Lintujen talviruokinta
Mitä muuta voi linnuille tarjota kuin auringonkukansiemeniä, kauraa ja talipalloja? Löytyykö kotikaapista sopivaa, entä ihmisten / lemmikkien ruoasta? Mitkä kauppojen linturavinnot ovat parhaita hinta-/laatusuhteessa? Kuinka suojaatte ruokinta-automaatin isoilta linnuilta?
Aikaisempi aloitukseni on jostain syystä poistettu
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.
Lyhteessä on todella vähän ruokaa. Ne ovat vain koristeita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi talipallot ei kelpaa? Yleensä linnut ovat niitä suorastaan ahmineet, mutta nyt ei maistu, vaikka otan ne yöksi lämpimään.
Tali on nykyisin huonolaatuista. Täälläkin vain kaivavat siemenet niistä (seesamia joka on herkkua).
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauraa, kun kukaan ei siitä oikein tykkää; miksei ohraa? Olen kuullut, että ainakin joutsenet pitävät ohrasta (idätettynä?), entä muut linnut? Miksi ohraa ei viljellä enemmän? Sehän on "Pohjolan riisi".
Kaura on keltasirkkujen herkkua. Varpuset ja pikkuvarpuset syövät myöskin niitä.
Täällä sama huomio, että talipallot ei kelpaa, ja minä kun ostin isot pakkaukset kahden eri ketjun liikkeestä. Joudunko syömään ne itse?
Ihra kelpaa lähes kaikille, mutta sen saaminen tuntuu olevan kiven alla ja nekin vähät ovat olleet laihan possun rasvaa.
Itse olen tilannut useina vuosina Bitibalta ja Zooplussalta undulaattien ruokasäkin, jossa on pääasiassa hirssiä ja kilohinta on 1,80€ tienoilla. Pikkulinnut tykkäävät näistä pikkusiemenistä ja lintulaudalle ilmestyy monipuolisemmin erilaisia lintuja, kun tarjolla on helposti syötäviäkin siemeniä auringonkukansiementen ja rasvatankojen lisäksi.
Hiekkaakin pitäisi talvilinnuille olla.
Vierailija kirjoitti:
Oon yrittänyt metsästää halvimpia pähkinöitä ja vähän yli 3e päästään per kilo. Näitä menee yleensä puolisen kiloa päivässä. Nyt joutunut maksamaan 4,2e per kilo pähkinöistä, kun ei muuta ole s-marketissa. Eli tuommoinen 60e menee kuussa pähkinöihin.
Hankkimalla saa hieman halvemmalla.
Mulla oli sellanen iso linnunruoka teline käytössä mutta isot linnut (närhet, harakat yms) kävivät syömäsä kaikki pähkinät niin nopiaan että oli pakko ottaa pois ja tilalle laitoin tuollasia jyväsyöttimiä mihin isot linnut ei pääse ollenkaan.. Ei millään pahalla isoja lintuja kohtaan, mutta rahat tässä palaa ku noi syö oikeesti mut vararikkoon 😅🤦
Maapähkinä on herkkua noille, meillä käy eniten talitiaisia, muutama punatulkkuki on näkyny, jokunen hömötiainen ja joitain muitaki 🤔
Kauraa ja vehnää nuo ei suostu syömään ollenkaan. Auringonkukansiemenet menettelee. Talipalloisa eivät tunnu syövän ku tiettyä merkkiä. Maapähkinä menee kuumille kiville, tottakai just se kallein ruoka 😂😂
Olisikin se kikka kakkonen jolla estää isojen lintujen pääsy. Roikkuvat automaatit on.
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään roikkuvaan ruoka-automaattiin "häkki"?
Eikö kukaan tiedä? Verkkoa kyllä, mutta mikä silmäkoko? Minkä muotoinen?
Talipallot kelpaavat hyvin kaikille kun murustaa ne lintulaudalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään roikkuvaan ruoka-automaattiin "häkki"?
Eikö kukaan tiedä? Verkkoa kyllä, mutta mikä silmäkoko? Minkä muotoinen?
Siihen ympärille vain virittää rautalangalla ja silmäkoko sellainen että talitintti mahtuu mutta naakka ei.
Meillä ollut valtavasti lintuja tänä vuonna syömässä. Itsellä kolme ruokintapistettä. Puiden alle suojaan ja pusikkoon olen niitä sijoittanut. Auringonkukansiemeniä, läskipötkö ja tallipalloja ollut tarjolla. Varsinkin talipallot maistuu. Olen löytänyt hyvän merkin vissiin. 😅 Punatulkkuja en ole pihassa nähnyt vuosiin mutta nyt niitäkin on ollut paljon. Aika pulskilta näyttävät jo tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mustarastaat syö?
Mustarastaalle kannattaa tarjota murskattua maapähkinää, rusinoita tai paloiteltua omenaa, kauraryynejä tai puuroa ja muuta, mitä ei tarvitse kuoria. Pakkasessa jäätyneestä ruuasta rastas ei saa helpolla irti einestä.
Mieluummin kannattaa istuttaa pihalle marjapensaita ja pihlajia. Niistä rastaat saavat ravintoa luontaisesti.
Marjat pensaista syödään pois jo paljon ennen lunta ja pakkasia, mm. räksät, tilhet jne. Ei niissä talvella enää mitään marjoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut valtavasti lintuja tänä vuonna syömässä. Itsellä kolme ruokintapistettä. Puiden alle suojaan ja pusikkoon olen niitä sijoittanut. Auringonkukansiemeniä, läskipötkö ja tallipalloja ollut tarjolla. Varsinkin talipallot maistuu. Olen löytänyt hyvän merkin vissiin. 😅 Punatulkkuja en ole pihassa nähnyt vuosiin mutta nyt niitäkin on ollut paljon. Aika pulskilta näyttävät jo tässä vaiheessa.
Sama. Lisäksi on vieraana useita oravia ja hiiriä. Jäniksiä ja rusakoita syötetään kanssa läpi talven. Saavat lemmikkikaneille tarkoitettua ruokasekoituksia ja lopputalven loskakausina porkkanaa, kun pellettimurut sulavat. Harakat, varikset ja närhet saavat myös syödäkseen. Ruokaa on viety eri paikkoihin ja sielläkin eri kohtiin paikan sisällä, niin kaikki pääsevät suhteellisen fiksusti syömään.
Viime vuonna pelkästään jäniksiä ja rusakoita oli 12. Söivät noin 250kg edestä ruokaa marraskuun alusta huhtikuun alkuun. Linnuille, oraville ja hiirille meni siemeniä ja siemensekoituksia noin 300kg. Talipallot eivät maistu täälläkään.
Itellä menee 2e päivässä pähkinöihin. Närhet syövät runsaasti ja myös tiaisille maistuu. Olen ruokkinut harakoita vehnäleivällä, joka maksaa 1,5e pussillinen. Kyllä siinä jokunen lintu pysyy elossa talvikaudenkin.
Vierailija kirjoitti:
Talipallot kelpaavat hyvin kaikille kun murustaa ne lintulaudalle.
Tämä toimii. Talipallot sellaisinaan eivät maistu, mutta kun ne murustaa oikein pieneksi, niin pikkulintujen on helpompi syödä. Isompia paloja käyvät noukkimassa mm. harakat. Talipallot on onneksi helppo murustella ihan paljain käsin. Viime talvena maistui tällä tavalla useampi ihan Tokmannilta ostettu talipallosankko.
Korppi kaartelee heittämäni ravinnon yllä, kiertelee isolla alueella ja käy täällä välillä... ei kuitenkaan laskeudu tähän aikaan päivästä taajamalle. Fasaanit käy, ja muut varislinnut tietty. On tulossa kovemmat pakkaset, joten ajattelin viedä korpille erikseen ruokaa aamuisin.
Ei ole helppoa olla luonnon armoilla kovilla pakkasilla, ja vielä ilotulitukset tulossa. Linnuilla on aamuisin nälkä.