemmetin rankkaa. Osataan vain yhtä vierasta kieltä.
Vähän ehkä ohis, mutta mikä vika on luentopäiväkirjoissa tai ryhmätöissä, olettaen, että ovat sellaisia, joihin vaaditaan esim. artikkelilähteitä ja ryhmätyön tapauksessa vaikka joku kokeellinen osuus tai esimerkkitapauksen työstäminen? Ja millä tavalla vanhan systeemi oli parempi? Eli luetaan vikana iltana paniikissa kirjaa, käydään tentissä kirjaamassa esseeseen kaikki, mitä satutaan muistamaan ja unohdetaan se sillä minuutilla kun tenttisalin ovi sulkeutuu. (Joo, ei kaikki opiskelijat, mutta väitän, että aika moni.)
Toki se on totta, että mikään oppimismenetelmä ei toimi, jos ei halua tehdä työtä oppimisen eteen (eli esim. lukea fyysistä tai sähköistä kirjaa/artikkelia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä sukupolvi päättää meidän elämästä kun olemme vanhoja.
Niin no, tämä sukupolvi ei kuitenkaan ole sitä digiaaltoa luonut.
Taas on suuret ikäluokat syyllisiä.😅
Vierailija kirjoitti:
Koulukirjoja? Lukiolaisella ei ole yhtään kirjaa.
Ei yhtään. Kaikki on koneella, netissä tai jossain äpissä. Onko se lapsen vika?
Juuri huolestuneena seurasin sitä, kuinka Helsingissä oma kirja on tuen tarpeessa olevien oikeus. Ei muiden
Meillä Jyväskylässä on juuri budjettineuvottelut ja kaupunki miettii säästämistä kohteissa, joissa ollaan jo muutenkin suurten kaupunkien keskiarvon alapuolella. Että tervetuloa lapsiperheet Jyväskylään :/
Vierailija kirjoitti:
Samahan se on yolla. Käydään kolme ja puoli vuotta lukiota ja uusitaan pari kertaa arvosanoja ( ei siis edes lueta pääsykokeisiin ), sitten tehdään jotain hemmetin luentopäiväkirjoja, ryhmätöitä ja kotona google chargpt-esseitä ja on niin hemmetin rankkaa. Osataan vain yhtä vierasta kieltä.
Mitö vikaa on luentopäiväkirjoissa ja ryhmätöissä? Niitä saisi olla enemmän. Suomessa yliopisto-opiskelu poikkeaa sivistysmaista siinä, että ryhmätöitä, keskustelua, väittelyä ja kantojen perustelua ei opita.
Ei ole lasten syy, vaan hölmöjen päättäjien. Ei ihme, jos on keskittymisvaikeuksia, kun kaikki päivät kuluu digilaitteiden ääressä.
Monet käyttäisivät mielummin perinteisiä kirjoja, mutta tätä digipaskaa tungetaan joka tuutista.
Aika hankalaksi se perinteisempi opetus on tehty. Olen yläkoulun aineenopettaja ja valvontaluokallani 14 oppilaalla on lukivaikeuksia ja kärähtivät lukitestistä seiskan aluksi. Oppilaita luokallani on yhteensä 20. 14 oppilaalle siis suositellaan äänikirjoja, muistiinpanoja ei tarvitse itse kirjoittaa vaan ne pitää tulostaa ja liian pitkät koealueet pitää pilkkoa. En todellakaan vaadi kuudelta oppilaalta jotain, mitä suurelta osalta muilta en vaadi, joten siinäpä nyt sitten koko luokka opiskelee eskaritasoisesti. Onneksi ne, jotka oikeasti osaavat lukea ja joiden kotona sitä lukutaitoa ylläpidetään, jaksavat kaikesta tuputtamisesta huolimatta opiskella myös itse ja näistä kuudesta neljä tekee muistiinpanoja itse. Kaksi menee sitten tuohon eskariopiskeluun mukaan kun se on helpompaa ja kun vanhemmat eivät halua, että heidän lapsensa joutuvat pinnistelemään enemmän kuin muut.
Vikaa on aivan varmasti koulussa ja yhteiskunnassa mutta myös vanhemmissa, jotka jaksavat vaatia jatkuvasti lisää tukitoimia vastahakoisille lapsilleen, jotka eivät osaa enää edes käyttää haarukkaa ja veistä ellei opettaja erikseen sitä pyydä. Kaikki nämä ihanat tukitoimet luovat lapsille kuvan,, ettei heidän tarvitse itse tehdä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä sukupolvi päättää meidän elämästä kun olemme vanhoja.
Jos olisin pilapiirtäjä, tässä olisi oivallinen aihe: vanhainkoti vuonna 2050. Siellä olisi kuvat seinällä sen sijaan, että on tekstit WC, kanslia, keittiö, ruokala. Varsin vaivattomasti voin kuvitella sen kanslian kuvakkeen.
Raportteja ei enää kirjoiteta vaan sanellaan koneelle, joka muuttaa puheen animaatioksi. Ei yhtään naurata, kun ajattelee sitä, kuinka paljon maailman ja viestintä on muuttunut minunkin aikana patteriradiosta ja keskuksen kautta tilattavista lankapuhelimista videopuheluihin.
Lukusuositus: Minna Lindgrenin Ehtoolehto-trilogia. Etenkin viimeinen osa kuvailee hienosti sitä, mikä meitä pian odottaa digiajan vanhainkodissa, jossa on pöhinää ja näyttöjä, mutta ei lämpöä eikä ihmisjärkeä.
En ymmärrä, miksi lapsia ei opeteta lukemaan ja kirjoittamaan. Kieli on ajattelun väline, erittäin tärkeää siis. Tavallisen kirjan lukeminen opettaisi keskittymistä, kun sitä ilmeisesti pitää nykyään erikseen opettaa. Ehkä tosi-TV on ääriesimerkki, mutta niissä huomaa, kun osallistuja saa kirjalliset ohjeet, jotka pitää lukea ääneen, ja lukeminen on hirveää takeltelua ja hidasta tavaamista. Aikuiset ihmiset, ei siis ihan lapset! Tunnen itseni vanhaksi kääkäksi, kun osaa lukea hankalaakin tekstiä ääneen ensilukemalta. Tämä taito puuttuu ilmeisesti jo parikymppisiltä, eli on tässä useampikin ikäluokka jo hunningolla.
Aluksi oli digihuuma. Nyt ollaan jo huomattu, että digimateriaaleja käyttämällä oppiminen on aika heikkoa. Nyt digikirja on säästötoimenpide. Siinä on opettajien ja oppilaiden turha huudella oikeiden kirjojen (ja tehtäväkirjojen!!!!) perään, kun kunta säästää ja leikkaa...
Ja tämä sukupolvi päättää meidän elämästä kun olemme vanhoja.