Helsinkiläinen, mitä luulet muista Suomen kaupungeista puuttuvan?
Tämä meinaa siis sitä, että moni helsinkiläinen tuntuu pitävän kotikaupunkiaan jotenkin ainutlaatuisena nimenomaan positiivisessa mielessä verrattuna muuhun Suomeen. Mitä siis luulet muista kaupungeista puuttuvan? Voin sanoa, että niistä löytyy kaikki elämälle välttämätön ja lisäksi vielä halvemmat asunnot ja turvallisempi ympäristö. Että kyllä se stadilaiset teiltä puuttuu sitä jotain.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä mulla on nyt. Eli hyvät ulkoilureitit lähtee heti kotiovelta. Vartin kävelymatkan säteellä 2 kauppaa, apteekki ja juna-asema. Jos löytyy niin olen kiinnostunut. Kerro heti missä.
Tuo nyt on melkein missä vain paikassa missä on asema. Vaikka Lempäälä tai Humppila.
Et ehkä ole tietoinen, että muissa kaupungeissa juna-asemaa käytetään vain kaukoyhteyksiin. Johtuu siitä, että bussilla pääsee nopeasti joka paikkaan, harvoihin menee edes puolta tuntia. Hesassahan joka paikkaan kestää tyyliin tunnin.
Jos asuu Turun keskustassa lähellä juna-asemaa ja toria, niin torin vieressä on esim. Stockmann, Wiklund, K-supermarket ja Hansa-kortteli. Pikkukauppoja ja apteekkeja melkein joka korttelissa. Ruotsin laivallekaan ei ole pitkä matka. Vierestä bussi Ruissaloon kahdesti tunnissa, torilta menee kaupungin bussi Kurjenrahkan kansallispuistoonkin tai ihan mihin vain Turussa. Vaikea sanoa, mitä tarkoitat ulkoilumaastoilla. Minusta kiva kaupunkireitti on esim. Portsan läpi, Kakolanmäen yli, jokirantaa joko länsipuolta Suomen joutsenelle tai förillä joen yli ja itäpuolta jokirantaa merelle.
Ja siis Turussa tosiaan voi kuka vain asua torin lähellä. Muutenkin elämänlaatu on jotain ihan muuta kuin Hesassa.
Varissuolla on latu vieressä, kauppakeskus K-supermarketilla vieressä, kirjasto vieressä ja Kupittaan juna-asemalle kestää 15 min. bussilla, Prismaan 10 min. bussilla ja Skanssin kauppakeskukseen ehkä saman verran. Niin se bussikin on vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä vain Helsingissä vaan pääkaupunkiseudulla ylipäätään on lyhyemmät matkat palveluihin. Juuri kiinnitin huomiota siihen, kun tuttavani kertoi ajaneensa lapsia harrastuksiin illan aikana 2,5 tuntia. Arvostin sillä hetkellä suuresti sitä, että meillä kaikkiin harrastuksiin ajetaan noin kymmenessä minuutissa.
Jaa minun tuttavilla pääkaupunkiseudulla kestää työmatkat lyhimmillään kolme tuntia päivässä viidesti viikossa. Riippumatta meneekö omalla autolla, julkisilla vai polkypyörällä. Tähän ei ole laskettu kauppareissuja tai lasten hakua päiväkodista kaupungin toisella laidalla. Meillä pisin harrastusmatka täällä 30 min, kyllä sen kerran viikossa ajaa. Päiväkotiin ja kouluun 10 min.
En mitään muuta kuin juuri minun sukulaiseni ja läheiseni, koska asumme kaikki Helsingissä/pääkaupunkiseudulla jo neljännessä sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä vain Helsingissä vaan pääkaupunkiseudulla ylipäätään on lyhyemmät matkat palveluihin. Juuri kiinnitin huomiota siihen, kun tuttavani kertoi ajaneensa lapsia harrastuksiin illan aikana 2,5 tuntia. Arvostin sillä hetkellä suuresti sitä, että meillä kaikkiin harrastuksiin ajetaan noin kymmenessä minuutissa.
Jaa minun tuttavilla pääkaupunkiseudulla kestää työmatkat lyhimmillään kolme tuntia päivässä viidesti viikossa. Riippumatta meneekö omalla autolla, julkisilla vai polkypyörällä. Tähän ei ole laskettu kauppareissuja tai lasten hakua päiväkodista kaupungin toisella laidalla. Meillä pisin harrastusmatka täällä 30 min, kyllä sen kerran viikossa ajaa. Päiväkotiin ja kouluun 10 min.
Olen itse aina valinnut työpaikkani sillä perusteella miten sinne pääsee. Nykyisin työmatkani on 650m. Kävelen sen. Asun Helsingin keskustassa.
Tamperelaisena on hankala mieltää mitä sellaista Helsingissä on, jota ei olisi omassa kotikaupungissa -- tai johon ei pääsisi kuitenkin melko kohtuullisella matka-ajalla.
Oopperataloa ei Tampereella ole. Mutta onko se todella niin suuri haitta? Jos tykkäisin oopperasta, voisin käydä Helsingissä kerran-pari vuodessa oopperassa. Kuinka moni malmilainen tai Kontulassa asuva käy vuosittain oopperassa?
Kv-lentokenttä: Finnair ja Finavia ovat vuosikymmeniä suosineet täysin sumeilematta Vantaan-kenttää, joten muualla Suomessa ei vastaavaa olekaan. Pirkkalasta pääsee - kiitos airBalticin - nykyään useampaan kohteeseen, mutta ihan yhtä hyvin voisin käyttää Seutulan kenttää. Matka-aika reilut 1,5h. Minkä verran Vuosaaresta muuten kuluu aikaa Vantaan kentälle mentäessä?
Metroa ei ole, mutta sellaiselle ei täällä olisi mitään tarvettakaan. Raitiotie, lähijunat ja bussiliikenne riittää omiin tarpeisiin ja toimii käytännössä 24h jos ei ihan kauimmaisissa lähiöissä asu (pl. Hervanta).
Loisivia ja ryösteleviä mamujengejä, joita pyörii laumoina Kampissa ja Itiksessä ei täällä ole lähellekään samassa määrin, eli ollaan kyllä siinä mielessä selkeästi juntimpia. Mutta ei se mitään, olen ylpeästi juntti ja voin edelleen kulkea halutessani merkkivaatteissa julkisilla paikoilla ja ratikassa. :)
Merta täällä ei ole, joten se on ehdoton plussa Helsingille. Helsingin edustan saaristo on kivaa paikkaa pyöriä veneellä ja saarilla on paljon merkittävää historiaa (Sveaborg eli Suomenlinna etc). Myös Helsingin Empire- ja Jugend-tyyliset rakennukset ovat kauniita ja niitä on merkittävästi enemmän kuin muualla Suomessa.
Muualta puuttuu rohkeus, sivistys, kulttuuri ja humorintaju. Muualta puuttuvat hyvin pitkälti myös naiset.
Koska
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/44e81790-5d9b-4c0b-b288-b6afd1cba…
Kiinnostaako jotakuta maatiaispersun vollotus
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne hyvät ja huonot puolet, mitä kaupungin suurempi koko tuo tullessaan. Hyvä on mm. parempi valinnanvara, saatavuus ja saavutettavuus kaikessa. Helsinki on tosin Suomen suurin kaupunki, mutta kansainvälisessä vertailussa pieni eli senkin rajat tulevat nopeasti vastaan.
parempi valinnanvara? 1 kauppa vs 10 kauppaa, joissa myydään samaa - 1kuppila vs 10 samanlaista kuppilaa - ei minusta useampi pulju samalla valikoimalla ole "enemmän valinnanvaraa"
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa, mikä tulee taloudellisesti toimeen omillaan. Muut kaupungit elävät Helsingin tuilla.
Ilman Helsinkiä muut Suomen kaupungit olisivat vieläkin kusisempia paskalääviä ja asukkaat vieläkin juntimpia pellejä.
Varsinais-Suomi:eniten vientituloja ja Suomen vilja-aitta.
Mie olen huomannut lähinnä kokoeron. Eli samaa tavaraa useampi kpl kasassa= isompi kaupunki.
Kuitenkin jo pienemmissäkin on kaikkea vähintään 1 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhimmillään kolme tuntia työmatkoihin päivässä? Just, ei tämä mikään Tokio ole.
Vierailija kirjoitti:
Katujengit puuttuvat muista pienemmistä kaupungeista. Meillä on rikkaus, muualla köyhyys
Asun vuoroperään Porissa ja Helsingissä. Voin sanoa että Porin katujengitilanne on pahempi kuin Helsingin. Jokainen porilainen tietää sen.
En nyt ymmärrä tätä ikuista pohdintaa. Ei me kaikki voida muuttaa Turkuun tai Tampereelle. Sen pienempään kaupunkiin en suostuisi muuttamaan. En halua asua paikassa, jossa kaikki tuntevat kaikki. Perhe, sukulaiset ja työt on Helsingissä. Ei minulla ole täällä mitään ongelmia arjessani.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri.
Minun pienellä kirkonkylällä ei ole ainuttakaan n-e-e-k-e-r-i-ä tai m-s-l-i-m-i-a. Voitte vain kuvitella kuinka juntteja me olemme hesalaisten naisten mielestä. M28
Käyttämäsi sana on loukkaava nykyisen ajattelutavan mukaan. Omassa lapsuudessani sanaa käytettiin,
mutta silloin se vain tarkoitti ulkonäköä eikä siihen sisältynyt sen kummempaa. Itselläni oli pienenä
n-nukke, mikä oli erikoista pikkukaupungissa. Joku leikkitoveri ihmetteli nukkea. Äiti oli selittänyt minulle,
että kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa, mikä tulee taloudellisesti toimeen omillaan. Muut kaupungit elävät Helsingin tuilla.
Ilman Helsinkiä muut Suomen kaupungit olisivat vieläkin kusisempia paskalääviä ja asukkaat vieläkin juntimpia pellejä.
Varsinais-Suomi:eniten vientituloja ja Suomen vilja-aitta.
Hyvin sanottu siinä edellä. Tätä helsinkiläiset eivät kerta kaikkiaan ymmärrä tai eivät suostu ymmärtämään: Otetaan esimerkiksi vaikka UPM: tuotantolaitoksia Suomessa 35kpl, joista Helsingissä YKSI (1 kpl) sekä pääkonttori.
Nuo kaikki muut 34 tuotantolaitosta tekevät UPM:n tuloksen Suomessa, joka kirjataan pääkonttorilla (Helsingin) yhteisöveron tuloksi! Ja sitten täällä Vauvassa Punavuoren idiootit sössöttävät miten Helsinki ylläpitää muuta Suomea!! Naurattaisi jos ei itkettäisi.
Se tulopuolesta: Menojahan Helsingissä riittää, koska muu Suomi elättää kymmenien tuhansien vakanssien virkarälssin Helsingissä, ja maksaa KELA-etuudet sekä miljardien asumistuet helsinkiläisille. Joukkoliikennetukea unohtamatta.
Mutta juu, Helsinkihän se elättää muuta Suomea..! :D
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Helsingissä koko ikäni ja ihmettelen kun monet ovat ikään kuin kateellisia Helsingille ja moinsta kaupungeista pyritään ja tullaan tänne.
Täällähän on ruuhkaa, kaikki on kallista, ja asuminen vielä kalliimpaa, hirveä älämölä ja turvattomuutta, hirveän sotkuista ja melua joka paikassa, ei ole parkkipaikkoja, et saa aikaa hammaslääkäriin, jne jne
Täällä on työpaikkoja ja opiskelupaikkoja. Ja hieman avarakatseisuutta. Pidän erityisenä plussana sitä, että
saa olla anonyymi ja voi kulkea kadulla ilman, että joku vahtaa ja vahtii mitä tuo nyt tekee, ketä se tapaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhimmillään kolme tuntia työmatkoihin päivässä? Just, ei tämä mikään To
Itsellä on työmatka n. 9 km, autolla menee n. 20 minuuttia ja julkisilla 30, jos toimistolle menen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla on sitä mitä tarvitsee, mutta stadissa on sitä mitä haluaa.
Ainakin huumeita pilvin pimein ja rikollisuutta.Noitahan te haluatte.
Huumeita on kaikkialla. Maatilalla asuva sukulainen kertoi, että heidänkin kotipaikalla
myydään ja käytetään niitä. On muutama vuosi siitä, kun juteltiin aiheesta.
Minusta jokaisen pitäisi pitää omaa kotikuntaansa ainutlaatuisena, ihan ilman, että muiden pitää siitä ruveta piikittelemään. Mutta jostain syystä stadilaisille ollaan kateellisia, en tajua kyllä miksi. Suomi on täynnä kauniita kaupunkeja ja mukavia ihmisiä. T. 4. polven paljasjalkainen stadilainen