Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintujen talviruokinta

Vierailija
21.11.2023 |

Mitä muuta voi linnuille tarjota kuin auringonkukansiemeniä, kauraa ja talipalloja? Löytyykö kotikaapista sopivaa, entä ihmisten / lemmikkien ruoasta? Mitkä kauppojen linturavinnot ovat parhaita hinta-/laatusuhteessa? Kuinka suojaatte ruokinta-automaatin isoilta linnuilta? 

Aikaisempi aloitukseni on jostain syystä poistettu

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi talipallot ei kelpaa? Yleensä linnut ovat niitä suorastaan ahmineet, mutta nyt ei maistu, vaikka otan ne yöksi lämpimään. 

Tali on nykyisin huonolaatuista. Täälläkin vain kaivavat siemenet niistä (seesamia joka on herkkua).

Moni elintarvike on muuttunut huonommaksi viime vuosina. Yksi lintujen suosikkiruoka on maapähkinä, mutta en ole löytänyt riittävän hyvälaatuista edes IHMISRAVINNOKSI tuotetusta maapähkinästä. Kallustunut samalla, kun laatu alkaa olla jo epäasiallista... 

Täytyy kokeilla seesamia! 

Vierailija
102/188 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuva! Ostin suuren pakkauksen talipalloja ja olen ihmetellyt kun ei kelpaa, vaikka yöksi otan ne sulamaan. Nyt hokasin, lämpiminäkin ne ovat kivikovia. Aikaisemmat murskautuivat jopa kädellä, mutta näiden pilkkomiseen tarvittaisiin taltta. Onko mitään keinoa jolla niitä voisi pehmentää? T. pettyneet linnut ja minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apuva! Ostin suuren pakkauksen talipalloja ja olen ihmetellyt kun ei kelpaa, vaikka yöksi otan ne sulamaan. Nyt hokasin, lämpiminäkin ne ovat kivikovia. Aikaisemmat murskautuivat jopa kädellä, mutta näiden pilkkomiseen tarvittaisiin taltta. Onko mitään keinoa jolla niitä voisi pehmentää? T. pettyneet linnut ja minä

Lyö vasaralla ne murskaksi ja tarjoa murusina ne linnuille.

Vierailija
104/188 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen murskannut, mutta iso työ naputella koko laatikollinen. Pieniä paloja laitoin talipallotelineeseen ja jauhomaisen maahan kun epäilen sen tukkivan siemenautomaatin - turha pelko?

Toinen kysymys, voiko raakaa jauhelihaa hyödyntää linnunruokana ja jos, eikö se näillä pakkasilla jäädy heti? 

Vierailija
105/188 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sellaista läskiä, jossa on nahka toisella puolella ja sitä olen kiinnittänyt rautalangalla parvekkeen kaiteeseen ja talitiaiset ahneesti nakuttavat läskiä. Myös murennetut saksanpähkinät ja murskatut mantelit kelpaavat noille linnuille.

Vierailija
106/188 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ketju poistettiin rasistisen sisällön vuoksi; ei saa syrjiä isompia lintuja kokonsa vuoksi. Varikset ja harakat ovat myös tärkeitä pölyttäjiä. 

Ruokin myös harakoitakin, nämä ovat oppineet hakemaan lihanpalasia parvekkeen kaiteelta. Varikset eivät ole siihen tulleet, vaikka niitäkin näkyy.

Vierailija
107/188 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.

Nykylinnuille kaura ei kelpaa, pitää olla jotain parempaa!

Johtuu ihan siitä, että rasvassa on enemmän energiaa.

Vierailija
108/188 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.

Nykylinnuille kaura ei kelpaa, pitää olla jotain parempaa!

Johtuu ihan siitä, että rasvassa on enemmän energiaa.

Keltasirkut rakastaa kauraa. 

Vierailija
109/188 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan aiheesta kivikovat talipallot.

Pienemmäksi murennetut ovat nekin kivikovia, eivät kelpaa vaikka pidän niitä yöllä lämpimässä. 

Jauhomainen ei ole hitti sekään, ja luin ettei pähkinöiden murskaamisesta tullutta jauhetta saisi linnuille antaa. Onko sama juttu talipallojauheen kanssa?

Viisainta olisi pieniä talipallot määpähkinää pienempiin osiin jotta ne olisivat pikkulinnun suuhun sopivia, mutta tolkuton homma kun jo yhden talipallon pienentäminen käy työstä taltankin kanssa.

Opetus olkoon, osta vain talipalloja jotka ovat pehmeähköjä, mutta nämä halvatut kun olivat laatikossa. 

Toki jos jollain olisi vinkkejä kuinka kivitalipallojen kanssa pärjää.... 

Vierailija
110/188 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talipallot murskaksi, sekoitetaan kuumaan rypsiöljyyn ja jäähdytetään. Työlästä ja hemmetin haisevaa. 

Vierailija
111/188 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nykyään saa kunnon ihraa? Cittarissa vain ohuen ohueita siivuja joilla kova kilohinta. 

Vierailija
112/188 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talipallojauho ei maistu linnuille. 

Vierailija
113/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin mustia seesaminsiemeniä - tintit tykkää niistä paljon enemmän, kuin kuorituista auringonkukan siemenistä.

Maapähkinästäkin tykkäävät  paljon enemmän, kuin auringonkukasta, mutta ihmisravinnoksikin tarkoitettu maapähkinä on mielestäni näyttänyt liian heikkolaatuiselta jopa linnuille, enkä ole sitä sen vuoksi tarjonnut.

Silloin kun annan pääpäähkinää, leikkaan sen kokkiveitsellä juuri ennen tarjoilua. Näin rasvainen ravinto ei pääse eltaantumaan. Koneellisesti murska täytyy tehdä pienissä erissä, muuten osa jauhaantuu, eikä linnut pysty nielemään jauhetta tai jauheisia paloja.

Vierailija
114/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustarastaatkin tykkää seesamista... :)

Vierailija
115/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nykyään saa kunnon ihraa? Cittarissa vain ohuen ohueita siivuja joilla kova kilohinta. 

Ehkä voit neuvotella siitä, ja tilaavat sinulle.

Vierailija
116/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittarista löytyy pakasteena. Useista kaupoista löytyy myös lemmikkipuolen pakasteista.

Vierailija
117/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haisevatko ne eltaantuneelle? Linnut eivät syö heikkolaatuista ravintoa, ellei ole sivan pakko, jotta pysyisi hengissä.

Vierailija
118/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kelpaa talipallot ollenkaan. Ihan sama minkä merkkisiä ovat. Sen sijaan nuo isot rasvatangot ovat suosittuja.

Tänään ruokinnalla on ilostuttanut iso parvi urpiaisia ja harmaapäätikka.

Vierailija
119/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen murskannut, mutta iso työ naputella koko laatikollinen. Pieniä paloja laitoin talipallotelineeseen ja jauhomaisen maahan kun epäilen sen tukkivan siemenautomaatin - turha pelko?

Toinen kysymys, voiko raakaa jauhelihaa hyödyntää linnunruokana ja jos, eikö se näillä pakkasilla jäädy heti? 

Raaka liha kannattaa heittää varislinnuille vasta silloin, kun aurinko noussut ja linnut ilmaantuvat ruokintapaikalle. 

Vierailija
120/188 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin sellaista läskiä, jossa on nahka toisella puolella ja sitä olen kiinnittänyt rautalangalla parvekkeen kaiteeseen ja talitiaiset ahneesti nakuttavat läskiä. Myös murennetut saksanpähkinät ja murskatut mantelit kelpaavat noille linnuille.

Hasselpähkinästä tykkäävät enemmän, luin mantelista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän