Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutinen alkoholin haitoista tänään.

Vierailija
22.11.2023 |

Maksaa yhteiskunnalle 1,4 miljardia ja työnantajille vähintään 500 miljoonaa. Sillä ei ole merkitystä paljonko haitat maksaa kun kyse on ainoasta laillisesta päihteestä. Täysraittius on aika tylsä vaihtoehto ja kaiken muun käyttö päihteenä on laitonta. Mikä oikein on tuon uutisen pointti?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen alkoale vain lisää haittoja ja menoja.

Hallitus nostaa viinin ja viinan hintaa ja laskee oluen, jotta ohjattaisiin ihmiset käyttämään miedompia. Kokonaisuutena alkoholin verotus kiristyy. Faktat faktoina ja sun mutut sun mutuina. 

Onko sitä tutkittu minkä verran hintojen nosto lisää ostamista halvemmista nettikaupoista? Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

Vierailija
22/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina on viisasten juoma.

Sen määrää on silti vaikea hallita.

Moni supererälykäs on alkoholisti koska älykkäät hermot ei kestä tätä menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse alkoholistina kannatan terveen järjen ja oman vastuun nostamista esille.

Maailma on täynnä ihmisiä jotka sairastavat ilman omaa syytä, joten miksi pitäisi käyttää paljon rahaa niihin jotka sairastuvat omasta syystään?

Ei se mikään sairaus ole, vaan riippuvuus, mistä kuka tahansa pääsee eroon.

Päteekö sama logiikka vaikkapa syömishäiriöön? 

Pätee. Olenkin paitsi alkoholisti, myös syömishäiriöinen. Jään koukkuun vaikka jääpalojen pureskeluun, jos tarpeeksi yritän.

Olen altis riippuvaisuuksiin, ja se on minun oma henkilökohtainen piruni, jonka ehkä joskus taltutan, ehkä en.

Vierailija
24/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä ihmisiä jotka sairastavat ilman omaa syytä, joten miksi pitäisi käyttää paljon rahaa niihin jotka sairastuvat omasta syystään?

Pätee. Olenkin paitsi alkoholisti, myös syömishäiriöinen. Jään koukkuun vaikka jääpalojen pureskeluun, jos tarpeeksi yritän.

Olen altis riippuvaisuuksiin, ja se on minun oma henkilökohtainen piruni, jonka ehkä joskus taltutan, ehkä en.

Anorektikoille ei siis enää hoitoa, koska kuka tahansa voi selättää anoreksian ihan itsekseen? 

Vierailija
25/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus nostaa viinin ja viinan hintaa ja laskee oluen, jotta ohjattaisiin ihmiset käyttämään miedompia. Kokonaisuutena alkoholin verotus kiristyy. Faktat faktoina ja sun mutut sun mutuina. 

Onko sitä tutkittu minkä verran hintojen nosto lisää ostamista halvemmista nettikaupoista? Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

Joka ikinen vuosi. Juuri sen takia tulli sai ylimääräistä rahaa tehovalvontaa varten. Ja se on ollut tehokasta. 

"Verohallinnon ja Tullin tehovalvonta on vähentänyt nettitilauksia yli 60 prosentilla"

https://tulli.fi/-/ulkomaisesta-nettikaupasta-tilatusta-alkoholista-pit…

Vierailija
27/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai yhdistettynä älykäs, herkkä ja alttius riippuvuuteen.

Vierailija
28/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anorektikoille ei siis enää hoitoa, koska kuka tahansa voi selättää anoreksian ihan itsekseen? 

Jos minä saisin päättää, vain alaikäiset anorektikot saisivat hoitoa. Ei aikuista voida syöttää kuin päiväkotilasta, kun ongelma ei ole kropassa, vaan mielessä.

Vierailija
29/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen vuosi. Juuri sen takia tulli sai ylimääräistä rahaa tehovalvontaa varten. Ja se on ollut tehokasta. 

"Verohallinnon ja Tullin tehovalvonta on vähentänyt nettitilauksia yli 60 prosentilla"

https://tulli.fi/-/ulkomaisesta-nettikaupasta-tilatusta-alkoholista-pit…

Tuo on niin kieroa että luulisi savolaiseksi vitsiksi. Tulli siis koittaa estää täysin laillisia alkoholin tilauksia. Se on katsos eu ja tavaran vapaa liikkuvuus. 

Vierailija
30/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soisi edes lasten säästyvän haitoilta. Kuinkahan moni raskaana ollessaankin juo alkoholia vaikka ei pitäisi. Ei yhtään eikä missään vaiheessa raskautta.

Vierailija
31/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen huomaa kun elämää näkee että alkoholistit ovat älykkäämpiä kuin pilvenpolttajat.

Outo fakta jonka olen vain todennut.

Vierailija
32/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on pahasti pielessä Suomen päihdepolitiikassa.

Ei ole, vaan suomalaisten asenteessa ja riippuvuudessa päihteitä kohtaan. Liittynee tunneasioihin ja mielenterveyteen enemmän kuin politiikkaan. Olisi politiikka millaista tahansa niin juopot eivät lopu ikinä. Alkoholin koukuttavuus on se ongelma. 

Vierailija
33/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä hallitus ainakaan mitään alkoalea suunnittele. "Olutveron alennus" ei käytännössä vaikuta hintoihin kuin korkeintaan muutaman sentin. Ei mikään ale minusta. Samalla kun viinien ja väkevien vero nousee, ja niissä vaikutus on luokkaa 0.5...1 e/pullo

Vierailija
34/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen huomaa kun elämää näkee että alkoholistit ovat älykkäämpiä kuin pilvenpolttajat.

Näin se vain on!!

Vierailija
35/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai yhdistettynä älykäs, herkkä ja alttius riippuvuuteen.

höpöhöpö, poista älykkyys niin olet oikeassa. Älykäs tajuaa etteivät päihteet tee hyvää. Älykkäät tekevät elämässään yleensä parempia valintoja. 

Vierailija
36/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihan rehellisiä ollaan niin älykkäät käyttävät enemmän alkoholia ja muitakin päihteitä/huumeita. Siitä on ihan tutkittua tietoa. Johtuuko se sitten siitä että älykkäät kokevat maailman jotenkin voimakkaammin tai ovat herkempiä asioille? En tiedä mutta fakta on että älykkäät käyttävät enemmän.

Vierailija
37/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistit aiheuttavat paljon ongelmia. Pahoinpitelyjä,  perheväkivaltaa, lastensuojelun ja turvakotien tarvetta.

He kuormittavat poliisia, ambulansseja, terveydenhuoltoa. Työpaikoilla aiheuttavat hankaluuksia ja vaaratilanteita.

Taloudellisen puolen lisäksi aiheuttavat henkisiä kärsimyksiä läheisilleen. Alkoholistien ongelman piilottelu on olevinaan heidän auttamistaan. Todellisuudessa se pahentaa heidän tilannettaan, kun kukaan ei puutu. Alkolin liikakäyttö pitäisi tehdä mahdollisimman hankalaksi heti alussa. Kovat seuraukset, että havahduttaa. Voisi kääntää monen kelkan.

On eri asia puhua alkoholin käytöstä ja alkoholismista eli ongelmakäytöstä.

Vierailija
38/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä täysraitis ole pakko olla, vaan voi ottaa kohtuudella. Pienissä määrin haitat ei ole ollenkaan niin suuret.

Pienissä määrin alkoholista on aika vähän iloa.

Taidat olla alkoholiongelmainen, ellet peräti ihan alkoholisti.

Juu olen ryypännyt kolme kertaa tänä vuonna. Melkein puliukko. Se on vain omasta mielestä ihan turhaa juoda niin vähän ettei siitä humallu.

No mitä se humaltuminen sitten kullakin on. Itse tykkään yhden oluen hiprakasta.

Vierailija
39/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä täysraitis ole pakko olla, vaan voi ottaa kohtuudella. Pienissä määrin haitat ei ole ollenkaan niin suuret.

Pienissä määrin alkoholista on aika vähän iloa.

Taidat olla alkoholiongelmainen, ellet peräti ihan alkoholisti.

Juu olen ryypännyt kolme kertaa tänä vuonna. Melkein puliukko. Se on vain omasta mielestä ihan turhaa juoda niin vähän ettei siitä humallu.

No mitä se humaltuminen sitten kullakin on. Itse tykkään yhden oluen hiprakasta.

Ei yksi kalja mene päähän aikuiselle ihmiselle. Ei edes naiselle.

Vierailija
40/47 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoiden pitäisi noudattaa lakia eikä myydä alkoholia päihtyneelle, tätähän ei valvota mitenkään. Kaikista alkoholiin liittyvistä terveyskeskuskäynneistä, kontakteista poliisin kanssa ym. ongelmista pitäisi tulla merkintä ja näin ei saisi ostaa alkoholia kahteen vuoteen. Näitä sääntöjä rikkoville tuomio huumerikoksesta. Lisäksi kannabis lailliseksi ja veron ja kontrollin alaiseksi. Kaikille huumeille dekriminalisointi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi