Mitä teidän joulupöydässä on aattona tarjolla?
Eli se aaton pääateria (meillä illallinen). Kiinnostaa tarkat listat mitä ihmisillä on tarjolla ja vähän ketä syömässä (lapsia/aikuisia). Ja mitä juomaksi. Yritän keksiä uusia ideoita meidän joulupöytään.
Kommentit (321)
Meitä syömässä 5 aikuista ja 2 teiniä (me vanhemmat, 2 aikuista lasta ja toisen puoliso sekä ne teinit)
Lounaalla riisipuuroa luumu-rusinakeiton kanssa, glögiä ja pipareita.
Päivällisellä: Alkupaloina graavilohta, kirjolohenmätiä lisukkeineen, katkarapuja smetanan kanssa, Sillikaviaaria, savulohta, keitettyjä perunoita, rosollia ja suolakurkkuja sekä vihersalaattia.
Pääruokana kinkkua, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa.
Jälkiruokana joulutorttuja ja hedelmäkakkua kahvin kanssa sekä suklaata.
Mun lista:
- lohta ja kinkun tilalla itsetehtyjä jauhelihapihvejä
- viikunahilloa, viinirypäleitä ja juustoa
- rosollia, punajuurisalaattia ja perunasalaattia
- porkkanalaatikkoa ja perunalaatikkoa
- suklaata
- valkkaria ja vettä
Yksin vietän joulun, on peräti neljä päivää vapaata. 😄
Vierailija kirjoitti:
Meitä syömässä 5 aikuista ja 2 teiniä (me vanhemmat, 2 aikuista lasta ja toisen puoliso sekä ne teinit)
Lounaalla riisipuuroa luumu-rusinakeiton kanssa, glögiä ja pipareita.
Päivällisellä: Alkupaloina graavilohta, kirjolohenmätiä lisukkeineen, katkarapuja smetanan kanssa, Sillikaviaaria, savulohta, keitettyjä perunoita, rosollia ja suolakurkkuja sekä vihersalaattia.
Pääruokana kinkkua, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa.
Jälkiruokana joulutorttuja ja hedelmäkakkua kahvin kanssa sekä suklaata.
Sorry, juomat unohtui: eli juomina vichyä, punaviiniä ja teineille luultavasti limua
Töissä lienee taas täysi kattaus. Siitä illalla napa täyteen ja yön ajaksi sohvalle netflixiä katteleen. Pyhä ja yölisät vaan nakuttaa.
Luultavasti makaronia ja jauhelihaa.
Jotain normaaliruokaa. Syöjinä minä ja lapset. Kukaan meistä ei pidä jouluruoista.
Jouluruoka on sellaista rahvaan ja tavisten juttua.
Viisi aikuista ja kaksi pikkulasta.
Kinkku, lanttulaatikko, perunalaatikko, maksalaatikko, porkkanalaatikko, lihaton makaronilaatikko, perunat, karjalanpaisti, salaatti, rosolli, jonkinlaista lohta, joululimppua, juomana maitoa, kotikaljaa ja vettä, ehkä kokista ja mehuakin.
Jälkiruokaa ei varsinaisesti ole. Kahvin kanssa pitkin päivää tortut ja piparit. Suklaatakin tarjolla jatkuvasti.
Meillä on kaksi aikuista ja kaksi pikkulasta.
Usein on ollut joku kylmä alkupala porosta tai kalasta, graavilohta, silliä, italian- ja punajuurisalaattia, keitettyjä perunoita, kinkkua, peruna- ja maksalaatikkoa. Jälkiruuaksi konvehteja, illemmalla juustoja, hedelmää, kinkkuvoileipiä. Riisipuuro ja sekametelisoppa syödään jo lounaaksi.
Joskus on ollut enemmän laatikoita ja karjalanpaistia, jotain jälkiruokaakin. Mutta pitää vähän karsia, ettei jää hirveästi ruokaa yli, ollaan usein jo tapanina lähdössä reissuun.
Rosolli, sienisalaatti, vihersalaatti, graavilohi, savusiikaa, lohitahna, lanttu- ja bataattilaatikko, perunat, kinkku. Vettä ja itsetehtyä kotikaljaa. Karjalanpiirakoita.
Välissä käy pukki
Kahvit juodaan lahjojen jälkeen. Usein leivon jonkun juustokakun, kinuskitäytekakun tms, lisänä pipareita, torttuja.
Illalla juustotarjotin ja viiniä.
Vielä 5 vuotta sitten sortimenttia oli tuplat tuosta. Olen karsinut nyt joka vuosi, kun tuntuu, ettei noita jaksa syödä kuin aattona ja maks joulupäivänä.
Rosolli
Vihersalaatti
Bataattilaatikko
Porkkanalaatikko
Lämminsavulohi/uunilohi
Kylmäsavulohi
Mätitahna
Poronkäristys
Lihapullat
Hillosipuli
Juustot
Täytekakku (perinteinen)
Joulutortut ja piparit
Vichy
Glögi
Joku limu
Jotain valmista mitä kaupasta saa, olis kiva jos sais yhden hengen valmiita jouluruokia lautasella mutta kun ei. Vesi juoma.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Kertoisitko sitten kiitos mitä eliitti ja erikoisemmat ihmiset syövät jouluna? Äläkä väitä että vain mainitsemasi kaltaiset ihmiset ylipäätään viettävät joulua.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoka? Tarkotatko perinteistä suomalaista jouluruokaa vai mitä tahansa mitä juuri jouluna syödään?
Meidän perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja kaksi pikkulasta. Syödään aamupalalla riisipuuroa ja sitten varsinaisella ruoalla uunilohta, kermaperunoita, vähän tavallista luksuksempaa vihersalaattia ja jälkkäriksi jotakin jouluista jätskiä. Sit varmaan aika normaalit välipalat ja iltapalat ja illaksi vähän glögiä ja konvehteja.
Riisipiirakoita, munavoita, itse tehtyjä lihapullia, kanasalaattia, graavilohta, juustoja. Punaviiniä juotavaksi.
Meillä tehdään alkupalalautaset. Siinä on kuoritun ja keitetyn perunan ja sitruunalohkon lisäksi graavisiikaa, muikunmätiä ja siivu haukiterriiniä.
Pääruoka katetaan saarekkeelle. Imellettyä perunalaatikkoa, rosollia, metsäsienisalaattia, kinkkua, punasipulihilloketta ja mustaviinimarjahyytelöä. Jälkiruokana on tänä vuonna karpalojäädykkeet, jokaiselle siis pieni oma jäädyke.
Päivällä pieni afternoon tea-tyylinen brunssi joka yleensä koostuu graavilohesta ja salaatista, sieviä kanapeita. Jotain makeita leivoksia.
Illalla alkuun kermainen porokeitto.
Seuraavaksi kylmät kalat; kolmea eri mätiä (lohi, siika, muikku), graavattua kaloja, kylmä- ja lämminsavukaloja, terriiniä, kermainen graavilohisalaatti joka on jokavuotinen hitti, sienisalaattia, vihreä salaatti
Pääruoaksi yleensä on ollut porofileetä ja nieriää, lanttulaatikkoa, bataattilaatikkoa, ja uusia perunoita (ne esikeitetään ja pakastetaan kesällä)
Jälkiruoka vaihtelee, viimeksi oli pannacottaa. Meillä menee aina aika vähän makeita, suolaiset ovat suositumpia.
Lopuksi juustotarjotin, chutneyt ja hilloja ja hedelmiä.
Itse tehtyä joululimppua on tarjolla koko ajan.
Kinkkua ei vuosikausiin ole ollut kun kalat ja poro ovat aina olleet suositumpia. Laatikot tilataan leipomosta mutta muuten tehdään itse.
Jauhelihakastike ja spagetti, ruokajuomana maito.
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla sen seitsemää alkuruokaa ja saman verran muita, eikö teillä tule inhottava olo jo pelkän pöydän näkemisestä? Paljon heitetään ihan varmasti pois!
Minulle riittää vaikka mäti ja perunat, sitten vähän lanttulaatikkoa ja kinkkua, ehkä jotain vielä, ja sitten vaikka suklaamousse. Miksi pitäisi olla ähkytarjoilu?
Ei mene roskiin ruokaa kun osaa mitoittaa sen oikein. Ei niitä jokaista lajia oteta jättilautasellista vaan pikkaisen kaikkea!
Ei ole valitettavasti meidän vaan ainoastaan yksin minun joulupöytä enkä tiedä jaksanko/viitsinkö ihmeemmin panostaa vaikka sinänsä kyllä monista jouluruuista pidänkin. Silti siinä yksin syömisessä on aika ankea tunnelma vaikka kattaisi kauniistikin joten voi olla, että ostan tänä vuonna vain kalaa jota sitten syön leivän päällä.
Ja keitän mä riisipuuron.