Hyvin halpoja kaikille annettavia joululahjoja?
Onko vinkkejä?
Jotain mitä vielä ehtisi väkertää?
Hyvin halpoja, mutta kivoja. Joita voisin antaa noin 20 henkilölle. Siinä olisi lahjani.
Olen valmis väkertämään ja käyttää aikaa.
Kommentit (279)
Havukranssi oveen kaikille. Halpa toteuttaa ja saat väkertää.
Itse ainakin ilahtuisin
Pahimpia vinkkejä ovat nämä "osta halpaa kahvia/teetä tyhjiin pilttipurkkeihin ja koristele lahjanauhalla ja somalla rusetilla".
Vierailija kirjoitti:
Ompelin yhtenä vuonna pellavakankaasta kännykkäpusseja. Se on helppo tehdä, eikä ole välttämätöntä laittaa vetoketjua, kuminauha ja iso nappi ajaa saman asian ja pussi pysyy kiinni. Jos ei ole ompelukonetta, tuskin kännykkäpussien takia kannattaa hankkia.
Mihin ihmeeseen tuollaisia pusseja käytetään?
Sain hiljattain lahjaksi suihkusaippuaa ja siinä on niin voimakas tuoksu, että koko kämppä haisee suihkun jälkeen. 🤢 En suosittele mitään hygieniatuotteita antamaan kenellekään ellei 100% varmasti tiedä mistä lahjan saaja pitää.
Vierailija kirjoitti:
Havukranssi oveen kaikille. Halpa toteuttaa ja saat väkertää.
Itse ainakin ilahtuisin
Itse en ikinä käyttäisi mitään kransseja. Menisi lahja aivan hukkaan tai kiertoon.
-Itsetehty jalkasuola jalkakylpyä varten (kauniseen purkkiin pakattuna; esim. voi etsiä kirppiksiltä ja pestä hyvin) (ohjeita tälläiseen merisuolapohjaiseen kylpyjuttuun löytyy netistä; esim. rosmariinituoksuinen, tms.)
- Puinen pyykkipoika, jonka maalaat tai koristelet mielekseksi; pyykkipoikaa voi käyttää esim. keittiössä pussinsulkijana
- Valkoinen hengari, johon maalaat kuvioita tai nimen, tms. lahjansaajalle (harjoittele hyvin, hieman on hankala maalata; esim. kultamaalilla, tms.)
- Sellofaaniin käärittyjä itseleivottuja suklaahippukeksejä, cookies, tms. pikkuleipiä (lusikkaleivät, herrasväenleivät, jne)
- Englantilainen hedelmäkakku (ei mikään halpa juttu 20 henkilölle, tosin)
- Itsetehdyt sytykeruusut kynttilänjämistä
- Isohko tulitikkurasia, jonka päälle askartelet kauniin kuvan esim. vanhan kirjan tekstistä, kuvista, tms. Kierrä kirppiksiä!
- Jos tapetinjämiä, niin kääri niistä vanhanaikainen tuutti, jonka täytät karkeilla tai suklaalla, tms. Siihen voi askarrella ripustuskahvan, tms. Sen tuutin täyte voi olla tosi yllätyksellinen: salmiakkia, purkkaa, pastilleja, lakuja, palasokeria, teepusseja, yms. vitsikästä
- (Valkaisevaa)Hammastahnatuubi, kylkeen -harja ja xylitolpurkka, ehkä hammaslankaa Kääri kauniisti juuttinarulla ja jokin hauska runo mukaan (aina kun tällä peset, muistat mut, tms. Tämä sopii myös, jos lahjoittaisit palasaippuan).
- Kuivaa appelsiiniviipaleita, sido nauhaan, lahjoita jouluksi. Koristele.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan eräältä ystävältäni hirveästi kaikenlaista rihkamaa ja sälää jouluna. Olen koettanut monta vuotta kertoa että olen minimalisti, en halua mitään pikkutavaroita, suorastaan hermostun saadessani kaikenlaista krääsää. Ei mene perille! Joskus mietin jopa että lopetan tämän ystävyyden pelkästään sen takia että pikkukamaa kannetaan mulle selkä vääränä vaikka haluan päästä eroon lähes kaikesta siitäkin tavarasta jota omistan ennestään. En pidä tavaroista!
Mullakin on yksi kaveri, joka rakastaa tuota krääsän antamista. Äitini myös. Minä taas en lainkaan tykkää mistään rimprampusta tai pikkuesineistä, mutta nämä krääsän lahjoittajat eivät mieti lahjan saajan makua vaan omaansa.
Villalangasta (miksei myös muunkinlaisesta) voi tehdä helposti kauniin vyön, esimerkiksi kylpytakin (vaihtelua) tai vaikka farkkujen kanssa käytettäväksi. Ota esim. viisi pitkää langanpätkää ja sido ne johonkin (esim. ovenkahvaan) ja sitten vain letittämisen tapaan "pujottelet" niitä - ei vaikeaaa. Lopuksi tietenkin irrotat nauhan oven kahvasta ja ja teet siihen päähän (ja toiseen myös) solmun.
Vierailija kirjoitti:
-Itsetehty jalkasuola jalkakylpyä varten (kauniseen purkkiin pakattuna; esim. voi etsiä kirppiksiltä ja pestä hyvin) (ohjeita tälläiseen merisuolapohjaiseen kylpyjuttuun löytyy netistä; esim. rosmariinituoksuinen, tms.)
- Puinen pyykkipoika, jonka maalaat tai koristelet mielekseksi; pyykkipoikaa voi käyttää esim. keittiössä pussinsulkijana
- Valkoinen hengari, johon maalaat kuvioita tai nimen, tms. lahjansaajalle (harjoittele hyvin, hieman on hankala maalata; esim. kultamaalilla, tms.)
- Sellofaaniin käärittyjä itseleivottuja suklaahippukeksejä, cookies, tms. pikkuleipiä (lusikkaleivät, herrasväenleivät, jne)
- Englantilainen hedelmäkakku (ei mikään halpa juttu 20 henkilölle, tosin)
- Itsetehdyt sytykeruusut kynttilänjämistä
- Isohko tulitikkurasia, jonka päälle askartelet kauniin kuvan esim. vanhan kirjan tekstistä, kuvista, tms. Kierrä kirppiksiä!
- Jos tapetinjämiä, niin kää
Niin kliseistä joululehtikrääsää, ettei tosikaan.
Noita koristeltuja tulitikkurasioita on tässäkin ketjussa ehdotettu. Ei millään pahalla, mutta niitä saattaa tulla joka joulu useammalta taholta ja varsinkaan jos ei tulitikkuja käytä niillä rasioilla ei tee yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaa aina suklaa. Ei jää nurkkiin pyörimään ja jos ei jostakin syystä minulle kelpaisi, voin laittaa vahingon kiertämään. Mieluiten tietenkin jokin muu suklaa kuin perusjoulun Panda. Vaikka sit raakasuklaalevy tai pussillinen sekalaisia kääreellisä, jotain mitä ei välttämättä tulisi itse ostettua. Ei isoa ja kallista, mutta erilaista.
Minulle myös kelpaa suklaa, mutta ei kaikille: tuttava, jolla ylipainoa, heitti muinoin kaikki joululahjasuklaat roskiin miehensä yllyttämänä.
Vierailija kirjoitti:
Villalangasta (miksei myös muunkinlaisesta) voi tehdä helposti kauniin vyön, esimerkiksi kylpytakin (vaihtelua) tai vaikka farkkujen kanssa käytettäväksi. Ota esim. viisi pitkää langanpätkää ja sido ne johonkin (esim. ovenkahvaan) ja sitten vain letittämisen tapaan "pujottelet" niitä - ei vaikeaaa. Lopuksi tietenkin irrotat nauhan oven kahvasta ja ja teet siihen päähän (ja toiseen myös) solmun.
Ottaisin mieluimmin sen ovenkahvan, kun vessanovesta on mennyt huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku aineeton juttu mikä ei maksa itsellesi kuin vaivan. Jalkahieronta tai muu vastaava, lupaudut illaksi lapsenvahdiksi, ulkoilutat koiria, seuraava siivous, lumien luonti jne.
Noinkohan tuollaisen lahjan saanut ihminen kehtaa soittaa lumipyryn tultua, että tuletko kolaamaan tai että tuletko ensi viikonloppuna siivoamaan?
Kukaan täysi-ikäinen ihminen ei tarvitse minkäänlaista lahjaa. Vähintä mitä voitte tehdä on kunnioittaa sitä, jos joku sanoo ettei halua mitään. Älkää sitten ostako mitään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö tuollaisia kukaan?
Jokaikinen joulunajan aikakauslehti julkaisee näitä pakkopullaohjeita, joita sitten väkerretään ainutlaatuisina lahjoina toisille samanmielisille lehtien lukijoille.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään tapauksessa osta mukia, kynttilöitä, servettejä tai saippuoita. Ne ovat juuri sellaisia lahjoja joita annetaan silloin kun on ilman mitään muuta syytä pakko antaa jotakin. Täysin mitätön lahja vailla mitään ajatusta ja persoonallisuutta.
Minulla on ainakin lahjaksi saadut mukit käytössä. Ilahdun just käsintehdyistä saippuoista tms. joista tulee vähän luksuksen tuntua kun muuten ostan X-traa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin sukulaisten kesken sovittu, ettei aikuisille anneta lahjoja.
Mutta jos itse haluaa jotain väkertää, niin kynttilöitä ja saippuaa on helppo tehdä itsekin. Tarvikkeita löytyy esim. Prismasta.
Noissa on se ikävä juttu, että tarvitaan kattila, joka ei ole elintarvikekäytössä. Luulisi, että kirpparilla on muutamalla eurolla, mutta kun itse aloin etsiä geelikynttilöiden valmistukseen, eipä löytynyt mistään minkäänlaista isompaa kattilaa. Muutakin tarvitaan, esim. muotit saippuaa varten. Ainekset ja tarvikkeet maksaa paljon enemmän kuin valmis saippua.
Saippuantekoon nyt mitään erillistä kattilaa tarvita, kynttilämassan sulatukseenkin vain siksi, ettei sitä kattilaa oikein mitenkään saa puhtaaksi sitten
Kulta, sillä kympillä saa aivan laadukasta saippuamassaa ja kahvipuruilla siitä tulee kuoriva saippua, jolla saa pestyä vähän likaisemmatkin kourat.
Usein nuo tyypilliset joululehti-ideat ovat kuitenkin toimivia pikkulahjoja, jotka eivät jää nurkkiin pyörimään, vaan ovat käyttötavaraa.
Esim. tosi yläluokkaisissa porukoissa joululahjat ovat vaatimattomia tai hassuja vitsilahjoja, koska kaikki tietävät että kaikilla on jo kaikkea sekä myös sen, että on mautonta lahjoittaa ylenmäärin krääsää tai ylikalliita nousukasmaisia lahjoja.
Minä saan eräältä ystävältäni hirveästi kaikenlaista rihkamaa ja sälää jouluna. Olen koettanut monta vuotta kertoa että olen minimalisti, en halua mitään pikkutavaroita, suorastaan hermostun saadessani kaikenlaista krääsää. Ei mene perille! Joskus mietin jopa että lopetan tämän ystävyyden pelkästään sen takia että pikkukamaa kannetaan mulle selkä vääränä vaikka haluan päästä eroon lähes kaikesta siitäkin tavarasta jota omistan ennestään. En pidä tavaroista!