Oletko koskaan tavannut isoukkiasi/isomummoasi?
Oletko sinä koskaan tavannut sinun mummosi/ukkisi omia vanhempia eli isomummoa/-ukkia? Minkä ikäinen olit, kun hän kuoli?
Mä en ole koskaan tavannut, kun mun viimeisin isoisovanhempi kuoli jo 1970-luvulla 15v ennen mun syntymää reilu 7-kymppisenä. Siihen aikaan siis oli ihan tavallista kuolla jo reilu 7-kymppisenä. Ja mun äidin puolelta isomummo kuoli jo vuonna 1962 myös alle 70-vuotiaana.
Mietin vaan, että olisi ollut siistiä , jos isoisovanhempi olisi ollut elossa kun synnyin. Mulla on vanhin pikkuserkku 27-vuotias ja hänen isomummo elää vielä, kun heidän suvussaan on ollut tapana, että naiset aloittivat lapsenteon tosi nuorina. Ja mun toisen serkun esikoinen on 23-vuotias ja hänen isomummo on vielä elossa. Siinäkin suvussa on yleensä lapsentekonaloitettu nuorina. Eihän se nykypäivänä ole harvinaista, että vaikka 8-10-vuotiaalla on isomummo elossa, mutta varmaan aika harvinaista, että aikuisena on isoisovanhempi elossa.
Kommentit (23)
Asuin melkein 13 vuotta samassa talossa isoisoäitini kanssa. Toisen isoisoäidin olin nähnyt kerran joskus 2-vuotiaana.
Isoukit kuolleet suht nuorina mutta isomummeja olen tavannut kolme neljästä, yhden ehdin oikeasti tunteakin hyvin.
Olen tavannut yhden isomummon, hän kuoli, kun olin 12. Molemmat mummoni olentavannut, mutta en yhtään isoisää.