Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu hoitovapaalla

Vierailija
02.09.2008 |

Minulla on vakituinen työ. Pääsin sisään yliopistoon ja olenkin miettinyt josko jäisin vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle ja samalla opiskelisin. Työnohella opinnoista ei tule mitään ja joutuisin luopumaan unelmastani. Lisäksi olisi ihanaa hoitaa lapsi 3-vuotiaaksi kotona. Kysymykset kuuluu,

- saako hoitovapaalla opiskella?

- Onko työnantajalla siihen mitään sanomista, jos opiskelen?

- Saako kotihoidontukea ja opintotukea yhtäaikaa ja paljonko molemmat on nettona?

Meillä on aika suuri asuntolaina, joten kyllä pelottaa miten pärjää jos hoitovapaalle jään. Kiitos kaikille jo etukäteen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet vakituisesta työstäsi OPINTOVAPAATA, saat tietyin ehdoin (työvuosien määrän perusteella) hakea koulutusrahaston aikuiskoulutustukea. Lisäksi saat kotihoidontuen, jos lapsesi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
2/12 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* voit hakea työstäsi opintovapaata, joten tavallaan voit opiskella hoitovapaalla mutta:

*opintotukea ja kotihoidontukea ei voi saada samanaikaisesti. Kelan sivuilta löydät summat, myös opintotuelle, joka on pienempi kuin kht, ainakin jos kht:een kuuluu myös kuntalisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla. Sain normalit kotihoidontuet ja lisäksi opintotuen. Pitää vaan itse laskea ettei ylity tulorajat, kelan hoitotuet lasketaan tuloiksi eli vaikuttavat opintotuen määrään.

Työnantajalla ei pitäisi olla mitään sanomista miten hoitovapaasi kulutat. Ja sinulla on mahdollisuus jäädä myös opintovapaalle, ja jos olet ollut tarpeeksi kauan työelämässä voit saada opintorahaa joka on palkasta sidonnainen. Itse olen opiskellut 2 vuotta iltaisin lastenhoidon ohella. Hyvin on sujunut kun muutamana päivänä viikosta vaihdettiin lennossa lastenhoitovuoro. Ja hyvin on rahat riittänyt. Ja itsellekin ollut mukavaa vaihtelua ja hyvin on sujunut uuden ammatin hankkiminen kotivuosien aikana. Itselläni ei olisi ollut varaa jäädä 4 vuodeksi opiskelijaksi, mutta tällä keinollaa tuo "huonojen rahojen" opiskeluaika jäi vain 2 vuoteen. Aloitin siis opiskelun kun nuorempi lapsistamme oli 1v.

Vierailija
4/12 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä kai onnistuu.

minun mielestäni saat sekä kodinhoidontukea että opintotulea, koska kodinhoidontukea saa,jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. opintotuen määrän näet kelan sivuilta, samoin kodinhoidontuen ja siihen voi saada lisäksi kuntalisää riiipuen siitä missä asut. voi myös saada asumistukea miehesi tuloista riippuen.

voihan töistä jäädä myös opintovapaalle ja käsittääkseni saisit kodinhoidontuen silloiinkin, koska hoitaisit lapsen kotona.

Vierailija
5/12 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä ainakin sain opintotukea ja kotihoidon tukea samanaikaisesti. Ne on vaan ne vuositulot jotka ratkaisee, että kannattaako nostaa samanaikaisesti. Itse tein töitä vielä opiskelun ja lastenhoidon ohella niin jouduin palauttamaan muutaman kuukauden opintotuet.

Vierailija
6/12 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sori, olin väärässä. Itse selvittelin tätä asiaa vuosi sitten ja muistin että kht:a ei voi saada, koska minä olisin laittanut lapseni päivähoitoon jolloin olisi menettänyt kht:n.

Vierailija
7/12 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintovapaata. Jos et ehdi hoitovapaan aikana valmistua, voit myöhemmin anoa opintovapaata ja mahdollisesti opintotukea/aikuisopistotukea.

Vierailija
8/12 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jos joku osaisi kertoa, että saako hoitolisää myös hoitorahan+opintotuen kanssa? Eikös hoitolisään vaikuta koko perheen tulot? Eli otetaanko siinä kohtaa myös opintotuki tuloksi?

Vierailija
9/12 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi saada ansiosidonnaista tukea opistoihin, siis aikuisopintorahaa?

Vierailija
10/12 |
02.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sitten pitää ilmoittaa johtajalle siitä, että opiskelee hoitovapaalla..... Vai tarvitseeko siitä erikseen ilmoittaa.....

Vierailija
11/12 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on 5 vuoden työkokemusta vähintään ja vuosi samalla työnantajalla...nän se muistaakseni meni.

Vierailija
12/12 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on laskuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi