Onko työntekijän vai esimiehen homma suunnitella lomat ja tuuraukset?
Tilanne on se, että mulla on vain yksi kollega, jonka kanssa voidaan tuurata toisiamme. Pomo haluaisi, että setvitään tuuraukset ja lomat keskenämme, mutta se ei vain ole aina mahdollista. Ei ole mahdollista tehdä kahden ihmisen työtä yhden ihmisen työajalla. Pomolla on jokunen kymmen alaista, joista varmasti löytyisi lisää apuja meille eli ei ihan pelkästään kaksistaan tehdä töitä.
Mitä mieltä olette, millainen on esihenkilön vastuu tässä asiassa, eikö hänen hommiinsa kuuluisi resurssointi ja lomasuunnittelu?
Kommentit (29)
Minusta on hienoa, että saan sopia työkaverin kanssa lomista. Meille kyllä tulee kesätyöntekijöitä, joten kiireisiin töihin saadaan joku tuuraamaan. Omat projektit jatkuvat loman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saatte vapaasti päättää lomat keskenänne ja tämä on sinulle ongelma??
Kysy mieluummin suoraan, voisiko joku näistä muista henkilöistä hoitaa hommat y ja x, jolloin sinulla olisi suoraan ehdotus miten olisi järkevä toimia.
On se mulle ongelma kun ensinnäkin kollega on ilkeä jyrä ja yksi ihminen ei vain selviä kunnialla siitä työkuormasta. En oikein voi mennä toiseen tiimiin kyselemään vapaaehtoisia. Mun ehdotus olis räjäyttää tiimit ja koota järkevämpiä kokonaisuuksia niin että myös tuuraukset toimisi.
ap
No mikset esitä tätä pomolle? Tai ylipäätään sitä, että loman aikana tarvitset apua ja henkilö y tai z pystyisi auttamaan?
Luokattoman huonoa johtamista, jo
Mistä se pomo sen tiedon saa, jos työntekijät itse eivät kerro? Tottakai työntekijän itsensä tehtävä on kertoa, jos työaika ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle siitä maksetaan?
Kenen työsopimukseen ja toimenkuvaan ne kuuluvat? Keskenään voi sopia tuurauksista, mutta lomat päättää se, jolle siitä maksetaan.
Siis ihan oikeasti olet sitä mieltä, että pomon täytyy päättää alaisten lomat vs. työntekijä päättää ne itse? Lähtisin saman tien kävelemään töistä, jos pomo alkaisi minun lomani määräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on esihenkilön työtä, mutta ota huomioon, että esihenkilön ei tarvitse tehdä sitä sun haluamalla tavalla. Ts hän voi myös MÄÄRÄTÄ teidät edelleen tuuraamaan ja paikkaamaan toisianne sen sijasta, että vaan sopisitte siitä keskenänne. Onko se sitten parempi tilanne?
Siinä tapauksessa haluaisin ohjausta siitä, että mitä töitä voidaan jättää tekemättä kun yhden ihmisen aika ei vaan riitä kahden ihmisen työhön. Jos riittäisi niin toinen meistä olisi tarpeeton. Jos jätetään töitä tekemättä niin asiakkaat todennäköisesti valittavat
ap
Jos teitä on kaksi henkilöä, miten toinen joutuu tekemään kahden työt? Eihän lomia voi olla niin paljon, että työmäärä kaksinkertaistuisi. Ja eikö se ole ihanne tilanne, kun saatte itse päättää lomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle siitä maksetaan?
Kenen työsopimukseen ja toimenkuvaan ne kuuluvat? Keskenään voi sopia tuurauksista, mutta lomat päättää se, jolle siitä maksetaan.
Siis ihan oikeasti olet sitä mieltä, että pomon täytyy päättää alaisten lomat vs. työntekijä päättää ne itse? Lähtisin saman tien kävelemään töistä, jos pomo alkaisi minun lomani määräämään.
Suurin osa työntekijöistä ei saa päättää milloin lomansa pitää. Monessa yrityksessä lomat kiertävät esim. kesälomat, touko-syyskuun välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on esihenkilön työtä, mutta ota huomioon, että esihenkilön ei tarvitse tehdä sitä sun haluamalla tavalla. Ts hän voi myös MÄÄRÄTÄ teidät edelleen tuuraamaan ja paikkaamaan toisianne sen sijasta, että vaan sopisitte siitä keskenänne. Onko se sitten parempi tilanne?
Siinä tapauksessa haluaisin ohjausta siitä, että mitä töitä voidaan jättää tekemättä kun yhden ihmisen aika ei vaan riitä kahden ihmisen työhön. Jos riittäisi niin toinen meistä olisi tarpeeton. Jos jätetään töitä tekemättä niin asiakkaat todennäköisesti valittavat
ap
Jos teitä on kaksi henkilöä, miten toinen joutuu tekemään kahden työt? Eihän lomia voi olla niin paljon, että työmäärä kaksinkertaistuisi. Ja eikö se ole ihanne tilanne, kun saatte itse päättää lomista?
Siis etkö ymmärrä? Jos normaalisti on kaksi ihmistä tekemässä työtä ja toinen lomailee/on sairas, se työssä oleva tekee molempien työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos teitä on kaksi henkilöä, miten toinen joutuu tekemään kahden työt? Eihän lomia voi olla niin paljon, että työmäärä kaksinkertaistuisi. Ja eikö se ole ihanne tilanne, ku
Eikö se ole ihan normaali käytäntö ollut aina. Tai, jos ei ole työparia, joudut tekemään ennen lomia tai loman jälkeen ne työt, mitkä ovat jääneet rästiin. Harvoin niitä sijaisia voi palkata, koska usein tarvitaan perehdytys ja työ vaatii ammattitaitoa, jos on yhtään vaativampi työ.
Ei omassa työssä ainakaan ole mitään mahdollisuuksia että palkattaisiin joku uusi lomasijainen. 1-2 kk loman aikana ei ehtisi oppia puoltakaan siitä mitä pitää osata. Ja on kiireellisiä asioita jotka on osattava hoitaa heti. Siksi kesät, joulun ajat ym aina joutuu tekemään omien töiden lisäksi 1-3 muunkin työt. Tarkoittaen sitä että akuutit hoidetaan, muuta ei ehdi eli ne jää odottamaan lomaltapalaajia.
Ja kaikissa töissä ei vaan voi tehdä näin. Kiireelliset asiat on pakko jonkun hoitaa.