Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on isoja lapsia. Minkä ikäisinä lapsenne alkoivat pestä itse pyykkinsä?

Vierailija
20.11.2023 |

Siskon lapset ovat pesseet kukin omat pyykkinsä 13-vuotiaasta asti, kun ovat siirtyneet yläasteelle. Minusta on vielä vanhempien tehtävä huolehtia lapsista tuon ikäisinä. 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 12-13 -vuotiaina.

Vierailija
2/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kanssa noin 13-14 vuotiaana. Äitini kyllästyi siihen että mulla oli puhtaat ja likaiset sekaisin huoneessa ja toin sitten pesuun myös puhtaita, sanoi että lopeta tai pese itse. Pesin itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsia itselläni, mutta meillä opeteltiin pyykinpesu siinä kohden, kun oli aika siirtyä yläasteelle eli 11-12 vuotiaana. Eli samoihin aikoihin kun siskollasi. 

Muutin 15-vuotiaana jo pois kotoa eri paikkakunnalle lukioon, joten ihan hyvä oli opetella elämisen perustaitoja nuoresta lähtien. Vaikeaa olisi ollut jos kaikki olisi pitänyt opetella kaikki itse siinä kohden, kun lähti asumaan omilleen. 

Vierailija
4/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, se että lapsi alkaa pesemään pyykkinsä itse tuskin tarkoittaa etteivät vanhemmat huolehdi lapsista???

Kotitöitä aletaan tekemään ikätason mukaan, vanhemmiten enemmän..

Itse pesin omasta halustani kaikki pyykkini yläasteen lopulla, tiesin varmasti saavani puhdasta ajoissa jne.

Myös esim kuukautisveri/spermatahrat voivat olla lapselle noloja.

Oletko sitä ajatellut?

Vierailija
5/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana

Vierailija
6/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär joskus 12-13 vuotiaana alkoi huoltamaan omia vaatteitaan ja liinavaatteitaan. Silloin se tajus, että mä pesen sen vaatteet ja veljien haisevat vaatteet samoissa koneellisissa. Hän halusi käyttää hajusteita, mä en.

Pojat joskus yläasteen aikana. Enemmän treeni- ja työvaatteita, niin saivat pöyriä omia koneellisiaan. Kyllä mun niistä piti muistutella, että onhan kaikilla tarvittavat huomiseksi ja sitten alkoi myllerrys ja pohtiminen, että kuka pesee mitäkin ja missä järjestyksessä.

Vierailija
7/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi on 12 ja pesen pääsääntöisesti pyykit, mutta jos haluaa tiettyjä vaatteita puhtaaksi seuraavaksi päiväksi pesee itse. N. Puol vuotta sitten opeteltiin yhdessä :)

Vierailija
8/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini osaa pestä tarvittaessa, mutta pikkuperheessä pyörivät jokaisen pyykit sekaisin ja riittää että hän tuo omansa koneelle. 

Vierailija
9/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä mitään muistikuvaa alkoiko jossain vaiheessa pestä itse vai vasta, kun muutti pois kotoa.

Mutta ruokaa poika laittoi 13-vuotiaasta saakka ja onkin nykyään heidän kodissaan se innokkaampi kokki.

Vierailija
10/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Asuin 20- vuotiaaksi lapsuudenkodissa enkä kyllä koskaan alkanut pestä omia vaatteitani. Autteli toki, jos äiti pyysi apua.

Vierailija
11/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana, muuttaessaan kotoa pois.

Vierailija
12/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Meillä ei pestä vaatteita sen mukaan kenelle ne kuuluvat vaan pyykit lajitellaan värin ja pesuohjelman mukaan. Joten isotkaan lapset eivät pese vain omia vaatteitaan. Kotitöitä lapset kyllä tekevät ja pesevät myös pyykkiä. Mutta ihan absurdi ajatuskin, että pestäisiin vain omia kamppeita ja vajaita koneita.

Vierailija
13/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin pestä itse n. 12-vuotiaana 

Vierailija
14/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muuttivat pois kotoa.

Vierailija
15/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi poika aloitti omien vaatteidensa pesun 13-vuotiaana ja nyt 16v hoitaa koko perheen pyykkihuollon pesusta ripustamiseen ja viikkaukseen. Vanhempi 17v taas hoitaa astiahuollon, joten kundeista on suunnaton apu tällaiselle yh-faijalle meidän kolmen äijän taloudessa.

Vierailija
16/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteikäisenä aloitin itse.

Vierailija
17/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meidän lapset oli jo 5-vuotiaina 50-kiloisia. Mutta on ne ihan normaaleja älyllisesti.

Vierailija
18/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pestään koko perheen samalämpötilaiset ja -väriset pyykit yhdessä. Miksi ihmeessä jättäisin teinien vaatteet pois, jos koneeseen mahtuu?

Vierailija
19/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä pesen pyykit. Mahdollisimman täysiä koneellisia ja ei tosiaankaan yksiä pikkareita pestä. Jos haluavat jonkun vaatteen heti pesuun niin voi heittää suoraan koneeseen ja katson sitten mitä muuta voi laittaa samaa aikaa. 4hlö perhe ja pyykkiä pestään pe-su 1 kone tummia 40, 1 valkoisia 40, alkkari-sukka 60, lakana-pyyhe tarpeen mukaan täysiä koneellisia. Ma-to keräillään pyykkitelineestä omiin kaappeihin niin että on tyhjä kun pe alkaa pesu. 

Vierailija
20/40 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei perheessämme pese vain omia vaatteitaan. Pyykin pesee ja rummuttaa pääsääntöisesti mies, joka etätöissä kotona. Kaikki osaavat käyttää konetta. Se viikkaa, jolla aikaa. Perheessä 2 aikuista ja 2 teiniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi