Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lintujen talviruokinta

Vierailija
21.11.2023 |

Mitä muuta voi linnuille tarjota kuin auringonkukansiemeniä, kauraa ja talipalloja? Löytyykö kotikaapista sopivaa, entä ihmisten / lemmikkien ruoasta? Mitkä kauppojen linturavinnot ovat parhaita hinta-/laatusuhteessa? Kuinka suojaatte ruokinta-automaatin isoilta linnuilta? 

Aikaisempi aloitukseni on jostain syystä poistettu

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokinta häkin sisään. Ruoat kannattaa ostaa isoina erinä tarjoushintaan. Vähiten sotkua tulee kuoritusta ruoasta, mutta jos sotku ei haittaa, kuorellinen on halvempaa. Ruokakaapista ei löydy mitään sopivaa edullista linnunruokaa. Suolaa ei saa olla paljon ja ruoka ei saa vettyä.

Vierailija
2/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talipötköt ovat hinta-laatusuhteeltaan parasta ruokaa. Mitä enenemmän energiaa sen parempi. Pötköjen hinnoissa on isot erot. Kun halvalla saa, kannattaa ostaa iso erä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottaongelma tulee lintujen ruokinnasta. Kannattaa siis ruokkia jossain muualla kuin kotinsa lähellä

Vierailija
4/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan toisinaan keltasirkuille kaurahiutaleita. En anna niiden vettyä, ts. en vie sateella ja vien vain vähän kerrallaan. 

Vierailija
5/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rottaongelma tulee lintujen ruokinnasta. Kannattaa siis ruokkia jossain muualla kuin kotinsa lähellä

Riippuu sijainnista. Olen 20 v ruokkinut, ei yhtään rottaa. Ympärillä kuivaa kangasmetsää, rotat ei viihdy. 

Vierailija
6/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen maataloissa laitettiin kauraa ja kauralyhteitä.

Vierailija
7/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakaupasta haen toisinaan ison ihraköntin. 

Vierailija
8/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien kuivahtaneet kissanruuat närhille ja mustarastaille

Vierailija
9/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintuparat säälittävät minuakin, mutta olen lopettanut talviruokinnan. Tällä alueella on kuulemma muutenkin rottaongelma, ei tosin aivan meidän nurkilla. Ei voi mitään, pitää toivoa että linnut osaavat itse pitää huolen itsestään. Pönttöjä olen ripustellut, mutta muuta en voi tehdä.

Vierailija
10/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luokanvalvojana toimiminen on tänä päivänä enemmän sosiaalityöntekijän kuin opettajan työtä, eikä siihen valmisteta opettajankoulutuksessa millään tavalla.

Miten esimerkiksi tulisi keskustella huoltajan kanssa, kun soittelet kotiin lapsen luvattomista poissaoloista, mutta samalla vanhemmat avautuvat sinulle, kuinka ero on raskas ja kaikki on sen toisen osapuolen vika?"

Tuo on ihan totta. Koulutus ei valmista "sossutyöhön". Etenkin vastavalmistuneet on usein aika hukassa huoltajien kanssa. 

Sori, väärä ketju 😅

Vierailija
11/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa sitten talipötköjen ja muiden sisältöä. Vehnäjauho näyttää monissa olevan pääraaka-aine. Se ei ole linnunruoka.

Ilmeisesti aika hyvä bisnes tehdä noita pötköjä huonoista aineista. 

Vierailija
12/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni viime vuonna yli 700 euroa lintujen talviruokintaan... Kuorettomia siemeniä (en maksa kuorista eli roskista), pähkinöitä kovilla pakkasilla, talipalloja, talipötköjä, ... 

Joo, mitä järkeä, joku kysyy. Rahan pitää liikkua ja minulla ei ole lapsia. 

Vierailija
13/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sijainnista. Olen 20 v ruokkinut, ei yhtään rottaa. Ympärillä kuivaa kangasmetsää, rotat ei viihdy. 

Niin vain minäkin luulin. Vuosikausia ruokin ongelmitta lintuja, kunnes tuli kunnon rottainvaasio. Porukka ei osaa kuvitellakaan, mitä helvettiä sellainen on, eikä rottia häädetä millään parilla liskulla.

Vierailija
14/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rotta viihtyy, kun on ruokaa. Ei ole kangasmetsällä mitään tekemistä. Toivotaan, ettet joudu joku aamu heräämään siihen, kun rotta jyrsii talosi perustuksia. Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
15/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempina vuosina linnut ovat tykänneet Friends Food viljarasvapalloista eli pakkaus jossa pikkupalleroita 2 verkkopussista, mutta nyt ne haisevat todella teolliselle, kuin maalille tms. eikä linnuille kelpaa. Onko muilla kokemusta em. tuotteesta? 

Vierailija
16/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotat ovat kaupunkien ongelma, maaseudulla niitä harvoin on. Rottia on jos ne löytävät syötävää esim. roskiksista, huonoista biojäteastioista ym. Lintujen ruokinta onnistuu myös kaupungeissa jos estää siementen ym. putoamisen maahan. Mulla ruokinta-automaatin ja rasvatankojen alla levy ja maahan ei päädy mitään. Rotat kiipeää, joten ruokintapaikka oltava roikkumassa.

Vierailija
17/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinöitä, omenaa.

Muista jatkaa ruokintaa koko talven ajan, kevääseen asti. Hienoa työtä teet.

Vierailija
18/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talipötköt kiipeilyyn kelpaamattomasti ripustettuna= ei rottaongelmaa.

Vierailija
19/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsä banaani maistuu ainakin talitinteille 🍌

Vierailija
20/188 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tehdään roikkuvaan ruoka-automaattiin "häkki"?