Ideoita tonttuoven yllätyksiksi?
Laitoimme eilen kotiin tonttuoven. Se näyttää tosi kivalta, mutta lapseni tuntuu nyt odottavan into piukassa, että tonttu jatkuvasti hiippailee ovesta ja järjestää yllätyksiä. Hän myös heti jätti oma-aloitteisesti tontulle oven luo pienen lahjan (Kinder-lelun) ja tuntuu nyt odottavan, että tonttu vaihtaa sen vastayllätykseen.
Mitä tähän voisi keksiä? Help, jouluun on pitkä aika, omat ideat loppuu alkuunsa!
(En tahtoisi joka päivä vain laittaa oven luo esimerkiksi suklaapalasta tms. herkkua, kun lapsella on kuitenkin myös suklaajoulukalenteri ostettuna.)
Kommentit (170)
Mietin mistä itse olisin lapsena tykännyt niin tuli mieleen kaikenlainen pieni tekeminen. Voisi löytyä, vaikka jokin muovi tai vaikka puuhelmisetti lankoineen mistä lapsi saisi itse tehdä korun jonkun muun jutun. Tai jokin pieni maalaus tai väritystehtävä. Näitä settejä löytyy todella paljon tai voi, vaikka itse suunnitella ja ostaa vaikka isomman rasian helmiä joten riittää moneen yllätykseen materiaalia. Jokin kiva kaunis kynä tai tarroja tai vaikka kaunis hiuslenkki. Välillä jotain jouluista syötävää tai ohjeet jonkun kivan helpon herkun tekoon niin voitte yhdessäkin tehdä.
Itse pidin musiikista todella paljon jo lapsena. Näin jokin kiva cd olisi ollut mieluiten. Toki nythän moni ei varmaan enää osta sellaista. Tietysti voisi jonkun kivan joululaulu tai muun lapsen suosikkimusiikki cd:nkin ostaa jos itse ajattelen. Toki jokainen kuuntelee musiikkia mistä haluaa. Hyviä ideoita olivat myös jonkun mainitsemat laput joissa voisi lukea jokin kiva tehtävä. Itse pidin eläimistä todella paljon ja näin olisin varmaan toteuttanut kaikki niihin liittyvät toiveet. Tosin en tiedä onko teillä mitään läheisiä joiden lemmikkejä voisi käydä tervehtimässä. Nämä nyt vaan kaikkea mieleeni tullutta.
Vierailija kirjoitti:
Kovaääninen oven taakse. Jotain epäselvää puheensorinaa sieltä kuulumaan ja joululauluja. "tontut siellä juhlivat ja laulavat"
Vähän saman tyyliin kuin siinä tv mainoksessa (olikohan rusta) missä tummat lapset tulevat yläkerrasta yöllä alas ihmettelemään ääniä ja joulupukki siellä laittaa lahjoja kuusen alle sekä katoaa savupiippuun (oikeasti vetää narusta ja jauhoja yms tippuu piipusta alas) sekä porojen ääni kuuluu kaiuttimista. Tuli tämä mainos mieleen. Ehkä joku tunnistaa sen, kun pyörii taas joillakin kanavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen pieni olkipukki
Osaa näistä pienen pienistä jutuista on aika vaikea löytää, vai onko vinkkejä esimerkiksi tähän, että mistä saisi?
Partyking ja Kärkkäinen myy ainakin sellaista kuuseen ripustettava pientä olkipukkia. Lisäksi se on helppoa tehdä itsekin. Löysin Sivellin sivuilta ohjeen.
https://www.sinelli.fi/inspiraatio/vuodenajat-ja-lomat/jouluaskartelu/i…
Laitan vielä lisää vinkkejä askerteluun ja koristeiden tekoon. Tuolla sivuilla on paljon helppoja ohjeita ja materiaalit edullisia. Voisi olla kiva tehdä jotain. Lapsi voisi esim tehdä tontulle itse jonkun koristeen oven eteen ja saisi sitten vaihdossa lahjaksi koristeen. Tai sitten tonttu antaisi ensin materiaalit ja ohjeen koristeen tekoon. Sitten, kun lapsi tekisi tontulle koristeen niin saisi lahjaksi jotain. Tuli tämäkin vielä mieleen. Kiva ketju.
Vierailija kirjoitti:
Mietin mistä itse olisin lapsena tykännyt niin tuli mieleen kaikenlainen pieni tekeminen. Voisi löytyä, vaikka jokin muovi tai vaikka puuhelmisetti lankoineen mistä lapsi saisi itse tehdä korun jonkun muun jutun. Tai jokin pieni maalaus tai väritystehtävä. Näitä settejä löytyy todella paljon tai voi, vaikka itse suunnitella ja ostaa vaikka isomman rasian helmiä joten riittää moneen yllätykseen materiaalia. Jokin kiva kaunis kynä tai tarroja tai vaikka kaunis hiuslenkki. Välillä jotain jouluista syötävää tai ohjeet jonkun kivan helpon herkun tekoon niin voitte yhdessäkin tehdä.
Itse pidin musiikista todella paljon jo lapsena. Näin jokin kiva cd olisi ollut mieluiten. Toki nythän moni ei varmaan enää osta sellaista. Tietysti voisi jonkun kivan joululaulu tai muun lapsen suosikkimusiikki cd:nkin ostaa jos itse ajattelen. Toki jokainen kuuntelee musiikkia mistä haluaa. Hyviä ideoita olivat myös jonkun mainitsemat laput joissa voisi lukea jokin
Musiikit kuunnellaan netistä. Mutta voisihan se olla erikoinen yllätys hankkia vaikka kirpparilta cd-soitin ja joululevyt ja veivata niitä yhdessä.
Toisesta ketjusta tuotu idea: Taita tulitikkulaatikkoon paperinen mato. Kun avaat laatikon, mato pomppaa esiin. Itse käytän tikkuaskeja kaikenlaisiin yllätyksiin, voi päällystää tai koristella, olenpa nähnyt lipaston mallisen joulukalenterin. Uudelleen käytettävä. Nukkekotiin muina kuukausina...
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin niin halunnut laittaa tonttuoven ja siihen askarrella kaikenlaista kivaa ja nättiä lisuketta. Mies kielsi, koska pitää sitä lapsellisena touhuna. Hän ei ole muutenkaan mikään jouluihminen, minä taas olen. Olemme siis lapseton pariskunta.
On kyllä ankeaa, jos ei saa omassa kodissaan tonttuovea laittaa. Ei ole edes pysyvä sisustuselementti.
Aattoilta kun tunnetusti on pitkä, olen piilottanut lapselle pari pakettia etsittäväksi aaton aikana ennen varsinaista lahjojen jakamista. Vihjeet pakettien olinpaikkaan ovat tulleet tonttuoven postilaatikoon yksi kerrallaan. Lapsi on jo eskari-ikäinen, joten vihjeet eivät ole ihan suoria vaan tyyliin "paketti löytyy sieltä missä käytetään veistä ja haarukkaa" > paketti on piilossa keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidin musiikista todella paljon jo lapsena. Näin jokin kiva cd olisi ollut mieluiten. Toki nythän moni ei varmaan enää osta sellaista. Tietysti voisi jonkun kivan joululaulu tai muun lapsen suosikkimusiikki cd:nkin ostaa jos itse ajattelen. Toki jokainen kuuntelee musiikkia mistä haluaa. Hyviä ideoita olivat myös jonkun mainitsemat laput joissa voisi lukea jokin
jes lisää muovia :Dd
hukutaan krääsään. Katsoppa vaikka aitä ranskan kokoista muovilauttaa meressä. Haluat sen kasvavan?
Vierailija kirjoitti:
Kirpparilta tontuille pieni koira tai kissa, ihan semmoinen muutaman sentin pituinen.
Samoin pieni pupu ja sille voit puutikusta vuolla pari porkkanaa ja maalata ne oranssilla värillä ja tehdä vihreästä villalangasta ne vihreät röyhyt.
Tontut jotka siellä asuu, löytyy kirpparilta. Tai ohjeen mukaan askartelet.
Näin saat pikkuhiljaa lisättyä rekvisiittaa oven eteen. Postilaatikko, raput, sukset, luuta kaikki voit tehdä itse.
Porkkana ei ole kaneille terveellistä, sisältää liian paljon sokeria. Että jos yrittäisit edes olla siirtämättä väärää tietoa lapsillesi.
Tee tontun jalanjäljet lattiaan, johtamaan jonnekin, vaikka oven eteen tai joulukuusen alle. Tai eri puolille kotia eri päivinä. Ehkä lapsi riemastuu ajatuksesta, että tonttu hiippailee kurkkimassa eri huoneissa, kun kukaan ei näe.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin niin halunnut laittaa tonttuoven ja siihen askarrella kaikenlaista kivaa ja nättiä lisuketta. Mies kielsi, koska pitää sitä lapsellisena touhuna. Hän ei ole muutenkaan mikään jouluihminen, minä taas olen. Olemme siis lapseton pariskunta.
Joo ei, nää on hirveitä... Jos on lapsia, niin voin ymmärtää, että lapsen/lasten huoneeseen laitetaan tällainen. Mut ei todellakaan aikuisten kotiin niin, että näkyy mahdollisille vieraillekin.
Tai itse asiassa muutankin heti mieltäni: jos sinusta olisi kiva laittaa tonttuovi ja askarrella, sun pitää saada laittaa sellainen. Mutta laita sellaiseen paikkaan, että se ei pistä heti silmään. Onko teillä kirjahyllyä? Rakenna tonttuovesi sinne, kirjojen keskelle. Tai varaa sieltä yksi hylly, jolle rakennat tämän tonttumaailman joulun ajaksi. Luulisi, että mieskin voi tuon sietää. Itse en tykkäisi, että lattian rajaan laitetaan (ellei sitten sohvan taakse...), mutta yhdellä kirjahyllykön hyllyllä voisin pari kuukautta sietääkin, kun ei se sieltä muiden tavaroiden joukosta niin erotu.
Mies "kielsi", koska pitää tonttuovea lapsellisena...?
Ja mikähän lakipykälä oli tässä kohtaa miehellä käytössä, että on valtuudet ihan kieltää?
Kyllä jouluna saa vähän lapsettaa.
Monia miehiä lapsettaa paljon rankemmin läpi vuoden; vaativat vaimolta ruokaa ja puhtaita sukkia ym. Ei kauankaan aikaa, kun tuli telkusta dokumenttikin miehistä, jotka imuttelevat vaimonsa tissiäkin.
Tonttuovi taitaa olla sellainen feikkiovi jalkalistassa tai muualla seinän vieressä, joka on johtavinaan jonnekin. Siis ovi, joka mukamas johtaa muka-tontun salaiseen muka-kotiin.
Googlen Kuvahaun kautta näkee kuvia tonttuovista.
Jossain oon nähny että jotkut on keittiönpöydälle avannu hillopurkin ja vähän sitä pintaa rosottanut siihen koktailtikuista tai semmosista tehny tikkaat vähän pieniä leivänpaloja joiden osan päällä jo hilloa sekä sitte pieniä veitsiä tai lusikoita että tontulle ois tullu kiire lähteä
Jos keittiöön ei ovelta oo pitkä matka nii vähän tomusokeria voi ripotella matkan varrelle ja hillopurkin luo ns lumeksi ja siihen vähän jälkiä
Itsenäisyyspäivänä vois olla myös pieni suomenlippu salossa esim pillin päässä