Vertaistukiketju - kuka muu on Koronassa?
Viheliäinen tauti. Luulin, että olo olisi jo parempi, mutta tänään on ollut ihmeellisiä hermotuntemuksia, elohiiri kasvoilla ja keho ihan voimaton. Alkais jo riittää.
Onko muita? Miten menee? Meneekö hermo?
Kommentit (483)
Meillä.on teini koronassa, ollut jo viikon ja vointi menee huonompaan suuntaan, olisin luullut, että olisi jo tullut paremmaksi. Ei näytä paranevan yhtään, vaan on tullut pahempi yskä. Lisäksi puhuu ihmeellisiä hajuista, mitä muut eivät haista, joten ilmeisesti hajuaisti on uusimpana oireena vääristynyt. Eka korona vuosi sitten oli paljon lievempi. Vähän huolestuttaa, miten hän paranee, kun ei lainkaan vaikuta paranevan.
Luin tautimuotojen tilastoinnista, se 'vakava' tautimuoto, josta viranomaiswt puhivat, tarkoittaa sitä, että henkilö tarvitsee lisähappea tai hengityskonetta. 'Lievää' korona ovat kaikki muut. Ihmisellä tilastoidaan lievä tautimuoto, vaikka hän joutuisi sairaalaan tai jopa kuolisi, kun vaan ei ole saanut sitä lisähappea.
Vierailija kirjoitti:
Monille tutuille on noussut korkea kuume tässä tämänhetkisessä koronassa vaikka aiemmat ovat menneet lievemmillä oireilla. Eikös joku asiantuntijakin selittänyt tätä että virus on muuntunut niin paljon että se aiheuttaa siksi erilaista oirekuvaakin. Pahat hengitysvaikeudet ovat onneksi jääneet nyt ähes kokonaan pois, joten siinä mielessä tämän taudin kanssa on ehkä toivoa näköpiirissä tulevia vuosia ajatellen: jospa se tosiaan muuttuisi koko ajan enemmän ja enemmän tavallisen flunssan kaltaiseksi.
Sitä en tiedä minkä verran tämä nykyvariantti aiheuttaa veren hyytymistä eli tulppia ja tukoksia? Parista veritulpasta olen nyt kuullut mutta ne ovat olleet yli 60-vuotiailla.
Virukset eivät muutu ajan kuluessa lievemmiksi, se on ollut pelkkä oletus ja myytti, joka on jo havaittu vääräksi.
Useilla korona tuntuu nyt lievemmältä lähinnä siksi, kun heillä on pohjalla rokotuksia.
Oireet eivät vaihtele varianteissa, vaan erikoisesti ihmisten kesken randomisti. Meillä on ollut jo monta koronaa ja jokaisella on se erilaisena. Esimerkiksi teinillä, minulla ja miehellä on aivan erilaiset oireet kaikilla ja luulisi täysin eri taudeiksi, ellei tietäisi, että kaikilla on korona. Yhdellä meni keuhkoihin, yhdellä oli vatsatautina, yhdelläeni hajuaisti.
Se on ihan tuuria ja yksilöllistä, millaisen koronan kukin saa, ja eri kerroillakin se on ihan erilainen kuin edellisellä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus ei tartu kaikkiin ihmisiin kuten ei mikään muukaan flunssa tai influenssavirus tartu sataprosenttisesti kaikkiin maapallon ihmisiin. Hiljattainhan uutisoitiin suomalaistutkimuksesta jonka mukaan muistaakseni noin 15 prosentin ihmisiä verinäytteistä ei löytynyt vasta-aineita sairastetusta koronasta.
Eli te joihin korona ei tartu millään, olkaa kiitollisia ja onnellisia! Olette ehkä säästyneet monelta pienemmältä tai jopa isommaltakin harmilta.
Voi olla, että ei tartu kaikkiin, mutta vasta-aineista sitä ei voi tietää. Jo useita vuosia on tiedetty, että kaikki koronan saaneet eivät muodosta siihen mitään vasta-aineita, vaan osalla keho puolustautuu vain t-soluilla. Se saattaa olla yhteydessä pitkittyineisiin oireisiin. Jotkut ovat jopa vähän parantuneet niistä pitkittyneistä oireista otettuaan koronarokotteen, koska se auttaa elimistöä tuottamaan vasta-aineita. Eli se, että ei ole vasta-aineita, ei ole hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Voiko long covid tulla toisesta tai kolmannesta koronasta?
Voi. Longcovidin saa 10% ihmisis per tartuntakerta. Mitä useammin sen sairastaa, sitä isompi riski on saada se. Rokote vähentää riskiä, mutta ei poista sitä.
https://twitter.com/RajeevJayadevan/status/1724684569469911116?t=3AsXPb…
Tuore kanadalainen tutkimus kertoo, että koronan sairastamisesta ei tule immuniteettia vaan päinvastoin omikronin sairastaneella on 48-kertainen riski saada se uudestaan kerrattuna niihin, jotka eivät ole sairastaneet kertaakaan.
Eli kun tästä parannutaan, kannattaa vältellä uusintatartuntoja, eikä luulla, että tartunta suojaisi.
Koko hybridi-immuniteetti ole pelkkä hypoteesi, johon jotkut alkoivat uskoa sen jälkeen kun kävi ilmi, että laumasuojaa ei tullut, vaikka tarpeeksi sairastettiin ja rokotettiin. Nyt tiedetään, että sellaista ei tulekaan. Pitäisi äkkiä saada kunnon rokottetteita, jotka ehkäisevät tartuntoja paremmin.
Kyllä viruksilla on taipumus muuttua muuntumisen myötä ylensä lievemmiksi. Tästähän puhuttiin paljon jo ihan koronan alkuvaiheessa (huom! luotettavien asiantuntijoitten toimesta).
Esimerkiksi sikainfluenssaviruskin on muuttunut ajan myötä lievempiä oireita aiheuttavaksi kuin mitä se oli alussa.
Ja vaikka oirekuva vaihtelee kovasti eri yksilöitten välillä, pystytään näilhin koronan virusmutaatiohinkin nimeämään aina ne tyypillisimmät oireet. Esimerkiksi tällä hetkellähän tälle ns. Eris-viruksen aiheuttamalle taudinkuvalle on tyypillistä hengitysvaikeuksien puuttuminen mutta suht korkea kuume monilla. Muuten oireet ovat tyypillisiä flunssaoireita.
Immuniteettia ei tule mikäli virus muuntuu paljon. Mikäli se taas palaa uusintakierrokselle lähes samanlaisena kuin edelliselläkin kierroksella, väestön immuniteetti on yleensä melkoisen hyvä.
Onko muilla oireitten aaltoilua? Osan päivästä on hirveän huono olo, osan aikaa on kurkku kipeä ja oksettaa, osan aikaa tuntuu himppasen paremmalta ja niin edelleen?
Muistakaa sitten, että otatte rauhallisesti, kun koette parantuneenne. Eli ei kannata alkaa yhtäkkiä rankkaa kuntoilua, vaan pikkuhiljaa. Korona rasittaa sydäntä vielä pitkään jälkikäteen. Hiljaa hyvä tulee.
Ai niin, mulla tuli ekasta koronasta antabus-tyyppinen reaktio alkoholille yli vuodeksi. Ei pystynyt juomaan yhtään viinaa. Sinällään ei sitä tarvitsekaan juoda.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa olette ottaneet yhteyttä terveydenhuoltoon? Mietin vain, kun tässä kuumeilu kestänyt 4 päivää.
Kuumetta ja todella huonoa oloa minulla oli juuri tuo 4 vrk. Oksetusta, päänsärkyä, nuhaa, limaisuutta. Sitten helpotti, sen jälkeen vihlovaa päänsärkyä, uupumusta...Silmät edelleen valonarat.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa olette ottaneet yhteyttä terveydenhuoltoon? Mietin vain, kun tässä kuumeilu kestänyt 4 päivää.
Vierailija kirjoitti:
En ehkä tässä tapauksessa huolestuisi ennenkuin viikko on täynnä, jos kunto ei nyt täysin romahda. Toivotaan, että pian helpottaa!
Ap
Mulla nyt kolmas päivä koronassa. Tänään korkein mittaamani kuume 39,2. Kurkussa on alkanut olla paksua limaa, joka yleensä mulla tarkoittaa, että ainakin kurkku-nenäoireet olisi taittumassa. Toivottavasti ei ole kovin montaa päivää enää tällaista kuumetta, tylsää kun mitään ei jaksa tehdä.
Minun naapuri yli 60v sai koronan lisätautina veritulpan jalkaansa ja keuhkoihin. Meni kauan toipuessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla oireitten aaltoilua? Osan päivästä on hirveän huono olo, osan aikaa on kurkku kipeä ja oksettaa, osan aikaa tuntuu himppasen paremmalta ja niin edelleen?
Kyllä, täällä myös. Nytkin nukuin tunnin verran, en jaksanut yhtään mitään. Toisinaan olo tuntuu paremmalta ja välillä niin huonolta. Kuume sahailee. Mutta ei saa liian aikaisin ruveta rehkimään. Edellisellä kierroksella meni monta viikkoa taudin jälkeen, että jaksoi kunnolla
Juuri luin, että koronan jälkeen voi olla pitkäänkin mm. Särkyjä
Kiitos tiedosta että joillakin long covidista kärsivillä uusi tartunta on helpottanut oireita.
Miksihän tosta long covidista puhutaan hirveän vähän? Pari tuttua kärsii tuosta ja kovin yksin ovat jääneet oireittensa kanssa. Toinen on sairastanut jo kolmatta vuotta ja toinenkin pian kaksi. Käy sääliksi miten huonossa kunnossa ovat ja miten pettyvät uudestaan ja uudestaan kun vointi ei lähde kohenemaan. Ihan hirveä tauti!
Voin vain kuvitella miten pahalta long covidia sairastavista mahtavatkaan tuntua kaikki "sehän on vaan pikkuflunssa" -puheet joita jotkut ymmärtämättömyyttään viljelevät.
Täällä reilu viikko siitä kun koronatesti näytti positiivista. Korkea kuume, nokka tukossa, yskä, päänsärky, hirveä väsymys. Viikko ennen positiivista testiä olin lievässä flunssassa, joka oli jo parantumassa. Tein silloin 2 neg koronatestiä, ja luulin, että pikku flunssa. Sitten yhtäkkiä ensin ääni lähti ja yöllä nousi kuume 39 asteeseen. Seuraavana päivänä kotitesti näytti samantien plussaa. Tämä on minun eka korona. Olen saanut kaikki rokotukset, mutta tulin kipeäksi, enkä ehtinyt saada syksyn tehostetta. Maskia olen käyttänyt kaupassa ja liikennevälineissä, käsiä on pesty jne, mutta kyllä se korona vaan jostain pääsi livahtamaan. Olen ollut varovainen, koska kuulun riskiryhmään.
Nyt on vielä yskää, väsymystä, makuaisti ihan hukassa/vääristynyt ja pienikin rasitus hengästyttää. On kyllä ikävä tauti.
Tämä tuli jo selväksi. Mun mielestä on vaan ihan kamala ajatus, että kaikki ihmisten välinen vuorovaikutus tapahtuisi tästä lähtien ffp3-maskit naamalla. Jos se tarkoittaa sitä, että joudun sairastamaan Koronan silloin tällöin, niin sitten se valitettavasti tarkoittaa sitä.