Mitä teidän joulupöydässä on aattona tarjolla?
Eli se aaton pääateria (meillä illallinen). Kiinnostaa tarkat listat mitä ihmisillä on tarjolla ja vähän ketä syömässä (lapsia/aikuisia). Ja mitä juomaksi. Yritän keksiä uusia ideoita meidän joulupöytään.
Kommentit (321)
Savulohi, graavilohi, kinkku, lihapullat, porkkana-, lanttu-, peruna- ja makaronilaatikot, rosolli, vihersalaatti. Nuo ne perinteiset, ehkä jotain lisäksi.
Meillä on yleensä aika runsas joulupöytä ja ruokapöydässä lapsia ja aikuisia: mm. rosolli + kermaviili, punajuurisalaatti, perunasalaatti, graavilohi, uunilohi, keitetyt perunat, kinkku, lihapullat, erilaisia laatikoita.
Meitä on viisihenkinen perhe, kolme aikuista ja kaksi teiniä.
Pöydässä on kinkku ja neljä perinteistä laatikkoa, lanttu-, porkkana-, peruna- ja maksalaatikko.
Kukaan ei oikeastaan jaksa muut syödäkään, joten jos jotain salaatteja ollaan joskus laitettu, ne on jääneet syömättä. Kinkku ja laatikot on kuitenkin hyvin tuhtia ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ostan palan savulohta, säilykeherneitä ja luomupottuja. Ei ole perhettä tai yhtään ystävää, niin itsekseni olen vain, vaikka joulu olisi mulle sinänsä todella tärkeä juhla.
Voi, eikö ole yhtään sukulaistakaan kenen kanssa voisit olla? :(
Kaksi aikuista ja kaksi lasta.
Karjalanpaisti, keitetyt perunat, rosolli, imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko, savustettu lohi.
Ruoka iltasella, päivällä karjalanpiirakoita ja hedelmiä lähinnä.
Catering menu joulupöydässä tänä vuonna:
Tuoresalaattia
Metsäsienisalaattia
Rosollia, punajuurikermaa
Siianmätiä, Sipulia, Smetanaa
Yrttigraavattua lohta
Marinoitua siikaa
Kylmäsavustettua Poronpaistia
Savukalkkunaa
Maksapasteijaa
Joululeipää ja levitettä
Peruna-, Porkkana- ja Lanttulaatikkoa
Persilja perunaa
Savustettua lohta ja Hovimestarin kastiketta
Joulukinkkua & kastiketta ja herneitä
Joulutorttuja ja pipareita
Suklaakonvehteja
Luumuhyvettä
Juomana vettä, olutta, puna- ja valkoviiniä, konjakkia ja likööriä, samppanjaa.
Kyllä olisi kauheaa jos joutusi viettämään orjallisesti tuollaista perinteistä joulua, mitä useimmat.
Varmaan se riisipuuro aamusta. Sitten syödään torttukahvit ja illemmalla sitten perunoita, kinkkua, porkkanalaatikkoa, lohta, salaattia ja karjalanpaistia. Meillä ei niin hirveästi jouluruokia arvosta kukaan, nuo on ainoat mitkä menee. Juomaksi limukkaa, vichyä tai maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi kauheaa jos joutusi viettämään orjallisesti tuollaista perinteistä joulua, mitä useimmat.
Me jotka vietämme tuollaista perinteistä joulua teemme niin, koska nimenomaan haluamme viettää sitä juuri niin ja koska nimenomaan tykkäämme perinteisestä joulusta perinteisine ruokineen. Emme vietä sitä siksi, että jotenkin joutuisimme tekemään niin.
Vierailija kirjoitti:
Laatikot (maksa, porkkana, lanttu, peruna)
Italiansalaatti
Sienisalaatti
Graavi- ja kylmäsavulohi
Lämminsavulohi
Kinkku (minä ja lapset emme välitä, mutta mies ja lasten kumppanit, on siis aikuisia lapsia jo)
Salaatti
Kotikalja, punaviini, cokis
Illalla aina kahvin kanssa joulutorttuja ja juustoja+hilloja+keksejä
Näistä se meilläkin pitkälti koostuu, lisänä on vielä itse tehtynä katkarapukimaraa, mätimoussea. Ja kahvipöytään joku kakku.
Jotain punalaputettua pakastimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me jotka vietämme tuollaista perinteistä joulua teemme niin, koska nimenomaan haluamme viettää sitä juuri niin ja koska nimenomaan tykkäämme perinteisestä joulusta perinteisine ruokineen. Emme vietä sitä siksi, että jotenkin joutuisimme tekemään niin.
Rahvaalla rahvaan huvit ja maku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahvaalla rahvaan huvit ja maku.
Mitä rahvasta on vaikkapa graavilohessa, siian mädissä, juustotarjottimissa hilloineen? Päinvastoin, eihän tuo ole rahvasta nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ostan palan savulohta, säilykeherneitä ja luomupottuja. Ei ole perhettä tai yhtään ystävää, niin itsekseni olen vain, vaikka joulu olisi mulle sinänsä todella tärkeä juhla.
Ei ole tullut oltua yhteyksissä sitten lapsuuden, kiitos vanhempien ja niiden sisarusten riidan ja sisäänpäin sulkeutuneisuus. Näin tämä on mennyt monta vuotta.
Graavilohi, kylmä- ja lämminsavulohi, erilaisia pateita, erilaisia mätejä, punajuuripaistos, rosolli, lanttu-, porkkana-, imellettyperuna-, bataattilaatikko, itse paistettu kinkku, ruiskuoreen tehdyt karjalanpiirakat, perunoita, sienisalaatti.
Tapaniniltana erilaisia juustoja, hedelmiä, ranskalaista punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut oltua yhteyksissä sitten lapsuuden, kiitos vanhempien ja niiden sisarusten riidan ja sisäänpäin sulkeutuneisuus. Näin tämä on mennyt monta vuotta.
Lähde jouluksi maatilalomalle. Siellä saat joulutunnelman, kaikki jouluherkut ja seuraa ruokapöytään, koska siellä muitakin lomalle tulleita ihmisiä, osa yksinäisiä.
Sushia. En ole suomalaisten perinnejouluruokien ystävä ollenkaan. Kaloista ja riisipuurosta tykkään, mutta en mistään muusta.
Te, joilla sen seitsemää alkuruokaa ja saman verran muita, eikö teillä tule inhottava olo jo pelkän pöydän näkemisestä? Paljon heitetään ihan varmasti pois!
Minulle riittää vaikka mäti ja perunat, sitten vähän lanttulaatikkoa ja kinkkua, ehkä jotain vielä, ja sitten vaikka suklaamousse. Miksi pitäisi olla ähkytarjoilu?
Kalkkunaa ja laatikoita.Kannattaa ostaa kalkkunaa. Terveellisempää kuin sian liha.Ehkä kalliimpaa. Ajattelen myös miten älykkäitä ja kivoja sikoja käsitellään.Olen nähnyt sikalan ja ne olivat ilman tilaa siellä.
Meillä on jotakin muuta kuin niin sanottua jouluruokaa. Emme pidä erityisesti kinkusta ja rosollista ja laatikoista sun muusta sellaisesta. Syömme toki hyvin muttemme joulupöperöitä.