Lintujen talviruokinta
Mitä muuta voi linnuille tarjota kuin auringonkukansiemeniä, kauraa ja talipalloja? Löytyykö kotikaapista sopivaa, entä ihmisten / lemmikkien ruoasta? Mitkä kauppojen linturavinnot ovat parhaita hinta-/laatusuhteessa? Kuinka suojaatte ruokinta-automaatin isoilta linnuilta?
Aikaisempi aloitukseni on jostain syystä poistettu
Kommentit (188)
Laitatko ehkä kokkelia? Lasketaanko sekin?
Itse tarjoan pihan kasvit enkä muuta. Piha täynnä lintuja näinkin. Syövät syreenin kukinnoista siemenet, marja-aronian marjat, punaherukat (näin säästyy mustaherukat ja karviaiset minulle, en pidä punaherukasta, mutta väri houkuttaa linnut syömään ne), ruusunmarjat, pihlajanmarjat, perhosniittyni siemeniä ja tunnistattomat muut marjat pensaista ja puista (nämä syövät talvella viimeisenä). Ei kannata leikata niitä pihan aitoja ja pensaita niin, etteivät ne kuki ja tuota siemeniä!
Varikset tykkää kaikesta missä on lihaa, pitää antaa vaan pieniä paloja etteivät ala piilottelemaan ja mielellään suoraan suuhun/nokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rottaongelma tulee lintujen ruokinnasta. Kannattaa siis ruokkia jossain muualla kuin kotinsa lähellä
Riippuu sijainnista. Olen 20 v ruokkinut, ei yhtään rottaa. Ympärillä kuivaa kangasmetsää, rotat ei viihdy.
Niin vain minäkin luulin. Vuosikausia ruokin ongelmitta lintuja, kunnes tuli kunnon rottainvaasio. Porukka ei osaa kuvitellakaan, mitä helvettiä sellainen on, eikä rottia häädetä millään parilla liskulla.
Mä olen ruokkinut 30 vuotta ja sinä aikana yksi rotta. Joka poistettiin maisemista eikä muita ole näkynyt. Ei se nyt hyvänen aika niin ole että joka ainoalle ruokintapaikalle ryntää rottalauma. Liiallista hysteriaa.
Meillä on okt:n omalla pihallamme useampi ruokintapiste ja kävijöitä on useita eri lajeja.
Mm. Tikka, joskus tilhiä, pari harakkaa, pari kyyhkyä, joskus kolme korppia, hurjasti pieniä lintuja joita en tunnista (mm. Ihan ruskeita tapauksia, punaruntaisia ja keltarintaisia). Luultavasti keltasirkkuja näkynyt. Myös joskus varis käy tanssimassa. Pihalla liikkuu myös pupu ja ehkä supikoira tms.
Pihaston oravilla on oma ruokintapiste missä pähkinää.
Ja linnuilla tarjolla siis auringonkukansiemeniä ja maapähkinää, talipalloja, roikkuvia talipötköjä (tms), lintujen pellettejä sekä olen itse tehnyt linnunruokia missä kookosta, marjoja, pähkinää ja ruokaöljyä. Useampi eri piste löytyy siis, wttei heti ruoka lopu.
Rottia ei ole näkynyt.
Itselle nämä tuo hurjasti iloa. Ja kun asutaan pohjoisemmassa niin todella tarpeellista linnuille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on okt:n omalla pihallamme useampi ruokintapiste ja kävijöitä on useita eri lajeja.
Mm. Tikka, joskus tilhiä, pari harakkaa, pari kyyhkyä, joskus kolme korppia, hurjasti pieniä lintuja joita en tunnista (mm. Ihan ruskeita tapauksia, punaruntaisia ja keltarintaisia). Luultavasti keltasirkkuja näkynyt. Myös joskus varis käy tanssimassa. Pihalla liikkuu myös pupu ja ehkä supikoira tms.
Ja linnuilla tarjolla siis auringonkukansiemeniä ja maapähkinää, talipalloja, roikkuvia talipötköjä (tms), lintujen pellettejä sekä olen itse tehnyt linnunruokia missä kookosta, marjoja, pähkinää ja ruokaöljyä. Useampi eri piste löytyy siis, wttei heti ruoka lopu.
Rottia ei ole näkynyt.
Itselle nämä tuo hurjasti iloa. Ja kun asutaan pohjoisemmassa niin todella tarpeellista linnuille.
Ainiin, on myös irrallista hirssiä sekä yhdessä seoksessa mukana kauraa. Kaura ei tunnu olevan kenenkään lempparia tosin täällä, mutta annetaan nyt olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rottaongelma tulee lintujen ruokinnasta. Kannattaa siis ruokkia jossain muualla kuin kotinsa lähellä
Riippuu sijainnista. Olen 20 v ruokkinut, ei yhtään rottaa. Ympärillä kuivaa kangasmetsää, rotat ei viihdy.
Niin vain minäkin luulin. Vuosikausia ruokin ongelmitta lintuja, kunnes tuli kunnon rottainvaasio. Porukka ei osaa kuvitellakaan, mitä helvettiä sellainen on, eikä rottia häädetä millään parilla liskulla.
Mä olen ruokkinut 30 vuotta ja sinä aikana yksi rotta. Joka poistettiin maisemista eikä muita ole näkynyt. Ei se nyt hyvänen aika niin ole että joka ainoalle ruokintapaikalle ryntää rottalauma. Liiallista hysteriaa.
Jos ruokinnalle rotta ilmestyy niin sitten jo oli siellä mutta et vaan ole sitä nähny, ei ruokinnat niitä tyhjästä loihdi.
Itse olen laittanut jäisinä itse tehtyihin linnunruokiin, pahimmilla pakkasilla joskus vähän sulattanut tarjolle.
Pari sataa kiloa menee talvessa kauraa ja auringonkukansiemeniä. Yhtään rottaa ei ole koskaan näkynyt. Oravia, hiiriä ja rusakoita käy ruokailemassa lintujen lisäksi.
Miksi kauraa, kun kukaan ei siitä oikein tykkää; miksei ohraa? Olen kuullut, että ainakin joutsenet pitävät ohrasta (idätettynä?), entä muut linnut? Miksi ohraa ei viljellä enemmän? Sehän on "Pohjolan riisi".
Oli hauska laittaa tänään auringonnousun aikaan maapähkinärouhetta mustarastaille, huomasivat ehkä touhuni ja ovat äänessä jo varhain...
Mä ostan ihmisravinnoksi tarkoitettua maapähkinää, koska siitä tykkäävät eniten. On tosin vaikea löytää laadukasta pähkinää, voihan se olla, että eläimille viljelty jopa parempaa... täytyy katsoa, miltä näyttää. Vähän auringonkukkaakin voisin laittaa mukaan monipuolisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Rottia ei ole näkynyt.
Kuulostaa hyvältä! Voisin kans monipuolistaa...
Minä annoin kaikki ruokintatelineet pois ja lopetin ruokkimisen, täällä on niin hirvittävä määrä naakkoja ja variksia että ei onnistu ruokinta. Kokeilin myös telinettä jossa verkko ympärillä, naakat roikkui siinä ja ravisti niin että jyvät tippui maahan. Se pskan ja metelin määrä on ihan järkyttävä kun 1000-päinen naakkalauma tulee omalle pihalle. Maalla riittää tyhjillään olevia rakennuksia joissa ne pesii.
Kuorituista auringonkukan siemenistä muuten kannattaa maksaa ainakin tuplahinta vrt.kuorellisiin, kuori ja jyvä painaa yhtä paljon. Ja kovilla pakkasilla kuoritut jyvät on linnuille paljon parempi, ei kulu energiaa kuorimiseen.
Kaura maistuu keltasirkuille, varpusille ja närhille. Ohraa en ole kokeillut, mutta vehnä ei ollut suurikaan hitti.
Mäkin kyselisin marjoista eli miten laittaa esille ellei maahan?
Miksi talipallot ei kelpaa? Yleensä linnut ovat niitä suorastaan ahmineet, mutta nyt ei maistu, vaikka otan ne yöksi lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti lopettaa ruokinta. Alko olemaan rotta ongelmaa. No varastossa on toista tai kolmatta vuotta seisoo avattu säkki auringonkukan siemeniä. Varmaan 20kg.
Miten ne rotat ei oo löytäneet sitä avattua säkkiä näiden vuosien aikana?
Birdlifen sivuilta löytyy ruokintaohjeita ja lintujen mieliruokia.
Itse annan sekoitettuna kuorittuja auringonkukansiemeniä, murskattuja maapähkinöitä (rouhetta), hirssiä vähän, hampunsiemeniä vähän, pellavansiemeniä vähän, kuorittua kauraa, muutama pilkottu rusina.
Itse tehtynä kookosvoista, suolaamattomasta voista ja ripauksesta auringonkukkaöljyä tehty pötkö, johon sekoitettu edellä mainittuja. Ohjeita löytyy googlailemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotat ovat kaupunkien ongelma, maaseudulla niitä harvoin on. Rottia on jos ne löytävät syötävää esim. roskiksista, huonoista biojäteastioista ym. Lintujen ruokinta onnistuu myös kaupungeissa jos estää siementen ym. putoamisen maahan. Mulla ruokinta-automaatin ja rasvatankojen alla levy ja maahan ei päädy mitään. Rotat kiipeää, joten ruokintapaikka oltava roikkumassa.
Juu harvoin niitä maaseudulla on, mutta se ei ole mukava, kun arpaonni osuu kohdalle. Eihän rotat olisi mikään ongelma, jos ne vaan juoksentelisivat, mutta kun ne tuhoavat käytännössä kaiken eteen tulevan. Mutta tosiaan jos asut kaukana kaikesta, eikä naapurit joudu kärsimään, niin siitä vaan ruokkimaan.
Mitä ihmettä minä luin??
Maalla asutaan ja todellakin on rottia, kuivurissa muunmuassa. Vuosittain saa myrkyttää.
Ja naapurissa on hevostalli, sieltä tulee laumoittain.
Minä ruokin lintuja monipuolisesti. Nyt on pähkinä-talipalloja, jotka kelpaa hyvin sini ja talitiaisille. Auringonkukansiemeniä, joita talitiaset ja oravat syö. Pähkinöitä närhille ja tiaisille. Ja leipää harakoille.
Olen ostanut halvinta kauraleipää harakoille ja puolittanut aiba yhden viipaleen. Näyttää kelpaavan ihan hyvin.