Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaimo perheenjäsen?

Vierailija
18.11.2023 |

Onko normaalia että pitkässä parisuhteessa puoliso suljetaan oman lapsuusperheen tapahtumien ulkopuolelle? Ollaaan oltu kohta 30 vuotta naimisissa ja omat lapset ovat aikuisia ja vastaavasti vanhemmat ovat iäkkäitä vanhuksia. Omassa taustasta sen verran että maaseudulla perheet oli varmaan tiiviimpiä yksiköitä ja kaikki kerrottiin kaikille ja koko suku oli yksi yhtäköyttäyhdistys niin hyvässä kuin pahassakin.

Miehen perheen suhteen ollaan aina oltu omasta mielestäni tavallisella tavalla läheisiä, vietetty juhlapyhiä yhdessä ja lapset olivat ajoittain hoidossa isovanhemmilla (ehkä 10krt vuodessa alle 10-vuotiaina joista yökyläilyjä pari. Muita lapsenlapsia ei ole ja lapsia pyydettiin hoitoon mummolaan, en usko että mitenkään oli liian rasittavaa silloin joskus) Viimeisinä vuosina yhteydenpito on ollut enemmän vain kahvittelua ja joskus jonkinlaista konkreettisempaa auttamista esim. ekoina koronakuukausina ruokakassien hoitamista heille. Ja korona-aika nyt ylipäätään harvensi vierailuja. 

Nyt toinen isovanhemmista on muistisairauden runtelemana hoitokodissa ja toinen kotona. Ja päivä päivältä kommunikointi menee omasta mielestäni kummallisemmaksi esim. hoitokodin omaisten tapahtumasta kerrottiin vain miehelleni se tilaisuus on vain perheenjäsenille, yhden omissa häissämmekin vieraana olleen serkun luonnollisesta kuolemasta kerrottiin vain miehelle ja ihmeteltyäni ääneen miksen tiennyt asian tultua viikkojen kuluttua jossain sivulauseessa esille  no kun sä et oo perhettä. Anoppi joskus vuosia sitten kertoi katkerana kuinka häntä aina syrjittiin oman anoppinsa puolelta ja nyt alan vasta ymmärtää millaista se on. Onko ihan tavallista että aviopuolisoa ei katsota perheenjäseneksi? Tai erityisesti että pojan vaimo kelpaa siivoukseen, kahvinkeittoon, kauppa-asioiden hoitajaksi tai roskienviejäksi mutta hänelle ei kerrota mitään vedoten siihen ettei ole perheenjäsen? Itse olen niin loukkaantunut että harkitsen eroa -mutta tämä on vain yksi omaa parisuhdetta hiertävistä asioista- 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se olisi miehesi tehtävä välittää nämä tiedot sinulle ?

Vierailija
2/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on ainakin huollettava silloin kun saa sakot, pudottaa sakkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös se olisi miehesi tehtävä välittää nämä tiedot sinulle ?

Kuten sanoin, tämä aiheuttaa isoa kitkaa omaan parisuhteeseen mutta miehelle tämä on kotona opittu malli. Minä taas olen kasvanut erilaisessa perheessä enkä voi tietää kumpi on yleisempi tapa. Ap (jonka näppikseltä katoaa lainausmerkit jonnekin, muutama kommenttilainaus alkuperäisessä postauksessa on kadonnut jonnekin) _

Vierailija
4/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tiivistettynä aloitus, olkaa hyvä: "Mieheni ei kerro minulle sukulaistensa asioista. Mitä teen?"

Vierailija
5/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla vain tyytyväinen ja pitää mahdollisimman pitkä välimatka appivanhempiin. Hyvät välit säilyvät kun pitää hyvän välimatkan.

Vierailija
6/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä ainakin tykkäät jaaritella.

Vierailija
7/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi haluaa itsenäisesti hoitaa noita asioita, niin eikös se ole vain helpotus? Lopeta ne piian tehtävät kuitenkin, sinun ei tarvitse viedä roskia tai käydä kaupassa, kun ei kerran muutenkaan oteta mukaan.

Vierailija
8/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi haluaa itsenäisesti hoitaa noita asioita, niin eikös se ole vain helpotus? Lopeta ne piian tehtävät kuitenkin, sinun ei tarvitse viedä roskia tai käydä kaupassa, kun ei kerran muutenkaan oteta mukaan.

Hopeat jakoon vaan! Kun kerran olet yksin, niin ole yksin sitten oikeasti.

Vierailija
9/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on teidän parisuhteessanne. Mies ei jaa asioita kanssasi.

Vierailija
10/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
11/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole keskustelupalsta eikä _kysy mahdollisimman lyhyesti_ -palsta? Sivistyneeseen keskusteluun yleensä kuuluu perusteleminen ja taustoittaminen.

Vierailija
12/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, vaimo ei ole miehensä lapsuudenperheen "perheenjäsen". Miehellä ja vaimolla on oma perhe. Minusta on ihan terve malli, että mies pitää yhteyttä omaan sukuunsa ja vaimo omaansa - joissain suvuissa taas on tapana että kaikki kaadetaan sen vaimon niskaan ja miehen ei tartte huolehtia mistään. 

Keskustele miehesi kanssa jos toivot että hän kertoo sinulle enemmän sukunsa asioista. Onhan se kummallista jos ei edes sano jonkun serkun kuolemasta. 

Vierailija
13/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain tapahtuu minun sivussani, niin minulle soitetaan. Samoin miehen suvussa soitetaan miehelle. Me sitten kerromme toisillemme mitä on tapahtunut. 

Ongelma on ettei miehesi puhu sinulle.

Vierailija
14/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole keskustelupalsta eikä _kysy mahdollisimman lyhyesti_ -palsta? Sivistyneeseen keskusteluun yleensä kuuluu perusteleminen ja taustoittaminen.

Vaikea sanoa, miksi mies ei kerro asioista ap:lle Tuosta jaarittelusta tuli mieleen, että kuunteleeko ap miestään ja antaako hänen kertoa asioista, vai onko ap itse koko ajan äänessä. Sekin voi olla yksi osa kokonaisuutta, mikä on saanut ajautumaan nykyiseen tilanteeseen.

Vierailija
15/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos aviopuolisolle ei kerrota asioita niin ei hän silloin "kelpaa" palvelijaksikaan eli vaikkapa hoitamaan kauppa-asioita tai siivoamaan. Poika tai muut vanhuksen sukulaiset hoitavat nämä eivätkä vaivaa miniää. 

Vierailija
16/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos aviopuolisolle ei kerrota asioita niin ei hän silloin "kelpaa" palvelijaksikaan eli vaikkapa hoitamaan kauppa-asioita tai siivoamaan. Poika tai muut vanhuksen sukulaiset hoitavat nämä eivätkä vaivaa miniää. 

Tai sitten ostetut palvelut tekevät nuo asiat. Pitääkö miehen lapsuuden perheen soittaa kahteen kertaan ensin miehelle ja sitten sinulle tai toisinpäin. Vai pelkästään sinulle? Miksi miehesi ei kerro sinulle soitoista.

Toisaalta oma puoliso säästöä minut osalta infolta, nuoremmat jo keski-ikäiset sisarukset riitelevät keskenään ja yrittävät vetää riitoihon mukaan muitakin sisaruksia. 

Vierailija
17/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ostetut palvelut tekevät nuo asiat. Pitääkö miehen lapsuuden perheen soittaa kahteen kertaan ensin miehelle ja sitten sinulle tai toisinpäin. Vai pelkästään sinulle? Miksi miehesi ei kerro sinulle soitoista.

Toisaalta oma puoliso säästöä minut osalta infolta, nuoremmat jo keski-ikäiset sisarukset riitelevät keskenään ja yrittävät vetää riitoihon mukaan muitakin sisaruksia. 

Meidän perheessä saattaa vaimon äiti esimerkiksi soittaa suoraan minulle jos tärkeää asiaa ja tietää tyttärensä olevan töissä kyseisenä ajankohtana. Jos soittaa tyttärelleen tämä kertoo mitä asiaa äidillä oli ja sitten toimimme yhdessä. Tietenkin puhumme aina asiosta keskenämme asioista ja olemme mukana kummankin lapsuusperheen asioissa.

Minä en ole siis ap mutta annoin vihjeen miten toimia jos puoliso kelpaa vaikka siivoamaan mutta muutoin häntä ei mies huomioi ja tämän vanhemmillekin vaikkapa näkymätön. Ei kannata mennä tyhmänä auttamaan vaan antaa pojan vaikkapa siivota tai perhe tosiaan ostakoon siivouksen. 

Vierailija
18/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin kuvitella tilanteen, jossa mieheni serkku on kuollut, eikä hän kerro siitä minulle. Hänellä ei yksinkertaisesti kävisi mielessä, että pitäisi kertoa. Olen nähnyt osan hänen serkuista vain kerran, meidän häissä, heidän kuolemillaan ei olisi juurikaan merkitystä hänelle itselleen saati minulle. Toki hän kertoisi sellaisen henkilön kuolemasta, jonka kanssa ollaan tekemisissä.

Lähtisin siis siitä jättääkö puoliso kertomatta hänelle itselleen tärkeistä asioista ja siten sulkee minut ulkopuolelle vai onko ne jutut sellaisia, ettei häntä itseään pahemmin kosketa. 

Vierailija
19/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan maatalon vaimo on ennemminkin työsuhteessa ja palkollinen. Kannattaa lukea ne lait. Sieltä tulee asenne sitä kohtaan, että vaimo on ruokapalkalla tuleva otus, joka tekee suvulle jatkajan, mutta on piikomista vaille turha ja ylimääräinen, ei kuulu joukkoon. Paitsi sitten tulee arvonnousu, kun vanhimmat tanttarellat kuolevat. Sitten tarvitaan tanttarella tanttarellan paikalle halveksimaan uutta miniää. Erityisesti kannattaa tarkistalla ero tilanteen varalle nuo lakihommelit, voi muuten näyttää kukkaro aika tyhjälle.

Vierailija
20/36 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan maatalon vaimo on ennemminkin työsuhteessa ja palkollinen. Kannattaa lukea ne lait. Sieltä tulee asenne sitä kohtaan, että vaimo on ruokapalkalla tuleva otus, joka tekee suvulle jatkajan, mutta on piikomista vaille turha ja ylimääräinen, ei kuulu joukkoon. Paitsi sitten tulee arvonnousu, kun vanhimmat tanttarellat kuolevat. Sitten tarvitaan tanttarella tanttarellan paikalle halveksimaan uutta miniää. Erityisesti kannattaa tarkistalla ero tilanteen varalle nuo lakihommelit, voi muuten näyttää kukkaro aika tyhjälle.

Älä katso 40-luvun elokuvia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä