Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankitko joka vuosi uudet joulukoristeet eli heitätkö aina joulun jälkeen vanhat pois?

Vierailija
18.11.2023 |

Tai tiedätkö ihmisiä, jotka toimivat näin?

Itse en ole koskaan törmännyt tällaiseen, mutta ilmeisesti sellaisiakin ihmisiä on, kun moni puhuu "kertakäyttöisistä joulukoristeista" ja tuhlaamisesta.

Jo lapsuudenkodissa joulu-, pääsiäis- ym. koristeet pakattiin aina nätisti talteen juhlapyhien jälkeen ja otettiin taas esiin seuraavana vuonna. Joskus harvoin saatettiin ostaa jotain pientä lisäystä kokoelmaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne jotka puhuu kertakäyttöisistä tekevät paperista ja poppareista uudet koristeet joka vuosi kuten ennenvanhaan tehtiin? 

Vierailija
2/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään heitä pois, enkä ole koskaan kuullut kenestäkään, joka heittäisi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä keksi muuta kertakäyttöistä kuin joulukukat ja kuvakalenterit. 

Vierailija
4/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vanhat sukukoristeet kotona, eli mummilta saadut lasiset joulupallot ja aidot kynttilät kuusessa. Samoin valonauha vuodesta toiseen. Itselleni olen hankkinut jotain ja vuodesta toiseen käytän samoja jos jaksan laittaa esille, mutta esimerkiksi kerrostalossa asuessa oli joka vuosi kuusi keräykseen viety useampia kuusia, joissa oli koristeet paikoillaan. Eli kai jotkut sitten ostaa joka vuosi uudet. 

Vierailija
5/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

e

Vierailija
6/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan.  Joka joulu hellästi kaivetaan esiin koristeet joita on ihan minun ja mieheni ensimmäisestä joulusta asti. Siihen mukaan elämän aikana hankitut ja lasten kömpelöillä pikku käsillä askarrellut.

Meille joulun tunnelma tulee siitä.

Tyttäreni muutti ulkomaille viisi vuotta sitten ja otti mukaan yhden niistä joulupalloista, jotka mieheni kanssa ostettiin ensimmäiseen omaan joulukuuseemme, eli hänkin rakentaa omaa muistorikasta jouluperinnettään puolisonsa kanssa.

Vierailija
7/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttöisellä taidetaan viitata lähinnä koristeiden laatuun.. 

Vierailija
8/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta minulla on suurin osa koristeista halpatavaraa ja silti ovat kestäneet ihan hyvin vuosikaudet. Tietysti jos on ronskit otteet, kun kuusesta irrottaa koristeet, niin voivat hajota. Tai jos kissat tai taaperot pääsevät leikkimään niillä.

Vierailija
9/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään enää lippunauhaa kuusenkoristeena?

Vierailija
10/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään enää lippunauhaa kuusenkoristeena?

Meillä on. 

Vierailija
11/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta minulla on suurin osa koristeista halpatavaraa ja silti ovat kestäneet ihan hyvin vuosikaudet. Tietysti jos on ronskit otteet, kun kuusesta irrottaa koristeet, niin voivat hajota. Tai jos kissat tai taaperot pääsevät leikkimään niillä.

Meillä ei ole ollut koiraa enää vuosikausiin mutta edelleen jouluna kuusen alaoksilla on mun päiväkodissa yli 40 vuotta sitten askartelemat kolme koristetta (jogurttipurkkikello, vessapaperihylsykarkki ja folioenkeli) jotka oli ns. koirankestäviä kun mokoma aina oikaisi reittinsä kuusen alaoksien vierestä ja seinän välistä niin että koristeet vain lentelivät niin ei voinut laittaa mitään särkyviä. Mulla on vanhimmat koristeet n. 80-100-vuotiaita jo edesmenneen isomummoni aikaisia ja mulle ei tule joulua ilman niitä koristeita kuusessa.

Vierailija
13/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heitä pois, enkä ole kuullut kenenkään tuttuni tekevän niin. Aloitin jo nuorena omien koristeiden keräilyn. Siinä on koristeita mummolasta ja kotoani. Lisäksi olen ostanut lisää kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksesta. Pidän eniten vanhoista koristeista. Olen ostanut kirppiksiltä vanhoja tekstiilejä ja tonttuliinojakin. Minulle joulu on perinteinen juhla. 

Ehkä sellaiset uusii koristeet joka vuosi, joilla on eri teema joka joulu tai jotka menevät muodin mukaan. Olen kuullut, että joillakin on tänä vuonna hopeinen teema ja viime jouluna valkoinen jne. 

Vierailija
14/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monella on ymmärtääkseni joku eri teema, vähintään eri väri eri vuosina. En toki tiedä heittävätkö entiset pois, vai mahtuuko varastoihin miten montaa eri väristä kuusenpalloa jne. Mulla on vuodesta toiseen samat kirpparilta hankitut koristeet. 

Vierailija
15/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heitä pois vaan käytän samoja koristeita vuosikausia. Joskus saatan ostaa muutaman uuden koristeen ja ne pääsee käyttöön samaan aikaan vanhojen kanssa ja käytän niitäkin sitten vuosia kunnes hajoavat tavalla tai toisella.

Yksi ystäväni ostaa joka vuosi uudet koristeet ja heittää vanhat pois, toisinaan ostaa myös uuden kuusen ja heittää vanhan pois(muovikuusi).

Vierailija
16/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissa on innokas kuuseen kiipeilijä, mutta koristeet ovat pysyneet ehjinä. Kuusesta saa kyllä olla koko ajan oikomassa oksia. Kun on tekokuusi, niin ne oksat sojottaa jokainen eri suuntaan. 

Vierailija
17/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panen kyllä talteen, mutta kun otan ne uudestaan vuoden päästä esille, eivät toimi.

Vierailija
18/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että valitettavasti tulee halvemmaksi ostaa uusi kynttelikkö, kuin ostaa uudet lamput.

Vierailija
19/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuodesta 1923 isäni lapsuudesta alkaen muutamia koristeita ja sarja kuusenkynttilän jalkoja, ne ripustetaan aitoon joulukuuseen joulusta toiseen. Saa nähdä, löytyykö vielä aitoja kuusenkynttilöitä, sähköisiä en huoli.

Vierailija
20/46 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vuodesta 1923 isäni lapsuudesta alkaen muutamia koristeita ja sarja kuusenkynttilän jalkoja, ne ripustetaan aitoon joulukuuseen joulusta toiseen. Saa nähdä, löytyykö vielä aitoja kuusenkynttilöitä, sähköisiä en huoli.

https://www.havis.fi/tuote/havi-kuusenkynttila-2/