Ratsastuksen karanneet kulut
Ymmärrän tallien ahdingon kun kaikki hinnat ovat nousseet (sähkö, heinät, rehut, kuivikkeet), mutta nyt on niin, että ainakin meidän lähitalli hinnoitteli itsensä saavuttamattomaksi. Tämä näkyy Hopotissakin vajaina tunteina, eli tuhon tiellä on koko yritys.
Meillä tämä tarkoitti säännöllisen ratsastusharrastuksen loppua, tyttö käy silloin tällöin ratsastamassa irtotunteja siellä täällä, mutta ei enää tuolla entisellä vakitallilla.
Onko muilla tultu tähän?
Kommentit (42)
On hevosten edun mukaista, että tallilla on aikuisia ja ammattilaisia huolehtimassa hevosten terveydestä ja puuttumassa mahdollisiin epäkohtiin. Lapset eivät osaa tai uskalla samalla tavalla tuoda ongelma esiin tai muutenkaan havaita hevosissa muutoksia terveydessä. Itse 2000-luvun alun hoitajana olen iloinen ettei hoitajakulttuuria ole.
Korkeammat hinnat takaavat myös sen, että hevoset pääsevät sairaslomalle tarpeen mukaan eikä sairaita hevosia pidetä tunneilla taloudellisen ahdingon vuoksi. Jos jollain tallilla on edulliset hinnat, on se varmasti useimmiten hevosten hyvinvoinnista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jo pienenä totuttaa se lapsi halpoihin harrastuksiin. Suunnnistukseen tarvii kompassin ja kartan, yleisurheiluun riittää piikkarit, muuten voi käyttää molemmissa samoja verkkareita, shortseja ja t-paitoja kunte normaalisti. Uintikaan ei maltaita maksa jos ei ihan ala kilpailemaan ja reissaamaan kilpailuissa pitkin maailmaa.
Ei nuo mitään halpoja harrastuksia ole. Yleisurheilu maksaa paikallisessa seurassa 170€/ kk, talvella treenit 3 kertaa viikossa, kesällä 3-4 kertaa ja kisoja lisäksi. Tietysti ihan pienille 7-9-vuotiaille on halvempi, mutta nopeasti ne kasvaa.Uintitreenit maksaa 219 euroa/ kuukausi. Siihen sisältyy oman kilparyhmän treenit, valmennus, yhteistreenit, kisat jne. Vai meinasitko, että joku lapsi/nuori ihan huvikseen käy uimassa yksin?
Halvempaa on meillä, mutta toki toimintaakin vähemmän. yleisurheilussa on kahdet seuran treenit viikossa kesällä ja talvella kerran viikkoon. Itse käydään sitten lisäksi jonkin verran kun minulla on lajitaustaa itsellä ja osaan noita poikia neuvoa. Ja vielä ne ottaa neuvoja vastaankin, katsotaan sitten kun murkkuikä puskee kunnolla päälle. Ovat nyt 10- ja 12-vuotiaita.
Uintivalmennusta täällä ei ole edes tarjolla, ihan harrastusmielessä käydään noin kerran viikkoon uimassa koko porukalla ja pojat käy joskus kavereidenkin kanssa.
Eikä nämä meidän urheilut tai oikeammin liikunnat tähtää muuhun kuin siihen, että lapsille tulisi liikunta tavaksi ja se jatkuisi vielä aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jo pienenä totuttaa se lapsi halpoihin harrastuksiin. Suunnnistukseen tarvii kompassin ja kartan, yleisurheiluun riittää piikkarit, muuten voi käyttää molemmissa samoja verkkareita, shortseja ja t-paitoja kunte normaalisti. Uintikaan ei maltaita maksa jos ei ihan ala kilpailemaan ja reissaamaan kilpailuissa pitkin maailmaa.
Ei nuo mitään halpoja harrastuksia ole. Yleisurheilu maksaa paikallisessa seurassa 170€/ kk, talvella treenit 3 kertaa viikossa, kesällä 3-4 kertaa ja kisoja lisäksi. Tietysti ihan pienille 7-9-vuotiaille on halvempi, mutta nopeasti ne kasvaa.Uintitreenit maksaa 219 euroa/ kuukausi. Siihen sisältyy oman kilparyhmän treenit, valmennus, yhteistreenit, kisat jne. Vai meinasitko, että joku lapsi/nuori ihan huvikseen käy uimassa yksin?
Halvempaa on meillä, mutta to
Ahaa, no voihan sitä kai harrastaa noinkin. Menee korkeintaan vuosi, niin teidän 13-vuotias ei lähde perheen kanssa uimaan. Eihän uimahalleissa muitakaan tuon ikäisiä ole vanhempiensa kanssa.
Yleisurheilusta sanon vaan itse sitä harrastaneena, että joko haluaa kehittyä ja parantaa tuloksiaan tai sitten ei halua. Harva sitä vanhempiensa kanssa harrastaa kuitenkaan.Se on kiva, että teillä on höntsätreenejä. Onko miten pikkuinen paikkakunta?
Ratsastuksesta sanon, että siinäkin kehittyäkseen pitää harrastaa säännöllisesti. Se on lähinnä huvia ja ajanvietettä, jos silloin tällöin käy tallilla. Eikä siinä mitään, mutta urheiluna sitä tuskin voi pitää.
Mahtavasti päästiin uintikeskusteluun...
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa harrastamisessa hinnat nousseet, ei pelkkä ratsastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa harrastamisessa hinnat nousseet, ei pelkkä ratsastus.
Näinhän se on.
Juuri tänään tuli yhdeltä seuralta ilmoitus hintojen noususta. Hankala on tilanne myös seuroille, kun heillä kaikki kulut ovat nousseet ja samaan aikaan on huoli, että hintojen karkottaa harrastajia.
Hoitoheppakulttuurin katoamisesta kyselleelle: alkoi tulla vanhemmilta valituksia siitä, että lapsilla ei saa teettää liian vaarallista hommaa. Tallin käytävän lakaisemisen pyytäminen tai varusteiden pesettäminen on kuulemma hyväksikäyttöä ja ei ole reilua, että joillain on hoitoheppa ja joillain ei. Eli tämän takia erilliset tallityöntekijä(t) tai yrittäjä itse hoitaa nämä asiat. Arvatkaapa minkälaisia ovat monet nykypäivän uudet hevosenomistajat. Ratsastaa ehkä osataan, mutta ihan perushoidossa ja hevosen tarpeiden ymmärtämisessä on erittäin isoja puutteita.
Lisäksi on vielä turvallisuustekijät. Vakuutus ei pääsääntöisesti korvaa, jos hevosen käsittelijä on ollut alle 15 v esim. tilanteessa, jossa hevonen on vaikkapa karannut taluttaessa ja kolhinut kolmannen osapuolen autoa. Tämä on sinällään aika loogista ja minusta ihan hyväkin, mutta toisaalta se tavallaan estää sen, ettei lasten/nuorten esimerkiksi anneta enää syötellä heppoja vihreällä narun päässä tallipihassa. Osa talleista ei anna tuntilaisten hakea enää edes hevosia tarhasta itse, vaan senkin hoitaa tallin henkilökunta.
Joku kyseli mielenkiinnosta oman hevosen ylläpidon hintoja. No minäpä vastaan, miten minulla.
- täyshoito pienellä kotitallilla 450 e / kk, sis. karsinan siivous päivittäin, heinät, kuivikkeen lisäys 1 x vko. Kivennäiset ja lisärehut pitää ostaa itse. Niihin menee muutama kymppi kuussa.
- vuolu talvisin kuuden viikon välein, kesällä kavion kasvaessa nopeammin noin 4 - 5 viikon välein maksaa tutulta kengittäjältä ystävähintaan 40 e. Jos ponillani olisi kengät, hinta olisi tuplaten tuo. On kuitenkin ollut ikänsä kengätön.
- raspaus ja rokotukset tällä hetkellä kerran vuodessa vähän alle satasen. On ollut puolen vuoden väli raspauksissa aikanaan, nyt onneksi tarvii vain vuosittain.
- joka vuosi on joku päivystyksellinen eläinlääkäriä vaativa asia. Niihin hurahtaa helposti muutama satanen per kerta. Jos lääkkeitä pitää ostaa, niin ne tietenkin tuohon päälle.
- ponin loppuiän lääkitys maksaa nykyisellä annoksella noin 400 e vuodessa. Tallin toisella hevosella sama sairaus mutta lääkitys nelinkertainen poniini verrattuna. Sillä se maksaa yli 1500 e vuodessa.
- röntgen ja muut eläinklinikalla käyntiä vaativat asiat ovat törkyhintaisia. Olikohan viimeksi röntgen kaviopaise-epäilyn yhteydessä joku 400 - 500 e.
- varusteita pitää myös uusia. Kengättömän hevosen bootsit maksavat pari sataa. Satulaa ei ole onneksi tarvinnut uusia. Kuolaimet, suitset, ohjat, riimut ja riimunnarut, harjat, loimet, mahdolliset jalkasuojat...Niihin menee toki jonkin verran joka vuosi.
- traileria minulla ei ole, vuokraan tarvittaessa.
Siitäpä laskemaan hintaa. Ihanan halpaa!!! Minun poni on jo eläkeikäinen muori, kevyellä käytöllä puskaratsuna ja jo lähes seuraponina. Jos valmentautuisin vaikkapa maneesitallilla ja minulla olisi kisakuntoinen hevonen, yllä olevat summat saisi melkein tuplata.
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli mielenkiinnosta oman hevosen ylläpidon hintoja. No minäpä vastaan, miten minulla.
- täyshoito pienellä kotitallilla 450 e / kk, sis. karsinan siivous päivittäin, heinät, kuivikkeen lisäys 1 x vko.
Pääkaupunkiseudulla tuo kuukausimaksu on helposti tuplat
Varmaan useampi syy, turvallisuuspaine (safetyismi), pelko nuorten hyväksikäytöstä (ilmaista työtä!), pelko ehkä jostain muustakin hyväksikäytöstä. Menetetty ymmärrys hevosmiestaidosta joka pitää sisällään siis kaiken hevosen kanssa tehtävän puuhailun ja toiminnan. Pahimmillaan hevonen on vain harrastusväline ja statussymboli, jokin rusettikone, tykki, materiaali. Kauas on kuljettu Hevoshullun kulta-ajoista 80-luvulta. Koen olevani onnekas saadessani kokea tuon vilpittömän ja maanläheisen hevoshulluusbuumin, joka ei perustunut pröystäilylle.
Järjettömäksihän maailmanmeno on mennyt. Itse suren myös syvästi hevostyttökulttuurin degeneroitumista joksikin typeräksi kepparibuumiksi (no eipä satu vahinkoja!) tai sitten ratsastuksen muuttumista eliittikersojen sisäpiirihuviksi. En kyllä silti tiedä, miten suunnan saisi (tässäkään) käännettyä, kovin lohdulliselta ei lähitulevaisuus näytä hevosenpidon kustannusten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- täyshoito pienellä kotitallilla 450 e / kk, sis. karsinan siivous päivittäin, heinät, kuivikkeen lisäys 1 x vko.
Pääkaupunkiseudulla tuo kuukausimaksu on helposti tuplat
Tiedän. Tuolla kotitallilla ei ole ratsastuskenttää, ei maneesia ja maastotkin vähän mitä ovat. Ei neljällä ja puolella sadalla saa luksusta mutta sitä en edes vaadi. Täyshoito maneesitallilla on täällä joku 600 - 700 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kannattaa varmaan hankkia se oma hevonen ja opetella hoitamaan sitä.
No sehän se vasta halpa ratkaisu onkin.
On se tallipaikkaa halvempi.
Aika harvalla lopulta hyvät puitteet hevosen pitoon. Ei voi ihan mihin tahansa mörskään eläintä työntää. Eivät myös tykkää olla yksinään.
Naapureilta voisi tulla vähän sanomista, jos ottaisi hevosen kerrostaloasuntoon.
Ratsastus sopii ja on oikeastaan tarkoitettu suomenruotsalaisille miljonääreille. Heitä näkee paljon Ypäjällä ja heidän jälkikasvuaan. Tavallinen tallaaja ei pysty lastaan niin korkealle saamaan. Samahan se on esim ralli. Kalle Rovanperä pärjää, kun isällään on ollut rahaa ja taitoa opettaa.
Mielenkiinnosta heitän vastapallona kysymyksen, paljonko teillä maksaa ratsastustunnit. Mitä sillä saa?
45 euroa irtotunti normiryhmässä (noin yhdeksän ratsukkoa, joskus jopa kymmenen)
60 euroa irtotunti pienrymässä (3-5 ratsukkoa)
90 euroa yksityistunti
200 euroa 5h kortti normiryhmässä
Nämä hinnat päijät-hämeessä
Lopetin itse ratsastuksen viitisen vuotta sitten. Silloin tunti pienryhmässä maksoi 35e. Nyt sama tunti maksaa samalla tallilla 75e. Kevyt pikku nousu.
Että ei ole tarvinnut lasta hevosharrastuksen pariin laittaa, vaikka kyseleekin. Nauttisin itsekin mutta ei vaan kukkaro kestä.
Ahaa, no voihan sitä kai harrastaa noinkin. Menee korkeintaan vuosi, niin teidän 13-vuotias ei lähde perheen kanssa uimaan. Eihän uimahalleissa muitakaan tuon ikäisiä ole vanhempiensa kanssa.
Yleisurheilusta sanon vaan itse sitä harrastaneena, että joko haluaa kehittyä ja parantaa tuloksiaan tai sitten ei halua. Harva sitä vanhempiensa kanssa harrastaa kuitenkaan.Se on kiva, että teillä on höntsätreenejä. Onko miten pikkuinen paikkakunta?
Ratsastuksesta sanon, että siinäkin kehittyäkseen pitää harrastaa säännöllisesti. Se on lähinnä huvia ja ajanvietettä, jos silloin tällöin käy tallilla. Eikä siinä mitään, mutta urheiluna sitä tuskin voi pitää.
Onpa ylimielisen kuuloinen postaus, ainakin mun korviini. Harrastaa voi muutenkin kuin tavoitteellisesti, ihan harrastamisen ilosta. Minä en ole elämässäni harrastanut mitään ajatuksella, että pitäisi jotenkin kehittyä ja parantaa tuloksia. Olen harrastanut mm. ratsastusta, yleisurheilua, telinejumppaa, judoa, pikaluistelua, sekä viulunsoittoa. Kaikki nämä olivat vain harrastuksia, joita tehtiin huvin vuoksi. Ikinä en ole kisoissa käynyt, tai julkisesti soittanut. Uimassakin kävin uimahallissa kaverin kanssa ihan vaan kun oli mukavaa käydä. Hiihtämässä kävin lapsena ihan hiihtämisen ilosta.
Miksi ihmeessä harrastamisen pitäisi olla tavoitteellista? Miksi harrastamisen pitää olla urheilua? Eikö se voi olla vaan mukavaa yhdessä tekemistä ja liikuntaa samalla?
Meillä ei ole noussut kuin muutamalla eurolla ratsastustuntien hinnat. Lisäksi tyttö hoitaa yhtä tallin hevosta ja saa siitä joskus ilmaisen ratsastuksen, takana 10 vuotta harrastusta. Pieni talli ja Uudenmaan ulkopuolella, vain 3 heppaa yhtä aikaa tunneilla.