Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihminen ei ymmärrä hävetä toistuvaa pientä valehteluaan?

Vierailija
22.11.2023 |

Olen pannut merkille että on todella yleistä että puhutaan palturia ja vääristellään asioita itselle edullisempaan suuntaan eikä tätä edes hävetä tai piilotella, vaan ollaan enemmänkin ylpeitä siitä että osataan selitellä asioita parhainpäin. Jotenkin on ilmeisesti täysin ok esimerkiksi sanoa tehneensä jotain "vahingossa" tai "huomaamatta", liioitella tai jättää asiasisällöstä kertomatta jotain luodakseen parempaa mielikuvaa.

Miksi on niin vaikeaa pysyä totuudessa tai miksi sitä ei pidetä enää edes hyveenä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ystäväpiirissä nainen, nyt jo ikäihminen, joka on opettanut tyttärensä valehtelemaan. Huvittavinta on että nämä kolme vaikuttaa täysin dementikoilta, koska he eivät voi mitenkään muistaa mitä tulikaan viimeksi valehdeltua.

Olen viettänyt monta hauskaa hetkeä kertomalla heille kuinka sama tarina edellisellä kerralla heidän kertomanaan meni. Se täydellisen hämmennyksen ilme on aina näkemisen arvoinen. 

Persoonallisuushäiriöiset ovat integroituna yhteiskuntaan. 

Persoonallisuushäiriöiset luovat mielessään fantasiamaailman jossa kaikki normaali aikuiselta ihmiseltä odotettava käytös onkin heidän mielestään väritöntä, hajutonta kulissielämää. No, sairaita ja häiriöisiä ovatkin lapsuudesta saakka.

Vierailija
22/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiskunta on isästään saatanasta, joka oli valehtelija alusta lähtien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa nykysuomeen, pidä itsestäsi huolta.

Vierailija
24/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelija aliarvioi kuulijan, siis tyhmäkö ?

Kunnioitus on ansaittava. 

Sama sitten toisinkin päin. Valehtelu ei ole oikeutus kenellekään eikä sillä tavalla vaadita toiselta yhtään mitään. 

Vierailija
25/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun joku vaikka verhoillusti julistaa että valhe ja epärehellisyys pitää ottaa kanssakäymisen lähtökohdaksi niin tietää puhuvansa mieletään sairaan kanssa.

Vierailija
26/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapauden pohjana on ihmisten rehellisyys ja luottamus. Ei valheet, epärehellisyys ja epäluotettavuus. Valheellinen ihminen elää loppu viimein itse itselleen mielessään rakentamassa vankilassa. Aina.

Vierailija
27/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pärjätä ja menestyä se ei perustu kauniisiin käytöstapoihin vaan pitää osata elää siellä harmaalla alueella. Empatia ei elätä. 

Eikä voi miettiä meneekö kaikki nyt tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. 

Missä ohjekirjoissa? Onko jossain sanottu että on ohjekirjoja? Taitaa olla sellaisella kuvitellut ohjekirjat. Normaali ihminen osaa käyttäytyä ja hänellä on normaali etiiikka ja moraali. Enkä puhu uskonnoissa vaan vaikkapa yhteiskunnassamme yleisesti hyväksyttyinä pidetyistä normeista.

8. käsky

Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Älä valehtele. Puhu aina totta.

Modernisoituna molemmat käskyt tarkoittavat samaa. Älä ole väkivaltainen toisille.

Vierailija
28/28 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ystäväpiirissä nainen, nyt jo ikäihminen, joka on opettanut tyttärensä valehtelemaan. Huvittavinta on että nämä kolme vaikuttaa täysin dementikoilta, koska he eivät voi mitenkään muistaa mitä tulikaan viimeksi valehdeltua.

Olen viettänyt monta hauskaa hetkeä kertomalla heille kuinka sama tarina edellisellä kerralla heidän kertomanaan meni. Se täydellisen hämmennyksen ilme on aina näkemisen arvoinen. 

Persoonallisuushäiriöiset ovat integroituna yhteiskuntaan. 

Persoonallisuushäiriöiset luovat mielessään fantasiamaailman jossa kaikki normaali aikuiselta ihmiseltä odotettava käytös onkin heidän mielestään väritöntä, hajutonta kulissielämää. No, sairaita ja häiriöisiä ovatkin lapsuudesta saakka.

Hyvä ja osuva havainto.