2 500 työntekijältä lähti kahvimaito-näin pienistä asioista kunnat etsivät nyt säästöjä
Viimeinen pyyhkii pöydän! Kouluissa ruokailu"nautitaan" ilman tarjottimia. Kahvimaito pois ja näkkärivälipalasta peritään euro. Ilmaiset kahvimaidot on jo poistettu lokakuun lopussa sivistyksen,opetuksen ja varhaiskasvatuksen työntekijöiltä. Heitä on noin 2 500.
Karkeasti vois sanoa,et suljettais kaikki koulut vähäksi aikaa. Tuskin se"sivistys" siitä enää huononee!
Kommentit (82)
Kahvimaidot pois, että voidaan kustantaa lisää pyöräilijöitä tänne.
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta sairaanhoitajana. Koskaan ei ole ollut maitoa, kahvia tai mitään muutakaan syötäviä/juotavia työn puolesta
Mä olin sairaalassa työkokeilussa työmarkkinatuella ja kyllä siellä oli tarjolla pullaa ja piirakkaa mikä jäi potilasruokailuista, ylimääräiset.
Ei ole mitään ilmaisia kahveja tai kahvimaitoja. Ei välttämättä minkäänlaisia sosiaalitilojakaan joka työkohteessa, eli ei vessaa ja työvaatteetkin vaihdetaan jossain kylmässä ja kosteassa eteisessä sanomalehden päällä, joka sekin pitää muistaa ottaa kotoa mukaan.
Ihme kermapersieitä...
SUPISTAKAA JULKISELLA PUOLELLA HALLINNOSTA, SIITÄ VOISI HELPOSTI OTTAA 25% POIS
TERVEISIN EX ESIMIES, JOLLA 30 VUODEN TYÖKOKEMUS HOITOTYÖN ESIMIESTEHTÄVISTÄ
Pääasia, että maahan pyöräilevät, salskeat nuoretmiehet saavat evästä!
Ei kai nyt kukaan mitään kahvia juo. Mummot korkeintaan.
Olisko niin, että naisvaltaisilta aloilta viedään kaffemaidot, mutta ehkä kuntien teknisellä puolella vielä maidot miehille järjestyy.
Ylen jutussa mainittiin nimittäin, että Jkl poistanut maidot opetuksen, sivistyksen ja varhaiskasvatuksen toimialoilta. Ne aika perinteisesti on naisvaltaisia. Teknistä toimialaa ei mainittu.
Missä näin on? Oon töissä Kaskossa Helsingissä ja meillä ainakin haetaan kahvimaito keittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ylen jutussa mainittiin nimittäin, että Jkl poistanut maidot opetuksen, sivistyksen ja varhaiskasvatuksen toimialoilta. Ne aika perinteisesti on naisvaltaisia. Teknistä toimialaa ei mainittu.
Jospa teknisen toimialan puolella on aina pitänyt viedä omat maidot? Tai käyvät jossain toimipisteensä ulkopuolella kahvilla?
Vierailija kirjoitti:
Äitini vei kouluun mennessään omat eväät, tämä siis vielä 1970-luvulla. Vain päääruoka tuli koulusta, ei maitoa tai leipää.
Onpa ollut köyhä kunta. Olin 50-luvun lopulla kansakoulussa ja meillä oli kyllä näkkäriä ja maitoa. Omat lapset aloittivat koulun 70-luvulla ja heillä oli maidot ja näkkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valtion hankinnat kilpailutettaisiin kunnolla niin saataisiin säästöjä 500 miljoonaa.
mutta parempi viedä kahvimaito tai näkkärit koululaisilta
Nimenomaan. Julkiset hankinnat ovat monelle firmalle lypsylehmä, ja valtiolta kupataan säännöllisesti ylihintaa. Budjetit ylittyvät aina.
Olisi hyvä tietää mitkä firmat ovat näistä ylihintaisista hankinnoista hyötyneet?
Yritys jossa työskentelen teemme julkisia kohteita, täysin kannattamattomia ja alihintaisia, en ymmärrä tätä tilannetta miten joku tai jotkut niillä tekevät tulosta.
Onneksi Lintilän viinaksiin riitti rahaa 🙄
Kaikissa työpaikoissa missä olen ollut, niin on pitäny ostaa kahvipaketti kuukauden tai 2 viikon välein, maitorahaa ja jokainen vuorollaan osti suodatinpusseja
Jaa no monissa paikoissa työntekijät hankkivat kyllä kahvit ja kaikki tykötarpeet itse.
Yksityisillä kahvit tarjotaan työnantajan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
T p hakijoille on kolmioleivät ja söpöt parin desin maitopurkit välipalaksi - ja pillimehu sekä hedelmä.
Mutta säästetään vaan. Voisko vanhuksia pitää 3 vrk samoissa vaipoissa?
turpareille ja niiksi teeskenteleville on taksikyydit shoppailemaan lähimpään citiin. Majoitus on kuin hotellissa, aamiainen samaa luokkaa. Jos turpisnaista ei saa uskonnon takia mieslääkäri hoitaa, niin paikalle etsitään naislääkäri. Ja tietenkin ilmaiset tulkit joka käänteessä.
Joo mut eihän näitä kustannuksia pihistellä. Jatkakaa vaan samaan tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpas kauheeta - en ole ikinä ollut yhdessäkään työpaikassa, jossa olisi ollut mitään ilmaista, kaikki maidot, kahvit ym on pitänyt itse työntekijöiden kustantaa.
Meillä työnantaja kustantaa kahvit ja maidot. Ennen vanhaan oli keksejä mutta ei enää. Nykyisin on hedelmiä joita ei ennen ollut. Oikein hyvä homma että saadaan kahvitauolla ilmaista kahvia.
Stocka ei kustanna mitään. Talon sisällä oli Nordean ja on Western Unionin toimipisteet ja ne molemmat kustantaa. Niitten työntekijät olivat kovasti hämmästyneitä kun kuulivat että Stocka ei kustanna.;)
Siis eikö tuossa tule jo säästöä. Miten edes alun perinkään on tarjottu ilmaiseksi?
Kahvit on yleensä aika pieni henkilöstöön satsattu kulu versus esim. laajennetut työnterveyspalvelut tai pikkujoulut. Muutama asiantuntijatason työntekijän saikkupäivä vastaa vuoden kahveja. Kaffekustannusten vois ehkä jopa nähdä lisäävän työtyytyväisyyttä ja työhön sitoutumista. Ja kuinkas kalliiks se yhden työntekijän vaihtuminen perehdytyksineen päivineen tulikaan. Lillukanvarsia nämä kahvit kuntabudjeteissa saati hyvinvointialueilla, sanon minä. Katse oikeisiin tuntuviin säästökohteisiin.
23 vuotta sairaanhoitajana. Koskaan ei ole ollut maitoa, kahvia tai mitään muutakaan syötäviä/juotavia työn puolesta