Käyttääkö vielä joku oikeasti sanaa "tärskyt" tarkoittaessaan tapaamista jonkun kanssa?
Kuulostaa joltain todella kaukaiselta menneisyydeltä. Mutta juuri yhdessä lehtijutussa käytettiin tätä!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla ko. sanan etymologia?
Se on ekspressiivisana, tarkoittaa törmäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla ko. sanan etymologia?
Se on ekspressiivisana, tarkoittaa törmäystä.
Eli yhtä rasittava kuin "törmäillään".
Voisin varmaan käyttää, ei aina tee mieli viestiä samoilla sanoilla, ja kaikki 50+ ikäiset ainakin kai ymmärtää tuon merkityksen. Ärsyttäisikö se sitten jotakuta jos ehdottaisin tärskyjä siihen kadunkulmaan puoleksi, eipä ole tullut ajatelluksi.
Mun työkaveri, joka käyttää myös sanaa Fantsuu.
Sanasta tulee mieleen että kaksi ihmistä törmää kävellessä hieman, pump yhteen, pehmeät takit päällä. Ohoh sä olitkin siinä, sua etsin.
Ainakin oululaiset yli 40-vuotiaat, tai ehkä yli 50-vuotiaat, tai 60, meidän iskä, mutta oon siis kuullu nelikymppistenkin suusta. Oululaiset käyttää tuota.
Vierailija kirjoitti:
Teen tällit tai möötit m71
Vedätkö piriä?
Juu, menen pirskeisiin ensi viikolla ja mulla on sovittuna tärskyt. Pitää vain varoa, etten joudu hurttuuden teille.
Toivottavasti käyttää, kuulostaa ihan hauskalta. Itseäni ihmetyttää aina tällaiset aloitukset, sillä itse nautin kielen rikkaudesta. Vähänkö olisi tylsää, jos olisi käytössä vain yksi sana per asia.
Itseäni viehättävät kovasti tällaiset vanhahtavat sanat ja sanonnat, ja pyrin viljelemään niitä.
Tärskyt, tällit, möötit, treffit... käytän vähän kaikkia noista ihan vaan siksi että tykkään muutenkin käyttää sanastoa monipuolisesti. Samasta syystä käytän bileiden lisäksi sanoja hilut, kekkerit, karkelot, pirskeet, pippalot ja mitä näitä nyt on. Suomen kieli on kivaa ja itse tykkään ihmisistä jotka ilmaisevat itseään vaihtelevin sanamuodoin.
Retrosana. Voihan sitä käyttää.