Mitä tehdä kun vauva nukkuu vain sylissä?
Tulen kohta hulluksi! eli vauva on 1 kk ikäinen. Hän nukahtaa syliin mutta kun hänet laskee johonkin nukkumaan, alkaa ähinä ja pian sitten alkaa itkemään tai herää kokonaan. Ollaan kokeiltu pinnasänky, vanhempien sänky, vaunukoppa, unipesä ja sohva. Tasainen alusta ja pään alla koroketta että ois pystymmässä, ei auta.
itselle rupee nuo yöt olemaan tosi raskaita sohvannurkassa vauva sylissä kun on huono asento ja unesta säpsähtelee vähän väliä hereille kun pelottaa että vauva putoaa.
Päivisin on sama ongelma. Ainut missä nukkuu ihan hyvin on liikkuvat vaunut ja tehdäänkin joka päivä vaunulenkki. Kantoreppua olen kokeillut myös mutta vauva herää heti jos istuu alas ja haluaisin edes joskus itsekin hieman huilata vauvan nukkuessa.
Kommentit (81)
Tottakai vauva haluaa nukkua sylissä lämmön takia ja tissi suussaan kun osaa sitä unissaankin imeä.
Auttaisiko Netflix tilaus aikuiselle ja roppakaupalla helppoa syömistä jääkaappiin?
Vauvaa voi koittaa nukuttaa myös sitterissä
Vierailija kirjoitti:
No opeta ja totuta ihmeessä nukkumaan vain sylissä ja liikkuvissa vaunuissa. Oot kuule pulassa vielä.
Ei ole. Meillä oli esikoisen kanssa sama ongelma ja kiikuin häntä ensimmäiset kolme kuukautta. Koliikkia epäiltiin neuvolassa. Lapsen isäkin kävi yöllä vaunulenkillä, että saisin nukkua. Niin vaan kun lapsi täytti kolme kuukautta ja aloitettiin kiinteän ruuan totuttelu tuo kaikki loppui kuin seinään. Lapsi nauroi onnellisena meille ja nukkui kiltisti omassa pinnasängyssään.
Kuukauden ikäinen vauva on hyvin pieni ja aikaa kulunut vasta hyvin vähän aikaa. Ongelmat helpottuvat kyllä aikanaan. Tietenkin neuvolassa kannattaa ottaa asia puheeksi
Vierailija kirjoitti:
Itsepä olet opettanut.
Itsellä 3 lasta, enkä ketään kantanut liikaa. Kaikista tuli terveitä ja hyvin pärjääviä, pitkälle opiskelleita aikuisia
Noinhan se ei mene. Itselläni on myös kolme lasta ja kaikki olivat helppoja ja hyviä nukkujia. Ei tarvinnut kannella. Sittenpä sainkin lapsenlapsen. Muksu huusi jos ei kannettu ympäri asuntoa, eikä ollut vanhempien opettama tapa. Itse sain olla heti alusta asti mukana hoitamassa pienokaista ja sama ongelma oli minulla, jolla oli jo ollut kolme helppoa tenavaa. Joka kerta, kun yritti istahtaa, vauva tuli levottomaksi ja alkoi kitisemään. Kokeiltiin jos minkälaista konstia, mutta hän nyt vain sattui vaatimaan liikettä ja läheisyyttä ollakseen tyytyväinen. Vieläkin vähän alle vuoden ikäisenä palaa väsyneenä helposti vastasyntyneen fiiliksiin ja viihtyy parhaiten nuokkumassa käsivarsilla ennen kuin käy yöunille. Vauvat nyt vain ovat erilaisia. On helppo huudella, luulla itseään erinomaiseksi kasvattajaksi ja varsinkin syyllistää muita vanhempia, jos itselle sattuvat ne takuutyytyväiset tenavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No opeta ja totuta ihmeessä nukkumaan vain sylissä ja liikkuvissa vaunuissa. Oot kuule pulassa vielä.
Jaahas, sulla varmaan on sitten konstit tähän, saa jakaa kiitos.
Mitenköhän vauvat nukkui maalla missä oli muitakin hommia emännällä kuin istua vauva sylissä?
Varmaan se vauva pitää viedä lääkäriin. Vai mitä itse arvelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän vauvat nukkui maalla missä oli muitakin hommia emännällä kuin istua vauva sylissä?
Maalla oli useimmiten useampi sukupolvi ihmisiä samassa talossa ja lasta hoitivat muut kuin emäntä tai isäntä.
Minulla samanlainen vauva ja mikään muu ei oikein toiminut kuin se, että vauva nukkui rinnan päällä. Luin paljon miten sen voisi tehdä turvallisesti. Sohvalla se on vaarallista koska siinä on iso tukehtumisriski jos vauva tippuu. Helpommin saattaa tippua lattiallekin sohvalta. Kannattaa siis mennä sänkyyn. Itse menin parisängyn keskelle, tuin siinä itseäni ylöspäin (luin että tässä olisi siis myös tukehtumisriski, huonoksi keuhkoille jos vauva ei ole kohotettuna tässä asennossa), mutta ei kuitenkaan liikaa ettei valu alas. Älä pidä sivuilla mitään tyynyjä tai peittoja ettei vauva voi tukehtua niihin jos putoaa. Todennäköisesti heräisit putoamiseen, mutta varmuuden vuoksi. Jos vauva tipahtaa napakalle patjalle niin siinä saa henkeä kyllä. Ja mieti myös vaatetusta. Vauva saa aika paljon lämpöä sinun kehostasi tässä asennossa, joten kevyt vaatetus molemmille. Mieluummin ei peittoa, ainakaan paksua, tukehtumisriskin vuoksi. Näillä neuvoilla onnistuu nukkuminen vauva rinnan päällä turvallisesti. Myöhemmin vauva suostuu nukkumaan toisinkin eli älä stressaa asiasta. Tärkeintä on nyt että nukutte tavalla tai toisella. Vauvalla saattaa olla refluksia. Omalla ainakin oli ja se taisi olla syynä nukkumisvaikeuksiin. Helpotti parin kuukauden kuluttua. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna maata lapsen pienen,
Levätä vähäväkisen!
Nukuta Jumala lasta,
Makauta marjastani,
Saisi likkakin levätä,
Lapsen orja olla jouten!
Tämän kehtolaulun sanoista voi päätellä, että on sitä ennenkin huokailtu lapsen nukkumisongelmien edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla oli useimmiten useampi sukupolvi ihmisiä samassa talossa ja lasta hoitivat muut kuin emäntä tai isäntä.
Isäntä nyt ei ainakaan hoitanut lapsia. Vauvojen annettiin huutaa. Keuhkot vahvistuvat, ohjeisti ex-anoppini, maatalon emäntä.
vauva on 1kk vanha ja erityisherkkä lumihiutaleäiti on jo nyt suurissa ongelmissa
kaikkien lumihiutaleiden ei pitäisi lisääntyä, jos ei kykene huolehtimaan vauvastaan.
Kokeile pinnasängyn sijaan sisävaunuja. Sanoit että nukahtaa vaunuihin heijaamalla, eli silloin nukahtaisi varmaan myös keinuvaan kehtoon? Minulla vauva oli vieressä lähinnä siksi koska oli jatkuvasti rinnalla ja itse niin väsynyt ja nukahdin imettäessä. Molemmat olimme litimärkiä kun heräsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla maalaislapset nukkuvat kuin kaupunkilaislapset.
Ja myös maatilan emännällä on äitiysloma. Ja myös maalla on näitä huonosti nukkuvia lapsia Ihan samalla tavalla kuin muilla kaupungissa naisyrittäjillä. Ja usein maalla tehdään töitä avioparina, jolloin yrittäjyyttä voi jakaa.
t. emäntä
Vierailija kirjoitti:
vauva on 1kk vanha ja erityisherkkä lumihiutaleäiti on jo nyt suurissa ongelmissa
Painu pois ketjusta, jonka aiheesta et mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa maaseudun naisista eivät suinkaan ole mitään emäntiä, vaan ihan työssäkäyviä naisia. Suomessa maataloudesta elää todella pieni määrä ja maalla asuvista yli 90% on työssä käyviä, eikä mitään tekemistä maatalouden kanssa.
Asun maalla ja asukkaita n. 6000 ja täällä miutama maatila.
Kapalointi auttaa. Jostain syystä Suomessa ei tätä tapaa rauhoittaa vauvaa nukkumaan ei juuri mainosteta. Itsekään en tiennyt 20 vuotta sitten kun lapsi suostui nukkumaan vain sylissä. Nykyisin netissä on pilvin pimein ohjevideoita.
Jos lapsi on hyvin kehittynyt ja isokokoinen jo syntyessään, kyseessä voi olla myös nälkä. Jos lapsi syö hyvin ja useasti rintaa, usein 3 kuukauden imetys riittää ja voi pikkuhiljaa siirtyä velliin ja kiinteisiin. Jatkuva syöttäminen stressaa sekä vauvaa että äitiä.
Vauva pelkästään vaipassa katoliinaan ja itse oot ilman paitaa, pidä päivällä näin paljon että vauva saa sitä tarvitsemaansa ihokosketusta.
Opeta omaan sänkyyn, itkua se aluksi on, mutta vauva kyllä oppii ymmärtämään ajan kanssa että sinne mennään ja siellä nukutaan.
Unipussi ja oma sänky, tutti suuhun ja huone mahdollisimman pimeäksi, sängynpääty voi olla vähän koholla.
Meidän vauva oli samanlainen ja oppi kyllä myöhemmin nukkumaan muuallakin. Älä stressaa. Ota viereen nukkumaan.