Onko älykäs tupakoitsija paradoksi?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuudet eivät kerro älykkyydestä tai poissulje toisiaan.
Riippuvuusalttius on osin geneettistä.
Älykäs ei kokeile, jolloin riippuvuutta ei pääse syntymään.
Ei älykäs välttämättä keskity tavoittelemaan mahdollisimman pitkää ja tervettä elämää.
En tiedä. Itse olen älykkyydessä keskivertoa hieman korkeammalla. ÄO 115, tupakoin. Minulla on myös ADHD ja ahdistuneisuushäiriö, jotka jo itsessään ovat yhteydessä addiktiotaipuvuuteen. Kaikki on suhteellista, eikä vastaus ole yksiselitteinen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse olen älykkyydessä keskivertoa hieman korkeammalla. ÄO 115, tupakoin. Minulla on myös ADHD ja ahdistuneisuushäiriö, jotka jo itsessään ovat yhteydessä addiktiotaipuvuuteen. Kaikki on suhteellista, eikä vastaus ole yksiselitteinen.
Kaikki on suhteellista, eikä vastaus ole yksiselitteinen.
Hyvin sanottu.
Älykäs ihminen ei katsele maailmaa noin mustavalkoisesti. Tupakoinnissa kuten kaikissa paheissa on kaksi puolta. Nautinto ja haittavaikutukset. Älykäs ihminen pystyy punnitsemaan näitä asioita ja toimimaan sen mukaan.
Toimiiko älykäs aina kuin tyhmän mielikuva älykkäästä?
Pidättekö myös älykkäänä henkilöä, joka syö homehtunutta ruokaa? Vaikka tietää, että se on haitallista.
Jotkut tyhmät tupakoivat, kuten myös jotkut fiksut. Elämä ei ole mustavalkoista.
Fiksu ihminen ei asu kaupungissa, ymmärtää että ilmansaasteet ovat myrkyllisempiä kuin tupakointi.
Sama asia.
Onko älykästä tuhota terveytensä liikkumattomuudella ja ylipainolla? Voiko ylipainoinen olla älykäs?
Ap terveysintoilija on nyt väsännyt älykäs ylipainoinen, älykäs tupakoitsija ja älykäs alkoholisti aloituksen. Onko itsetunto kohonnut? Lukuisien aloitustesi perusteella voin kertoa että suurin osa kaikista ryhmistä on sinua älykkäämpiä.
Onko AV-palstaa monta tuntia päivässä selaava henkilö tupakoitsijaa älykkäämpi?
Monet alkoholistitkin ovat oikeasti älykkäitä. Ei tietenkään kaikki, mutta osa. Älykkyys ja riippuvuudet eivät sulje toisiaan pois. Polttihan meidän pressakin. Nykyään ei kai enää tai sitten salaa polttelee.
Vierailija kirjoitti:
ADHD ihmiset ovat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD ihmiset ovat tyhmiä.
Useill älykköllä on ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ei kokeile, jolloin riippuvuutta ei pääse syntymään.
Miten niin ei kokeile ? Oletko oikeasti noin tyhmä ? Todella mustavalkoinen ajatus maailma. Tiesitkö että moni pitää tupakkataukoja vain siksi että ajatus alkaa kulkemaan paremmin ? Et tainnut tietää. Olen ihan tähtitieteilijöiden nähnyt juovan ihan kaljaa ja polttavan samalla tupakkaa, ajatella että ovat tyhmiä vai ovatko
Harkitsen tupakoinnin aloittamista, koska en halua elää vanhaksi kaikkine kipuineen ja vaivoineen. Tosin, tuskinpa kovin moni tupakoitsija on nyorena näin ajatellut, keski-ikäisten olen kyllä kuullut perustelevan polttamistaan sillä, että elämä lyhenee, mutta juuri ne huonoimmat vuodet jäävät pois.
Mulla on pari tupakoivaa sukulaista kuollut kasikymppisenä syöpään, juuri kun kaikki muutkin sairaudet alkoivat nostaa päätään. Näytti siltä, että he pääsivät helposti pois tästä maailmasta, toinen oli tajuton ennen kuolemaansa eli tuskin kovin kipeä. Syöpä tosin voi olla kipeä lääkkeistä huolimatta.
En kuitenkaan aloita tupakointia, säästän rahat ja käytän ne johonkin nautintoon. Mielummin omaehtoinen kuolema ja kunnon hoitotahdot.
T. Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Fiksu ihminen ei asu kaupungissa, ymmärtää että ilmansaasteet ovat myrkyllisempiä kuin tupakointi.
Sama asia.
Fiksuuden ymmärtäisin enemmän arkijärkenä, se taas on ihan eri asia kuin älykkyys.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs tupakoitsija kuulostaa kieltämättä paradoksilta, mutta kyse lienee oikeammin älykkyysprofiilin epätasaisuudesta.
Geneettinenkään riippuvuusalttius ei johda riippuvuuteen, kunhan vain jättää aloittamatta tupakoinnin.
Tyhmäähän se tupakointi nykymaailmassa on. Kun ei vielä tiedetty tupakan vaaroista niin asia oli toki eri.