Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka saatte kuukausien sairaslomia mielenterveyssyistä, mitä sanotte lääkärissä?

Vierailija
19.11.2023 |

Mun kokemus on, että ei saa sairaslomaa oikein mistään syystä kuin korkeintaan pari päivää. Valtio työnantaja. Ovat kiristäneet tosi paljon siitä mitä oli 10 vuotta sitten.

Kun ei fyysisten sairauksien takia pääse edes kunnon sairaslomalle, sairaseläkkeestä puhumattakaan. Pitää alkaa korostaa mielenterveydellistä puolta. Masennus ja ahdistus on jo diagnosoitu, mutta sairaslomaa ei siitä tipu.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanonut mitään, purskahdin itkuun, kun terveydenhoitaja mittasi verenpaineeksi 190/125 ja kysyi, olenko juonut kahvia litratolkulla.Siitä se sitten lähti, kerroin vain kokemustani siitä, miten valtiolla esihenkilö ilmoittaa, että sairasta lasta hoitaessa ehtii ihan hyvin tekemään töitä ja tietenkin viikonloput ovat palkatonta aikaa, jolloin tehdään ne työt, jotka jäivät viikolla kehittämispäivien takia tekemättä. Kerroin, miten koulutustilaisuuksissa täytyy koko ajan olla samaan aikaan toisessa teams-palaverissa ja miten esihenkilön mielestä jokaisella tulee olla vähintää 100 saldotuntia marraskuun lopussa, mutta niitä ei saa pitää kokopäivävapaina joulukuussa.

Ensin tuli 2 vko sairauslomaa, sitten 2 kk.

Miten tyhmä pitää työntekijän olla, että tuollaiseen suostuu 🤔.

Vierailija
22/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole saanut vaikeassa masennuksessakaan kahta viikkoa pidempään saikkua kerrallaan työterveydestä.

Toisaalta siellä ramppaaminen ärsytti, mutta silti ymmärrän hyvin. Ei minulle ainakaan ole miltään kannalta hyvä hautautua kotiin niin masentuneena. Ei se ainakaan auta.

Ei minulle muutenkaan sairasloma ole ratkaisu ellen sitten mene täysin unettomaksi ja sitä kautta työkyvyttömäksi itku- ja ahdistusmyttyräksi

Mieluummin, niin kauan kuin suinkin voin, sinnittelen töissä sekä kroonisen toistuvan vaikean (ja kerta kerralta yhä vaikeutuvan) masennuksen että monen fyysisen kroonisen sairauden kanssa. 

Kun on ollut kunnolla masentunut ja ahdistunut, pelkää niiden aikojen palaamista kuollakseen. Kokopäivätyökin on minulle siihen kauhuun verraten pientä. Toki töitä on hyvin erilaisia, kuten ihmisiäkin. 

En kuitenkaan kadehtisi meitä usein jo lapsuudestamme monin tavoin traumatisoituneita ihmisiä, joiden pää meinaa välillä pettää. Kärsimystä sellainen elämä sillä saikullakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi tapauskertonus näyttää niin harhaiselta, että ehkä sairauslomaa on annettu siitä syystä. Ei missään työpaikassa Suomessa voi eikä saa olla niin kohtuuttomia vaatimuksia. Ehkä jossain diktatuurissa.

Vierailija
24/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on itkenyt masennusta ja ahdistusta, eikä saanut kuin kolme päivää, vaikka on vastuullisessa henkisestikin raskaassa työssä jossa on pitkät työvuorot 11 tai 13h.

Kai sitten pitäisi ryhtyä päihdeongelmaiseksi.

>>>Jos alkaa selittään päihdeongelmasta mt-ongelmaisena, niin on kusessa. Mitään hoitoja ei saa eikä lääkkeitäkään, koska ongelmat johtuvat lääkärien mielestä päihteistä.

Vierailija
25/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssä sairausloma - tai vuorotteluvapaa - on kyllä auttanut jaksamaan. Vuorotteluvapaasta moni on sanonut, että on palannut töihin hyvin levänneenä ja myönteisessä mielentilassa. Vapaalla ehtii myös huolehtia kotiasioista paremmin, niin ettei niistä muodostu lisästressiä.

Se ehkä kertoo jotain työn kuormittavuudesta.

Vierailija
26/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä oli kauhea tilanne, kun tiimistä oli jo puolet burn out lomalla ja yritin tehdä kolmen ihmisen työt erittäin epäonnistuneen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton jälkeen noin 4 kk. Asiakkaat huusivat puhelimessa ja yritin rämpiä kaikki hommat läpi. Alkoi itkettää kaikki vastoinkäymiset. Sitten yhtenä päivänä en vaan enää muistanut miten puhelimella valitaan numero, joka ei ole tallennettu puhelimeen. Menin työterveyshoitajalle ja kun pääsin hänen huoneeseen, niin aloin itkeä ja itkusta ei tullut loppua. Terveydenhoitaja kysyi miksi en mennyt aikaisemmin. Lääkäriltä sain pitkän sairasloman ja irtisanouduin sairasloman aikana, koska tähän kaikkeen vaikutti esimies, jota ei tippaakaan kiinnostanut miten tiimillä meni. Hän vain liihotteli pitkin taloa hokemassa minä-minä-minä mantraansa ja kiillottamassa omaa kuvaansa. En kyllä tiedä mitä tänä päivänä sanoisin, jos vastaan tulisi. 

Vierailija
27/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"--sairasta lasta hoitaessa ehtii ihan hyvin tekemään töitä ja tietenkin viikonloput ovat palkatonta aikaa, jolloin tehdään ne työt--"

Kuka on lapsen/lasten kanssa? Lapsi ei ole mikään sairauden ja viikonloppujen ajaksi hyllylle laitettava esine. 

Vierailija
28/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kuukauden saikkua kun koira kuoli. Vähän helpoittaa kun saa surra rauhassa.

Minä olin päivän samasta syystä palkattomalla ja palasin töihin sitten itkemään. Kun ei saa lemmikin kuolemasta sairaslomaa.

Vierailija
29/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssä sairausloma - tai vuorotteluvapaa - on kyllä auttanut jaksamaan. Vuorotteluvapaasta moni on sanonut, että on palannut töihin hyvin levänneenä ja myönteisessä mielentilassa. Vapaalla ehtii myös huolehtia kotiasioista paremmin, niin ettei niistä muodostu lisästressiä.

Se ehkä kertoo jotain työn kuormittavuudesta.

Niinpä. Ja sekin mahdollisuus lähtee nyt tämän oikeistohallituksen halusta pois. Vaikka se on ollut työttömille hyvä polku työelämään. Mutta ei ole kuulemma tarpeeksi pidentänyt niiden jotka on pitänyt vapaata työstään työuraa tai vähentänyt sairastumisia.

Vierailija
30/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina riittänyt se että olen oma itseni. Eläke tuli pyytämällä. Nyt kun olen eläkkeellä niin ne on hieman sormi suussa kun yhä olen outo, mutta en sillä tavalla että olisi jokin hoidettava vika. Vaikeaa on hoitaa muita sairauksiaan kun lääkäreiden huomio menee aina siihen minun ihmettelyyn. Ei sellaista tapaa olekaan istua, pitää kasvon ilmeitä tai puhetapaa joka niistä ei olisi jotenkin sairas. Erikoista on se, että kun hoidan lasten asioita niin lääkärit pitää ihan täyspäisenä työssäkäyvänä ihmisenä. Muutun oudoksi ja sairaaksi vain kun ovat lukeneet edellisten lääkäreiden horinoita. Mutta siis maalittamalla ihminen saa sairaslomaa.

Vierailija
31/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sairausloma taitaa vähän riippua paikkakunnasta missä asuu. Itse asun Helsingissä ja sain saikkua kun kissani oli kuollut ja oli niin kova suru, etten pystynyt käymään töissä, lääkäri kirjoitti muistaakseni 3 päivää sairauslomaa. Myöhemmin paloin niin loppuun pariinkin kertaan työssä ollessani, menin hakemaan sairauslomaa ja aina sain joskus viikkoja - joskus jopa kuukauden kerralla, minut myös ohjattiin erilaisiin kuntouttaviin hommiin, mutta ei niistä sen kummempaa. Onneksi nyt olen jo eläkkeellä ja kylllä täytyy sanoa, että nykyinen työelämä on mennyt niin hulluksi, etten mitenkään enää kestäisi sitä. Tsemppiä vaan teille jotka joudutte sinnittelemään!

Vierailija
32/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin lääkärille että näen nat seja_ja_ras isteja joka paikassa kuten hallituksessa, kaduilla itsenäisyys kulkueissa jne, sain 4kk sairaslomaa ja lähetteen suljetulle osastolle. Nyt kunnon lääkityksellä en enää näe näitä harhoja.

Vierailija
33/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolme työkaveria uupumuksen vuoksi pois viikkotolkulla. Varhaiskasvatus kyseessä, ei siis ylitöitä tms. Ihan helposti irtosi kuulemma. 

Vierailija
34/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kolme työkaveria uupumuksen vuoksi pois viikkotolkulla. Varhaiskasvatus kyseessä, ei siis ylitöitä tms. Ihan helposti irtosi kuulemma. 

Mahtaako johtua siitä että tuolla alalla ei ole varaa menettää työntekijöitä muille aloille?

Vierailija
35/35 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kerroin mielenterveysongelmastani, josta olin kärsinyt jo lähes puolet siihenastisesta elämästäni, ja joka tuolloin oli pahentunut niin paljon että olin lähes toimintakyvytön. Kuvailin konkreettisin esimerkein millaista senhetkinen elämäni oli. Sain kerralla kolme psykiatrista diagnoosia. 

Pitkä sairasloma, lääkitys, terapia, kuntoutustuki, työkokeiluja ja nyt olen taas ollut muutaman vuoden kokoaikaisesti töissä ilman ongelmia. 

Ongelmistani johtuen moni muille ehkä jopa itsestään selvä asia on jäänyt saavuttamatta ja elämä tuntuu merkityksettömältä. Tuskin jatkan elämääni enää sitten kun olen menettänyt ne pari itselleni tärkeää ihmistä.

Ei kannata tappaa itseään, se on Jumalan tahdon vastainen asia ja siinä on iso riski joutua helvettiin. Jumala kyllä auttaa ja antaa voimaa, kun hänen puoleensa käännyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä