Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2tyypin diabeteksen hoitoon paras on vhh-ruokavalio

Vierailija
20.11.2023 |

Suomessa diabetesliitto suosittelee sokeripitoista ruokavaliota. Surullista.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. 

Meillä perheessä 1 typ ja 2 typ ja molemmilla toimii hyvin. Ei mikään tiukka edes, ei tarvita karppausta. 

1 typ suositeltiin 200-250g hiilareita per päivä kun hän sairastui 12v:nä. 4 vuoden helvetin jälkeen pudotimme hiilarit 100-150g ja ongelmat loppuivat, lääkitys ja ruokavalio toimii.

2 typ pudotti vhh 17 kiloa ja sai sairauden kuriin, myös vp lääkkeet voitiin lopettaa. Nykyisin rento 100-150g hh hänelläkin ja voi hyvin. Paino ei ole noussut 22 vuodessa

Vierailija
2/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin 2-tyypin diabeteksesta kokonaan eroon ilman lääkehoitoa tekemällä pysyviä ruokavaliomuutoksia. Ensimmäiseksi muutin ruokailurytmin niin, että yhden ison aterian sijasta aloin syömään useampia pienempiä aterioita päivässä. Kovat rasvat vaihtuivat pehmeisiin, viljatuotteet etupäässä täysjyvää (leivät, makaroonit), perunaa syön enää vain kalaruokien kanssa ja  muutoin syön täysjyväpastaa, ruokakauraa ja ruokaohraa sekä runsaasti kasviksia, punaista lihaa en enää juurikaan syö. Hedelmiä ja vähärasvaisia maitotuotteita syön päivittäin välipaloina. Sokeripitoiset valkoiset viljatuotteet olen jättänyt herkutteluhetkiin. En ole hiilaripelkoinen vaan syön esimerkiksi täysjyväleipää päivittäin 8-10 siivua, levitteenä kasvisrasva ja aamulla ja lounaalla päällyksenä vähärasvaista juustoa tai kanaleikkele. Tällaisella ruokavaliolla pudotin painostani runsaat 2 vuotta sitten vajaat 20 kg ja samalla ruokavaliolla olen jatkanut painonpudotuksen jälkeenkin  kalorimäärää hieman lisäten ja paino on pysynyt kohdallaan. Netistä löytyy 2-tyypin diabeetikoille sopivia ruokareseptejä vaikka kuinka paljon ja ohjeita myös ruokavalioista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin 2-tyypin diabeteksesta kokonaan eroon ilman lääkehoitoa tekemällä pysyviä ruokavaliomuutoksia. Ensimmäiseksi muutin ruokailurytmin niin, että yhden ison aterian sijasta aloin syömään useampia pienempiä aterioita päivässä. Kovat rasvat vaihtuivat pehmeisiin, viljatuotteet etupäässä täysjyvää (leivät, makaroonit), perunaa syön enää vain kalaruokien kanssa ja  muutoin syön täysjyväpastaa, ruokakauraa ja ruokaohraa sekä runsaasti kasviksia, punaista lihaa en enää juurikaan syö. Hedelmiä ja vähärasvaisia maitotuotteita syön päivittäin välipaloina. Sokeripitoiset valkoiset viljatuotteet olen jättänyt herkutteluhetkiin. En ole hiilaripelkoinen vaan syön esimerkiksi täysjyväleipää päivittäin 8-10 siivua, levitteenä kasvisrasva ja aamulla ja lounaalla päällyksenä vähärasvaista juustoa tai kanaleikkele. Tällaisella ruokavaliolla pudotin painostani runsaat 2 vuotta sitten vajaat 20 kg ja samalla ruokavaliolla olen jatkan

Ihan hyvä yritys, mutta tuollaisella ruokavaliolla ei 2tyypin diabetesta pysty hoitamaan. Eikä painoa pudottamaan.

Vierailija
4/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin 2-tyypin diabeteksesta kokonaan eroon ilman lääkehoitoa tekemällä pysyviä ruokavaliomuutoksia. Ensimmäiseksi muutin ruokailurytmin niin, että yhden ison aterian sijasta aloin syömään useampia pienempiä aterioita päivässä. Kovat rasvat vaihtuivat pehmeisiin, viljatuotteet etupäässä täysjyvää (leivät, makaroonit), perunaa syön enää vain kalaruokien kanssa ja  muutoin syön täysjyväpastaa, ruokakauraa ja ruokaohraa sekä runsaasti kasviksia, punaista lihaa en enää juurikaan syö. Hedelmiä ja vähärasvaisia maitotuotteita syön päivittäin välipaloina. Sokeripitoiset valkoiset viljatuotteet olen jättänyt herkutteluhetkiin. En ole hiilaripelkoinen vaan syön esimerkiksi täysjyväleipää päivittäin 8-10 siivua, levitteenä kasvisrasva ja aamulla ja lounaalla päällyksenä vähärasvaista juustoa tai kanaleikkele. Tällaisella ruokavaliolla pudotin painostani runsaat 2 vuotta sitt

heh

Vierailija
5/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä pudotin tällä ruokavaliolla painoa melkein 20 kg  (vajaa 2 kg  kuukaudessa) eivätkä kilot ole takaisin tulleet ja lisäksi selätin sen 2-tyypin diabeteksen ilman lääkehoitoa.  Ruokavalion ja ruokailurytmin muutosten lisäksi aloin liikkua säännöllisesti ja ensiksi harrastin kävelyä ja nyttemmin käyn myös pari kertaa viikossa kuntosalilla. Olen ennenkin laihduttanut joitakin kiloja ja ne kilot ovat tulleet aina takaisin syystä, että en tehnyt toisin kuin nyt pysyviä muutoksia vaan palasin aina laihdutuksen jälkeen entisiin tapoihin.

Vierailija
6/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin 2-tyypin diabeteksesta kokonaan eroon ilman lääkehoitoa tekemällä pysyviä ruokavaliomuutoksia. Ensimmäiseksi muutin ruokailurytmin niin, että yhden ison aterian sijasta aloin syömään useampia pienempiä aterioita päivässä. Kovat rasvat vaihtuivat pehmeisiin, viljatuotteet etupäässä täysjyvää (leivät, makaroonit), perunaa syön enää vain kalaruokien kanssa ja  muutoin syön täysjyväpastaa, ruokakauraa ja ruokaohraa sekä runsaasti kasviksia, punaista lihaa en enää juurikaan syö. Hedelmiä ja vähärasvaisia maitotuotteita syön päivittäin välipaloina. Sokeripitoiset valkoiset viljatuotteet olen jättänyt herkutteluhetkiin. En ole hiilaripelkoinen vaan syön esimerkiksi täysjyväleipää päivittäin 8-10 siivua, levitteenä kasvisrasva ja aamulla ja lounaalla päällyksenä vähärasvaista juustoa tai kanaleikkele. Tällaisella ruokavaliolla pudotin painostani runsaat 2 vuotta sitten vajaat 20 kg ja samalla ruokavaliolla olen jatkan

Niih, et tietenkään ole tiputtanut painoa, että osannut hoitaa diabetesta, kun ainoa oikea tapa on VHH! Niih!

Mutta oikeasti, onnea saavutuksestasi, olet toiminut juuri oikein! Nämä VHH fanaatikot vaan täällä eivät hyväksy mitään muuta mielipidettä kuin omansa.

Vierailija
7/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin 2-tyypin diabeteksesta kokonaan eroon ilman lääkehoitoa tekemällä pysyviä ruokavaliomuutoksia. Ensimmäiseksi muutin ruokailurytmin niin, että yhden ison aterian sijasta aloin syömään useampia pienempiä aterioita päivässä. Kovat rasvat vaihtuivat pehmeisiin, viljatuotteet etupäässä täysjyvää (leivät, makaroonit), perunaa syön enää vain kalaruokien kanssa ja  muutoin syön täysjyväpastaa, ruokakauraa ja ruokaohraa sekä runsaasti kasviksia, punaista lihaa en enää juurikaan syö. Hedelmiä ja vähärasvaisia maitotuotteita syön päivittäin välipaloina. Sokeripitoiset valkoiset viljatuotteet olen jättänyt herkutteluhetkiin. En ole hiilaripelkoinen vaan syön esimerkiksi täysjyväleipää päivittäin 8-10 siivua, levitteenä kasvisrasva ja aamulla ja lounaalla päällyksenä vähärasvaista juustoa tai kanaleikkele. Tällaisella ruokavaliolla pudotin painostani runsaat 2 vuotta sitt

Jos joku laihtuu ja paranee db 2 syömällä leipää eli  230g hh = 1200kcal hiilareita + pastaa muun ruuan lisäksi  päivittäin minä syön hattuni!!! 

Tuo toimii vain jos lähtöpaino on 200kg ja siihen saakka syöty hiilarimäärä 400g. Silloin voi alussa laihtuakin noin "vähillä" hiilareilla. 

Vierailija
8/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla leipämäärällä pärjäisin itse ainakin kolme päivää, siis pelkällä leivällä. 

N 167/65kg

Vierailija
9/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pudotin tällä ruokavaliolla painoa melkein 20 kg  (vajaa 2 kg  kuukaudessa) eivätkä kilot ole takaisin tulleet ja lisäksi selätin sen 2-tyypin diabeteksen ilman lääkehoitoa.  Ruokavalion ja ruokailurytmin muutosten lisäksi aloin liikkua säännöllisesti ja ensiksi harrastin kävelyä ja nyttemmin käyn myös pari kertaa viikossa kuntosalilla. Olen ennenkin laihduttanut joitakin kiloja ja ne kilot ovat tulleet aina takaisin syystä, että en tehnyt toisin kuin nyt pysyviä muutoksia vaan palasin aina laihdutuksen jälkeen entisiin tapoihin.

Älä nyt viitsi valehdella.

Vierailija
10/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan ilkut, vhh on diabeteksen hoitoon paras ruokavalio. Tosin sitä ei edes virallisesti tunnusteta. Sitenhän sitä on hoidettu ennen lääkkeiden keksimistä.

Vierailija
11/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku laihtuu ja paranee db 2 syömällä leipää eli  230g hh = 1200kcal hiilareita + pastaa muun ruuan lisäksi  päivittäin minä syön hattuni!!! "

Mistä sait nuo lukemat? Esim 8 siivua Vaasan Ruispaloja on 100 g hh ja 600 kcal.

Vierailija
12/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos joku laihtuu ja paranee db 2 syömällä leipää eli  230g hh = 1200kcal hiilareita + pastaa muun ruuan lisäksi  päivittäin minä syön hattuni!!! "

Mistä sait nuo lukemat? Esim 8 siivua Vaasan Ruispaloja on 100 g hh ja 600 kcal.

No huhhuh sun lukemia, haloo!

Vierailija
13/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes on oikeasti vain lääketehtaiden keksimä sairaus

Vielä 80-luvulla ihmisiltä amputoitiin jalkoja ja ihmiset sokeutuvat kun ei  tautia tunnistettu eikä hoidettu. Tai tarkkailtu kuten nykyisin yksi perustutkimus 

Appenikin kävi muista vaivoista lääkärissä mutta sokeriarvoja ei mitattu ennenkuin pyörtyi kadulle, silmänpohjat jo pilalla

Semmosta ne lääketehtaan tekevät.   

Mutta te lääketeollisuuden vastustajat ette ottais ees syöpähoitojakaan.  Eilenkin joku selitti syöpänsä parantuneen havujuomalla ja vitamiineilla. ( Vitamiinit on lääketeollisuuden tuote)

Vierailija
14/101 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh sun lukemia, haloo!

Ihan leipäpussin kyljestä nuo (siis 100 g hh ja 600 kcal) ovat. Yksi viipale sisältää 13 g hh ja 73 kcal. Vai väitätkö nyt, että valmistaja antaa vääriä tietoja?

Vierailija
15/101 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/101 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tuntuu olevan ylivoimaista tajuta, että ei ole yhtä ainoata oikeaa ruokavaliota. VHH on kyllä hyvä, jos sitä pystyy noudattamaan. Monelle diabeetikolle siinä pysyminen tuntuu kuitenkin olevan liian vaikeaa. Esim. isoäitini sairastui 2-tyypin diabetekseen jo 1970-luvulla, jolloin tosiaan hiilihydraattien välttäminen oli virallisesti suositeltu ruokavalio. Mutta ei hän pystynyt noudattamaan sitä, joten hoitotasapaino oli huono. Silloin pitää etsiä jokin toinen ruokavalio, joka toimii tarpeeksi hyvin.

Vierailija
17/101 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurja määrä leipää pitää mässyttää

Vierailija
18/101 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin tuntuu olevan ylivoimaista tajuta, että ei ole yhtä ainoata oikeaa ruokavaliota. VHH on kyllä hyvä, jos sitä pystyy noudattamaan. Monelle diabeetikolle siinä pysyminen tuntuu kuitenkin olevan liian vaikeaa. Esim. isoäitini sairastui 2-tyypin diabetekseen jo 1970-luvulla, jolloin tosiaan hiilihydraattien välttäminen oli virallisesti suositeltu ruokavalio. Mutta ei hän pystynyt noudattamaan sitä, joten hoitotasapaino oli huono. Silloin pitää etsiä jokin toinen ruokavalio, joka toimii tarpeeksi hyvin.

Ei se silti ruokavalion vika ole, jos sitä ei osaa/halua noudattaa.

Vierailija
19/101 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien elimistö reagoi samalla tavalla ja lähtötilanne on erilainen (laiha/lihava), samoin lääkitys. Esim. metformiini toimii toisilla oikein hyvin ja esim. mulla (kuulun siihen kolmasosaan) ei toimi ollenkaan. Sairauksissa on paha mennä yleistämään, jos itsellä joku asia toimii.

Vierailija
20/101 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se silti ruokavalion vika ole, jos sitä ei osaa/halua noudattaa.

Periaatteessa ei ole, mutta ihmisten terveyden kannalta on kuitenkin järkevää antaa sellaisia neuvoja, joita he pystyvät noudattamaan ja joita noudattamalla sairaus pysyy kurissa. Ohjeista ei ole paljonkaan hyötyä, jos suurin osa tautia sairastavista ei pysty/halua niitä noudattaa.

Olen kuitenkin itsekin sitä mieltä, että diabetesta sairastaville VHH pitäisi neuvoa vaihtoehtoisena ruokavaliona nykyisten suositusten rinnalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi