Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on isoja lapsia. Minkä ikäisinä lapsenne alkoivat pestä itse pyykkinsä?

Vierailija
20.11.2023 |

Siskon lapset ovat pesseet kukin omat pyykkinsä 13-vuotiaasta asti, kun ovat siirtyneet yläasteelle. Minusta on vielä vanhempien tehtävä huolehtia lapsista tuon ikäisinä. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä poika ja tyttö myös laittoi pyykit koneesen ja nosti sieltä kuivumaan 12- vuotiaana. Eivät ole värisokeita. Osaavat numerot, joten katsoivat vaatteiden pesulämpötilan. Kädet toimii, että laittaa pesuainaa ja painaa koneen päälle. 

SELKEÄÄ.

Vierailija
22/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone on pessyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun lähtivät opiskelemaan. 

Vierailija
24/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt 11-12-vuotiaina. Poika taisi olla seitsemännellä eli 13-14. Nuorin poika oppii varmaan sisaruksiaan aiemmin, koska on jo kiinnostunut.

Miksi vanhempien pitäisi pestä pyykit? Ja milloin mielestäsi on hyvä ikä? Itse muutin kotoa 17-vuotiaana enkä osannut mitään. Äiti ei ollut antanut tehdä kotona mitään, koska en ollut riittävän hyvä ja sillä meni hermo. Olisin kyllä halunnut opetella jo ihan pienenä, mutta äiti suuttui aina. Kun olin teini, niin sitten se haukkui minua, kun muiden lapset osasi pestä pyykkiä ym. ja minä en mitään. Jouduin oppimaan itse, kun muutin pois. Siihen aikaan lainattiin kirjoja kirjastosta, joista etsittiin tietoa.

Nyt vanhempani ovat iäkkäitä ja isäni on täysin avuton ilman äitiä mitä tulee kodin hoitoon. En valehtele, jos sanon, että hän ei osaa edes kaupassa käydä. Oltiin kerran yhtä aikaa kaupassa, kun äiti oli sairaalassa. Isä ei tiennyt, että hevi osaston tuotteet pitää punnita ja miten se tapahtuu. Ja ihan hyvätuloinen korkeakoulutettu mies on kyseessä. Aivan käsittämätöntä, että hän ei ole käynyt kaupassa aiemmin. Ei kuulemma ole ikinä tarvinnut.

Vierailija
25/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ovat muuttaneet omilleen. Toki ovat kotona asuessaan täyttäneet konetta ja ripustaneet pyykkejä kuivumaan mutta olisi ollut todella epäkäytännöllistä jos jokainen olisi pessyt omansa erikseen. 

Vierailija
26/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin pesemään pyykit itse, kun muutin pois kotoa 18-vuotiaana. Jälkikäteen ajateltuna olisipa se opetettu minulle jo paljon aiemmin. Luulin, että se on jotenkin vaikeaa, kun tehdään isolla koneella.

Vierailija
27/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 14 vuotiaana, kuopus ei vieläkään täytti jo 18 v.

Vierailija
28/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni ei pese 32-vuotiaana. Osaisi ja pystyis kyllä.

Minä pesin 11-12 -vuotiaana.

Vierailija
29/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muuttivat pois kotoa😅Siinä ne pyörii missä muidenkin pyykit, osa lapsista siis omillaa ja osa kotona, jokainen isompi hakee itse kuivat puhtaat vaatteet kodinhoitohuoneesta omaan kaappiin ja tuo likaiset pesuun ja minä pesen.

Vierailija
30/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenvuotiaana. Kyllästyin pesemään varhaisteinin kerran päällä olleita, puhtaita vaatteita, jotka oli kannettu kasassa pyykkikoriin. Kolme koneellista viikossa näitä... Sanoin, että pese itse vaatteesi. Ostettiin muksulle oma pyykkikori, ja kun se täyttyi, hän vei korillisen pesukoneeseen. Alussa autoin, näytin miten pesuaineita laitettiin ja miten valitaan ohjelma ja kone laitetaan päälle. Toki lapsi oli sitä ennen jo monta kertaa laittanut pyykit kuivumaan yksin ja yhdessä.

Kun lapseni muutti pois kotoa opiskelemaan 15-vuotiaana ysiluokan jälkeen, hän oli ihmeissään, kun asuntolassa solukämpän muut asukit eivät olleet vielä koskaan käyttäneet itse pesukonetta. Joku ei ollut edes ikinä imuroinut tai vaihtanut itse petivaatteita! Lapseni näitä sitten opetti.

Vierailija
31/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5-vuotias ja pesen vanhempienikin pyykit. Kysyttävää?

Vierailija
32/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan. Meillä ei pestä vaatteita sen mukaan kenelle ne kuuluvat vaan pyykit lajitellaan värin ja pesuohjelman mukaan. Joten isotkaan lapset eivät pese vain omia vaatteitaan. Kotitöitä lapset kyllä tekevät ja pesevät myös pyykkiä. Mutta ihan absurdi ajatuskin, että pestäisiin vain omia kamppeita ja vajaita koneita.

Näin meillä myös. Poikkeuksena oli, jos nuorella oli erikseen tarve saada tietyt vaatteet pian puhtaaksi, silloin hän pesi ne ihan itse, vaikka muuta pyykkiä ei olisi ollut korissa.  Yleensä kyseessä oli treenivaatteet, joiden itsenäistä pesua arvostin. Teinipojan hien haju ei ollut mieltä ylentävää. 

Vierailija
33/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä sen ikäisiä lapsia, mutta itse aloin pestä omat pyykkini ja laittaa ruokaa vasta kun muutin omilleni eli 17-vuotiaana.

Vierailija
34/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan. Meillä ei pestä vaatteita sen mukaan kenelle ne kuuluvat vaan pyykit lajitellaan värin ja pesuohjelman mukaan. Joten isotkaan lapset eivät pese vain omia vaatteitaan. Kotitöitä lapset kyllä tekevät ja pesevät myös pyykkiä. Mutta ihan absurdi ajatuskin, että pestäisiin vain omia kamppeita ja vajaita koneita.

Meillä sama systeemi.

Vierailija
35/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa pyörittää pesukonetta joka henkilön takia erikseen. Lapset pesevät omat pyykkinsä sitten, kun muuttavat kotoa. Muuten kerätään kaikki yhteen ja töytetään pyykkikone kun likaisia on eri pyykkityypeille tarpeeksi. 

Vierailija
36/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muttivat niin sanotusti omaan kämppään.Toinen hankki itse pesukoneen.Toiselle annoin omani ja aloin  itse käytää  asumani kerostalon ilmaista pesutpaa . 

Vierailija
37/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kukaan ole koskaan pessyt omia pyykkejään, mutta ensimmäisiä kertoja lapsi pesi pyykkiä ehkä joskus 12-13-vuotiaana. Auttanut on toki aiemminkin, mutta tuolloin itsenäisesti ja oma-aloitteisesti.

Vierailija
38/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti ei antanut lasten pestä pyykkiä ja siitä oli pelkkää haittaa. Yläasteella viimeistään voisi mielestäni opetella

Vierailija
39/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän pojat omasta tahdosta aloittivat 13-14 vuotiaina.

Vierailija
40/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen Minun 37v Jari-Petterini pyykit mielelläni. Sitten kun miniä muuttaa tänne, niin miniä pesee pyykit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä