Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintujen talviruokinta

Vierailija
21.11.2023 |

Mitä muuta voi linnuille tarjota kuin auringonkukansiemeniä, kauraa ja talipalloja? Löytyykö kotikaapista sopivaa, entä ihmisten / lemmikkien ruoasta? Mitkä kauppojen linturavinnot ovat parhaita hinta-/laatusuhteessa? Kuinka suojaatte ruokinta-automaatin isoilta linnuilta? 

Aikaisempi aloitukseni on jostain syystä poistettu

Kommentit (188)

Vierailija
21/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tehdään roikkuvaan ruoka-automaattiin "häkki"? 

Ostetaan verkkoa kaupasta ja valmistetaan siitä ämpärin muotoinen häkki (alhaalta auki). Jos häkki on niin tiheää verkkoa, etteivät pikkulinnut pääse läpi, tehdään muutama tintin mentävä kulkuaukko. Laitetaan ruokinta häkin sisään ja pujotetaan ruokinnan kiinnitys häkin kattoon tehdystä aukosta läpi.

Häkin voi tehdä myös pakastimien verkkokoreista, joita voi hakea kierrätyskeskuksista.

Vierailija
22/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häkin rakentaminen tuntuu ydinfysiikalta, on nettikaupoissa valtavasti valikoimaa.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=584227035&q=li…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatit kannattaa ripustaa niin, ettei varikset ja harakat pääse suoraan oksalta käsiksi ruokintaan. Turhat oksat kannattaa myös poistaa läheltä sitä kohtaa mistä automaatin naru roikkuu. Varikset on viisaita ja osaa vetää narua ylöspäin ja kietoa sitä lähioksiin. Joskus ei oikein mikään auta. Viime talvena näin kerran kun naakka kävi automaatilla lentäen ja räpisteli hetken kolibrin lailla kunnes sai automaatista ruokaa nokkaansa.

Vierailija
24/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen ketju poistettiin rasistisen sisällön vuoksi; ei saa syrjiä isompia lintuja kokonsa vuoksi. Varikset ja harakat ovat myös tärkeitä pölyttäjiä. 

Vierailija
25/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rotat ovat kaupunkien ongelma, maaseudulla niitä harvoin on. Rottia on jos ne löytävät syötävää esim. roskiksista, huonoista biojäteastioista ym. Lintujen ruokinta onnistuu myös kaupungeissa jos estää siementen ym. putoamisen maahan. Mulla ruokinta-automaatin ja rasvatankojen alla levy ja maahan ei päädy mitään. Rotat kiipeää, joten ruokintapaikka oltava roikkumassa.

Juu harvoin niitä maaseudulla on, mutta se ei ole mukava, kun arpaonni osuu kohdalle. Eihän rotat olisi mikään ongelma, jos ne vaan juoksentelisivat, mutta kun ne tuhoavat käytännössä kaiken eteen tulevan. Mutta tosiaan jos asut kaukana kaikesta, eikä naapurit joudu kärsimään, niin siitä vaan ruokkimaan.

Vierailija
26/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti lopettaa ruokinta. Alko olemaan rotta ongelmaa. No varastossa on toista tai kolmatta vuotta seisoo avattu säkki auringonkukan siemeniä. Varmaan 20kg.

Vierailija
27/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovilla pakkasilla auringonkukkien kuorellisten siementen avaaminen vie linnuilta enemmän energiaa kuin antaa.

Älkää ostako niitä, vaan vain kuorittuja siemeniä. Paras energialähde on maapähkinä valmiiksi murskattuna.

Vierailija
28/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tietysti rakettitiedettä ole rakentaa ruokinta-automaattiin häkki, verkko tms. jolla estää isojen lintujen vierailu, mutta mielikuvituksen puute vaivaa.  Mulla on 45cm Tintti jyväsyöttimiä kaksi kappaletta jotka roikkuvat puun oksista.  Muuten ok, mutta isot linnut harakoista alkaen tyhjentävät säiliöt turhan nopeasti.  En ole linturasisti, isotkin saavat osansa, mutta ei sentään kaikkia pikkulinnuille tarkoitettuja mm. pähkinöitä.  Joku kikka nyt pitäisi keksiä kun en heti kättelyssä älynnyt ostaa valmiiksi suojaverkollisia ruokapaikkoja.  

Vierailija
29/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä silmäkoko on paras häkkiverkolle? 

Vierailija
30/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ainakaan vielä ollut tarvetta rajoittaa minkään linturyhmän ruokailua. Meillä on varispariskunta, joka käy syömässä. Ne toimivat myös vahtilintuina, kertovat mulle, jos ympäristössä tapahtuu jotain poikkeuksellista (asun siis metsän keskellä). Harakoita on muutama, epäilen, että siinä on kesän poikue ja vanhemmat. Närhien lukumäärästä en ole saanut selvää, ovat kovin arkoja. Oravia ei ole näkynyt vielä, viime talvena oli kaksi. Nyt on kuitenkin naapurin metsää harvennettu ja käpyjä täynnä olevat latvat ovat maassa, olisiko se oraville helpompi ruokailupaikka tällä hetkellä?

Isojen lintujen ruokailun olen järjestänyt niin, että niille on kolmen pölkyn päällä keko siemeniä. Ne syövät mielummin siitä kuin tuolta hirsimökistä. Pikkulinnut ja tikat syö sieltä mökistä, ja ihan pienimmät tiaiset syövät sellaisesta pyöreästä säiliöautomaatista. Mustarastas syö maasta.

Tämä ruokintapaikka on kahden ison kuusen välissä oksien keskellä, turvallinen ja suojaisa paikka - ikävämpi mnulle käydä lisäämässä ruokaa, kun oksista tippuu lunta niskaan.

Tänään laitoin ensimmäistä kertaa rasvapalloja, pakkasta oli -10 astetta. En tiedä, onko sitä häkkiä kukaan hoksannut vielä, siinä puussa on ainakin lintuja. Tää on isossa terijoenjalavassa, siellä oksapallon alla. Ei mikään helppo sinnekään mennä, kun oksat kiskoo pipon päästä ja sotkeutuu tukkaan sen jälkeen.

Vierailija
31/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rotat ovat kaupunkien ongelma, maaseudulla niitä harvoin on. Rottia on jos ne löytävät syötävää esim. roskiksista, huonoista biojäteastioista ym. Lintujen ruokinta onnistuu myös kaupungeissa jos estää siementen ym. putoamisen maahan. Mulla ruokinta-automaatin ja rasvatankojen alla levy ja maahan ei päädy mitään. Rotat kiipeää, joten ruokintapaikka oltava roikkumassa.

Eivät hiiretkään ole kivoja talon rakenteissa rapistelemassa ja paskomassa. Niitä ainakin tulee jos ruokintapaikka on kotipihassa.

Vierailija
32/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein metsään sellaisen ruokahäkkyrän linnuille. Joku oli varastanut sen Se oli siis sellainen metallinen, mihin minun oli tarkoitus viedä läpi talven talipalloja. Joku mätämuna sen sitten poisti. Etsin ympäristöstä, mutta ei löytynyt.

Vierailija
33/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivät hiiretkään ole kivoja talon rakenteissa rapistelemassa ja paskomassa. Niitä ainakin tulee jos ruokintapaikka on kotipihassa" 

Pienpedot ja petolinnut napsii pikku jyrsijät jos ne erehtyvät ruokintapaikalle. Ei ongelmaa jyrsijöistä, vaikka jokunen myyrä halkoliiterissä taitaa asua. 

Vierailija
34/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans sellanen tintti merkkinen 45cm korkea jyväsyötin. Siinä on läppä jota voi säätää alemmas niin isommat linnut ei pääse siihen syömään.

Aikasemmin mulla kävi jopa 6 närheä syömäsä jyviä, ei siinä muuten mitään, mutta mulla ei oikeasti ole vara syöttää isojakin lintuja kun maksaa jo muutenki paljon tåmä pikkulintujenki syöttäminen.. Närhet voi kyllä syödä maasta kun sinneki sitä ruokaa tippuu.

Syötän maapähkinää eniten koska siitä nuo linnut tykkää. Mutta myös kuorittuja auringonkukansiemeniä tulee annettua.

Asun maalla, ei naapureita, joten ei edes luulis haittaavan ketään mun lintujen ruokkiminen. 

Rottia en oo ainakaan vielä nähny, jotain pelto/metsämyyriä tuossa käy syömässä myös kun jälkiä on näkyny, mutta niitä nyt ois täällä muutenki, ruokki lintuja tai ei. Kunhan rottia ei ala näkymään.

Oravaki on käyny syömässä.

Vierailija
35/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan toisinaan keltasirkuille kaurahiutaleita. En anna niiden vettyä, ts. en vie sateella ja vien vain vähän kerrallaan. 

Ääliö. Ne turpoavat sitten linnun vatsassa.

Toivottavasti trolli, eihän kukaan oikeasti voi olla nuin typerä, eihän?

Vierailija
36/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.

Nykylinnuille kaura ei kelpaa, pitää olla jotain parempaa!

Vierailija
37/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rottaongelma tulee lintujen ruokinnasta. Kannattaa siis ruokkia jossain muualla kuin kotinsa lähellä

Tulin vaan toteamaan saman. Näin muutama viikko sitten ison rotan viipeltävän rivitalojen välistä ja parista asunnosta ruokitaan lintuja.

Vierailija
38/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vein metsään sellaisen ruokahäkkyrän linnuille. Joku oli varastanut sen Se oli siis sellainen metallinen, mihin minun oli tarkoitus viedä läpi talven talipalloja. Joku mätämuna sen sitten poisti. Etsin ympäristöstä, mutta ei löytynyt.

Meiltäkin oli kadonnut sellainen roikkuva verkkohäkkyrä, mutta löytyi seuraavana vuonna etäämpää ruohikoista. Vaikea sanoa mikä sen oli irrottanut. Kai mahdollista, että orava jyrsinyt narun ja jokin eläin sit raahannut pois, talipallot varmaan vetää puoleensa.

Vierailija
39/188 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.

Nykylinnuille kaura ei kelpaa, pitää olla jotain parempaa!

Keltasirkuille pitää olla kauraa ja nimenomaan maassa tai matalalla korokkeella. 

Vierailija
40/188 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastemarjat, sulatettuna vai jäisinä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan