Kävin sokerirasituskokeesta. Paasto oli 6.2 ja 2h arvo 6.7.
Mitähän tämå nyt sitten tarkoittaa? Lääkäri soittaa vasta viikon päästä
Kommentit (50)
Ei kiesus näitä joitakin "verensokerieksperttejä".
Jos sinulla on lisäksi kolesterolilääkitys tai verenpainelääkitys, olet oikeutettu KELA:n peruskorvaukseen tietyistä GLP1-analogi- laihdutuslääkkeistä, koska pre-diabetes sinulla jo on. Tosin taitavat olla aika vähissä apteekeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassaa on mutta hiilareita varmaan liikaa😞
Ei hiilarit haittaa jos ne on hitaita. Mutta oletko lihava? Silloin voi haima huutaa hoosiannaa ja insuliini ei enää riitä.
Haittaa ne. Ihan samalla tavalla niistä tulee sokerikuormaa ja kaikkien kroppa ei kykene käsittelemään sitä.
Ja pah. Minä välttelen vain valkoista lisättyä sokeria. Salaatissa ja keitoissa on hyviä sokereita, koska sen mukana tulee kaikki muutkin tärkeät ravintoaineet. Leipää syön myös joka päivä palan tai 2. Hedelmiäkin voi syödä vaikka kuinka paljon edellämainituista syistä. Hedelmässä on syötynä kuitua ja vitamiineja. Jos joisit hedelmät mehuna, niin se on tosi paha homma, koska siinä on melkein pelkästään liian nopeita sokereita, eikä kuituja nimeksikään.
Googlaa Terveyskirjasto Verensokeri koholla, niin saat luettua terveydenhuollon ammattilaisten antamat ohjeet tilanteeseesi, ap. Ne ovat luultavasti ihan samat mitä lääkärikin sitten soittoajalla kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerron vaan omasta kokemuksestani. Olen aina ollut hoikka ja silloin, kun söin kevyesti ja hiilihydraattipitoisesti, niin paastosokeri oli jatkuvasti yli 6. Vasta kun muutin ruokavalion vähähiilihydraattiseen, niin verensokeri on pysynyt aisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, lihavat ei tiedä nopeista ja hitaista sokereista mitään, vaan niputtavat kaikki hiilarit pannaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika korkeilta luvuilta. Jos on ylipainoa, pudota kiireen vilkkaa. Ja tarkista ruokavalio. Vaikka nuo on sinällään normaalit, niin huono merkki kun ovat noin yläpäässä normaalia.
No ei 113kg -> 60kg pudoteta kiireen vilkkaan
AP
Tavalliset ruuat on nykyisin joidenkin mielestä myrkkyä.
Kyllä syön keittoja aina ja tulevaisuudessa, perunaa, porkkanaa, hedelmiä, leipää.
Oon ihan eri kuin ap. Maalaisjärkinen ihminen.
10% painon pudotus tekee jo aika hyvää...113 kg-> 102 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerron vaan omasta kokemuksestani. Olen aina ollut hoikka ja silloin, kun söin kevyesti ja hiilihydraattipitoisesti, niin paastosokeri oli jatkuvasti yli 6. Vasta kun muutin ruokavalion vähähiilihydraattiseen, niin verensokeri on pysynyt aisoissa.
Minäkin olen hoikka, mutta lihaksikas. En välttele hyviä hiilihydraatteja, koska lihakset tarvitsevat niitä toimiakseen kunnolla. Jos en söisi ollenkaan hiilareita, niin liikkuessa kroppa käyttäisi proteiinia ravinnokseen. Mutta jos söisin lisänä paljon proteiinia, niin munuaiset rasittuu. Ja jos söisin nopeita hiilareita, niin haima rasittuu. Toimiva kroppa on kokonaisuus ja jos kaikkea on sopivasti, ei liikaa, vaan riittävästi, niin elimistö voi hyvin. Vältän siis ainoastaan ravintoa, jossa on korkea glykeeminen indeksi. Kukaan ei tarvitse käsiteltyä fruktoosia tai valkoista sokeria yhtään mihinkään, ne on myrkkyä elimistölle.
Ei yksittäisistä arvoista voi herranjumala mitään johtopäätöksiä tehdä edes esidiabeteksestä.
Turha syyttää kasviksia ja hedelmiä.
Itselleni tuli sokeriongelmia ihan karkeilla ja sipseillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksittäisistä arvoista voi herranjumala mitään johtopäätöksiä tehdä edes esidiabeteksestä.
Jos paastosokeri on yli 6 mmol/l, on kyseessä koholla oleva paastosokeri, ja koholla oleva paastosokeri tarkoittaa esidiabetesta.
Onko sinulla ollut flunssaa? Paastosokeri hiukan koholla. Niin oli minullakin, olin sairastanut pari viikkoa flunssaa, mahdollisesti korona. Kävin 3 viikon kuluttua antamassa uudestaan paastonåytteen ja oli 5,7. Pienikin tulehdus elimistössä nostaa paastoverensokeria.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on heitä jotka eivät syö esim hedelmiä.
Syömissääntönsä: ei mitään mikä kasvaa maan alla, ei mitään, mikä kasvaa yli metrin korkeudella. Ei viljoja. Ja paljon kovia rasvoja.
Jokaisella oma uskonsa miten pysyvät terveinä.
Sokerin välttelyllä pysyykin terveenä.
Mikä sitten on esidiabetes, jollei tila terveen ja diabeteksen välillä?
Jos paastosokeri on enintään 6.0 mmol/l, on kyseessä normaali paastosokeri. Jos paastosokeri on 7.0 mmol/l tai yli, on kyseessä diabetes. Jos paastosokeri on 6.1-6.9 mmol/l, on kyseessä esidiabetes. Oikeastaan esidiabetes-termiä käytetään siksi, että ihminen ymmärtäisi lopultakin havahtua hoitamaan itseään ennen kuin tyypin 2 diabetes ehtii puhjeta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ollut flunssaa? Paastosokeri hiukan koholla. Niin oli minullakin, olin sairastanut pari viikkoa flunssaa, mahdollisesti korona. Kävin 3 viikon kuluttua antamassa uudestaan paastonåytteen ja oli 5,7. Pienikin tulehdus elimistössä nostaa paastoverensokeria.
Eli sitten voikin taas alkaa elämään kuin sika pellossa, kun sokeri olikin viitealueella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen hoikka, mutta lihaksikas. En välttele hyviä hiilihydraatteja, koska lihakset tarvitsevat niitä toimiakseen kunnolla. Jos en söisi ollenkaan hiilareita, niin liikkuessa kroppa käyttäisi proteiinia ravinnokseen. Mutta jos söisin lisänä paljon proteiinia, niin munuaiset rasittuu. Ja jos söisin nopeita hiilareita, niin haima rasittuu. Toimiva kroppa on kokonaisuus ja jos kaikkea on sopivasti, ei liikaa, vaan riittävästi, niin elimistö voi hyvin. Vältän siis ainoastaan ravintoa, jo
Jos et söisi hiilareita, niin silloin energia pitää saada rasvasta, ei suinkaan proteiinista. Proteiini on rakennusaine, ei energiaravintoaine, eikä sitä pidä suinkaan syödä yli tarpeen.
Terveyskirjasto:
Kohtuullinen ja säännöllinen liikunta laskee diabetesriskiä. Kiinnitä huomiota myös ruokavalioosi: nauti päivittäinrunsaasti kuitupitoisia viljatuotteita ja kasviksia. Jätä pois ylimääräiset kovat rasvat ja suosi pehmeitä kasvirasvoja.
Oma ruokavalioni onkin tällainen. Silti sairaudet ja lääkkeet kerryttävät vatsarasvaa(ennen lääkettä reisiin) ja vievät liikuntakykyä. En edes pysty syömään kerralla paljoa, ehkä 1-2 dl. Laihduttaa pitäisi mutta laihtuminen on jumittanut pitkäksi aikaa. Ongelmani on että toimintakykyni eli liikuntakyky on heikko ja jos vien kalorit niin alas että laihdun niin en jaksa nousta sängystä ollenkaan. Rakastan liikuntaa ja terveellistä ruokaa että sinällään ei tarvitse elämäntapamuutosta tehdä.
Toki ylipainooni ja verensokeriini saattaa vaikuttaa myös vaikea unettomuus ja ne lääkkeet. Minullakin siis esidiabetes tullut tämän sairausrumban mukana.
Kuulostaa aika korkeilta luvuilta. Jos on ylipainoa, pudota kiireen vilkkaa. Ja tarkista ruokavalio. Vaikka nuo on sinällään normaalit, niin huono merkki kun ovat noin yläpäässä normaalia.