Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö sokerittomalle vanhemmalle kertoa, että sen lapsi vetää meillä karkkia?

Vierailija
20.11.2023 |

Meillä on naapurustossa perhe, jossa ei käytetä sokeria, karkkeja tms ollenkaan. Vanhemmat on kieltäneet sokerituotteet myös vieraisilla ja nyt kun niiden vanhempi lapsi on kouluikäinen ja tulee synttäreille yksin, niin hänellä on omat eväät. Vanhemmat ovat hirveän ylpeitä, että lapset ei haluakaan syödä karkkia tai herkkuja.

No, todellisuudessa lapsi vetää synttäreillä ym karkkia niin paljon kun sitä on tarjolla. Meillä ollessaan kinuaa pullia, kakkua tms ja välillä on käynyt mielessä onkohan käynyt meillä kaapeilla kun ekaluokkalaiset on ollut iltapäivällä keskenään kotona. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tutun hammaslääkäri vanhemman lapset eivät saa kylässä (eikä varmaan kotonakaan) syödä karkkia tai juoda limua. Nyt kun kouluiässä niin kyllä kaikki koulupäivien jälkeen kaapeista katoaa..

Vierailija
2/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aivan sama onko aloitus totta vai ei, ihan kiinnostavaa pohdintaa. En oikein ymmärrä mitä jotkut saavat noista provohuuteluista.

Itse olen sitä mieltä, että pitäisi kertoa, mutta käytännössä tuskin kertoisin itse. Olen sen verran vellihousu, että haluaisin suojella lasta vanhempien kiukuttelulta ja hänen pääsevän kylään jatkossakin. Vanhempia kohtaan tietenkin tuntuisi reilulta kertoa, ettei makealta säästäminen ole mennyt ihan putkeen. Mutta ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kans kerran että vanhemmat valitti kuinka lapset syövät meillä niin paljon herkkuja että ei kotona ruoka maistu.

Meillä on aina herkkuja tarjolla, omat syö kohtuudella, ei ole minun vika jos vanhemmat eivät omille lapsille sellaista opeta. Pahimmat varmasti juuri nää kun kielletään kokonaan.

Mä aloin tän jälkeen tarjoo pelkkää vettä näille lapsille ku tulivat kylään. 

Vierailija
4/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama onko aloitus totta vai ei, ihan kiinnostavaa pohdintaa. En oikein ymmärrä mitä jotkut saavat noista provohuuteluista.

Itse olen sitä mieltä, että pitäisi kertoa, mutta käytännössä tuskin kertoisin itse. Olen sen verran vellihousu, että haluaisin suojella lasta vanhempien kiukuttelulta ja hänen pääsevän kylään jatkossakin. Vanhempia kohtaan tietenkin tuntuisi reilulta kertoa, ettei makealta säästäminen ole mennyt ihan putkeen. Mutta ei.

En oikein ymmärrä mitä jotkut saavan noista "en ymmärrä miksi provohuuteluita" huuteluista.

Vierailija
5/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuden opettaminen toimii yleensä paremmin kuin täyskielto monissa asioissa. Esimerkiksi herkut tai ruutuaika.

Vierailija
6/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pyrin kunnioittamaan kaikkien omien kasvatusmetodeja, niin tällaisessa tapauksessa jättäisin todennäköisesti kertomatta. Mutta muistuttaisin kyllä lasta hänen vanhempiensa säännöistä liittyen sokerin syömiseen, mutta en ryhtyisi vahtimaan häntä tuossa asiassa. Jos meillä on herkkuja ja olen antanut omille lapsille luvan niiden syömiseen, niin tuntuisi aika tylyltä kieltää vierailta niiden syöminen.

Vierailija
7/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan kertoisi. Jos vanhempi kysyisi suoraan, että mitä lapsi söi, kertoisin silloin toki totuuden. Mutta en menisi oma-aloitteisesti kertomaan tästä. Enhän mä kenenkään muun lapsen vanhemmalle raportoi, mitä on juhlissa syöty.

Vierailija
8/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriaddiktit taas vinkuu, kun lapset ei saa karkkia. Säälittävää.

Vierailija
9/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tutun hammaslääkäri vanhemman lapset eivät saa kylässä (eikä varmaan kotonakaan) syödä karkkia tai juoda limua. Nyt kun kouluiässä niin kyllä kaikki koulupäivien jälkeen kaapeista katoaa..

Pitäiskö sun tehdä asialle jotakin?

Vierailija
10/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vanhempien tahdon huomioon niin, etten tyrkyttäisi herkkuja. Mutta jos niitä tarjolla olisi ja söisi, tai jos olettaisin oman lapseni iltapäivällä jotakin tarjonneen, en kertoisi.

Vierailija
11/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy joku vegaaniperheen tenava kylässä, vetää kaksin käsin kinkkuja leivän päälle ja lihapullia naamariin.

Vierailija
12/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun tehdä asialle jotakin?

Olen pahoillani, että sulla on alkanut päivä noin päin persettä. Toivottavasti huominen on parempi. 

Vierailija
13/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kertoisi, koska minusta heidän kodin säännöt on kohtuuttomia, eikä niitä tarvitse meillä siis noudattaa. 

Vierailija
14/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi lasten kanssa se hyvin, että karkkeja sai ite valita pienellä summalla. En itse käytä sokeria, joten muutrn meillä ei ollut herkkuja tarjolla. Kylässä sai syödä ja esim lasten syntymäpäivätarjoilut oli meillä just sellaiset kuin ite halusivat. 

Nyt ovat nuoria aikuisia ja syövät edelleen kohtuudella herkkuja. Limsoja eivät juo edelleenkään.

Ja vastaus kysymykseen: en kertoisi vanhemmille. En kantele muiden tekemisistä muutenkaan.

Vierailija
15/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy joku vegaaniperheen tenava kylässä, vetää kaksin käsin kinkkuja leivän päälle ja lihapullia naamariin.

Jos on vasta alakoululainen, huomauttaisin kyllä, että ne ovat lihaa, jota hän ei saa syödä. Tottumaton saa usein tosi kovat vatsakivut lihasta.

Vierailija
16/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmat asiasta tietäisivät  jos tilanne olisi totta. Eivät nämä sokerinkieltäjät ole mitään tyhmiä ja eivät he luule, että muut ovat samanlaisia kieltäjiä. Lapsi saisi siis ihan itse tutustua sokerin maailmaan ja päättää myöhemmin mitä tekee. En kieltäisi asiaa, mutta en katsoisi, että siitä pitäisi mennä lässyttämäänkään. 

Vierailija
17/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeriaddiktit taas vinkuu, kun lapset ei saa karkkia. Säälittävää.

Saahan toi lapsi karkkia, naapurissa. Eikä osaa yhtään kontrolloida määrää jonka syö. 

Mä en ole kieltänyt lapsilta karkin syömistä, enkä energiajuomia, enkä mitään ruokaa noin ylipäänsä. Mun lapsilla on tosi terve suhtautuminen karkkeihin ja herkkuihin. Juhlissa ne ei ole koko ajan mättämässä nassea nassuun, vaan syövät sopivasti ja saattavat jopa jättää lautaselle karkkia, jos tulee raja vastaan. 

Mun mielestä kaikki täyskiellot, jotka ei perustu allergioihin tms, on vaan tyhmiä. 

Vierailija
18/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin perinnöttä jos alkaisi herkkuja vetelemään.

Vierailija
19/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kertoisi vanhemmille mitään. 

Meillä puolestaan ei uskontosyistä syödä possua ja olen suoraan sanonut etten halua tietää jos lapsilla käy vahinko vieraisilla. Lapset vain katkeroituvat jos näistä jutuista tekee hirveää draamaa. Olen lapseni opettanut ja itse päättävät miten vieraisilla toimivat ja välittävätkö rajoituksista. 

Vierailija
20/28 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärin lapset syövät koulupäivän jälkeen kaappinne tyhjäksi herkuista? 

-ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi