Ideoita tonttuoven yllätyksiksi?
Laitoimme eilen kotiin tonttuoven. Se näyttää tosi kivalta, mutta lapseni tuntuu nyt odottavan into piukassa, että tonttu jatkuvasti hiippailee ovesta ja järjestää yllätyksiä. Hän myös heti jätti oma-aloitteisesti tontulle oven luo pienen lahjan (Kinder-lelun) ja tuntuu nyt odottavan, että tonttu vaihtaa sen vastayllätykseen.
Mitä tähän voisi keksiä? Help, jouluun on pitkä aika, omat ideat loppuu alkuunsa!
(En tahtoisi joka päivä vain laittaa oven luo esimerkiksi suklaapalasta tms. herkkua, kun lapsella on kuitenkin myös suklaajoulukalenteri ostettuna.)
Kommentit (170)
Lähetä joulukortti lapselle ja laita allekirjoittajaksi joulutonttu.
Meillä on tontulla pieni mökki, auto, kissa ja poro. Tonttu lähti lomalle joulun jälkeen ja kovasti on mietitty että minne ja tuleeko takaisin. Sitten saapui kortti, missä tonttu kertoi lomastaan.
Hiljalleen mökkiä siivotaan ja päivitetään. Hiljalleen tontun työt alkavat ja silloin tonttu huristelee autollaan milloin mihinkin. Lapsi etsii auton ja välillä saattaa löytyä myös uusi asia tontun mökkiin. (Nukkekoti koon tavaroita, astioita, ruokaa, joulukuusi... mitä nyt tonttu sattuu tarvitsemaan.) Mökissä tapahtuu samalla kaikenlaista ja pöydällä saattaa vilahtaa myös salainen kirja, joka ei saa kadota...Joskus voi tontulta tipahtaa myös salainen kirje. Kun joulu lähestyy, alkaa paketteja kertyä tontun mökkiin ja tunnelma tiivistyy.
Mökkiin voi kurkistaa sisään ja etsitä vihjeitä mitä tonttu puuhaa ja samoja puuhia tehdään yhdessä. Aaton alla katoaa kirja ja aattona katoaa myös paketit, poro ja tonttu. Paketit löytyvät sitten pukin kontista ja ovat taian avulla muuttuneet oikean kokoisiksi.
En tiedä, onko jo mainittu, mutta katselin kuvia tonttuovista ja musta noi on ihania, joihin on liitetty valosarja :)
kannatan eroa niin kauan kuin edes saat itse ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Tonttuovelle ei kuulu jättää muovikräåsää. Tontut elää metsissä ja tekevät metsän tarvikkeista ja raaka aineista koristeita ja lahjoja. Luonnollisia asioita.
Joulutontut ja metsän tontut on ihan eri asia.
Kovaääninen oven taakse. Jotain epäselvää puheensorinaa sieltä kuulumaan ja joululauluja. "tontut siellä juhlivat ja laulavat"
Viikonloppuna Tampereella on isot käsityömessut. Sieltä löytynee monenmoista kaikkeen tonttuiluun hurahtaneille.
Kirpparilta tontuille pieni koira tai kissa, ihan semmoinen muutaman sentin pituinen.
Samoin pieni pupu ja sille voit puutikusta vuolla pari porkkanaa ja maalata ne oranssilla värillä ja tehdä vihreästä villalangasta ne vihreät röyhyt.
Tontut jotka siellä asuu, löytyy kirpparilta. Tai ohjeen mukaan askartelet.
Näin saat pikkuhiljaa lisättyä rekvisiittaa oven eteen. Postilaatikko, raput, sukset, luuta kaikki voit tehdä itse.
Joulun lähestyessä tonttuovesta voisi löytyä joulun valmisteluun liittyviä tehtäviä. Liittyen nyt vaikka joulukoristeiden lisäämiseen joka päivälle. Yhtenä päivänä kyntteliköt esille, seuraavaksi muita koristeita jne. Jos on aikomus leipoa pipareita tai joulutorttuja niin niille oma tehtävälappu. Tekstiilien vaihtaminen jouluisemmiksi jne. Ja miksi ei joku tavara tai karkkikin erityispäivinä kuten itsenäisyyspäivä tai jokin viikonloppu?
Jos mulla olisi tonttuovi, niin siellä asustaisi pikkuruinen pehmo-orava eikä ehkä tonttu. Mutta sillä oravalla voisi olla päässä tonttulakki. :-D
Olen tehnyt pari tonttuovea itse, koska tykkään askarrella. Ei ole lapsia kenelle antaa. Itse tekeminen kuitenkin hauskaa.
En välitä tonttuovista enkä joulukalentereista. Turhaa krääsää ja rahanmenoa. Ei opeteta lapsia sellaseen.
Ja ne kässämessut on pahinta mitä on.
Miksiköhän ihmiset ehdottavat tonttuovelle roskaa - taljasta leikattu pala, really? Talja menee pilalle ja mitä lapsi sillä palalla tekee.
Aineettomat ideat tosiaan kivempia, ja tuo AP:n piparitaikinaidea oli myös suloinen.
Vierailija kirjoitti:
Osaako lapsi lukea? Jätä jotain hauskoja terveisiä muistilapuille.
Kirjoita vanhahtavalla käsialalla, ettei muksu arvaa että äiti asialla. Voisko välillä olla jokin kiva pikkuruinen kuva? Mahtava idea muuten.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö lisätä vielä ne amerikasta tutut joulusukat? Ettei vaan ole yhtään päivää milloin ei lasta lahjota? Kun se itkee kun ei saa muovinpaloja :(
Ymmärrän, jos joku on leikkinyt lapsuuden käpylehmillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt pari tonttuovea itse, koska tykkään askarrella. Ei ole lapsia kenelle antaa. Itse tekeminen kuitenkin hauskaa.
Eivät tontunovet erityisesti lasten juttu ole. Voit hyvin laittaa ainakin toisen tekemäsi omaan kotiisi - tai miksei vaikka molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tekemillesi oville voisi tähän aikaan vuodesta löytyä kysyntää kirpparilla. Ei toki niin, että voitolle pääsisit, mutta jos haluaisit, että ne pääsisivät käyttöön, etkä tahdo itselle laittaa. :)
Vaikka tosiaan ei perheessä tarvitse olla lapsia, että tonttuovi näyttää mukavalta. Se on joulukoriste.
Vierailija kirjoitti:
Joulun lähestyessä tonttuovesta voisi löytyä joulun valmisteluun liittyviä tehtäviä. Liittyen nyt vaikka joulukoristeiden lisäämiseen joka päivälle. Yhtenä päivänä kyntteliköt esille, seuraavaksi muita koristeita jne. Jos on aikomus leipoa pipareita tai joulutorttuja niin niille oma tehtävälappu. Tekstiilien vaihtaminen jouluisemmiksi jne. Ja miksi ei joku tavara tai karkkikin erityispäivinä kuten itsenäisyyspäivä tai jokin viikonloppu?
Jos mulla olisi tonttuovi, niin siellä asustaisi pikkuruinen pehmo-orava eikä ehkä tonttu. Mutta sillä oravalla voisi olla päässä tonttulakki. :-D
Tässä on erinomaista ideaa, kiitos! Alan hahmottaa entistä paremmin, että tonttuovelle ei tosiaan pakosti tarvita uusia erillisiä yllätyksiä jatkuvasti, vaan tällä lailla sen voisi yhdistää muutenkin tehtäviin jouluvalmisteluihin. :)
T. Parin päivän jälkeen ketjua kurkkimaan tullut Ap
Meillä on tonttuoven pielessä pieni luuta. Lapset ovat monesti sitä mieltä, että tonttu on käynyt lakaisemassa oven edustaa, sillä luuta on heidän mielestään eri paikassa kuin ennen (vaikka luuta ei ole liikkunut mihinkään). Niin se mielikuvitus saa näkemään mitä haluaa. :)
Ap nimenomaan kyseli ennen kaikkea aineettomia yllätyksiä. Mutta ei tarvitse lukea ketjua.