Minkä auton ostaisi kun budjetti 22 000 euroa
Kommentit (51)
Kaikillahan ei varsinaisesti niitä rahahuolia ole, ja autoon on varaa laittaa enemmän kuin se kaksi tonnia.
Itse JOS olisin tuossa kysyjän tilanteessa, niin ostaisin varmaan niin uuden Toyotan kuin mahdollista. Luotettava auto. Korimalli sitten tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
BMW F30 320i xDrive. On hyvä!
Fiat Stilo 1.6. Jää vielä 21 tonnia muihin huvituksiin.
Osta uutena joku pikkuauto, KIA, rellu, opel, ford, onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämän nyt ihan suoraan: jos edes harkitset laittavasi 22 000 euroa automobiiliin, olet täysi ä ä l i ö .
Minä ostaisin max. kymppitonnilla automobiilin ja loput joko niihin iänikuisiin sIjOiTuKsIiN, tai ihan vain typerästi sukanvarteen (koska olen suoraan sanoen vttuuntunut sijoituksiin ja niitä seuraaviin iänikuisiin verojuttuihin.)
On minullakin ollut mahdollisuus ostaa vaikka 50 000 euron automobiili velattomana, reilusti kalliimpikin. Mutta en minä ikimaailmassa laittaisi kymmeniä tuhansia automobiiliin, en, vaikka kuinka rakastankin niitä ja tuliterä automobiili olisi ihana. Se ei vain ole järkevä, ja minä olen.
Niin, toinen tykkää katsoa sitä komeaa autoa kotipihassa ja toinen tilin saldoa ruudulla.
Ja veikkaan että autosta on enemmän hyötyä / iloa arjessa, kuin tilin saldosta. Itse tarvin autoa niin paljon, että olen valmis maksamaan ajomukavuudestakin. Pakokaasunkäryinen kärvistely kylmässä kotterossa, meteli ulkoa niin kova että radiota kuule, no säästäisihän siinä vrt uudempiin autoihin, mutta kun parhaimpina päivinä 6-7 tuntia päivästä voi mennä autossa istuen niin ei helv.
Ostaisin mahdollisimman vähän ajetun C mallin Mersun. Mulla on 10 vuotta vanha sellainen ja mitään vikoja ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 000? Onpa tarkka summa. Ostaisin 5000-6000 euron noin 10-12 vuotta vanhan premium auton ja laittaisin loput säästöön. Meillä ajetaan kevyesti alle 5000 km vuodessa.
Tuollaiseen käyttöön yli 10 vuotta vanha auto soveltuukin hyvin, mutta jos autoa on tarkoitus käyttää enemmän niin kannattaa pitäytyä alle viisi vuotta vanhassa ajoneuvossa. Vanhemmista löytyy aina jotain korjattavaa viimeistään katsastuksessa.
Samaa mieltä. Jos autoa käyttää paljon (niin että se on pakko olla) niin silloin parempi olla myös sellainen, joka on uudehko eikä heti leviämisvaarassa. Luotettavuus ja turvallisuus (lapsia kyydissä) on itselleni tärkeät.
Huomaako muut, mikä näille autoketjuille on aina ominaista?
Jos joku on ostamassa kalliimpaa kuin tonnin pommi, tai joku ehdottaa jopa uutta autoa tai edes uudehkoa, niin alapeukkuja räpsitään salamaa nopeammin?
Siihen ei löydy mitään muuta syytä kuin silkka kateellisuus, että jollain on varaa maksaa autosta(kin).
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin tilavan perheauton. Ajettu mielellään noin 100 000 km, ikää noin 3 v ja ohjaamo sen verran korkealla, että on parempi näkyvyys. Tavaratilaa tarpeeksi ja kaksi lisäistuinta, jolloin tilapäisesti autoon mahtuisi seitsemän. Kätevää ja turvallisempaa, niin siksi.
Minkä helvetin takia kukaan ostaisi noin paljon ajettua, jos rahaa on reilusti käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin tilavan perheauton. Ajettu mielellään noin 100 000 km, ikää noin 3 v ja ohjaamo sen verran korkealla, että on parempi näkyvyys. Tavaratilaa tarpeeksi ja kaksi lisäistuinta, jolloin tilapäisesti autoon mahtuisi seitsemän. Kätevää ja turvallisempaa, niin siksi.
Minkä helvetin takia kukaan ostaisi noin paljon ajettua, jos rahaa on reilusti käytössä?
100 000 km ei ole paljon edes Fiatille.
Leasingauton. Rahat korolliselle tilille mistä kuukausimaksu menee. Huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
Leasingauton. Rahat korolliselle tilille mistä kuukausimaksu menee. Huoletonta.
Leasing on paljon kalliimpaa kuin osamaksulla ostaminen. En ymmärrä miksi se kuitenkin joitain ihmisiä kiinnostelee. Sama juttu, kannattaako vuokrata asunto vai maksaa omaa.
No huoletonta kyllä, mutta aika ison summan maksaa kuukaudessa siitä että saa olla huoleton. Katselin tässä hiljattain, kaavailemani auto olisi liisarina noin 200 euroa kalliimpi kuukaudessa kuin osarilla. En näe kannattavana. Leasing-firman tarkoitushan on tehdä voittoa. Tuotteella, jonka arvo tippuu vuosien myötä suhteellisen paljon. Silloin se arvonalenemakin on upotettu niihin leasing-hintoihin.
Itsekin autoa työvälineenä käyttävänä arvostan sitä ettei auto leviä kuukauden välein. Ajoa tulee noin 50t vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaako muut, mikä näille autoketjuille on aina ominaista?
Jos joku on ostamassa kalliimpaa kuin tonnin pommi, tai joku ehdottaa jopa uutta autoa tai edes uudehkoa, niin alapeukkuja räpsitään salamaa nopeammin?
Siihen ei löydy mitään muuta syytä kuin silkka kateellisuus, että jollain on varaa maksaa autosta(kin).
Kateus ja typeryys ovat vahvasti läsnä tällaisissa ketjuissa. Muutamat ovat toki tajunneet, että kaikkihan riippuu käyttötarpeesta ja siitä, onko se 22 000 joutavaa, vai tarvitaaanko rahaa muuallekin. Vitsi on siinä, että jos ostaa, kuten on neuvottu, jonkin vanhan perheauton, sen kulutus ja käyttö/huoltokulut menevät ylämäkeen koko ajan, kun taas jokin uudehkon auton, esim. hybridin käyttökustannukset eivät hirveästi nouse/loiki, koska kilometrejä on tyypillisesti vähän. Yhtälö menee niin, vähemmän ajettu uudempi auto on aina varmempi ostos kuin paljon ajettu vanhempi auto, koska aika + kilometrit = nouseva ylläpitokustannus.
Maksoin noin 20 tonnia vanhasta BMW-hybridistä ja korjautin kahdellatonnilla. Hyvin on hintansa haukkunut, meidän perheelle mainio auto 225XE, pikkuauton näköinen ja kulkee melko vähällä bensalla mutta tarvittaessa miellyttävän suoritukykyinen. Ei välttämättä kannusta kaahamaan, mutta siis lähtee sähköllä ja automaatilla pehmeästi kuin taksi, miellyttävän hiljainen ja jos tulee rampilla paniikki että ehtiikö niin sporttinapin alla on yli 200 hevosvoimaa. Pysähtyykin rivakasti. Akku on valitettavan tehoton näissä alkusarjan autoissa, muutta käy sillä lähikaupungissa moottorin hyrähtämättä.
Tässä siis kaikki: kuljetuskyky, suorituskyky ja arjen taloudellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikillahan ei varsinaisesti niitä rahahuolia ole, ja autoon on varaa laittaa enemmän kuin se kaksi tonnia.
Itse JOS olisin tuossa kysyjän tilanteessa, niin ostaisin varmaan niin uuden Toyotan kuin mahdollista. Luotettava auto. Korimalli sitten tarpeen mukaan.
En mistään hinnasta suosittele Toyotaa, sen luotettavuus on myytti. Siis se oli tosiasia joskus 80-90-luvulla mutta ei ole sitten enää pitkään aikaan parantunut. Eurooppalaiset ovat tulleet rinnalle ja ovat galvanointikäsittelyn vuoksi aika lailla ruosteettomia. Toyota puolestaan ruostuu.
En omista japanilaista enkä ranskalaista mutta minun mielestäni Toyotan hyvälle jälleenmyyntiarvolle ei ole minkäänlaisia perusteita, eikä ranskalaisten huonolle. Essonbaariin unohtuneet setämiehet muistelevat tässä parhaiden miehuuusvuosiensa autotestejä, nykyään luotan enemmän Renaultiin kuin Toyotaan. Itselläni tällä hetkellä saksalainen, erittäin hyvä mutta aika hintava. 116
BMW F30 320i xDrive. On hyvä!