Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 500 työntekijältä lähti kahvimaito-näin pienistä asioista kunnat etsivät nyt säästöjä

Vierailija
20.11.2023 |

Viimeinen pyyhkii pöydän! Kouluissa ruokailu"nautitaan" ilman tarjottimia. Kahvimaito pois ja näkkärivälipalasta peritään euro. Ilmaiset kahvimaidot on jo poistettu lokakuun lopussa sivistyksen,opetuksen ja varhaiskasvatuksen työntekijöiltä. Heitä on noin 2 500.

Karkeasti vois sanoa,et suljettais kaikki koulut vähäksi aikaa. Tuskin se"sivistys" siitä enää huononee! 

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaas nyt Jyskälän teknisellä toimialalla työskentelevät, onko näin, että maksatte itse kahvinne? 

Vierailija
62/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtion hankinnat kilpailutettaisiin kunnolla niin saataisiin säästöjä 500 miljoonaa.

mutta parempi viedä kahvimaito tai näkkärit koululaisilta 

Ne kilpailutettaan ihan luilleen vaikka iltapäivälehdet ja sometietäjät muuta väittää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas kauheeta - en ole ikinä ollut yhdessäkään työpaikassa, jossa olisi ollut mitään ilmaista, kaikki maidot, kahvit ym on pitänyt itse työntekijöiden kustantaa.

Köyhät on työpaikat.

Vierailija
64/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas kauheeta - en ole ikinä ollut yhdessäkään työpaikassa, jossa olisi ollut mitään ilmaista, kaikki maidot, kahvit ym on pitänyt itse työntekijöiden kustantaa.

Olen ollut töissä kunnalla, ei ollut mitään maksuttomia kahveja tai maitoja. Porukalla ostettiin itse kaikki, astianpesukone ja kahvikupit oli talon puolesta.

Näin oli myös puolustushallinnon puolella valtiolla. Ei mitään ilmaista.

Olen myös valtiolla ja meillä on talon puolesta ilmaiset kahvit ja maidot. Osalla ihan kahvikoneet käytössä. Ei mene tasan. 

Vierailija
65/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ollut arkipäivää Helsingissä ainakin omassa koulussani jo pitkään. Kysyin sitten että kun en kerran juo maitoa ruokailussa, mutta voisinko ottaa sen lasilliseni kahvimaidoksi. Ei käy, koska ruokalasta ei saa viedä astioita ulos. No jos ottaisin omaan mukiin. Ei käy joska vieraita astioita ei saa tuoda ruokalaan. No pitääkä vtu tunkkinne. Hankin omaan luokkaan salaa oman kahvinkeittimen ja pidän maitoa ikkunan välissä.

Vierailija
66/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me opettajat ainakin tässä kaupungissa ihan itse joudutaan ne kahvit ja maidot ja suodatinpussit opehuoneeseen ostamaan. Kahvinkeitintä saadaan käyttää onneksi ilmaiseksi.

Lämmitystolppia ei enää saa käyttää, vaan niistä otettiin sähköt pois säästöjen vuoksi..

Vierailija
67/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun karsitaan näistä turhista kuluista, kahvimaito ei liene ainoa joka joutaa pois ja kuten kommenteista näkyy niin eriarvoisia on paljon. Kauramaito on kallista, sitähän on suositeltu valtion ja kunnan toimipaikkoihin viime vuosina.

Vierailija
68/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos valtion hankinnat kilpailutettaisiin kunnolla niin saataisiin säästöjä 500 miljoonaa.

Nimenomaan. Julkiset hankinnat ovat monelle firmalle lypsylehmä, ja valtiolta kupataan säännöllisesti ylihintaa. Budjetit ylittyvät aina.

Olisi hyvä tietää mitkä firmat ovat näistä ylihintaisista hankinnoista hyötyneet?

Ainakin Tieto aikoinaan.

Vierailija
69/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisessä työpaikassa tuli firman puolesta kahvimaidot... ja tosi moni puolisalaa käytti sitä sitten ruokajuomana vaikka isoin kirjaimin joka jääkaapin ovessa oli "vain kahvimaito".

Vierailija
70/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entisessä työpaikassa tuli firman puolesta kahvimaidot... ja tosi moni puolisalaa käytti sitä sitten ruokajuomana vaikka isoin kirjaimin joka jääkaapin ovessa oli "vain kahvimaito".

Ja toki siis kahvit myös ja teet, oli myös atm josta sai latet, kaakaot sun muut.

Posti. 

Vierailija
71/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ilmaiset kahvi/tee, maito/kauramaito, välipalakeksit + proteiinijuomia :)

Vierailija
72/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan ne rikkaiden suuret veronkevennykset on jollain rahoittaa.

Säästöjen ja leikkausten lisäksi Orpon ja Purran jallitus ottaa ainakin 52 miljardia uutta velkaa ja lykkää vanhustenhoidon parannuksia taas vähintään neljä vuotta.

Naurattaisi persuja ja kokkareita äänestäneiden herkkäuskoisuus, ellei itkettäisi touhun typeryys.

Vierailija
73/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun karsitaan näistä turhista kuluista, kahvimaito ei liene ainoa joka joutaa pois ja kuten kommenteista näkyy niin eriarvoisia on paljon. Kauramaito on kallista, sitähän on suositeltu valtion ja kunnan toimipaikkoihin viime vuosina.

Odotas kun leikuri osuu sinuun. 

Vierailija
74/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUPISTAKAA JULKISELLA PUOLELLA HALLINNOSTA, SIITÄ VOISI HELPOSTI OTTAA 25% POIS 

TERVEISIN EX ESIMIES, JOLLA 30 VUODEN TYÖKOKEMUS HOITOTYÖN ESIMIESTEHTÄVISTÄ

Tää on varmaan yksi isoimmista virheistä, mitä omassa työpaikassa on tehty: on säästetty liikaa hallinnosta ja tukitoimista sillä perusteella, että ne eivät ole sitä ydintyötä. En kylläkään ole hoitoalan työpaikassa.

Vierailija
75/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUPISTAKAA JULKISELLA PUOLELLA HALLINNOSTA, SIITÄ VOISI HELPOSTI OTTAA 25% POIS 

TERVEISIN EX ESIMIES, JOLLA 30 VUODEN TYÖKOKEMUS HOITOTYÖN ESIMIESTEHTÄVISTÄ

Ei se nyt vaan käy. Noilla kahvimaitorahoilla voidaan pestata yksi uusi kehitysjohtaja kaupunkiin. Hän sitten muutamia vuosia touhua seurattuaan alkaa tehostamaan työntekijöiden työtahtia. Siihen muutokseen tarvitaan jokaisen nykyisen hallintojohtajan työpanos. Mutta heitä johtamaan tarvitaan uusi ja energinen muutosjohtaja. Hänen palkkansa saadaan helpisti säästöistä jotka saadaan irtisanomalla puoli tusinaa koulunkäyntiohjaajaa tai lähihoitajaa. Tehostuu sielläkin touhu kun on vähemmän työntekijöitä puhumassa pahaa toisistaan selän takana.

Muuten, tarjoaako kunta nuo kahvit, joista vietiin maito? Oiva säästökeino niidenkin lopetus, jos vielä menevät kunnan piikkiin. Ainakin voidaan kieltää kahvinkeittimet niin säästyy sähköä.ja onhan se myös paloturvallisuuden takia hyvä.

Vierailija
76/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan päättäjät ei halua puuttua hankintoihin kun joku päättäjä joutuisi luopumaan hillotolpasta. 

Parempi viedä näkkäri lapsen suusta.

HUS vei hoitajilta kahvimaidot jo silloin, kun hoitajat pelastivat Suomen niissä kolmen ässän talkoissa, joihin muut eivät sitten osallistuneetkaan. Saatiin sitten korona, niin hoitajat pääsivät taas osallistumaan.

Vierailija
77/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini vei kouluun mennessään omat eväät, tämä siis vielä 1970-luvulla. Vain päääruoka tuli koulusta, ei maitoa tai leipää.

Kummallinen koulu. Aloitin koulun vuonna 1973 eikä koskaan tarvinnu raahata kouluun omia eväitä. Maito ja leipä kyllä tuli koulun puolesta. 

Vierailija
78/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kertokaas nyt Jyskälän teknisellä toimialalla työskentelevät, onko näin, että maksatte itse kahvinne? 

Olen ollut useammassa kunnassa teknisellä puolella töissä. Yhdessä piti maksaa automaattista otetut kahvit itse, toisessa työnantaja tarjosi ne. Yhdessä paikassa työnantaja tarjosi päivässä yhden kahvin, toiseen päivän kahviin kerättiin rahat työntekijöiltä. Yhdessä paikassa piti itse tuoda maidot ja kahvit töihin, toisessa riitti että maksoi kahvikassan pitäjälle.

Vierailija
79/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla olen ollut töissä yli 20 vuotta. Aina on itse kustannettu niin kahvit kuin kahvimaidotkin.

Vierailija
80/82 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvit on yleensä aika pieni henkilöstöön satsattu kulu versus esim. laajennetut työnterveyspalvelut tai pikkujoulut. Muutama asiantuntijatason työntekijän saikkupäivä vastaa vuoden kahveja.  Kaffekustannusten vois ehkä jopa nähdä lisäävän työtyytyväisyyttä ja työhön sitoutumista. Ja kuinkas kalliiks se yhden työntekijän vaihtuminen perehdytyksineen päivineen tulikaan. Lillukanvarsia nämä kahvit kuntabudjeteissa saati hyvinvointialueilla, sanon minä. Katse oikeisiin tuntuviin säästökohteisiin.

Missä paikassa nykyään perehdytetään työhön? Koronan myötä tällaiset käytännöt katosivat monesta työpaikasta. Etänä huudellaan, että katso intrasta tai mieti itse, jos uusi työntekijä kehtaa häiritä kokeneempia kysymyksillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi