ivf-/icsi-hoidon aloitus vko3 - pinoa pystyyn :)
Hei! Jokos täällä on muita, jotka aloittelevat hoidon vko 3 paikkeilla? Itselläni varmistui tänään, että pääsen aloittelemaan sumut kp21, joka osuu tämän kuun 20.päivään. Tavoitteena siis ivf ja yhden alkion siirto.
Taustaa sen verran, että menossa on " projekti pikkusisar" . Esikoinen sai alkunsa kolmen vuoden lapsettomuuden jälkeen kolmannesta ivf:stä ja täyttää keväällä 2v. Lapsettomuuden syynä meillä on minun miten sattuu toimivat munasarjani. Diagnoosi on kai pco-tyyppiset munasarjat ja kiertoa ei ilman lääkkeitä ole; menkat saattavat tulla kerran vuodessa, jos silloinkaan. Olen sikäli hankala hoidettava, että pienilläkin lääkeannoksilla munasarjat reagoivat voimakkaasti, joten hoito on melkoista tasapainoilua. Hoidossa olen julkisella puolella ja kyseessä on viimeinen julkinen hoito, ellei tältä kierrokselta sitten jotain jää pakkaseenkin.
Muita sumuhuuru- piikitys- ja piinailu- sekä tietysti myös plussajunakavereita kaipalee soffis
Kommentit (66)
hei!
Mulla alkaa sumut torstaina 18 pvä. Nollaultra kuun viimeinen päivä ja siitä sitten piikittelemään puregonia.
Takana 5ivfää ja yksi PAS, josta tuulimuna vuosi sitten. Tuosta viidennestä ivfstä ei päästy ees siirtoon kun yksikään kolmesta munasolusta ei hedelmöittynyt. Paikallinen lekuri epäili jo vaihdevuosia kun tykitin 15 pvää menopuria ja vain kolme solua saatiin. Itse en tuohon teoriaan niin hirveesti usko koska olen aina ollut huono munimaan. Maximissaan ollan saatu alkiota /hoito. Nyt sitten huonon munimisen takia tehdään icsi että varmistettasa vähäisten munisten hedelmöittyminen.
Taustasta sen verran että mulla edellisestä liitosta 17v ja ukolla 12 v lapsi, luomuina. Multa on johtimet sökönä siksi ainut keino lisääntyä on hoidot.
Eiköhän niitä muitakin immeisiä ala ilmestyä pinoon kun hoito pyörähtää käyntiin .
Tsemppiä meille :):)
Tarkoitus oli kertoa että maximissaan siis saatu kolme alkiota /hoito. Kannattas ehk' oikolukea tarkemmin.
Voi kun niitä munismääriä vois tasoittaa ja voisitte mullekkin niitä antaa ees puolikymmentä :):):)
rriitu taas
Kerron vähän taustaa ensin. Olemme yrittäneet vauvaa n. 2,5 vuotta ja olemme selittämättömiä, ainakin perustutkimusten jälkeen. Meillä on pitkä kaava ja tarkoitus olisi pistää ensi viikon torstaina procren -pistos pysäyttämään oma hormoonitoiminta. 1.2. on nollaultra (jos menkat alkaneet) ja viikolla 7 olisi tarkoitus tehdä punktio. Tämä on meidän ensimmäinen IVF, joten hieman kyllä jännittää. Mut eiköhän tästä hengissä selvitä:) Kiva, kun on muitakin samalla aikataululla menossa!
Täällä aloitettiin perjantaina 1. ICSI:n hoidot Zoladex-kapselilla, joka toimii jarruna (sumujen sijaan). Puregon pistelyt alkaa sitten kuun vaihteessa ja punktio ja siirto viikolle 7.
Ensimmäisenä oireena kapselista tuli eilen lievä päänsärky, joka meni onneksi ohi muutamassa tunnissa. Muuta en ole vielä ehtinyt huomaamaan.
Tsemppiä kaikille hoitoihin!
Meillä on hyvin samanlainen tausta nasun kanssa eli n. 2,5 vuotta lapsettomuutta takana, ainoaksi syyksi löytynyt miehen siittiöiden laatu, mutta sekään ei niin huono, etteikö luomustikin pitäisi onnistua.
Joka tapauksessa eka ICSI edessä. Keskiviikkona aloitan sumuttelut ja näillä näkymin punktio & siirto viikolla 7. Jännittää kovasti...
-sasse-
kun näytettäs jääneen jo toiselle sivulle.
Kiva, kun on tullut enemmän pinoon porukkaa.
Aika samoilla aikatauluilla näytettäs menevän.
Mites teillä, jotka on aloittanut sumuttelut tai
laittanut jarrun, menee? Onko tullut pahoja
sivuoireita? Mulla on huomenna jarrupistos.
Eihän ennen nollaultraa tarvi varoa liikunnan
suhteen?
nasu, ennen 0-ultraa ei tarvi liikuntaa rajoittaa, koska eihän siellä niitä folleja ole vielä kasvamassa.
Mun jarrutukset alkoi tänä aamuna klo 6 joten ei voi vielä kertoa mitään oireista. Yhtä pahalta Suprecur kyllä maistuu ku aina ennenkin :(
Minä totisesti toivon että mulle jotain oireita sumuista tulis, koska se tarkoittas sitä, että oma elimistö pelittää täysillä. Syksyllähän edellisessä hoidoissa ei sumutukset tuntunut missään, ja munikset ei meinannut millään lähteä kasvamaan norsunannostuksista huolimatta, ja siitähän se lekuri sitten ynnäs yhteen ,että taitaa vaihdevuosia pukata. Onhan mulla tuota ikääkin jo 36v, ja siskollakin vaihdevuosioireita alkoi pukata 40+ vuotiaana.
Päivä kerrallaan etiäpäin ja tavoitteena saada edes yksi alkio siirtoon ...
rriitu
Hei, kirjoittelin välillä toiseen pinoon, kun näytti ettei tämä ottanut tuulta alleen, mutta tilanne näyttää muuttuneen.
Soitin tänään klinikalle, kun kuukautiset ei ole alkaneet ja lääkäri määräsi Terolut-kuurin, että päästäisiin aloittamaan hoito. Laskeskelin äsken ,että jos terot nyt toimivat niin kuin pitäis, niin ehkä päästäis punktioon ja siirtoon viikolla 7. Toivottavasti. Suututtaa niin, kun pitää kropan alkaa vielä enemmän temppuileen näin tärkeässä asiassa!!
Harmillista Mingu, että sun menkat ei vielä ole alkanut. Se on kyllä ärsyttävää, kun hoito siirtyy. Siihen on kuitenkin jokainen valmistautunut henkisesti ja odottaminen vaan pidentää sitä prosessia. Mut eiköhän ne Terolutit saa menkat alkamaan:) Mua kans vähän pelottaa ehtiikö menkat alkaa ennen nollaultraa, ku viime kierto meni pari päivää pitkäksi ja sit ku ei tiiä miten tuo pistos vaikuttaa.
Tervehdys kaikille! Niin kävin minäkin kontrollissa alkuviikolla ja huomenna pääsen aloittelemaan sumuttelut. Saapa nähdä, kuinka vuoto sitten osaa tulla. Mulla kun ei ole mitään järjellistä omaa kiertoa, en tiedä, mahtaako pelkkä synarela riittää vuodon aikaansaamiseksi. No, sen näkee myöhemmin. Paljon ei olisi vuodolla varaa myöhästyä, sillä sitten pukkaavat päälle klinikan talvilomat... Nollaultra on varattu helmikuun alkuun.
Onko noissa lääkkeissä muuten kela-korvaukset muuttuneet tai muuten hinnat pudonneet? Muistelin, että edellisellä kerralla reilu kaksi vuotta sitten lääkkeisiin upposi paaaaljon enemmän rahaa. Olin nimittäin siinä uskossa, että maksukatto pamahtaa rikki jo yhdestä hoidosta, mutta eihän se niin olekaan.
Oletteko muuten aloitelleet mitään " oheistukea" hoidolle? Minä olen jo jonkin aikaa popsinut multitabs special 2+:aa ja pitääpä varmaan alkosta hakea hieman punkkua ;) Lisäksi yritän noudattaa diabeetikon ruokavaliota joten kuten. Mulla oli raskausdiabetes ja pco ei tykkää huonoa, jos hiilareita on vähemmän. Parempi sokeritasapaino kun edesauttaa sekä muniksia että raskautumista :)
Mukavat viikonloput kaikille!
Soffio: Mulla on niin monia luontaistuotteita käytössä, että en tiiä kehtaako edes kertoa. No, kerrotaan nyt kuitenkin. Mä olen käynyt vyöhyketerapeutilla/homeopaatilla yli puoli vuotta, jolta olen saanut näitä luontaistuotteita. Lopetin nyt tässä kierrossa vyöhyketerapian, kun ajattelin että se ei ole hyväksi samanaikaisesti hoitojen kanssa. Niin niihin tuotteisiin. Syön monivitamiinitabletteja, vehnänalkioöljyä ja semmosta mehiläisvahatuotetta, jonka pitäisi vahvistaa limakalvoa. Lisäksi oon myös vuoden alusta yrittänyt noudattaa mahdollisuuksien rajoissa vähähiilihydraattista ruokavaliota jo sen takia, että mulla tulee hiiva aika helposti. Kauhea, kun kirjoittaa näitä niin tuntuu, että pitäisköhän jotain vähentää:) Rentouttavaa viikonloppua kaikille!
Nostampa ylöspäin, kun oltiin jo tiputtu toka sivulle.
Kyselitte mitä mömmöjä vedellään lääkärin määrämien ohella. Olen yhdessä aiemmassa hoidossa ollut ASA-tutkimuksessa mukana jolloin söin ilmeisesti lume-lääkettä. Seuraavassa hoidossa käytin (lääkäriltä kysymättä) minidisperiiniä 50mg/vrk eka pistospäivästä alkaen testaukseen saakka. Lisäksi olen aloittanut syömään aina pari kk ennen hoidon alkua MultiVita+ (tai jotain sinnepäin tuo merkki) siinä on kuitenkin 1,5kertainen annos foolihappoa mitä tarvis. Edellisessä hoidossa viime syksynä ostin cittarista Reformi Glandin +E merkkistä valmistetta ja söin niitä 3kpl päivässä. Jostain saitilta luin että sillä on hyvä vaikutus limakalvoihin. Ja mulla oli viimeisessä ultrassa ennen punktiota limis 12mm, kun aiemmin se on ollut siirtopäivänä max.9mm jos oikein muistan.
Että tämmösillä eväillä täällä mennään. Odottelen tätin saapumista tällä viikolla (jos Hän ei sumuja pelkää) ja ensi viikon keskiviikkona sitten 0-ultra.
Jarrutteluintoa kaikille pinolaisille
toivoopi rriitu
Hiljaista meidän pinossa, nostellaanpa siis!
Mitenkäs teidän hoidot ovat edenneet? Onko ollut oireita? Minä aloitin viikko sitten sumuttelut. Oireet on onneks olleet aika lieviä; aamuyöstä heräilyä, lievää mielialan heittelyä, mutta eipä sen ihmeempiä (ainakaan vielä).
Klinikalla silloin ennen hoitoja sanoivat, että menkat alkaa n. 1,5 - 2 vkon päästä sumuttelujen aloittamisesta. No, mullapa alkoi tänään eli viikko aloittamisesta! Täytyy nyt soittaa klinikalle, vaikuttaako aikatauluun mitenkään, kun nollaultra olisi viikon päästä. Tuntuu, että eihän sumut ole jarruttaneet juuri ollenkaan omaa kiertoa. (Vai huolehdinko turhasta?)
Palailen myöhemmin asiaan, kun oon soittanut klinikalle. Tsemppiä kaikille hoitoihin!
-sasse-
Täällä hyvällä mielellä, sillä menkat alko viime yönä!! Tero-kuuri jäi kesken, 4 pilleriä jäi ottamatta kun vuoto alko. Mutta olen enemmän kuin tyytyväinen että päästään jo tositoimiin.. Perjantai-iltana alkaa piikitykset gonalilla ja ens tiistaina (vasta) on eka ultra.
Minun käsityksen mukaan ei haittaa mitään vaikka sun vuoto alkoi jo. Se on edelliskierron tyhjennysvuoto. Sumuilla varmistetaan se etteivät munasolut ala tähän hoitokiertoon kasvamaan liian aikaisin , vaan stimulointilääke vasta herättää munikset kasvamaan tähän kiertoon. Tyhjennysvuoto kuuluukin tulla ennen stimuloinnin aloitusta, ja sumujen ansiosta sinun munasarjat on lepotilassa. Näin pystytään sumuilla (jarruilla) ja stimuloinnilla kontrolloimaan munasolujen kasvua ja määrää hoidon aikana ja aikataulut stemmaamaan.
Oikeastaan kun sumut (jarru) on käytössä kiertopäiviä ei voi ees laskea...
0-ultrassa katsotaan just se että edelliskierron kohdun limakalvo on tullut pois ja kohtu muutenkin siisti ja se että munasarjat on lepotilassa. Mutta voithan soittaa klinikalle ja varmistaa aikataulua. Mulla se ei oo koskaan vaihtunut muuten ,kuin yhdessä hoidossa, kun menkat viivästyivät viikolla sumujen takia, niin hoito siirtyi viikolla eteenpäin, koska se vuoto pitää alkaa ennen piikitysten alkua.
o.n oottelee että ois jotain oireita sumuista. Viikko sumuteltu eikä oikeastaan mitään mainittavaa. Ja se saa meitsin kauhusta kankeaksi, että näinkö on, että oma hormonitoiminta on niin vähäistä että kroppa ei ees reagoi että jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu. Huolettaa että saadaanko puregonillakaan yhtään munista kasvamaan :(
" nimim. kokemusta on hoidoista rriitu"
Tällä suunnalla päänsärkyä ja kuumia aaltoja havaittavissa. (Jarru)kapselin laitosta on nyt melkein 2 vk ja 0-ultra/pistosten aloitus on ensi tiistaina. Menkat alkoi sunnuntaina hyvin kivuliaina :(.
Kiva, kun tänne on tullut lisää viestejä:) Eiköhän tää meidän pino ala vilkastumaan, kun alkaa enemmän tapahtuu asioita. Niin sit niistä sivuoireista. Mulla on ollut kauhea väsymys lähes pistoksesta (procren) lähtien. Oon just miettiny, että onko pistoksesta johtuvaa vai työkiireistä, mut ollaan mieheni pähkäilty, että kyl se varmaan pistoksesta johtuu.
En nimittäin normaalisti ole kovin väsynyt. Mitään muita mainittavia oireita ei ole. Monet sanoi, että on kuumia aaltoja, mut mulla on vaan jatkuvasti kylmä (mikä ei varmaankaan johdu procrenista). Ens viikollahan on sit jo monilla ultra, niin nähdään onko kaikki ok:)
Hei! Sumuja menossa kahdeksas päivä. Aiempiin sumutteluihin verraten oireita on todella olemattomasti - ei tosin sillä, että vaihdevuosia niin kaipaisinkaan. Ainoa muutos on se, että turvotuksia alkaa olla aika kunnioitettavasti; paino on noussut 2kg ja tuntuu tosiaan siltä, että se kaikki on naamassa ja etenkin silmien alla... Mitään menkkatuntemuksia ei ole. Itse asiassa olenkin vakuuttunut, että ei ne sieltä ajallaan tule :/ Punktion pitäisi olla viimeistään vkolla 9, muuten hiihtolomaa sotkee koko kuvion. No, odotellaan...
Mukavaa talvista viikonvaihdetta!
Soffio: Muakin vähän pelottaa, että menkat ei ehdi alkaa ajoissa, kun mulla pitäs olla nollaultra ens viikon torstaina. Kiva muuten, kun kerrankin oikein toivoo menkkoja. Pidetään peukkuja molemmille, että menkat alkaisi ajoissa.
Mitä teille on muuten sanottu IVF:n onnistumisprosentiksi? Mietin vaan kun eri tahoilla tuntuu olevan erilaisia näkemyksiä asiasta. Meidän lääkäri sanoi meille, että onnistumisprosentti olisi 40 prosenttia hoitokertaa kohti, mikä kuulostaa musta suht korkealta. Kertokaa omia kokemuksianne.
Viikko 3 lähenee lupaavasti, olisikos pinoonkin löytynyt jo enemmänkin osallistujia vai pinoudummeko Mingun kanssa kahden :) ?
Mulla on parin päivän kuluttua ultra ja ellei siinä ihmeitä, aloittelen sumut ensi lauantaina. Jos hoito etenee kuten aiemmillakin kerroilla, taitaa siirto olla helmikuun puolivälin maissa.
Näkemisiin!