Lintujen talviruokinta
Mitä muuta voi linnuille tarjota kuin auringonkukansiemeniä, kauraa ja talipalloja? Löytyykö kotikaapista sopivaa, entä ihmisten / lemmikkien ruoasta? Mitkä kauppojen linturavinnot ovat parhaita hinta-/laatusuhteessa? Kuinka suojaatte ruokinta-automaatin isoilta linnuilta?
Aikaisempi aloitukseni on jostain syystä poistettu
Kommentit (188)
Apuva! Ostin suuren pakkauksen talipalloja ja olen ihmetellyt kun ei kelpaa, vaikka yöksi otan ne sulamaan. Nyt hokasin, lämpiminäkin ne ovat kivikovia. Aikaisemmat murskautuivat jopa kädellä, mutta näiden pilkkomiseen tarvittaisiin taltta. Onko mitään keinoa jolla niitä voisi pehmentää? T. pettyneet linnut ja minä
Vierailija kirjoitti:
Apuva! Ostin suuren pakkauksen talipalloja ja olen ihmetellyt kun ei kelpaa, vaikka yöksi otan ne sulamaan. Nyt hokasin, lämpiminäkin ne ovat kivikovia. Aikaisemmat murskautuivat jopa kädellä, mutta näiden pilkkomiseen tarvittaisiin taltta. Onko mitään keinoa jolla niitä voisi pehmentää? T. pettyneet linnut ja minä
Lyö vasaralla ne murskaksi ja tarjoa murusina ne linnuille.
Olen murskannut, mutta iso työ naputella koko laatikollinen. Pieniä paloja laitoin talipallotelineeseen ja jauhomaisen maahan kun epäilen sen tukkivan siemenautomaatin - turha pelko?
Toinen kysymys, voiko raakaa jauhelihaa hyödyntää linnunruokana ja jos, eikö se näillä pakkasilla jäädy heti?
Ostin sellaista läskiä, jossa on nahka toisella puolella ja sitä olen kiinnittänyt rautalangalla parvekkeen kaiteeseen ja talitiaiset ahneesti nakuttavat läskiä. Myös murennetut saksanpähkinät ja murskatut mantelit kelpaavat noille linnuille.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen ketju poistettiin rasistisen sisällön vuoksi; ei saa syrjiä isompia lintuja kokonsa vuoksi. Varikset ja harakat ovat myös tärkeitä pölyttäjiä.
Ruokin myös harakoitakin, nämä ovat oppineet hakemaan lihanpalasia parvekkeen kaiteelta. Varikset eivät ole siihen tulleet, vaikka niitäkin näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.
Nykylinnuille kaura ei kelpaa, pitää olla jotain parempaa!
Johtuu ihan siitä, että rasvassa on enemmän energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.
Nykylinnuille kaura ei kelpaa, pitää olla jotain parempaa!
Johtuu ihan siitä, että rasvassa on enemmän energiaa.
Keltasirkut rakastaa kauraa.
Jatkan aiheesta kivikovat talipallot.
Pienemmäksi murennetut ovat nekin kivikovia, eivät kelpaa vaikka pidän niitä yöllä lämpimässä.
Jauhomainen ei ole hitti sekään, ja luin ettei pähkinöiden murskaamisesta tullutta jauhetta saisi linnuille antaa. Onko sama juttu talipallojauheen kanssa?
Viisainta olisi pieniä talipallot määpähkinää pienempiin osiin jotta ne olisivat pikkulinnun suuhun sopivia, mutta tolkuton homma kun jo yhden talipallon pienentäminen käy työstä taltankin kanssa.
Opetus olkoon, osta vain talipalloja jotka ovat pehmeähköjä, mutta nämä halvatut kun olivat laatikossa.
Toki jos jollain olisi vinkkejä kuinka kivitalipallojen kanssa pärjää....
Talipallot murskaksi, sekoitetaan kuumaan rypsiöljyyn ja jäähdytetään. Työlästä ja hemmetin haisevaa.
Mistä nykyään saa kunnon ihraa? Cittarissa vain ohuen ohueita siivuja joilla kova kilohinta.
Talipallojauho ei maistu linnuille.
Testasin mustia seesaminsiemeniä - tintit tykkää niistä paljon enemmän, kuin kuorituista auringonkukan siemenistä.
Maapähkinästäkin tykkäävät paljon enemmän, kuin auringonkukasta, mutta ihmisravinnoksikin tarkoitettu maapähkinä on mielestäni näyttänyt liian heikkolaatuiselta jopa linnuille, enkä ole sitä sen vuoksi tarjonnut.
Silloin kun annan pääpäähkinää, leikkaan sen kokkiveitsellä juuri ennen tarjoilua. Näin rasvainen ravinto ei pääse eltaantumaan. Koneellisesti murska täytyy tehdä pienissä erissä, muuten osa jauhaantuu, eikä linnut pysty nielemään jauhetta tai jauheisia paloja.
Mustarastaatkin tykkää seesamista... :)
Vierailija kirjoitti:
Mistä nykyään saa kunnon ihraa? Cittarissa vain ohuen ohueita siivuja joilla kova kilohinta.
Ehkä voit neuvotella siitä, ja tilaavat sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Cittarista löytyy pakasteena. Useista kaupoista löytyy myös lemmikkipuolen pakasteista.
Vierailija kirjoitti:
Haisevatko ne eltaantuneelle? Linnut eivät syö heikkolaatuista ravintoa, ellei ole sivan pakko, jotta pysyisi hengissä.
Meillä ei kelpaa talipallot ollenkaan. Ihan sama minkä merkkisiä ovat. Sen sijaan nuo isot rasvatangot ovat suosittuja.
Tänään ruokinnalla on ilostuttanut iso parvi urpiaisia ja harmaapäätikka.
Vierailija kirjoitti:
Olen murskannut, mutta iso työ naputella koko laatikollinen. Pieniä paloja laitoin talipallotelineeseen ja jauhomaisen maahan kun epäilen sen tukkivan siemenautomaatin - turha pelko?
Toinen kysymys, voiko raakaa jauhelihaa hyödyntää linnunruokana ja jos, eikö se näillä pakkasilla jäädy heti?
Raaka liha kannattaa heittää varislinnuille vasta silloin, kun aurinko noussut ja linnut ilmaantuvat ruokintapaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ostin sellaista läskiä, jossa on nahka toisella puolella ja sitä olen kiinnittänyt rautalangalla parvekkeen kaiteeseen ja talitiaiset ahneesti nakuttavat läskiä. Myös murennetut saksanpähkinät ja murskatut mantelit kelpaavat noille linnuille.
Hasselpähkinästä tykkäävät enemmän, luin mantelista?
Moni elintarvike on muuttunut huonommaksi viime vuosina. Yksi lintujen suosikkiruoka on maapähkinä, mutta en ole löytänyt riittävän hyvälaatuista edes IHMISRAVINNOKSI tuotetusta maapähkinästä. Kallustunut samalla, kun laatu alkaa olla jo epäasiallista...
Täytyy kokeilla seesamia!