Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnottomana kirkon retriitille?

Vierailija
22.11.2023 |

Kaipaan rauhaa ja hiljaisuutta, pientä irtiorttoa arjesta. Olen köyhä ja kirkko järjestää halpoja viikonloppuretriittejä, joihin sisältyy ruuat ja majoitus omassa huoneessa. Suurin osa ajasta on tarkoitus viettää hiljaisuudessa. Muiden osallistujien kanssa jutteleminen on täysin kielletty silloinkin kun kokoonnutaan yhteen. Jotain pientä ohjelmaakin on: rukoushetkiä, meditaatiota ja muuta. Onko väärin jättäytyä uskonnollisista ohjelmaosuuksista pois tai kuunnella vaikka huomaamattomasti musiikkia langattomilla nappikuulokkeilla niiden aikana? Vai pitäisikö niihin osallistua kuunteluoppilaana vaikka hammasta purren, kun hinta on kuitenkin niin halpa ettei se varmasti kata puoliakaan kirkolle aiheutuvista kustannuksista? Onko kukaan uskonnoton osallistunut kirkon retriiteille ja jos on, millaisina koitte ne?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niin niitä porttokirkkoja syntyy. Ensin sisään päästetään yksi riidankylväjä, sitten joitain homoja, sitten joogaajia, noitia, palkkapappeja ja jne. Tekosyynä ties mitä hömppää. Ja kas, tähän on tultu. Enää ei uskovat tahdo olla heidän kanssaan tekemisisää, lähtevät ja jatkavat toimiaan muualla. Kunnes "kirkko" päättää, että he ovatkin niitä "vääräuskoisia" ja syntyy vaino. Oho, lukiko tämäkin jossain....niin, taisi olla se Raamattu...? Siellä on toimintaohjeet, suoraan Jumalan suusta.

Joo, siellä kerrotaan, että Jeesus aloitti tuon jo ennen kuin kirkkoa edes oli olemassa. Seurusteli kaikenlaisten syntisten kanssa, muun muassa porttojen. 

Vierailija
22/35 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä kirkon työntekijänä olen aivan varma siitä että olet tervetullut kaikkeen seurakunnan toimintaan.  Työntekijät eivät  näe mistään sinun jäsenyyttäsi (jäsenrekisterissä on vahva tietosuoja) eikä sitä tarvitse kenellekään kertoakaan. Mukaan vaan toimintaan, eikä siellä kukaan seuraa sinun tekemisiäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit tulla.

Vierailija
24/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olisi yksinkertaisinta ja selkeintä kysyä tuota suoraan järjestäjältä? 

Vierailija
25/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voit mennä kunhan noudatat heidän tapojaan. Sähän tavallaan annat mahdollisuuden käännyttää sinut.

Vierailija
26/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuuluvana toivotan aloittajan tervetulleeksi. Mutta älä kuuntele musaa nappikuulokkeillakaan silloin, kun pitää olla ohjelmaa tai hiljaisuutta. Mieluummin jättäydy niistä osuuksista pois.

Kirkko ei ole mikään klubi, jossa on jäsenetuja. Se on olemassa kaikkia varten, ei vain jäseniään. 

Juuri näin. Mutta jos ei kykene hyväksymään kristillistä sanomaa ja kirkollista osuutta, niin on valinnut väärän paikan. Miksi mennä seurakunnan tilaisuuteen kuuntelemaan nappikuulokkeilla musiikkia, kun voi tehdä saman kotona. Itse olin retriitissa, jossa kerättiin kaikilta puhelimet pois ja meillä oli kotiinsoittoaika illalla. Ei ole mitään järkeä kuvitella rauhoittuvansa leirikeskuksessa puhelinta  näpytellen, silloin pilaa muidenkin rauhan.

Kirkkoon kuulumattomilta tulisi periä täysihoidosta kulut kattava maksu.

Vierailija
27/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voit mennä kunhan noudatat heidän tapojaan. Sähän tavallaan annat mahdollisuuden käännyttää sinut.

Eihän hän aio noudattaa tapoja, vaan tunkea korvanapit korviinsa hartaushetkien sun muiden ajaksi ja kuunnella omiaan...

Muuten toki kirkon järjestämiin juttuihin saa kuka tahansa osallistua, enkä ehkä aivan välttämättä tuomitsisi tällaistakaan mikäli siellä retriitissä olisi reilusti tilaa ja järjestäjä tuon ajatuksen kanssa ok, että sinne tulee joku, joka ei osallistu järjestettyyn toimintaan. On kuitenkin aika ikävä ajatella, että tuollaiset veisivät kaikki paikat, eikä retriittiin mahtuisi niitä, jotka sinne olisivat osallistumassa hengellisyyden tähden ja haluaisivat myös niihin hartauksiin, koska erilaiset järjestöt kyllä järjestävät niitä tuettuja lomiakin ei-uskoville. 

Vierailija
28/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa.

Vierailija
29/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuuluvana toivotan aloittajan tervetulleeksi. Mutta älä kuuntele musaa nappikuulokkeillakaan silloin, kun pitää olla ohjelmaa tai hiljaisuutta. Mieluummin jättäydy niistä osuuksista pois.

Kirkko ei ole mikään klubi, jossa on jäsenetuja. Se on olemassa kaikkia varten, ei vain jäseniään. 

Juuri näin. Mutta jos ei kykene hyväksymään kristillistä sanomaa ja kirkollista osuutta, niin on valinnut väärän paikan. Miksi mennä seurakunnan tilaisuuteen kuuntelemaan nappikuulokkeilla musiikkia, kun voi tehdä saman kotona. Itse olin retriitissa, jossa kerättiin kaikilta puhelimet pois ja meillä oli kotiinsoittoaika illalla. Ei ole mitään järkeä kuvitella rauhoittuvansa leirikeskuksessa puhelinta  näpytellen, silloin pilaa muidenkin rauhan.

Kirkkoon kuulumattomilta tulisi periä täysihoidosta kulut kattava maksu.

Kyllä ne täysihoitokulut on kerätty jo moneen kertaan myös kirkkoon kuulumattomilta.

Suomessa ei pääse eroon kirkon rahoittamisesta edes kirkosta eroamalla.

Harvinaisen paska organisaatio.

Vierailija
30/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seuraavaksi? Kaveriporukka varaa koko retriitin viettääkseen ryyppäjäisiä, kun kato halvalla saa?

Vierailija
31/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä seuraavaksi? Kaveriporukka varaa koko retriitin viettääkseen ryyppäjäisiä, kun kato halvalla saa?

Ei mikään huono idea tämäkään.

Vierailija
32/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuulumattomilta tulisi periä täysi

Voisitko täsmentää? Kirjanpidon mukaan verovaroilla ylläpidetään hautausmaita ja museoviraston suojelemia rakennuksia. Minusta on outoa, että kirkkoon kuulumattomat eivät ole saaneet aikaan edes omia hautausmaita, he haluavat kivensä ja muistopaikkansa siunattuun maahan. Kuulemma olisi liian kallista perustaa oma hautausmaa, siksi kirkko joutuu pakanoiden haudatkin hoitamaan.

Vierailija
33/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut ev.lut. seurakunnan viikonloppuretriitille, vaikka en kirkkoon kuulukaan. Ilmoittautumislomakkeella kysyttiin, onko ko. alueen seurakunnan jäsen. Jäsenille hinta oli jonkin verran halvempi kuin ei-jäsenille. Sitä ei kysytty missään, kuulunko johonkin muuhun seurakuntaan vai en.

Retriitissä oli muutaman kerran päivässä yhteistä hengellistä ohjelmaa, johon osallistuin. Koin, että olisi epäkohteliasta skipata kaikki kirkon opetukseen liittyvä ohjelma, kun kuitenkin olin itse valinnut osallistua heidän järjestämälleem retriitille. Ohjelmanumerot eivät kuitenkaan olleet pakollisia, ja jonkin verran osallistujat näyttivätkin jättävän niitä väliin.

Eli voit varmastikin ilmoittautua retriitille, suosittelisin kuitenkin osallistumaan ainakin osaan hengellisistä aktiviteeteista. Ja ehdottomasti ilman kuulokkeita! Todella epäkohteliasta istua kuulokkeet päässä yhteisen ohjelman aikaan. Retriitissä on muutenkin  tarkoitus rauhoittua olemaan ilman puhelimia, kuulokkeita yms. laitteita.

Jos kirkolliset ohjelmatuokiot tuntuvat ylivoimaisen vastenmieliseltä, kannattaa valita jonkin toisen tahon järjestämä retriitti. Vaihtoehtoja löytyy kyllä, ainakin jos olet valmis matkustamaan toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
34/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnottomana on tottakai tervetullut myös kirkon tapahtumiin. Eikä rukoushetkissä ole pakko olla läsnä , vaikka pyydetään. 

mutta musiikinkuuntelu kuulokkeilla yhteisissä uskonnollisissa hetkissä on vain muokkamaista . 

Vierailija
35/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuulumattomilta tulisi periä täysi

kuinka monta kirkollista retkeä tai retriittiä olet järjestänyt ? Jos kyseessä ei ole diakonia työn alainen tapahtuma , kulut kerätään lähtökohtaisesti osallistujilta. Ehkä tarjotaan kahvit ja makkarat .toki työntekijän palkka maksetaan verovaroilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan