Miksi jotkut väittävät ettei Suomessa ole yhteiskuntaluokkia?
Onko kyse vain siitä, että on eletty niin tynnyrissä ettei ole kosketusta oman yhteiskuntaluokan ulkopuolelle?
Kommentit (52)
Tienaan itse 3300e brutto ja noin 2300e netto. Koen että kuulun alempaan keskiluokkaan.
Asuminen,auto ja laskut vie nettopalkasta ihan liikaa eli noin 1000e kuukaudessa.
Palkkani on sen verran huono että lapsiin ei ole varaa minulla ja muutenkaan elämää tänne ei tuolla palkalla rakenneta, sitten kun palkkani alkaa nelosella niin katsotaan uudestaan josko lapsia tekisi tänne esim ;)
M33
Vierailija kirjoitti:
Tienaan itse 3300e brutto ja noin 2300e netto. Koen että kuulun alempaan keskiluokkaan.
Asuminen,auto ja laskut vie nettopalkasta ihan liikaa eli noin 1000e kuukaudessa.
Palkkani on sen verran huono että lapsiin ei ole varaa minulla ja muutenkaan elämää tänne ei tuolla palkalla rakenneta, sitten kun palkkani alkaa nelosella niin katsotaan uudestaan josko lapsia tekisi tänne esim ;)
M33
Olen opiskellut yliopistossa 5 + 2 vuotta. Työkokemusta on paljon ja omaltakin alaltani 5 vuotta. Vihdoin, vuosien opiskelun jälkeen, olen pätevä työhöni, eli voin joskus ehkä saada vakituisen työpaikan. Bruttopalkka 3200 e eli pienempi kuin sinulla ja lisäksi kolme lasta. Ärsyttää, kun jotkut puhuvat, että mitäs te hyvätuloset mistään köyhien ongelmista ymmärrätte. Käsi ojossa odotetaan jotain övereitä syntymäpäivälahjoja. Mitä luulette, että muut tienaavat? Koen olevani aika pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yhteiskuntaluokkia vai ei, riippuu ihan siitä miten se yhteiskuntaluokka määritellään. Amerikassa on yhteiskuntaluokkia ja ihmisillä on rotukin merkitty virallisiin papereihin. Suomessa ei kai virallisesti ole rotuja tai yhteiskuntaluokkia. Ihan määrittely kysymys.
Eiköhän yhteiskuntaluokka suomessa määritellä ihan tulojen mukaan.
Tulot ovat vain yksi tapa määritellä se mihin luokkaan joku kuuluu tai on kuulumatta. Esimerkiksi formulkakuski Kimi Räikkönen oli oli koko formula F1 kilpa-ajoaikansa on luultavasti monen mielestä kulttuurisesti enempi alaluokkaa tai mahdollisesti keskiluokkaa mutta tulojensa puolesta varmasti ylintälulokkaa.
Vastaavasti moni suomalainen freelancer taiteilija saattaa kulttuurisesti olla ns. yläluokkaa mutta tulojensa perusteella nippa-nappa keskiluokkaa.
Tietysti joku voi nyt parahtaa, ettei Räikkönen edes asu Suomessa ja on siten suomalaisen luokkayhteiskunna ulkopuolelle, niin muistutan, että kyse oli kaikkien tuntemasta esimerkistä. - Räikkösen voi siis tässä esimerkissä korvata jollain muulla henkilöllä, joka on onnistunut nousemaan huomattaviin tuloihin, vaikka ei ole syntynyt ns. kultalusikka suussa ja opinnot jääneet verraten vähäisiksi.
Monestihan laajempiaen opintojen nähty mahdollsitavan paremman tulotason kuin kapeimmilla tuloilla, vaikka moni työnatjansa paperitehttaan työntekijä on vuosia tienannut saman tai enemmän kuin moni kunnan maisteri tai tohtori. Roskaksuski saattaa tienata vuoden aikana enemmän kuin lyhennettyä työviikkoa tekevä tuntiopettaja yliopistolla.
Mutta millaista kulttuuria kuvittelemme ja uskomme heidän harrastavan? -Se, että molemmat voivat harrastaa esimerkiks hevimusiikki -konserteissa käyntiä ja basson soittoa tekee juuri sen, miksi luokan tunnistaminen voi toisinaan olla hyvinkin vaikeaa
Se, että luokan tai luokkien tunnistaminne on tosinaan vaikeaa ei tee tyhjäksi sitä, ettei niitä olisi. - On myös pelottavan helppoa elää omassa kuplassa ja kuvitella se, mikä itselle tavallista voi olla jollekin hyvinkin tavatonta.
Uskovainen mies
Vasemmistolaiset jakoivat yhteiskunnan työtä tekeviin ja omistaviin. Se ei enää oikein toimi, kun niin moni omistaa esimerkiksi osakkeita, mutta saa myös palkkaa.
Duunari ja ylemmän keskiluokan ihminen eivät juurikaan edes tapaa nykysuomessa. Tai voivat tavata siten, että ylemmän keskiluokan tohtori voi palkata sen duunarin tekemään vaikka viikkosiivoukset tai maalaamaan katon, mutta eipä se yksityiselämä näissäkään kohtaamisissa kohtaa. Toisaalta arvotasolla näissä kohtaamisissa näkee yhteiskuntaluokkien eron jyrkimmillään. Se duunari halveksii asiakastaan, joka ei itse saa sitä kattoaan maalattua. Sen sijaan sille ylemmän keskiluokan tohtorille ei tule mieleenkään, että sen jotenkin pitäisi osata tai ylipäätään käyttää aikaansa siihen katon maalaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset jakoivat yhteiskunnan työtä tekeviin ja omistaviin. Se ei enää oikein toimi, kun niin moni omistaa esimerkiksi osakkeita, mutta saa myös palkkaa.
Osakkeet ovat nimenomaan köyhille tarkoitettu sijoitusmuoto. Niitä voi ostaa muutamalla sentilläkin ja saada myöhemmin yrityksen maksamia osinkoja. Sen sijaan ei tavallisella ihmisellä ole varaa tehdä suuria yrityskauppoja ja ostaa suuryrityksiä, ei edes pieniä.
Vaikka sijoittaminen sopii kaikille tulotasosta riippumatta, ei sijoittaminen sovi vasemmistolaiseen ajatusmaailmaan. Se voisi nostaa ihmisiä pois köyhyydestä ja veisi äänestäjät. Siksi on parempi, että ihmiset roikkuvat tukien ja sääliavun varassa, kuin että he pärjäisivät itse tai jopa rikastuisivat.
Niin kai täällä on senverran jo intialaisia ja nepalilaisia, että Suomessakin on yhteiskuntaluokkia ihan luokkayhteiskunta mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kai täällä on senverran jo intialaisia ja nepalilaisia, että Suomessakin on yhteiskuntaluokkia ihan luokkayhteiskunta mielessä.
No niin, sinä sotket jo kastilaitoksen mukaan, joka on jälleen aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokat syntyy jo pelkän naaman perusteella, geenilotossa voittaneet ovat etuoikeutettuja. Pelkkä naama takaa heille lähes kuninkaallisen kohtelun läpi elämän.
Ei takaa. Monella se naama ja ulkonäkö pettää pahimmillaan jo 30-ikävuoden tietämillä. Jos on pelkällä naamalle eletty, niin pudotus on raju.
Yhteiskuntaluokkia alkaa päivä päivältä erottaa toisistaan kielenkäyttö.
"V*ttup*r*eles**tanaämmäbitchi" -luokka
"useita eri kieliä samaan lauseeseen" - luokka
"puhutaan vieraan kielen rakenteella muka suomea" - luokka
"opin jo koulussa ja lukemistani kirjoista rikkaan sanavaraston, jolla kommunikoin eri tilanteissa eri tavoin äidinkielelläni"- luokka
"puhun useita eri kieliä hyvin, pystyn vaihtamaan sujuvasti niiden välillä"-luokka
"puhun tarvittaessa eri kielillä, perusteltua asiaa tarvitsematta hienostella, en öyhötä"-luokka
Aletaan lähestyä Brittein saarten luokkayhteiskuntaa, jossa käyttämäsi kieli joko aukoo ovia tai pitää niitä kiinni edessäsi. Kuuntelepa lapsiasi ja itseäsi, minkä mallin haluat antaa.
Suomessa on kastilaitos jossa suomenkieliset ovat toisen luokan kansalaisia.
Tästä syystä ruotsinkieliset elävät pidempään terveempinä ja heillä on paremmat tulot ja koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kastilaitos jossa suomenkieliset ovat toisen luokan kansalaisia.
Tästä syystä ruotsinkieliset elävät pidempään terveempinä ja heillä on paremmat tulot ja koulutus.
Ruotsinkieliset ovat koulutetumpia ja siksi haluavat myös lastensa kouluttautuvan hyvin. Yhteiskuntaluokka uusintaa itseään. Ruotsinkielisissä on selvästi isompi osuus ylempää keskiluokkaa kuin suomenkielisissä. Lisäksi syövät paljon kalaa ihan duunareinakin ja kala on terveellistä.
Ei ole hyvä palkka. Progressio pitää Suomessa huolen ettei tuollakaan palkalla paljon juhlita. Minun palkkani on päälle 6000 ja käteen jää noin 3600, eikä minulla ole edes autoetua.