Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työntekijän vai esimiehen homma suunnitella lomat ja tuuraukset?

Vierailija
22.11.2023 |

Tilanne on se, että mulla on vain yksi kollega, jonka kanssa voidaan tuurata toisiamme. Pomo haluaisi, että setvitään tuuraukset ja lomat keskenämme, mutta se ei vain ole aina mahdollista. Ei ole mahdollista tehdä kahden ihmisen työtä yhden ihmisen työajalla. Pomolla on jokunen kymmen alaista, joista varmasti löytyisi lisää apuja meille eli ei ihan pelkästään kaksistaan tehdä töitä. 

Mitä mieltä olette, millainen on esihenkilön vastuu tässä asiassa, eikö hänen hommiinsa kuuluisi resurssointi ja lomasuunnittelu? 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilön työtä.

Vierailija
2/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä? Tekisi mieli sanoa pomolle, että toivoisin vähän jämäkämpää johtamista, mutta pelkään että se iskee omaan nilkkaan. Fakta on se, että kollegan kanssa asioiden sopiminen ei vaan suju. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on esihenkilön työtä, mutta ota huomioon, että esihenkilön ei tarvitse tehdä sitä sun haluamalla tavalla. Ts hän voi myös MÄÄRÄTÄ teidät edelleen tuuraamaan ja paikkaamaan toisianne sen sijasta, että vaan sopisitte siitä keskenänne. Onko se sitten parempi tilanne?

Vierailija
4/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo voi myös määrätä sen loman pitokohdan ihan eri paikkaan kuin olisit itse halunnut tai sopinut työkaverin kanssa.

Vierailija
5/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on esihenkilön työtä, mutta ota huomioon, että esihenkilön ei tarvitse tehdä sitä sun haluamalla tavalla. Ts hän voi myös MÄÄRÄTÄ teidät edelleen tuuraamaan ja paikkaamaan toisianne sen sijasta, että vaan sopisitte siitä keskenänne. Onko se sitten parempi tilanne?

Siinä tapauksessa haluaisin ohjausta siitä, että mitä töitä voidaan jättää tekemättä kun yhden ihmisen aika ei vaan riitä kahden ihmisen työhön. Jos riittäisi niin toinen meistä olisi tarpeeton. Jos jätetään töitä tekemättä niin asiakkaat todennäköisesti valittavat

ap

Vierailija
6/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo voi myös määrätä sen loman pitokohdan ihan eri paikkaan kuin olisit itse halunnut tai sopinut työkaverin kanssa.

Tämä on mulle todellakin ihan ok, kunhan sais joskus pitää kunnon loman

ap

Vierailija
7/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa todella kun tykkäisin työstäni tosi paljon, tykkään asiakkaista, palkkakin on hyvä, mutta esimiestyö on ihan luokattoman surkeaa. En ole ainut joka niin ajattelee, mutta tilanteelle on tosi vaikea tehdä mitään

ap

Vierailija
8/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli saatte vapaasti päättää lomat keskenänne ja tämä on sinulle ongelma??

Kysy mieluummin suoraan, voisiko joku näistä muista henkilöistä hoitaa hommat y ja x, jolloin sinulla olisi suoraan ehdotus miten olisi järkevä toimia. 

Vierailija
9/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kaikissa hommissa ei ole ollenkaan sijaista vaan duunit hoidetaan ennen lomia ja lomien jälkeen. Eli loman aikana vaan kertyy tekemättömiä töitä

Vierailija
10/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono juttu. Kyllä esimiehen tehtävä suunnitella. Ja jos jompi kumpi teistä sairastuisi vakavasti, ja toinen olis lomalla, mistä sitten sijainen.

Vierailija
11/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, kaikissa hommissa ei ole ollenkaan sijaista vaan duunit hoidetaan ennen lomia ja lomien jälkeen. Eli loman aikana vaan kertyy tekemättömiä töitä

Mun duuni ei ole sellainen että voisi jättää hommat odottelemaan lomalaisen paluuta

ap

Vierailija
12/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy mieluummin suoraan, voisiko joku näistä muista henkilöistä hoitaa hommat y ja x, jolloin sinulla olisi suoraan ehdotus miten olisi järkevä toimia. 

On se mulle ongelma kun ensinnäkin kollega on ilkeä jyrä ja yksi ihminen ei vain selviä kunnialla siitä työkuormasta. En oikein voi mennä toiseen tiimiin kyselemään vapaaehtoisia. Mun ehdotus olis räjäyttää tiimit ja koota järkevämpiä kokonaisuuksia niin että myös tuuraukset toimisi. 

ap

Vierailija
13/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mulle ongelma kun ensinnäkin kollega on ilkeä jyrä ja yksi ihminen ei vain selviä kunnialla siitä työkuormasta. En oikein voi mennä toiseen tiimiin kyselemään vapaaehtoisia. Mun ehdotus olis räjäyttää tiimit ja koota järkevämpiä kokonaisuuksia niin että myös tuuraukset toimisi. 

ap

No mikset esitä tätä pomolle? Tai ylipäätään sitä, että loman aikana tarvitset apua ja henkilö y tai z pystyisi auttamaan? 

Vierailija
14/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toki, mutta ylitöitä hän ei voi pakottaa tekemään, jos tilanne on sitten se, ettei kaikkia töitä ehdi työajan puitteissa tekemään. Työnantaja ei voi myöskään muuttaa yksipuolisella päätöksellä vahvistettuja työvuorolistoja.

Vierailija
15/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle siitä maksetaan?

Kenen työsopimukseen ja toimenkuvaan  ne kuuluvat? Keskenään voi sopia tuurauksista, mutta lomat päättää se, jolle siitä maksetaan.

Vierailija
16/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No mikset esitä tätä pomolle? Tai ylipäätään sitä, että loman aikana tarvitset apua ja henkilö y tai z pystyisi auttamaan? 

Luokattoman huonoa johtamista, jos pomo itse ei ole sen vertaa perillä työntekijöidensä työnkuvasta ja työmäärästä, että osaisi ihan itse päätellä minkä verran henkilökuntaa tarvitaan. Mistähän sille pomolle oikein maksetaan, kun jättää omat työnsä alaistensa hoidettavaksi?

Vierailija
17/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä? Tekisi mieli sanoa pomolle, että toivoisin vähän jämäkämpää johtamista, mutta pelkään että se iskee omaan nilkkaan. Fakta on se, että kollegan kanssa asioiden sopiminen ei vaan suju. 

ap

Ei tämä mielipide ole vaan tieto ja fakta. Työntekijöille kuuluu tietyt tehtävät, ja esihenkilöille toiset. Mitä siitäkin tulisi, jos itse kukin puuhastelisi omiaan ja jättäisi omat työnsä tekemättä ja luottaisi siihen, että kyllä ne muut sen keskenään hoitavat.

Vierailija
18/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valtion virastossa töissä ja lomat ja loman ajan tuuraukset täytyy sopia keskenään. En meinnanut uskoa todeksi kun tästä kuulin, mutta näin se vaan on. 

Iso onni on se että meidän yksikössä toinen samaa työtä tekevä tyyppi on tosi mukava, ja meillä lomien sopimiset on menneet tosi hyvin. Kahden ihmisen työt ei hoidu kuten yhden, mutta minkä sille mahtaa. Tekee sen mitä ehtii.

Mutta periaatteestakaan en sairauslomasta esimiehelle ilmoittaessani laita tikkua ristiin sijaistuksista. Hoitakoot itse, ja aina ei hoida. Ei ole mun murheeni.

Vierailija
19/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöljä, noihan on valtion hommia!

Vierailija
20/29 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei tämä mielipide ole vaan tieto ja fakta. Työntekijöille kuuluu tietyt tehtävät, ja esihenkilöille toiset. Mitä siitäkin tulisi, jos itse kukin puuhastelisi omiaan ja jättäisi omat työnsä tekemättä ja luottaisi siihen, että kyllä ne muut sen keskenään hoitavat.

Tästä tuli vastikään pomolle muistutus. Oli ottanut jostain jonkun töihin, joka oli vakuuttanut että osaa tehdä työn. Jannu oli aloittanut ja sai tehdä puolisen vuotta töitä ennen kuin tuli ilmi että teki ne ihan päin seiniä ja oli sotkenut monen monta asiakkuutta ihan totaalisotkuun. Pomo ei perehdyttänyt, ei valvonut, ei kuunnellut muita jotka sanoivat että se ei osaa. Voi ristus...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan